Yliopistoväen ehdokkaat eduskuntaan
Acatiimi-lehden joulu- ja tammikuun numeroissa oli ilmoitukset,
joissa pyydettiin esittelytietoja lehden julkaisijaliittojen jäseninä
olevilta kansanedustajaehdokkailta. Tiedot saatiin yhteensä
17 ehdokkaalta. Heitä löytyy yhdeksästä eri
vaalipiiristä ja viidestä eri puolueesta. Tiedot lähettäneiden
perusteella vaikuttaa siltä, että Vihreä liitto
on yliopistohenkilöstön puolue - Vihreisiin lukeutuu
kaikkiaan 10 tämän esittelyn ehdokkaista.
Joulu- ja tammikuun lehdissä oli seuraava teksti:
Esittelemme helmikuun Acatiimi-lehdessä (ilmestyy 20.2.2003)
ne Professoriliiton, Tieteentekijöiden liiton ja Yliopistonlehtorien
liiton jäsenet, jotka ovat ehdokkaina maaliskuun eduskuntavaaleissa.
Joten arvoisa jäsen, joka olet ehdokkaana, lähetä
lyhyet esittelytietosi (nimi, syntymävuosi, arvo/virka, työpaikka,
vaalipiiri ja puolue) lehden toimitukseen 27.1. 2003 mennessä.
Toivomme, että esittelytietojen yhteydessä vastaat
lyhyesti kysymykseen:
Mitä yliopistoasioita aiot kansanedustajana edistää?
Helsingin vaalipiiri
Laura Kolbe
Dosentti, tutkija,
Helsingin yliopisto
Synt.vuosi 1957
Suomen Keskusta (sitoutumaton)
Yliopistoilla on edelleen ratkaiseva merkitys tulevaisuuden
Suomen luomisessa. Suomalaista hyvinvointipolitiikka ei voi luoda
ilman vahvaa panostusta koulutukseen ja kulttuuriin Akateeminen
osaaminen on kaiken perusta. Yliopistojen kaikkinaisia resursseja
tulee vahvistaa, samoin tukea yliopistojen itsehallintoa.
Tutkijoita tulee kuulla entistä enemmän poliittisessa
päätöksenteossa asiantuntijoina.
Mikko Viitasalo
Professori, tutkimusjohtaja
Maanpuolustuskorkeakoulu
Synt. vuosi 1942
Kansallinen Kokoomus
Haluaisin nostaa edelleen maamme T&K:n kokonaispanostusta
ja erityisesti julkisen sektorin osuutta järjestelmällisesti.
Tämän tulee näkyä ainakin seuraavilla tavoilla.
Yliopistojen perusrahoitusta on kasvatettava. Vaikka yliopistojen
yhteistyö elinkeinoelämän kanssa on tärkeää
ulkoisen rahoituksen turvaamiseksi, täytyy valtion budjetista
tulevan perusrahoituksen olla kunnossa. Yliopistot eivät
saa joutua liikaa ulkoisesta rahoituksesta riippuviksi. Tällä
hetkellä tutkimustoiminnan rahoitus on suuresti epätasapainossa
siinä mielessä, että julkisen sektorin osuus maamme
T&K:n kokonaispanostuksesta pienenee kaiken aikaa ollen jo
reippaasti alle 30 %.
Suomen Akatemian ja TEKESin voimavaroja on myös tasaisesti
kasvatettava, jotta valtion tutkimusrahoitus perustutkimuksen
huippuhankkeille sekä soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön
alueille on turvattu. Yliopistojen tilojen liian korkeiden vuokrien
epäkohtaan puutun tarvittaessa jatkuvasti.
Kansanedustajien varsinaisen toimivallan ulkopuolella ovat virka-
ja työehtosopimusten piiriin kuuluvat palkkausasiat. Tulen
käyttämään julkisia puheenvuoroja korkeasti
koulutettujen huonon palkkauksen parantamiseksi. Kiinnitän
painokkaasti huomiota ns. pätkätyöongelmaan valtionsektorilla
ja erityisesti yliopistojen piirissä. Tutkijan ura on luotava
sellaiseksi, että alaan kiinnostuneelle voi muodostua sosiaalisesti
turvallinen elämä.
