Tutkijankammiosta televisioon
Median ja tieteen välinen vuorovaikutussuhde on nyt symbioosivaiheessa.
Mutta tarvitsevatko tutkijat viestinnän koulutusta? Tästä
tutkijoiden ja julkisuuden suhdetta pohtivassa seminaarissa oltiin
monenlaista mieltä.
Tutkijankammiosta televisioon
oli otsikkona tutkijoiden ja julkisuuden suhdetta pohtivassa seminaarissa,
jonka Suomen Tieteentutkimuksen seura ja Helsingin yliopiston
viestinnän laitos järjestivät Tieteiden talolla
20. maaliskuuta.
Tieteestä julkisuuden näyttämöllä puhui
professori Esa Väliverronen. Hänen mielestään
julkisuus on tiedon perusedellytys. Tieteen julkinen kuva on muuttunut
aikojen saatossa - nyt median ja tieteen välisessä vuorovaikutuksessa
eletään Väliverrosen mukaan lähinnä symbioosivaihetta.
- 1990-luvun alussa valitettiin, että tiede on sisäänpäin
kääntynyttä. Nyt valitetaan, että media antaa
väärän kuvan (esimerkiksi geenimanipulaatio, tieteen
rötökset yms.). Kuitenkin puhe yleisestä luottamuspulasta
on kyseenalaista, Väliverronen totesi.
- Mikään ei osoita, että tiede tai yliopistot
olisivat menettämässä arvostustaan. Tästä
pitävät huolen esimerkiksi pr-työ ja markkinointi,
jotka ovat viime aikoina tulleet mukaan luomaan positiivista kuvaa.
Suomessa on vahva luottamus tieteeseen ja tutkimukseen.
Väliverronen on listannut median ja tieteen eroja:
MEDIA |
TIEDE |
nopea |
hidas |
muuttuva |
pysyvä |
suurpiirteinen |
tarkka |
eteenpäin katsova |
taaksepäin katsova |
mielikuvia rakentava |
argumentoiva |
yleisasiantuntija |
erikoisasiantuntija |
Ottaessaan yhteyttä tutkijaan toimittajat haluavat selviä
vastauksia nyt ja heti, juttu on tulossa seuraavan päivän
lehteen. Jännitteitä toimittajien ja tutkijoiden välisiin
suhteisiin luo myös se, että usein tutkijoilta kysytään
ennusteita tulevasta kehityksestä. "Ennustajaeukon" rooliin
tutkijan on melko vaikeaa sopeutua. Lisäksi "päivystäville
dosenteille" soittelevat toimittajat ovat usein aivan tavallisia
yleistoimittajia, eivät tutkijan tieteenalan erikoistoimittajia.
Tutkijalle viestinnän koulutusta - mutta millaista?
Seminaarin lopuksi oli paneelikeskustelu aiheesta Tarvitseeko
tutkija viestinnän koulutusta. Paneelissa olivat mukana tiedotuspäällikkö
Jan Rydman Tieteellisten seurain valtuuskunnasta, tuottaja
Teija Peltoniemi Yleisradiosta, FT Pekka Isaksson Oulun
yliopistosta, päätoimittaja Tuula Koukku Tiede-lehdestä,
FT Pekka Nummi Helsingin yliopistosta ja paneelin puheenjohtajana
toimi FT Heikki Mikkeli Helsingin yliopiston Renvall-instituutista.
Paneelin otsikko kirvoitti panelisteista erilaisia mielipiteitä.
- Tutkija ei tarvitse mitään erityistä viestinnän
koulutusta. Mutta jotain voisi tehdä, esimerkiksi ottaa oppia
Englannista, jossa tutkijat voivat hakea tieteenedistämisseuralta
apurahaa toimitusharjoittelijoiksi 3-4 kuukauden ajaksi erilaisiin
tiedotusvälineisiin, totesi Jan Rydman.
- Tutkijoita täytyy kouluttaa, korosti Teija Peltoniemi.
Voisiko vaikkapa viestinnän laitoksen kyljessä olla
15 opintoviikon kokonaisuus, jossa opetettaisiin mediayhteisön
pelisääntöjä.
Oulussa on aloittanut tiedeviestinnän maisteriohjelma,
60 opintoviikon kokonaisuus, jossa opetetaan valmiuksia toimia
viestintään liittyvissä tehtävissä tiedeyhteisössä
tai mediassa.
- Tutkijat tarvitsevat tieteiden väliseen kommunikointiin
yhteistä suomen kieltä. Kurssiltamme he ovat tulleet
etsimään uusia näkökulmia omaan tekemiseensä,
Pekka Isaksson kertoi.
Päätoimittaja Tuula Koukku ei hirveästi uskonut
erityisiin opintokokonaisuuksiin.
