Kysely kuudelle suurimmalle puolueelle
Yliopisto- ja tiedepolitiikan arvosanaksi
7+
Lipposen II hallituksen yliopisto- ja tiedepolitiikka
saa kuudelta suurimmalta puolueelta huonomman kouluarvosanan kuin
edellinen hallitus. Acatiimi-lehden kysely antoi nyt keskiarvoksi
7+, kun ennen vuoden 1999 vaaleja tehty vastaava kysely tuotti
Lipponen I:lle "päästötodistuksen keskiarvoksi"
8 +. Kaikki kuusi - SDP, Keskusta, Kokoomus, Vasemmistoliitto,
RKP ja Vihreät sanovat ei opiskelijamaksuille. Yliopistoväen
palkkojen korjaaminen saa osakseen ymmärrystä vaalien
alla.
Acatiimi-lehti lähetti kuudelle suurimmalle eduskuntapuolueelle
seitsemän kohdan kyselyn yliopisto- ja tiedepolitiikasta.
Suomen Sosialidemokraattisen puolueen osalta vastaukset laati
puoluesihteeri Eero Heinäluoma, Kokoomuksella puoluesihteeri
Heikki A. Ollila yhdessä puolueen koulutus- ja sivistyspoliittisen
taustaryhmän kanssa. Suomen Keskustan puolesta vastasi varapuheenjohtaja
Hannu Takkula ja Vasemmistoliitolla poliittinen sihteeri
Pekka Ristelä. Vihreän liiton osalta kysymyksiin
vastasi puolueen koulutuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja
ja puoluehallituksen jäsen Katri Sarlund. Ruotsalaisen
kansanpuolueen vastaukset tulivat puoluesihteeri Berth Sundströmiltä.
Puolueiden vastaukset ovat ohessa eduskuntaryhmien mukaisessa
suuruusjärjestyksessä.
1. Kuinka paljon puolueellanne on eduskuntavaaleissa ehdokkaita?
Kuinka paljon näistä on jatkotutkinnon suorittaneita
tai työskentelee yliopistossa, tutkimuslaitoksessa tai tiedehallinnon
palveluksessa?
SDP
SDP:llä on 223 ehdokasta. Jatkotutkinnon suorittaneita on
hiukan yli 10, aivan tarkkaa lukua on vaikea antaa.
Keskusta
Ehdokkaita on nimetty 234, joista tietojemme mukaan 22 jatkotutkinnon
suorittanutta tai yliopistossa, tutkimuslaitoksessa tai tiedehallinnossa
työskentelevää ehdokasta.
Kokoomus
Ehdokkaita on yhteensä 222 (miehiä 112, naisia 110).
Jatkotutkinnon suorittaneita tai yliopistoissa, tutkimuslaitoksissa
tai tiedehallinnon palveluksessa työskenteleviä on runsaat
20 ehdokasta.
Vasemmistoliitto
Vasemmistoliitolla on eduskuntavaaleissa 204 ehdokasta. Heistä
jatkotutkinnon suorittaneita on 8 ja yliopistossa tai tutkimuslaitoksessa
työskentelee 4.
RKP
Rkp:lla on yhteensä 89 ehdokasta 6 vaalipiiristä (Helsinki,
Uusimaa, Varsinais-Suomi, Pohjanmaa, Oulu ja Lappi), joista 10
menee kysymyksen piiriin.
Vihreät
Ehdokkaita on yhteensä 209, jatkotutkinnon suorittaneita
tai työssä yliopistossa 32 ehdokasta.
2. Arvioikaa lyhyesti nykyisen hallituksen kaudella harjoitettua
yliopisto- ja tiedepolitiikkaa. Minkä kouluarvosanan antaisitte
sille (4-10)?
SDP
Harjoitettu yliopistopolitiikka on ollut johdonmukaista, suomalaisten
yliopistojen laatua, kilpailukykyä ja pitkäjänteistä
työtä korostavaa. Tämän on tehnyt mahdolliseksi
ne merkittävät määrärahalisäykset
yhteensä 205 miljoonaa euroa joita yliopistojen budjettiin
on nykyisellä hallituskaudella tehty. Alueellisen vaikuttavuuden
ohjelmiin on osoitettu erillisrahoitusta. Yliopistojen koulutustehtävää
on tutkimuksen ohella korostettu. Opetuksen, oppimisen ja opintojen
ohjauksen laadun parantamiseksi on erillisrahoitusta osoitettu
lukuisiin kehittämishankkeisiin. Tutkintorakenteen muuttaminen
kaksiportaiseksi on tärkeä osa yliopistojemme uudistustyötä
ja selkeät suuntaviivat tälle kehitykselle on nyt tehty,
samoin yliopistojen kuin kansainvälisen toiminnan laajentamiselle.