Käynnistän lisäksi keskustelun yliopistojen rahoitusmallista,
joka niin vahvasti pohjautuu tutkintotuotantoon tulosmittarina.
En ole täysin vakuuttunut siitä, että järjestely
on tutkintojen laadunvarmistuksen kannalta ongelmaton. Asiasta
on sovelias aika käydä asiantuntijakeskustelua nyt,
kun edessä on Bolognan-Prahan prosessiin pohjautuva tutkintojen
uudistaminen muutaman vuoden sisässä.
Uudenmaan vaalipiiri
Rauno
Sairinen
Tutkimuspäällikkö, valt.tri
Teknillinen korkeakoulu
Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutuskeskus
Synt.vuosi 1962
Vihreä Liitto
Yliopistojen perusrahoitukseen olisi saatava selvä kuoppakorotus.
Nykytilanteessa monet yliopistojen laitokset eivät pysty
tarjoamaan edes kohtuutasoista opetusta. Tilanne on kestämätön.
Taloudellinen autonomia on yliopistojen tieteellisen autonomian
perusedellytys.
Maksuton yliopistotutkinto on Suomessa tärkeä yhteiskunnallinen
arvo ja Suomelle investointina erittäin kannattava. Suunnitteilla
olleet lukukausimaksut tai koulutussetelit murentaisivat koulutuksellisen
tasa-arvon periaatteen. Maksulliset tutkinnot ovat ominaisia maille,
joissa opiskelijoiden osuus väestöstä on pieni.
Tutkimusrahoituksessa tarvitaan yhä enemmän panostusta
monitieteellisyyteen.
Martti
Tiuri
Kansanedustaja, tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja,
tekniikan tohtori,
professori (emeritus)
Synt. vuosi 1925
Kansallinen Kokoomus
Haluan lisätä tiedekorkeakoulujen resursseja opetuksen
ja tutkimuksen laadun nostamiseksi. Tulevaisuusvaliokunnan kannan
mukaisesti Suomelle tärkeillä aloilla yliopistojen on
oltava kansainvälisellä huipputasolla. Aloitteestani
kokoomuksen kuuden kohdan vaaliohjelman yhtenä kohtana on
tiedekorkeakoulujen perustutkimusvarojen nostaminen 45 milj. eurolla.
Varsinais-Suomen vaalipiiri
Pauliina
de Anna
FM/pt.tuntiopettaja
Turun yliopisto, Italian kieli ja kulttuuri
Synt.vuosi 1958
Vihreä liitto (Sit.)
Yliopistolaitos elää kroonisessa rahapulassa. Nykyinen
tulorahoitus on riittämätön yliopiston perustehtävän,
korkeimman asteen opetuksen ja tutkimuksen, toteuttamiseksi. Oppiaineiden
virkarakenteessa on usein vakavia puutteita ja toimintamäärärahat
olemattomat - opiskelijoiden vahingoksi. Tietoyhteiskunta ja alati
kehittyvä työelämä vaativat panostuksia myös
opetusteknologiaan. Arki ja korkealentoiset strategiat suomalaisen
koulutuksen korkean laadun ja Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn
takaamiseksi ovat jyrkässä ristiriidassa keskenään.
Tulossopimuksiin perustuvaan rahoitukseen on kiinnitettävä
vakavaa huomiota.
Tohtori- ja maisteritehtailu vaarantavat opetuksen ja tutkimuksen
laadun. Tästä ovat tuoneet julki huolensa mm. turkulaisten
yliopistojen rehtorit.Julkisen sektorin, myös yliopistojen,
on lopetettava määräaikaisilla virkasuhteilla "pelaaminen".