- Se, miten tutkija kertoo omasta tutkimuksestaan, on riippuvainen
ennen kaikkea tutkijan asenteesta. Tieteentekijä voisi harjoitella
tätä kertomalla yleistajuisesti töistään
vaikkapa omalle kampaajalleen tai isoäidilleen. Tekniikat
kyllä oppii nopeasti - kysymys on etenkin halusta ja tahdosta,
Koukku tähdensi.
Petri Nummi on vetänyt Helsingin yliopiston Viikissä
2-3 opintoviikon kursseja gradu- tai jatko-opintovaiheessa oleville
tutkijanaluille. Kurssiin on sisältynyt lehtijutun tekeminen
omasta tutkimuksesta ja nopea tutustuminen eri tiedotusvälineisiin.
- Jonkinlaista koulutusta tarvitaan. Koulutustarpeet ovat erilaisia
eri tieteissä, joillakin aloilla on jopa vaikeaa kirjoittaa
yleistajuista suomea, koska tieteellinen kieli on englanti, Nummi
lisäsi.
Yleisön joukosta käytti kommentin Työsuojelurahaston
tiedottaja Marja Jylhä. Työsuojelurahasto järjestää
rahoittajan ominaisuudessa tutkijoille viestinnän koulutusta.
Tutkijoille annetaan ripaus viestinnän perusasioista, opetetaan
mm. tiedotteen tekemistä omasta tutkimuksesta sekä tiedotussuunnitelman
laadintaa.
- Tutkijat tarvitsevat viestinnän koulutusta. Rahoittajan
näkökulmasta katsottuna emme saa vastinetta, jos tietoa
rahoittamistamme tutkimuksista ei viedä eteenpäin, Jylhä
lisäsi.
Mikä mediaa kiinnostaa?
Lopuksi panelistit pohtivat, millaista tietoa halutaan popularisoida,
millaista tietoa medialle välitetään.
- Kaikesta voi kertoa, helpoista ja vaikeista asioista. Jotkut
aiheet kiinnostavat kymmentä, jotkut taas tuhansia, mutta
medioitakin on erilaisia, Jan Rydman sanoi.
Samaa mieltä oli myös Pekka Isaksson. Hänen mielestään
ei ole olemassa sellaisia tutkimusalueita, joita julkisuudessa
ei voisi käsitellä.
Lehdissä on yhä enemmän tiedeuutisia. Vaikka
varsin harvat lehdet julkaisevat erityisiä tiedesivuja, tieteen
tuloksiin pohjautuvia juttuja löytyy lehtien eri osastoista:
humanistisia tieteitä kulttuurisivuilla, lääke-
ja yhteiskuntatieteitä kotimaan sivuilla jne. Tuottaja Teija
Peltoniemen mukaan Yle on kuusinkertaistanut lähettävien
tiedeohjelmien määrää. Lähinnä lääketieteeseen,
tekniikkaan ja luonnontieteisiin painottuva Prisma on ollut olemassa
jo 30 vuotta.
Kaupallinen media on täysin riippuvainen tilaajamaksuista.
Päätoimittaja Tuula Koukun mukaan Tiede-lehtikin joutuu
jatkuvasti tappelemaan ihmisten ajankäytöstä muiden
välineiden kanssa. Tieteen viihteellisyys tai hauskuus kirvoitti
panelisteilta erilaisia mielipiteitä.
- Olisi tärkeää, jos tiedekin olisi viihdyttävää
- ihmiset nyt vaan ovat sellaisia, että he haluavat viihtyä
vapaa-aikanaan, Tuula Koukku korosti.
- Miksi kaiken pitää olla kivaa. Lähtökohta
ei voi olla se, että tiede on hauskaa, Jan Rydman vastasi.
Yleisökommenteissa puututtiin tutkijoiden käyttämään
kieleen. Miksi yliopistoissa opetetaan sanomaan asiat niin monimutkaisesti?
- Tutkijoiden ensimmäinen velvollisuus on tuoda kansainvälistä
käsitteistöä suomalaiseen kulttuuriin ja suomeksi.
Erityiskielestä pitää pystyä siirtymään
hyvään suomenkieliseen ilmiasuun.
- Tieteellinen julkaiseminen on tutkijalle ennen kaikkea meritoitumiskysymys.
Esimerkiksi Ruotsissa virkojen täytössä korostetaan
myös populaarijulkaisujen merkitystä, Petri Nummi totesi.
Yleisöpuheenvuoroissa toivottiin myös enemmän
sellaista vuoropuhelua median ja tutkijoiden välille, jolla
pystytään parantamaan keskinäistä luottamusta.
Kirsti Sintonen
(painetun lehden s. 19-20) |