Tiedepolitiikassa on myös onnistuttu hyvin. Suomen Akatemian
valtuuden korotus on ollut yhteensä 40 miljoonaa euroa. Huippuyksikköpolitiikkaa
on laajennettu ja tutkijakouluja paitsi määrällisesti
laajennettu myös monipuolistettu. Kansallisten ja kansainvälisten
arvioiden mukaan Suomen tieteen ja tutkimuksen taso on viime vuosien
aikana noussut ja olemme aivan kansainvälisessä kärjessä
monilla aloilla.
Kokonaisarvosana yliopisto ja tiedepolitiikassa on kiitettävä
9.
Keskusta
6 +. Yliopisto- ja tiedepolitiikka on ollut poukkoilevaa, joka
on häirinnyt osaltaan yliopistojen työtä. Nykyisen
ministerin kaudella on puuttunut suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys.
Kokoomus
Kouluarvosana on 7½. On myönteistä, että
korkeakoulujen rahoitusta on kehitetty. Tulevaisuuspaketti toi
yliopistojen perusrahoituksen vahvistamiseen vuosille 2001-2003
yhteensä 250 miljoonaa markkaa eli noin 42 miljoonaa euroa.
Uuden korkeakoulujen kehittämislain myötä yliopistojen
rahoitusta vahvistetaan vähintään vuosittaista
palkkausmenojen kasvua vastaavan määrän verran
vuosina 2002-2005.
Vasemmistoliitto
Hallitus on lisännyt tutkimusrahoitusta, mutta rahoituksen
suuntaamiseen liittyy monia ongelmia, joista lähemmin vastauksessa
kysymykseen 4. Nämä ongelmat liittyvät yleisemminkin
siihen, ettei yliopistojen autonomialle aina ole annettu riittävää
painoarvoa. Arvosanaksi antaisin henkilökohtaisesti 7.
RKP
Nykyinen hallitus on onnistunut johdonmukaisesti nostamaan yliopistojen
ja tieteen rahoitusta. Yliopistojen perusrahoituksen kuoppakorotusta
ei ole saatu aikaan täysimääräisenä,
mutta suunta on ollut oikea. Tohtorikoulutusta on onnistuttu lisäämään
merkittävästi. Rkp:n käsityksen mukaan nykyisen
hallituksen kaudella ammattikorkeakoululaitoksen kehittäminen
on kuitenkin vienyt suuren osan opetusministeriön resursseja.
Kouluarvosana 7.
Vihreät
Arvosana 7. Hallituskaudella on harjoitettu lähinnä
korkeakoulupolitiikkaa, ei niinkään yliopisto- ja tiedepolitiikkaa.
Tiedepolitiikan lisääntynyt rahoitus on kohdistunut
entistä kapeammalle sektorille eikä huippuyksikköpolitiikkaa
ole arvioitu riittävästi. Rahoitusta ei voi keskittää
vain niille aloille, jotka ovat menestyneet tieteen maailmassa
jo aiemminkin.
Tutkijoiden työtä kuormittavat lisääntyneet
seuranta-, tilastointi- ja koordinaatiotehtävät. Naisten
ja miesten tasa-arvoa tai nuorten tutkijoiden asemaa ei ole pystytty
edistämään.
3. Mitä mieltä olette yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
välisestä suhteesta?
SDP
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välinen työnjako
on mielestäni selkeytynyt ja eri alueilla maassa on saatu
aikaan järkevää yhteistyötä korkeakoululaitoksen
eri sektoreiden välille. Alueellisesti on näin syntynyt
merkittäviä osaamiskeskuksia.
Ammattikorkeakouluverkko on nyt kokonaan vakinaisella pohjalla,
mikä luonnollisesti edesauttaa koko sektorin kehittämistyötä
jatkossa. OECD:n kansainvälinen arviointi kesällä
2002 antoi hyvän arvosanan noudatetusta ammattikorkeakoulupolitiikasta.