Hannu
Laaksonen
Filosofian lisensiaatti
Turun yliopisto
Kulttuurihistorian tutkija rehtorinvirastossa
Synt.vuosi 1955
Varsinais-Suomen vaalipiiri
Vihreä liitto
Haluan vaikuttaa yliopistolaitoksen palkkaukseen, joka ei lainkaan
vastaa korkeaa koulutustasoa ja työmme vaativuutta. Painotan
myös, että yliopiston ja muun korkeakoulutoiminnan välillä
on oltava ero: duaalimallia pitää vahvistaa, jottei
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen roolien erilaisuus hämärtyisi.
Haluan myös korostaa akateemista vapautta ja edistää
yliopistolaisten tutkimusmahdollisuuksia.
Egon
Nordström
Fil.tri, dosentti
Työpaikka: A-Division Ltd Oy/ Åbo Akademi
Synt.vuosi 1957
Varsinais-Suomen vaalipiiri
Vihreä liitto
Asia 1. Lakiehdotus jolla lyhyet pätkätyösopimukset
eivät saisi olla vuotta lyhyemmät. Neljä plus neljä
vuotta määräaikaista toisi vakituisen viran "kolmannelle"
kaudelle jos kiinnostusta on. Päämäärä
olisi että kolme neljäsosaa yliopistojen väestä
ainakin olisivat vakituisissa työsuhteissa, eli toisinpäin
kun nykyinen tilanne.
Asia 2. Budjettiin varattaisiin riittävät määrärahat
joilla turvattaisiin julkisilla varoilla hyvää tutkimusta.
Kahdenkymmenen vuoden poikkitieteellisellä yliopistotutkimuskokemuksella
ja toistakymmentä vuotta kestäneellä yliopiston
luottamustoimista hankitulla kokemuksella tiedän asiasta
jotain.
Asia 3. Opiskelijoiden taloudelliset edellytykset opiskeluun
turvattava ja parannettava.
Hämeen vaalipiiri
Riitta Wahlström
Psykologi, KL
Ohjaava kouluttaja
Toimipaikka Kiipulan ammatillinen aikuiskoulutuskeskus
Synt. vuosi 1946
Vihreä liitto
Yliopistoon enemmän tutkimusvirkoja ja enemmän resursseja
avustavan henkilökunnan palkkaukseen.
Pirkanmaan vaalipiiri
Rosa Meriläinen
Tutkija Suomen Akatemian projektissa “poliittinen arvostelukyky
mediayhteiskunnassa”
Synt. vuosi 1975
Vihreä liitto
- Opintoraha on nostettava vuoden 1995 tasolle ja sidottava indeksiin
- Tutkintoon johtavan koulutuksen maksuttomuus kirjattava
hallitusohjelmaan
- Yliopistojen perusrahoitus
- Sukupuolten välinen tasa-arvo akateemisessa maailmassa
- Nuorten tutkijoiden asema
- Tamperelaisten korkeakoulujen rahoitus
- Maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen rekrytointi
korkeakoulutukseen
- Ulkomaalaisten opiskelijoiden kiinnittyminen Suomeen
Pohjois-Savon vaalipiiri
Erkki Björk
Dosentti/lehtori
Kuopion yliopisto,
Synt. vuosi 1949
Vihreä liitto
Yliopistojen pahin ongelma on pätkätyöläisten
valtava määrä. Syy tähän on mielestäni
suurelta osin tutkimusrahoituksen kanavoitumine Suomen Akatemian,
Tekesin yms. kautta erilaisille projektiluontoisille hankkeille.
Mielestäni tutkimusrahaa tulisi suuremmassa määrin
kanavoida yliopistojen perusvoimavaroihin, jotta yliopistot voisivat
palkata enemmän pysyvämpiluontoisia professoreita, lehtoreita,
assistentteja, yliassistentteja ja tutkijoita.
