Vuoden Professori 2002 – akatemiaprofessori
Simo Knuuttila
Tunteet pelissä antiikista uuteen aikaan
Akatemiaprofessori Simo Knuuttila on yksi maamme kansainvälisesti
tunnetuimpia tiedemiehiämme. Helsingin yliopiston teologian
etiikan ynnä uskonnonfilosofian professorin tutkimuksissa
yhdistyvät kahden tutkimuskulttuurin traditiot ja koko länsimaisen
ajattelun perintö. Knuuttila johtaa Mielen historian tutkimusyksikköä,
joka on Suomen Akatemian huippuyksikkö 2002-2007. Viime aikoina
hänen ryhmänsä on tutkinut etenkin tunteita ja
mielen toimintoja Platonista Kantiin. Akatemiaprofessori
Simo Knuuttila (synt. 1946) nimitettiin Helsingin yliopiston teologian
etiikan ynnä uskonnonfilosofian professorin virkaan vuonna
1981. Tällainen harvinainen “ynnä-professuuri”
perustettiin Helsingin yliopiston teologiseen tiedekuntaan1940-luvulla.
- Tämäntapaisia filosofiaa teologisessa tiedekunnassa
edustavia professuuria on kyllä monissa yliopistoissa ympäri
maailmaa.
Knuuttila edustaa todella kahta tieteenalaa – teologiaa
ja filosofiaa ja hän pitää tätä erittäin
kiinnostavana eikä olleenkaan häiritsevänä
asetelmana. Kahden eri tutkimuskulttuurin yhdistäminen johtaakin
koko länsimaisen ajattelun perinnön tutkimukseen.
Uuden ajan alku varhaisemmaksi
Knuuttila on ollut akatemiaprofessori vuodesta 1994 lähtien.
Nyt hänellä on meneillään on kolme laajaa
tutkimushanketta: Mielen historia, logiikan historia (Logic and
Semantics in Medieval Theology) sekä kolmantena hanke, jossa
tutkitaan modernin mannermaisen ja analyyttisen uskonnonfilosofian
metodisia kysymyksiä (The Future of the Philosophy of Religion).
Knuuttilan johtama Mielen historian tutkimusyksikkö on
Suomen Akatemian tutkimuksen huippuyksikkö vuosina 2002-2007.
Projektissa on mukana 20 tutkijaa, jotka selvittävät
mielen toimintoja – ajatusta, tahtomista, tunnetta - ja
mielenhäiriöitä ja normaaliutta Platonista Kantiin.
Projekti on jakautunut kolmeen ajanjaksoon antiikkiin, keskiaikaan
ja uuteen aikaan.
- Toinen harrastus on logiikan historia, hieman pienempi projekti,
jossa katsotaan, millä tavalla keskiajan teologiset keskustelut
ovat vaikuttaneet modernin logiikan syntyyn.
Suuritöinen urakka on myös Aristoteleen teosten suomennostyö,
jonka toimikunnan puheenjohtajana Knuuttila on toiminut vuodesta
1988 lähtien. Sarjan toiseksi viimeinen osa on menossa juuri
painoon. Yhteensä 10-osaisen teossarjan viimeinen osa valmistuu
tänä vuonna.
Knuuttilan kansainväliset kontaktit ovat poikkeuksellisen
runsaat. Hän kuuluu useiden alansa tieteellisten julkaisujen
toimituskuntiin ja johtaa itse filosofian historian piirissä
tunnettua New Synthese Historical Library -kirjasarjaa. Tämän
sarjan teoksia pyritään julkaisemaan 2-4 vuodessa.
Toinen mittava kansainvälinen tehtävä on ollut
Early Modern Thought -tutkimusverkoston (European Science Foundation)
puheenjohtajuus, joka päättyi 2002. Knuuttila on ollut
keskeisesti mukana hankkeessa, jonka tarkoituksena on siirtää
uuden ajan aloitus aatehistoriassa 200-300 vuotta taaksepäin
1600-luvulta 1300-luvulle. Aiemmasta tutkimusverkostosta on tarkoitus
muodostaa vielä laajempi verkosto, jonka tavoitteena on selvittää,
miten erityistieteet erkanivat filosofiasta uuden ajan alussa.
