KIRJA-ARVOSTELU
Rakkautta julmassa
yliopistomaailmassa
Dosentti Mikko Groman opettaa uusromanttista ranskalaista runoutta.
Hän on viranhakujen ikuinen kolmonen, jota viransijaisuudet
ja apurahatkin ovat viime aikoina kartelleet. Saamattomuus vaivaa
sekä työ- että yksityiselämässä.
Vaimo Mikaela on kyllästynyt toivottomaan nahjukseen ja etsii
itseään nuoren runoilijan ja menestyvän perhetutun
sylistä. Tästä lähtee Virpi Hämeen-Anttilan
esikoisromaani Suden vuosi. Hämeen-Anttila on tutkija,
indologi ja intialaisen kirjallisuuden suomentaja, joka toimii
opettajana Helsingin yliopiston Aasian ja Afrikan kielten ja kulttuurien
laitoksella. Kustantajan luonnehdinnan mukaan kirja
on "Vahva esikoisromaani epäsovinnaisesta rakkaudesta julmassa
yliopistomaailmassa." Kirjaa voi lukea kertomuksena yliopistomaailmasta,
jonka perusrahoituksen heikentyessä erityisesti tuntiopetuksella
elävä "viraton dosentti" kurjistuu ja näivettyy
myös yksityiselämässään. Toivoa antaa
opetus, jossa yksi kauriinsilmäinen oppilas on antanut itselleen
luvan ihastua dosentti Gromaniin, joka on vain käsivarren
mitan päässä mutta silti saavuttamattomissa. Käsittelen
tässä korostetusti yliopistoihmisille ajankohtaisia
teemoja, vaikka Suden vuodessa on monia muitakin kertomuksia:
mm. kroonisesti sairaan nuoren aikuistuminen ja itsenäistyminen,
nelikymppisen naisen halu elää sekä avioerolapsen
paha olo.
Tänä keväänä MTV3 on lähettänyt
uusintana sarjan Sydänten akatemia, jossa on sivutaan
samoja teemoja kuin Suden vuodessa. Kumpikin käsittelee
yliopistomaailman kilpailullisuutta ja niukkuutta sekä opiskelijoiden
ja opettajien välisiä suhteita. Sydänten akatemiassa
teemoja tarkastellaan laitoksen viranhaltijoiden ja heidän
suhteidensa dynamiikan kautta, kun taas Suden vuoden näkökulma
on ulkopuolisen - laitoksen liepeillä tuntiopetuksella elävän
tutkija-opettajan.
Määrärahojen niukkuuden vuoksi opetus hoidetaan
päätoimisten viranhaltijoiden voimin. Dosentit taistelevat
kynsin hampain luennoistaan ja korkeasti oppineina he ovat hinnoitelleet
itsensä ulos markkinoilta. Akatemian rahoituksen loppuminen
on tehnyt Gromanista ulkopuolisen. Akatemian tutkijoille varatusta
työhuoneestakin hänet saneerattiin ulos, kun ei ole
virkaakaan. Tulosvastuun nimissä yliopisto muistaa kuitenkin
opetus- ja tutkimustoiminnan selvityskaavakkeella, joka ilkkuu
Gromanin kelvottomuutta. Ulkopuolista rahoitusta ei ole herunut,
eikä kansainvälisiin konferensseihin voi osallistua
kun ei ole rahoitustakaan.
Tohtorin markkina-arvo
Yliopisto-opettaja on pienituloinen. Päivälehdissä
vilahtavat akateemisten palkansaajien keskiansiot naurattavat,
koska nämä tilastoakateemiset ovat lääkäreitä,
tuomareita ja muita hyvätuloisia. Nuorempi yliopistoväki
on köyhälistöä. Groman tietää, että
tohtorintutkinto ei nostanut sanottavasti hänen arvoaan.
Hänen alansa oli kerta kaikkiaan väärä. Vielä
hänen opiskellessaan ajan henki oli toinen: myös humanisteilla
oli elämisen oikeus. Nyt opiskelijatkin tietävät,
että yliopistolle ei kannata jäädä homehtumaan.
"Riittää kun katsoo vähän aikaa Gromania niin
tajuaa minkä verran tohtorinhatulla saa poweria, gloriaa
ja naista."