Pirjo Pölkki
Psykologian tohtori/lastensuojelun professori (psykologian lehtorina
16 vuotta)
Kuopion yliopiston sosiaalityön ja sosialipedagogiikan laitos
Synt. vuosi 1947
Vihreä liitto
Haluan vahvistaa tiedeyliopistojen perusrahoitusta tutkimukseen
ja opetukseen sekä oikeudenmukaista palkkausta henkilöstölle.
Yliopistojen rahoituksen perusteita olisi myös syytä
tarkistaa. Haluan parantaa nuorten tutkijoiden asemaa ja
kiinnittymismahdollisuuksia akateemiselle uralle. Haluan myös
edistää opetuksen laatua ja opiskelijoiden sosiaaliturvaa.
Pohjois-Karjalan vaalipiiri
Heikki Niemeläinen
Yht.tri, yliopistonlehtori (kansantalous)
Joensuun yliopisto
Synt. vuosi 1960
Kokoomus
Edistän seuraavia yliopistoon liittyviä asioita:
1) Valtion metsien hallinto tulee siirtää Helsinki/Vantaalta
Joensuuhun läheiseen vuorovaikutukseen Joensuun yliopiston
ja muun paikallisen metsäalan osaamisen yhteyteen.
2) Tieteen tekemisen rahoitus tulee palauttaa valtion budjettirahoitukseen
painottuvaksi. Tieteen tekijöille tulee turvata mahdollisuus
keskittyä entistä paremmin oleelliseen, siis tieteen
tekemiseen rahoituksen etsimisen asemesta. Yliopistoille
asetettua aluekehitysvastuuta pidän hyvinkin ongelmallisena;
miten esimerkiksi aluekehitysvastuun kantaminen otetaan huomioon
virkoja täytettäessä? Tätä ajattelua
on syytä edelleen kirkastaa, jotta klassinen tieteenteko
säilyisi jatkossakin yliopistojen korkeimpana päämääränä.
3) Yliopistolaitoksen ja ammattikorkeakoululaitoksen työnjakoa
tulee selventää. Lyhyen aikavälin ennustettavaan
hyödyllisyyteen tähtäävä soveltava tutkimus
ja opetus kuuluvat ammattikorkeakouluille, pitkän aikavälin
perustutkimus (joka sekin tähtää hyödyllisyyteen
mutta ennustamattomalla tavalla) ja siihen nojaava opetus kuuluvat
yliopistoille, joiden jatkossakin tulee saada toimia yhtäältä
korkean autonomian muurin suojassa mutta toisaalta sisäisesti
yhä vapaimpina muun muassa talouden ja henkilöstöpolitiikan
suhteen.
Keski-Suomen vaalipiiri
Jukka Ammondt
Fil.toht. dosentti/ yliopistonlehtori
Synt. vuosi 1944
Vihreä Liitto (sitoutumaton)
Kansanedustajana pyrkisin kaikin mahdollisin keinoin suojelemaan
opetusta ja tutkimusta hallintosaasteelta. Luova ajattelu olisi
julistettava suojelun kohteeksi, sillä se elää
uhanalaista elämää. Yliopistossa opetus- ja tutkimustyötä
tekevien pitää saada aikaa keskittyä omaan työhönsä,
siihen, mihin he ovat alun perin kouluttautuneet.
Kun tuore tutkimus kertoo, että yliopisto-opiskelijoita
ahdistaa eniten itsenäinen ajattelu, pitäisi hälytyskellojen
soida. Minkälaisia maistereita ja tohtoreita yliopistot ovat
sitoutuneet 'tuottamaan' yhä enemmän ja nopeammin, jos
opiskelijoita ahdistaa itsenäinen ajattelu? Paineet kasautuvat
kohtuuttoman kovina opinnäytetöiden ohjaajille ja laitoksille.
Aikaa opettajan omaan luovaan uudistumiseen ei jää.
