Lasikattoja yliopistoissa
Yliopistojen johdossa naisia on vähän. Tutkimusten
mukaan lasikaton purkamiseen tarvitaan aina niin normien, käytänteiden
kuin ohjausjärjestelmienkin muutosta, kirjoittaa johtamista
tutkinut professori Iiris Aaltio.
Johtaminen on edelleen
miesten aluetta, kun tarkastelee tilannetta lukujen valossa. Naisten
osuus johtajista on miehiä pienempi. Näin on niin Suomessa
kuin muuallakin maailmassa, niin yksityisissä yrityksissä
kuin julkisessa hallinnossakin. Kun naisia keskijohdossa on vajaa
kolmannes, heidän osuutensa ylimmässä johdossa
on vain 2-3 %. Vaikka heidän osuutensa keskijohdossa on kasvanut
hitaasti, ylimmässä johdossa kuten suuryritysten johtoryhmissä
ja pörssihallitusten jäseninä naisia on edelleen
vähän. Lasikatto näyttää erottavan naisia
ylimmästä taloudellisesta ja poliittisesta vallasta,
koska ilmiötä on vaikea selittää.
Sakset-ilmiö toimii vielä monella alalla
Yliopistojen johdossa on naisia vähän. Eurooppalaisittain
naisrehtori yliopistossa on harvinaisuus, ja myös dekaaneina
heitä on vähän. Monella alalla näyttää
toimivan nk. sakset-ilmiö: naisia tulee miehiä enemmän
opiskelijoiksi, mutta tutkija-lehtori vaiheessa naisia ja miehiä
on yhtä paljon, ja professoreina, tutkimusalojensa johtajina
miehet ovat enemmistö. Miesten palkat ovat naisten palkkoja
paremmat myös yliopistoissa. Nk. luontaisilla syillä
on vaikea selittää tätä, sillä että
naiset olisivat huonompia johtajia, haluttomampia johtotehtäviin
tai että he kaiken kaikkiaan omaisivat johtajille sopimattomia
piirteitä. Johtamisteoriat, jotka korostavat johtamisen kontekstuaalisuutta,
tilannesidonnaisuutta kaiken kaikkiaan enemmän kuin yksilölähtöisiä
tai tyyppipiirteitä, eivät tähän anna vastausta
nekään: mikä tekisi miehistä yliopistotyössä
naisia soveliaampia johtajia. Miksi yliopisto ympäristössä
sitten olisi vähemmän suotuisa rekrytoimaan naisjohtajia
kuin miesjohtajia?
Tutkimusten mukaan lasikaton purkamiseen tarvitaan aina niin
normien, käytänteiden kuin ohjausjärjestelmienkin
muutosta. Kouluttautuminen, henkilöstöjohdolliset toimenpiteet
kuten mentorointi, verkostoituminen ja keskijohdon kasvava naisistuminen
lisäävät naisten määrää johtajina
hitaasti. Esimerkiksi naiskiintiöt ovat nostaneet esiin naisten
osaamiskapasiteettia joka aikaisemmin oli piilevää.
Työn ja perheen yhteensovittamisen edistäminen, kuten
kotityön teettämisestä saatu verovähennys
edistävät naisten uramahdollisuuksia. Naisjohtajuudelle
antaa tilaa myös moniarvoisuuden arvostaminen työelämässä,
koska yhteen arvoputkeen uskovat yhteisöt haluavat sulattaa
kaikki samaan muottiin. Tällaisissa muoteissa naisjohtajankin
on vaikea löytää identiteettiä.