Tunteet antiikin ja keskiajan filosofiassa
Knuuttilan tutkimusote on poikkitieteellinen: sillä on
kiinnekohtia teologian ja filosofian lisäksi myös historiaan,
kielentutkimukseen ja eri alojen oppihistoriaan. Ajallisesti hänen
tutkimusintressinsä ulottuvat koko länsimaisen ajattelun
historiaan antiikista nykypäivään.
Hyvä esimerkki poikkitieteellisestä tutkimusotteesta
on Mielen historian huippututkimusyksikkö. Helsingin ja Jyväskylän
yliopistojen filosofian, teologian ja historian tutkijoista koostuva
yksikkö tutkii teorioita ihmismielen rakenteesta ja toiminnasta
antiikin filosofiassa, keskiajan arabialaisessa ja latinalaisessa
filosofiassa ja uuden ajan alun filosofiassa. Tarkasteltavina
aihepiireinä ovat erityisesti käsitykset tiedosta, ymmärtämisestä
ja päättelemisestä, itsetietoisuudesta, tahdosta
ja tunteista sekä näihin teemoihin liittyvien käsitteiden
ja filosofisten oletusten muutokset.
- Mielen historia on filosofian yksi perimmäisistä
osa-alueista. Viime aikoina siitä on tullut erityisen suosittu.
Pohjoismainen mielen historian projekti on ollut toiminnassa kolmen
vuoden ajan.
Knuuttila on kymmenisen vuotta kirjoittanut aiheeseen liittyvää
kirjaa Tunteet antiikin ja keskiajan filosofiassa. Teoksen pitäisi
ilmestyä tänä vuonna (Oxford University Press).
- Jo antiikin filosofiassa käsiteltiin paljon tunteita.
Stoalaisuudessa ja platonismissa tunteiden analyysi ja terapia
olivat keskeisiä filosofian aloja. Samat kysymykset olivat
esillä myös keskiajan yliopistoissa, kun tieteellinen
kirjoitustapa muuttui sellaiseksi kuin nykyisinkin. Nyt on yhtä
luontevaa kysyä osittain samoja kysymyksiä kuin jo antiikin
aikana.
Masennuksen hoitoon tunneterapiaa
Antiikin filosofiassa erotettiin neljä keskeistä tunteen
osatekijää: kognitio (tuo koira on vaarallinen), sen
synnyttämä tuntemus (pelon tunne), toimintasuositus
(pakene) ja fysiologinen muutos (pulssin kohoaminen, kalpeneminen
jne.).
Tunteita alettiin luokitella jo varhain. Stoalaiset ryhmittivät
kymmeniä tunteita neljään tyyppiin: ilo, suru,
tavoittelu, vetäytyminen.
- Mielentilan ja luokittelun lisäksi kolmantena aiheena
on hellenistisenä aikana keksitty tunteiden terapia. Ihmiset
kokivat, että tunteet aiheuttavat ongelmia, joita on vaikea
hallita.
Stoalaiseen teoriaan kuului keskeisesti se, kuinka vapaudutaan
tunteista. Stoalaisuudessa pyrittiin kokonaan irti välittömistä
tunnereaktioista. Silloin järjestettiin muun muassa terapiakursseja
tunteista vapautumiseksi. Tunteita pidettiin vääränlaisina
arvostelmina. Muissa filosofikouluissa pyrittiin opettamaan tuntemaan
oikein; tunteita ei pidetty pelkästään kognitiivisina
eikä niitä uskottu voitavan hävittää.
Stoalainen terapia oli kognitiivista.
Ei siis mitään uutta auringon alla. Lääkärit
kiinnostuivat tunteiden fysiologisesta puolesta ja kehittivät
myös lääkehoitoja esimerkiksi masennukseen. Dieettien
ja liikunnan avulla yritettiin myös vaikuttaa tunnetilojen
hallintaan.