Työstä katoaa ilo ja nautinto. Yhteiskuntaamme vaivaava
kiire, keskittymisen puute ja tiedon tulva vailla ymmärrystä
on nyt torjuttava ainakin yliopistoista. Lähtökohta,
että rahaa tulee yliopistoille tutkintojen määrän
mukaan, on mielestäni osoittautunut huonoksi ja se vaatii
pikaista korjausta. Laatu on korvattu määrällä,
mikä on tieteen edistämisen kannalta on tuhoisaa. Maistereiden
ja tohtoreiden ‘tuottaminen’ on arvioitava uudelleen,
sillä maamme tarvitsee toimiakseen suuren määrän
yhteiskuntamme perustöiden hoitajia ja osaajia, jotka eivät
tarvitse yliopistotutkintoa. Keskustelun herättäminen
on ennen kaikkea yliopistojen velvollisuus.
Tapani Kaakkuriniemi
YTM, Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen maisterikoulun
johtaja
työpaikka: Helsingin yliopisto / Aleksanteri-instituutti
Synt. vuosi 1953
Vasemmistoliitto
Yliopisto tarvitsee paitsi rahaa, myös työrauhan. Siksi
tulosneuvotteluakrobatia tulee hylätä ja sen opetusministeriölle
aikoinaan myynyt opistoinsinööri tulee julkisesti paljastaa.
Tämä olisi tärkeämpi kuin Stasi-listan paljastaminen.
Yliopisto elää nykyisin liiaksi projektien varassa.
Ehkä puolet laitoksia on tilanteessa, jossa ne eivät
pysty suoriutumaan "lakisääteisistä"
eli tulossopimukseen sisällytetyistä velvoitteistaan
rahanpuutteen vuoksi. Tämän vuoksi tutkimus- ja opetushenkilökunta
käyttää runsaasti aikaa erilaisten projektihakemusten
laatimiseen ja lobbaamiseen. Se ei liene kenenkään etu.
Ratkaisu tähän on paluu suunnitelmalliseen ja rationaaliseen
suunnittelu- ja budjetointikäytäntöön. Siihen
ei sisälly niin paljoa näytelmällistä draama-ainesta
kuin tulosneuvotteluun, mutta sen tuloksista voi nauttia suurempi
osa yliopistoyhteisöä.
Verkostomaisen työskentelykulttuurin kehittäminen on
nykyisin yliopiston selviämisen A ja O. Siihen yliopistoja
on patistettava. Tiedekuntien ja yliopistojen väliset raja-aidat
voidaan nykymaailmassa ylittää - ja ne pitää
ylittää.
Yliopiston selviytymiseksi tutkimustehtävästään
sen pitäisi pystyä rekrytoimaan nuorta tutkijakuntaa
palvelukseensa. Tutkijakoulujen kautta jatko-opiskelijoita on
melko hyvin saatu integroiduksi mukaan, mutta väitelleiden
tohtoreiden tilanne on toinen.
Nykyään yliopistot kilpailevat tohtoripisteistään,
ja väitöskirjoja tehdään kuin kansanautoja
liukuhihnalla. Kansallinen häpeä on se, että post
doc -paikkoja on tarjolla vain murto-osalle väitelleistä.
Opetusministeriön pitäisi kohdentaa rahoitusta erityisesti
post doc -virkojen, vaikka määräaikaistenkin, perustamiseen
Jouni Vauhkonen
Yhteiskuntatieteiden tohtori/ valtio-opin vs. yliassistentti
Jyväskylän yliopisto
Synt. vuosi 1959
Keski-Suomen vaalipiiri
Vihreä liitto
Yritän edistää sellaisia toimia, joilla yliopiston
työsuhteita pidennetään. Nyt aivan liian monet
joutuvat työskentelemään muutaman kuukauden pätkätöissä.
En kannata eläkevirkoja kaikille, mutta jo parin vuoden työsuhteilla
voi tehdä nykyistä pitkäjänteisemmin yliopiston
vaativia tehtäviä.