Tutkijat olivat myös sitä mieltä, että suhteet
yliopistolaitokseen ovat pääosin kunnossa. Suhteet kahden
korkeakoululaitoksen sektorin välillä eivät tietenkään
ole kiveen hakatut; tärkeää on kuitenkin, että
jatkossakin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tehtävät
säilyvät riittävän erilaisina, sillä
työmarkkinoilla ei tarvita kandidaatteja tai maistereita
50 korkeakoulusta, vaan tarvitsemme erilaisia osaajia työelämän
tarpeisiin.
Keskusta
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä on turhaa
kitkaa ja reviirikiistaa. Molemmilla on omat tehtävänsä;
yliopistolla monialainen ja laaja teoreettinen tutkimus- ja opetustoiminta
ja ammattikorkeakoululla koulutuksen ja työelämän
yhteyksien rakentaminen sekä aluekehitysvastuu. Yliopistoja
ja ammattikorkeakouluja kehitetään rinnakkain niiden
oman perustehtävän mukaisesti.
Kokoomus
Me lähdemme siitä, että korkeakoulujärjestelmän
muodostaa kaksi toisiaan täydentävää pilaria:
alueellisen työelämän tarpeita palveleva ammattikorkeakoulutus
ja korkeakoulutasoista tutkimusta ja osaamista tuottava yliopistokoulutus.
Kumpikin tehtävä on kansallisen hyvinvointimme kannalta
tärkeä. Seuraavan opetusministerin tulee kehittää
molempia pilareita niiden omista tehtävistä ja vahvuuksista
lähtien.
Vasemmistoliitto
Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja on kehitettävä niiden
omista lähtökohdista käsin siten, että ne
profiloituvat selkeästi omille aloilleen ja erilaisiin tutkintoihin.
Ammattikorkeakoulujen tulee olla korkean ammatillisen opetuksen
antajia ja oman ammattialansa kehittäjiä. Yliopistojen
kohdalla sen sijaan on korostettava vapaata ja riippumatonta tieteellistä
tutkimusta ja siihen kiinteästi yhdistyvää, sivistysyliopistoperinteeseen
nojaavaa monialaista opetusta.
RKP
Eräs yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tärkeistä
tehtävistä on alueellisen koulutustarpeen tutkiminen
ja toteaminen sekä tarpeen tyydyttäminen tarkoituksenmukaisia
opinto-ohjelmia laatimalla. Ammattikorkeakoululakiuudistus on
tärkeä askel ammattikorkeakoulujen roolin määrittämisessä.
Rkp:n mukaan duaalimalli tulee säilyttää myös
tulevaisuudessa ja yhteistyötä korkeakoululaitoksen
sisällä lisätä. Rkp kantaa myös huolta
ammattikoulutuksen houkuttelevuudesta: tarvitsemme jatkossakin
teoreettisten osaajien rinnalla myös käytännön
toteuttajia.
Vihreät
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tulee toimia toisiaan täydentävillä
aloilla ja niiden tavoitteiden pitää vahvistaa toisiaan.
Riskinä on, että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
tehtäväkentät hämärtyvät liiaksi.
Nykisin esimerkiksi yliopistot perustavat ammatillisesti orientoituneita
maisteriohjelmia ja ammattikorkeakoulut jatkotutkintoja. Päällekkäisyydet
ja turha kilpailu on vältettävä määrittelemällä
tarkemmin oppilaitosten välistä yhteistyötä
ja työnjakoa. Tutkimusyhteistyötä pitää
kehittää.
4. Onko yliopistojen nykyinen rahoitustilanne mielestänne
tarkoituksenmukainen? Miten olette noteeranneet eduskunnan lausuman
yliopistojen kiinteistölaitosta koskevassa asiassa?
SDP
Yliopistojen rahoitustilanne on sikäli hyvä, että
määrärahojen tasoon on tullut merkittäviä
lisäyksiä. Tilakustannukset vievät suuren osan
yliopistojen toimintamenoista, mutta tähänkin ollaan
hakemassa uusia ratkaisuja, jotka mahdollistavat asianmukaiset
tilat kohtuulliseen hintaan yliopistoille jatkossakin. Yliopistojen
perusrahoituksen laskennallista mallia on paljon julkisessa keskustelussa
arvosteltu, mutta pitää muistaa, että mallia puitiin
perinpohjin myös yliopistojen parhain voimin vuoden 2002
aikana, eikä parempia malleja ole tuotu esiin.