- Hermoratajärjestelmä tuli tunnetuksi jo kolmannella
vuosisadalla eKr. Keksittiin, että aivo-ja hermojärjestelmä
ohjaa ruumista ja toisaalta vitaalisten henkien järjestelmä
eli niin sanotut elonhenget (verenkierto) vitalisoivat ruumista.
Häiriöt näissä järjestelmissä näkyvät
psyykkisinä ongelmina.
Keskiaikaisissa luostarikirjoissa käsitellään
paljon tunnetta ja sitä, miltä tunnekokemus tuntuu.
- Miltä kipu tuntuu oli ja on filosofisesti kiinnostava
kysymys. Ei ole helppoa sanoa, miltä joku tuntuu. Vain oman
kokemuksen perusteella voimme arvioida, miltä esimerkiksi
hammassärky tuntuu.
- Platonin ja Aristoteleen mukaan kipu tuntui sielussa. Ruumiillisen
kivun lähde on fyysinen mutta kokemus on psyykkinen. Jo antiikin
filosofiassa pohdittiin, miksi kipu tuntuu esimerkiksi sormessa
eikä aivoissa, jos kipuaistimus kuitenkin syntyy hermoista
tulevien impulssien johdosta aivoissa.
- Historialliset huomiot yksittäisistä tunteista ovat
sinänsä kiinnostavia, mutta filosofisen tutkimuksen
tarkoituksena on selvittää mieltä koskevien teoreettisten
käsitteiden synty- ja merkityshistoriaa ja valaista sitä
kautta mielen filosofian perusteita.
Tutkiminen ryhmässä
Akatemiaprofessorina ja huippuyksikön johtajana Knuuttila
näkee nykyisen tutkimuspolitiikan ja -rahoituksen hyödyt.
- Isompien perustutkimukseen liittyvien hankkeiden kohdalla
on eduksi, jos niitä rahoitetaan erikseen. Humanistisella
puolella yksin puurtaminen tai pienet ryhmät ovat aiemmin
olleet tavallisempi tapa tehdä tutkimusta, mutta on hyvä,
että myös näihin tieteisiin on tullut isompia tutkimusryhmiä.
Näin syntyy enemmän ja uudenlaisia tutkimusideoita.
- Analyyttisen filosofian puolella ei ole ollut harvinaista
tutkia ryhmässä ja tutkimusryhmät sopivat esimerkiksi
logiikan ja tieteenteorian tutkimukseen.
- Hakeutuminen kansainvälisiin verkostoihin on helpompaa
ryhmille. Kaiken kaikkiaan on tapahtunut selvä tutkimuskulttuurin
muutos ryhmäkeskeisempään ja verkostokeskeiseen
suuntaan.
Esimerkiksi Mielen historian tutkimusyksikössä eri
oppiaineiden välisellä vuorovaikutuksella on merkittävä
arvo.
- Tällainen hanke vaatii suurempaa ryhmää. Muun
muassa kuusivuotiseen projektiin kuuluvan mielenhistorian lähdeteoksen
laatiminen vaatii monitieteistä tutkijoiden yhteistyötä.
Mielenhistorian lähdeteokseen on tarkoitus koota alan keskeisiä
alkukielisiä tekstejä ja laatia niihin käännökset
sekä kommentaarit. Knuuttilan mukaan teoksesta on tarkoitus
tehdä noin 500-sivuinen käyttökelpoinen lähdeteos.
Knuuttila on koko uransa ajan osallistunut aktiivisesti oman
alansa popularisointiin. Tieteen päivien avajaispäivänä
hänen johdollaan pidettiin Porthania II:ssa Mielen historian
tutkimusyksikön sessio Filosofisia käsityksiä kivun
kokemuksista.
Knuuttilan aikaa ja energiaa on riittänyt myös varsinaisen
tutkimustyön ulkopuolelle. Vuosina 1985-94 hän toimi
Eteläpohjalaisen osakunnan inspehtorina. Ja edelleen hän
on yli 100 vuotta vanhan Suomalaisen teologisen kirjallisuuden
seuran esimies.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Ari Aalto
(painetun lehden s. 5-7) |