Opetuksen ja tutkimuksen rahoituksen pitäminen korkealla
tasolla on myös tärkeää. Erityisesti humanistiset
alat (historia, kielet, yhteiskuntatieteet yms.) ovat joutuneet
koville ja niiden rahoitusta
täytyy parantaa. Siksi en kannata veronalennuksia muuten
kuin, jos niillä on suoria työllisyysvaikutuksia.
Oulun vaalipiiri
Kyösti Oikarinen
HLT, hammaslääketieteen (suu- ja leukakirurgia) professori
Oulun yliopisto
Synt. vuosi 1953
Suomen Keskusta
Yliopisto-opetus ja tutkimus ovat pienen maan yksi tärkeimmistä
alueista, joka vaikuttaa alueiden tasapainoiseen kehittymiseen
ja elinkeinotoimintaan. Tulevan korkeakoulupolitiikan tulee
mielestäni sisältää ainakin seuraavat hankkeet:
* Apurahatutkijoiden sosiaaliturvaa on parannettava ja postdoc-porrasta
on laajennettava
* Opettajien ja tutkijoiden lyhytaikaisista määräyksistä
on siirryttävä pitkäaikaisiin työsuhteisiin
* Opetuksen ansiot tulisi huomioida entistä paremmin niissä
virkatäytöissä, joissa opetus on olennainen osa
toimenkuvaa
* Virkarakenne tulee muuttaa siten, että jokaisella on tasoaan
vastaava virkanimike. Samalla opetusalalla voi olla useita professoreja,
jos henkilökohtainen kompetenssi riittää.
* Tulokseen perustuva yliopiston perusrahoitus tulee laskemaan
tutkintojen tasoa. Tähän ongelmaan tulee reagoida riittävän
ajoissa muuttamalla tarvittaessa rahoitusmallia.
* Yhteistyötä on kehitettävä ammattikorkeakoulujen
kanssa muistaen kuitenkin, että molempien tärkeä
rooli tulee pitää selkeästi erillään
esimerkiksi tutkintonimikkeiden suhteen.
* Suomalaisen tutkimuksen painopiste on oltava kansallisissa ongelmissa
tai meille tärkeissä kehityshankkeissa
Vesa Suominen
FT, lehtori
Oulun yliopisto, informaatiotutkimuksen laitos
Synt. vuosi 1954
Oulun vaalipiiri
Suomen Kommunistisen Puolueen ja sitoutumattomien vaaliliitto
(sitoutumaton ehdokas)
Resurssien lisäämisvaatimusten ohella tulisi kiinnittää
huomiota yliopistojen resurssointitapaan ja nykyisten käytäntöjen
vahingollisiin vaikutuksiin yliopistojen perustehtäviä
ajatellen. Nykyinen karkeasti määrällinen ja eri
tieteenalojen erityisluonnetta huomioimaton käytäntö
on erityisen vahingollinen humanistisia ja yhteiskuntatieteitä,
samoin kuin yleisesti perustutkimusta ajatellen.
Tulosjohtaminen määrällisine tulostavoitteineen
sekä vaatimus ulkoisen rahan hankinnasta muodostavat tieteen
ja korkeimman opetuksen piiriin kvasi-markkinat, joiden puitteissa
tutkimuksella ja opetuksella on mahdollisuus menestyä vastaamalla
kvasi-tuloksin kvasi-kysyntään. Kvasi-markkinoiden luomisen
takaa ei ole vaikea tunnistaa yleisen vallitsevan yhteiskuntakäsityksen
markkinafundamentalismia. Tämä johtaa yliopistotoiminnan
kaikilla tasoilla, niin itse tutkimuksessa ja opetuksessa kuin
hallinnollisemmillakin tasoilla sisällöllisen rationaalisuuden
sijasta ulkokohtaisuuteen, visioiden, missioiden ja arviointien
retoriikkaan ja lopulta tutkimuksen ja korkeimman opetuksen mielekkyyskriisiin.
(painetun lehden s.14-19)
|