Keskusta
On turvattava julkisen tutkimus- ja kehitysrahoituksen riittävä
taso ja sen ohjautuminen tasapuolisemmin eri tieteen aloille.
Perusrahoituksen tulee turvata budjettivaroista, jotta yliopistojen
autonomia säilyy. Yliopistojen tulisi myös itse rakentaa
resurssinsa paremmin ja keskittyä oleelliseen. Kiinteistöjen
siirtyminen Senaatti-kiinteistöille on ollut pois yliopistojen
perustoiminnoista ja kiinteistöjen korkeat vuokrat ovat heikentäneet
korkeakoulutuksen tilaa.
Kokoomus
Rahoitusta parannettiin mm. tulevaisuuspaketin ja uuden korkeakoulujen
kehittämislain kautta. Silti monet yliopistot kärsivät
perusrahoituksen niukkuudesta. Itse rahoitusrakenne on kehittynyt
tarkoituksenmukaisempaan suuntaan, mutta oikeudenmukaista tulosperusteisuutta
ja ulkopuolisen rahoituksen osuutta tulee edelleen kehittää.
Kokoomus haluaa lisätä perustutkimusmäärärahoja
45 milj. eurolla ensi vaalikaudella.
Eduskunta on kiinnittänyt lausumassaan huomiota vakavaan
asiaan. On varsin ongelmallista, jos vuokrien nousu syö varoja,
jotka tarvittaisiin kipeästi opetukseen ja muuhun toimintaan.
Vasemmistoliitto
Myönteistä on se, että tutkimusrahoitusta on viime
vuosina lisätty. Ongelmallista sen sijaan on lisärahoituksen
painottaminen tulosohjauksen suuntaan, mikä monessa tapauksessa
ohjaa panostamaan tutkimuksen ja opetuksen laadun sijasta määrällisiin
tavoitteisiin. Ulkopuolisen rahoituksen osuuden korostaminen puolestaan
uhkaa heikentää yliopistojen autonomiaa. Molemmat kehityssuunnat
ovat ongelmallisia myös yliopistojen henkilökunnan työsuhdeturvan
kannalta.
Yliopistojen tilakustannusten nousu on perusrahoituksen riittävyyden
kannalta vakava ongelma. On hyvä, että eduskunta vaatii
asian selvittämistä ja toimia ongelmien ratkaisemiseksi.
RKP
Kasvava määrä yliopistojen rahoituksesta tulee
valtiovallan ulkopuolelta, emmekä ehkä voikaan enää
puhua valtion yliopistoista perinteisessä merkityksessä.
Rkp:n mielestä yliopistoille pitää taata suurempi
taloudellinen liikkumavara taloudellisen autonomian muodossa.
Tulosohjaus on muokannut yliopistojen toimintatapoja, eikä
aina toivottavaan suuntaan. Rkp:n mielestä opetuksen ja tutkimuksen
laadusta tulee pitää kiinni kaikissa olosuhteissa. Tulosohjausta
tulee kehittää niin, että esimerkiksi suomenruotsalaisen
väestön tarpeiden kannalta keskeisiä koulutuksia
ei vaaranneta. Ns. yhteiskunnalliset tai kolmannet tehtävät
tulee ottaa huomioon rahoituksessa. Palkkakustannuksien lisäksi
tilakustannukset vievät suuren osan yliopistojen resursseista.
Yliopistokiinteistöjen tuotto-odotusprosentin alentaminen
voisi toimia yhtenä keinona vapauttaa määrärahoja
yliopistojen käyttöön.
Vihreät
Korkeakouluopetuksen perusrahoitus pitää turvata, jotta
opetuksen järjestelyissä ei tarvitse turvautua määräaikaisiin
hankerahoituksiin. Lisäksi tarvitaan runsas julkinen tutkimusrahoitus,
joka turvaa erityisesti perustutkimukselle riittävän
tuen. Yliopistojen kehittämislain mukaiset määrärahalisäykset
eivät paranna nykyistä alimitoitettua rahoitusta. Laskennallisessa
mallissa tulee huomioida uudistuva tutkintorakenne.
Vihreät ovat aktiivisesti ajaneet yliopistoista riippumattomista
syistä tapahtuvien kiinteistövuokrien korotusten huomioimista
siten, että korotukset eivät nykyiseen tapaan söisi
perusopetusvaroja.