Mikon toimiessa viransijaisena hän nautti mukavaa palkkaa
ja vaimonkin kanssa meni hyvin. Todellisuus löi poskelle,
kun hän jäi viranhaussa kolmanneksi. Kilpailu paikasta
auringossa käy kiihkeänä: ihmiset julkaisevat kuin
niillä olisi painokone kotona. Ansioluetteloissa näkyy
määrä eikä laatu. Groman on kirjoittanut oppineita
ja arvostettuja kirjoja, joita kukaan ei ole lukenut. Pitäisi
julkaista englanniksi. Apurahojen ja virkojen jakajat eivät
ymmärrä Gromanin pyrkimystä laajaan sivistykseen
ja oppineisuuteen. Hän ei ole kyllin tuottava. Hän on
hidas kirjoittaja eikä julkaise, ellei saa paperille jotain
joka tyydyttää häntä viimeistä piirtoa
myöten.
Toivoton nyhverö kutsumustyössään
Ex-vaimon mielestä Mikko Groman kieltäytyy käyttäytymästä
järkevästi. Unelmoi ja nyhrää aina vain kirjojensa
kanssa. Istuu työpöytänsä ääressä
myöhään yöhön. "En mä enää
sulta mitään itselleni odota, mutta tee helvetti soikoon
jotain oman itsesi eteen." Vaimolle oli selvinnyt, että hän
halusi ihmisen, joka ei pidä kaikkea itsestään
selvänä. Sen paheen Groman päätti kitkeä
luonteestaan. Mikään ei enää ole itsestään
selvää. Joka asiaa pitää miettiä erikseen.
Ainoa paikka, jossa Mikko Groman tuntee hallitsevansa asiat
edes joten kuten on luentosali. Hän suhtautuu vakavasti opettamiseen,
ajatellen siirtävänsä edes hitusen omaa rakkauttaan
kirjoihin eteenpäin vaikka vain yhdelle opiskelijalle. Se
yksi löytyy. Sari Karaslahti uskaltaa elää todellista
elämäänsä vain piilossa toisilta, päänsä
sisällä. Hän kirjoittaa luennolla ylös tunnollisesti
kaiken, mitä Groman sanoo ja lukee kaikki dosentin mainitsemat
kirjat. Sarin mielestä Gromanin luennot on niitä parhaita
mitä hän olen kuunnellut.
Toisenlaisiakin opiskelijoita on: itseriittoisia miehiä,
jotka nöyryyttävät Gromania. "Sä luennoit
vanhentuneen kirjallisuuden pohjalta, et seuraa aikaasi. Olet
sivussa siitä, missä tieteellinen diskurssi liikkuu.
Luennolla pitää tarjota uusinta tutkimusta eikä
vain julistaa auktoriteetin varjolla kateederilta jotain kaavoihin
kangistunutta paskaa."
Opetus tarjoaa kuitenkin Gromanille pakopaikan, jossa hänkin
on jotain kaiken muun romahtaessa. Luennolta löytyvä
Sari saa dosentin ryhdistäytymään ja ottamaan ohjat
käsiinsä. Ex-vaimosta tuntuu luonnottomalta, että
Mikko on se, joka järjestää asioita. Uuden naisen
täytyy olla kaiken takana. Häntä jurppii se kun
toinen poimii maasta hänen vialliseksi luulemansa ja pois
heittämänsä kapineen ja saa sen toimimaan.
Vanhenevan dosentin ja opiskelijan suhde herättää
yliopistolla supinaa mutta ei ihmeemmin paheksuntaa. Groman ja
Sari tarvitsevat toisiaan ja täydentävät toisiaan.
Suden vuoden opettajakunta on miehistä - kuten on edelleen
todellisuudessakin. Miehet luennoivat ja naisylioppilaat kuuntelevat
ihaillen. Mutta millaiseksi muuttuvatkaan yliopisto-opettajien
ja opiskelijoiden suhteet yliopistojen opettajakunnan naisistuessa?
Minna Jokela
Virpi Hämeen-Anttila:
Suden vuosi
Helsinki: Otava, 2003
ISBN 951-1-18635-3 |
(painetun lehden s. 27-28) |