Myös yliopistoissa on hyvä kiinnittää huomiota
tasa-arvon tuottamisen taustamekanismeihin, käytänteihin
ja järjestelmiin joissa sukupuolta tuotetaan. Nimittämiskäytännöt,
asiantuntijamenettelyt, koulutus, mentorointi, työyhteisöjen
moniarvoisuus ja kypsyys ovat kaikki tekijöitä, jotka
voivat edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Huomiota tasa-arvosensitiiviseen kurssikirjallisuuteen
On paradoksaalista, että etenkin ulkomaisessa kirjallisuudessa
usein naiskysymys rinnastetaan vähemmistökysymykseksi
yhdessä esim. rodullisten tekijöiden kanssa. Kun Ruotsin
tv:ssä aikoinaan lakkautettiin naisten tunti, todettiin että
ei voida uhrata niin paljon aikaa vähemmistölle. Kun
lukee kurssikirjallisuutta, varsin usein törmää
ei- pitävään argumentaatioon naisten ja miesten
tasa-arvoa koskevissa kysymyksessä. Esim. yrittäjäkirjallisuudessa
saatetaan hyvin yksioikoisesti yleistäen todeta, että
naisilla ei ole ambitioita yhtä paljon kuin miehillä,
ja heidän yrityksensä eivät kasva yhtä voimakkaasti
kuin miesyrittäjien yritykset. Tieteellinen pohja tällaisille
argumenteille ei ole pitävä, yleistämistä
naiskategoriasta tehdään näkemättä tilanteiden
monisäikeisyyttä, esim. tekniikan venture capital -yritysten
taustalla on koulutuksellisia edellytyksiä ja miehet ovat
kouluttautuneet näille aloille useammin kuin naiset. Tämä
lisää alan miesvaltaisuutta.
Tasa-arvosta huolehtimisen yliopistoissa tulisikin ulottua tasa-arvosensitiivisen
kurssikirjallisuuden lisäämiseen läpi opetuksen.
Näin yliopisto-opetus ei ainakaan pidä yllä normipohjaisia
lasikattoja, vaan toteuttaa opetuksellista vaatimustaan kriittisyydestä
ja edistyksellisyydestä.
Tasa-arvosuunnitelmien toteutumisen
seuranta tärkeää
Tasa-arvosuunnitelmien laatimisessa yliopistot eivät ole
olleet niitä nopeimpia, joissain tapauksissa päinvastoin.
Kun niitä on tehty, on poikkeuksetta todettu samansuuntaiset
tilastoluvut kuin muuallakin työelämässä.
Kun 40 % sukupuolten tasa-arvo -kiintiöperiaatteesta on pidetty
kiinni, on huomattu naisia löytyvän ehdokkaiksi hallinnollisiin
elimiin paljon helpommin kuin on kuviteltu. Vastaavasti myös
aikaisemmin naisten kansoittamiin hallintoelimiin on löytynyt
päteviä miehiä. Tasa-arvosuunnitelmat ja tasa-arvosuunnitelmien
toteutumisen seuranta ovat konkreettisia keinoja lisätä
tasa-arvoa naisten ja miesten välillä yliopistosektorilla
ja poistaa lasikattoesteitä, niiden merkitys on myös
epätasa-arvoa ennaltaehkäisevä.
Se, onko naisten johtajuus erilaista kuin miesten, on kysymys
johon ei ole yksiselitteisiä vastauksia. Psykologinen ja
sosiologinen tutkimus osoittaa naisten ja miesten välillä
vallitsevan toimintatapa- ja käyttäytymiseroja, mikseivät
nämä näkyisi myös johtamisessa. Mikään
tutkimus ei kuitenkaan sinänsä todista että naiset
olisivat miehiä parempia johtajia, sen kummemmin kuin päinvastoinkaan.
Traditionaalisista syistä naisjohtajat ansaitsevat uskottavuutta
enemmän leadership, nk. ihmisten johtamisen sektorilla, kun
taas strategista johtajuutta ja visionäärisyyttä,
tarvittuja valmiuksia huippujohdossa, pidetään miesten
osaamisalueena. Tämäkin selittää osittain
lasikatto -ilmiötä.
Naisjohtajuutta puollettiin tyypillisesti 90-luvun alun keskusteluissa
sillä, että naisjohtajat luovat erilaista yrityskulttuuria.
Perusteluja naisten määrän tavoiteltuun lisäämiseen
johtajina on kuitenkin monia: yleinen tasa-arvoperuste, se että
he johtamistehtävissä voivat tilaisuuden tullen onnistua
yhtä hyvin kuin mieskollegat, se että johtamistehtävien
mukana lisääntyvät vaikuttamismahdollisuudet, ja
että näin naisten ja miesten väliset palkkaerot
kaventuvat. Yliopistoyhteisöihin nämä perusteet
soveltuvat yhtä hyvin kuin muihinkin organisaatioihin.
Iiris Aaltio
professori, Kauppatieteen osasto
Lappeenrannan teknillinen yliopisto
(painetun lehden s. 18-19) |