5. Mitä mieltä olette opiskelijamaksuista?
SDP
Korkeakouluopetus on nähtävä edelleenkin julkisena
palveluna, jonka kilpailukyvystä on jatkossakin pidettävä
huolta niin, että ne voivat pärjätä myös
kiristyneessä kansainvälisessä kilpailussa. Voi
olla paikallaan miettiä ulkomaalaisten osalta myös maksupolitiikkaa.
Keskusta
Ei opiskelijamaksuille.
Kokoomus
Suomi on sivistysmaa. Menestyksemme globalisoituvassa kilpailussa
edellyttää korkeatasoista osaamista. Suomalaisille kuuluu
lähtökohtaisesti maksuton koulutus, peruskoulusta tohtoriksi.
Vasemmistoliitto
Opintojen on säilyttävä maksuttomana myös
tulevaisuudessa. Tämä vaatimus on kirjattu myös
Vasemmistoliiton vaaliohjelmaan.
RKP
Rkp vastustaa maksullista korkeakoulu- ja yliopistokoulutusta.
Maamme kilpailukyky perustuu pitkälti siihen, että kaikki
potentiaali saadaan käyttöön, jolloin yliopistokoulutus
tulee mahdollistaa kaikille halukkaille tulotasosta riippumatta.
Rahoituksen ongelmat tulee ratkaista muulla tavalla.
Vihreät
Ammatilliseen tai korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen maksuttomuuden
takaaminen on vihreiden mielestä ensiarvoisen tärkeää.
Toisen tai kolmannen tutkinnon maksullisuutta voi harkita. Täydennyskoulutushan
onkin jo maksullista.
6. Minkälainen on mielestänne yliopisto-opettajien
ja tutkijoiden palkkataso?
SDP
Jälkeenjääneisyys taitaa olla kiistaton, vaikka
Valpas-ohjelmalla on saatu myös hyvää aikaan koko
valtiosektorilla. Yliopistojen kilpailukykyä työantajana
heikentää suuri määräaikaisten työsuhteiden
määrä. Määräaikaisten työsuhteiden
näin laaja käyttö, erityisesti muutaman kuukauden
pituisten, ei ole useinkaan perusteltua.
Keskusta
Palkkakehitys on jäänyt jälkeen yleisestä
ansiokehityksestä. Avoin sektori vetää vastavalmistuneita
moninkertaisilla palkoilla. Yliopistojen nykyinen palkkataso ei
mahdollista suomalaisen tieteen tason ylläpitämistä
pitkällä tähtäimellä. Palkkausjärjestelmää
tulisi myös kehittää kannustavammaksi, läpinäkyvämmäksi
ja palkitsevammaksi.
Yliopistojen taloudellinen tilanne on heikentynyt selvästi
1990-luvun alusta. Opiskelijamäärän, tutkimuksen
ja yliopistojen tehtävien lisääntyminen ja yliopistojen
tilakustannusten nousu eivät ole riittävässä
määrin näkyneet valtion yliopistoille suuntaamaan
rahoituksen määrässä.
Kokoomus
Se ei liene kadehdittava, vaikka verrattuna moniin muihin maihin
(esim. EU:ssa) se ei toiseksi jääkään. Palkan
tulisi olla sellainen, että yliopistoura on lahjakkaalle
nuorelle kilpailukykyinen vaihtoehto.
Vasemmistoliitto
Muihin vastaavaa pätevyyttä edellyttäviin tehtäviin
verrattuna yliopisto-opettajien ja tutkijoiden palkkataso on huono.
Erityisen suuri ongelma alalla on pätkätyöt. On
kohtuutonta ja tiedepoliittisesti kestämätöntä,
että esimerkiksi suuri osa tutkijoista elää lyhytaikaisten
apurahojen varassa.
RKP
Kutsumusammatista ajatellaan liian usein, ettei palkalla olisi
merkitystä. Rkp:n käsityksen mukaan yliopisto-opettajat
ja tutkijat ovat selkeässä palkkakuopassa muuhun valtionhallintoon
verrattuna. Toinen ongelma ovat määräaikaiset työsuhteet,
jotka tietysti sinänsä ovat joustavia, mutta luovat
epävarmuutta. Yliopisto on myös työpaikka. Tutkijoiden
pitäisi pystyä keskittymään tutkimukseen,
eikä rahoitusanomuksien täyttämiseen.
Vihreät
Palkkataso on kirjava. Lehtoreilla ja professoreilla taso lienee
kohdallaan, kun taas tohtorikoulujen ja tutkijoiden palkkataso
on monesti varsin alhainen. Ammattikorkeakoulujen palkat ovat
joillakin aloilla selvästi paremmat.
Yliopistojen tulee olla palkkaukseltaan ja työoloiltaan
kilpailukykyisiä työpaikkoja. Erityisesti on parannettava
tutkijoiden asemaa tiedemaailman pätkätyöläisinä
ja kehitettävä nuorten tutkijoiden mahdollisuuksia sovittaa
yhteen perheen perustaminen ja tutkijan ura.
7. Mitä seikkoja yliopisto- ja tiedepolitiikasta vaaditte
seuraavan hallituksen ohjelmaan?
SDP
Yliopistojen määrärahojen lisäys uudella hallituskaudella
on turvattava lainsäädännöllä, niin että
yliopistoihin voi syntyä entistä laajemmin kansainvälisesti
kilpailukykyistä tutkimusta ja että yliopistot voivat
käyttää riittävästi resursseja korkealaatuisen,
tehokkaan opetuksen järjestämiseen.
Keskusta
- Yliopistojen rahoitusjärjestelmien perusteita tulee tarkastella
uudelleen, niin että opetuksen ja tutkimuksen laadusta
sekä autonomiasta huolehditaan.
- Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään
rinnakkain niiden oman perustehtävänsä mukaisesti.
- Turvataan julkisen tutkimus- ja kehitysrahoituksen riittävä
taso ja sen ohjautuminen tasapuolisemmin eri tieteen aloille.
- Taataan tieto- ja kirjastopalveluiden saatavuus.
- Opintotuen parantamisessa kiireellisintä on muuttaa
asumislisä ympärivuotiseksi sekä nostaa opintoraha
kustannuksia vastaavaksi.
- Koko maan kattavalle yliopistoverkolle taataan toimintaedellytykset.
Kokoomus
Kokoomuksen kuuden kohdan ohjelmassa todetaan, että "julkista
tutkimus- ja innovaatiorahoitusta yliopistoille on vahvistettava
45 miljoonalla eurolla vuoteen 2007 mennessä." Se merkitsee
tutkimusrahoituksen korottamista 420 miljoonaan euroon, valtion
Tiede- ja teknologianeuvoston linjauksen Osaaminen, innovaatiot
ja kansainvälistyminen mukaisesti. Tulevaisuus vaatii osaavia
tulevaisuuden tekijöitä.
Vasemmistoliitto
Akateemisen vapauden vahvistamiseksi ja opetuksen laadun turvaamiseksi
yliopistojen perusrahoitusta on lisättävä. Opiskelun
on säilyttävä maksuttomana ja opinto-oikeutta ei
pidä rajata. Opintotukeen on saatava parannuksia.
RKP
Yliopistojen (sen kaikkien ryhmien) ja opetusministeriön
tulisi seuraavalla kaudella sitoutua toteuttamaan toimenpiteitä,
joilla taataan akateeminen vapaus sekä opetuksen ja tutkimuksen
työrauha. Opetuksessa, tutkimuksessa ja näiden rahoituksessa
tulee pyrkiä kansainväliseen tasoon. Ylioppilastutkinnon
ja yliopisto-opintojen välistä kolmen vuoden väliä
tulee merkittävästi lyhentää. Opintoaikoja
tulisi lyhentää mm. opintososiaalisia etuja ja opinto-ohjausta
parantamalla.
Vihreät
Korkeakouluopetuksen perusrahoitus ja julkinen tutkimusrahoitus
erityisesti perustutkimuksen osalta on turvattava. Tutkintoon
johtava koulutus on voitava hoitaa budjettirahoilla ilman jatkuvia
hankehakuja. Tutkimusmenojen osuuden bruttokansantuotteesta on
säilyttävä OECD-maiden kärjessä. Tutkimustyötä
on suunnattava enemmän tieteiden- ja taiteidenväliseen,
soveltavaan ja ongelmalähtöiseen tutkimukseen.
Lisäksi tarvitaan tasa-arvonedistämistoimia, huippuyksikköpolitiikan
arviointia ja yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja tutkimuslaitosten
yhteistyön kehittämistä. Akateemiseen koulutukseen
tulee saumattomasti kuulua ihmisen ja yhteiskunnan toiminnan ymmärtäminen
ja eettinen vastuu toiminnasta, myös tutkimuksesta.
(painetun lehden s. 8-13) |