På spaning efter ett sporrande avlöningssystem
Ända sedan förra årtusendet har man aktivt försökt
förnya avlöningssystemet vid universiteten. Arbetet
har präglats av att ett steg framåt ofta har följts
av två steg bakåt. Numera har reformarbetet fått
särskild pondus i och med att man enligt det statliga tjänstekollektivavtalet
bör ingå ett avtal om övergång till nya
avlöningssystem senast 15.2.2005. Det finns knappast
någon akademisk expert som inte skulle vara ense om avlöningsreformens
nödvändighet. Vi torde alla önska att vårt
arbetes svårighets-grad även skulle synas i avlöningen,
m.a.o. ju mer krävande arbetsuppgifterna är, desto mera
borde man få betalt för dem. Principen är således
rättvis och eftertraktansvärd.
Efter åtta års reformarbete har man åtminstone
tillsvidare inte hittat de vises sten, med hjälp av vilken
uppgifternas svårighetsgrad skulle kunna mätas på
ett pålitligt sätt. När vi försöker
utvärdera de experiment som hittills gjorts kan vi konstatera
att målet , d.v.s. ett enda frågebatteri för
bedömning av samtliga uppgifter vid universiteten, var för
optimistiskt. Efter det senaste experimentet som genomfördes
av den s.k. Kekälegruppen har man börjat söka en
lösning till avlöningsreformen i så kallade svårighetsgradskartor.
Dessa erbjuder en modell till arbetsbeskrivningar, enligt vilken
det sedan skall vara möjligt att placera arbetsuppgifternas
svårighetsgrad på rätt nivå.
De viktigaste universitetsorganisationerna som representerar
universitetslärarna, forskarna och de akademiska experterna
anser att utgångspunkten är rätt formulerad. Professorsförbundet,
Forskarförbundet och Universitetslektorernas förbund
har dock för-utsatt att beskrivningarna av uppgifternas svårighetsgrad
i fortsättningen skall utvecklas på så sätt
att lärarna och den övriga personalen kommer att ha
olika kartor. Detta förslag har också godkänts,
och be-skrivningarna av uppgifternas svårighetsgrad håller
nu på att arbetas fram.
Ett annat viktigt element i avlöningssystemet är den
personliga lönedelen, d.v.s. den del av lönen som baserar
sig på den personliga prestationen. Lärarnas nuvarande
avlöningssystem har delvis samma drag. Professorernas forskarskoltillägg
och motsvarande resultattillägg hos de övriga lärargrupperna
har varit ett slags förstadium till den nya personliga lönedelen,
vars prestationsgrunder bör beakta de uppgifter som hör
ihop med respektive yrkesbeteckning. I de akademiska experternas
arbete utgör erfarenheten ett viktigt element som bör
synas även i det nya systemet. Det nya avlöningssystemet
ger en ypperlig möjlighet att rätta till missförhållanden
i avlöningen för lednings- och expertuppgifter, vilken
även enligt arbetsgivarens redovisningar klart har hamnat
i efterkälken i jämförelse med den övriga
löneutveckling-en.
Införandet av det nya avlöningssystemet och dess möjligheter
att lyckas har dock ännu många blindskär framför
sig. Avlöningssystemen medför oundvikligen förändringar
i universitetens ledningskultur. Bland övriga ömma punkter
må nämnas svårigheten med att nå samförstånd
gällande systemets målsättningar eller att garantera
systemets smidighet och genom-skinlighet. Dessutom måste
det finnas garantier om tillräckliga resurser samt om en
tillräcklig förhöjningsmån när systemet
tas i bruk.
Vad tidtabellen beträffar försöker man ha svårighetsgradskartorna
färdiga i början av hösten, varefter förhandlingsorganen
skall redogöra för möjligheterna att börja
experimentera med uppgiftsbe-skrivningarna i enlighet med kartorna
vid ett fåtal universitet. Efter en analys av resultaten
och en eventuell finslipning kommer man att underhandla om övergången
till det nya avlöningssystemet.
Förbundens ordförande har varit med om att förbereda
svårighetskartorna. I och med att ordförandena har
medverkat har förbunden velat signalera sitt eget engagemang
i avlöningsreformen. Möjligheterna till nya avlöningssystem
undersöks på allvar i samarbete mellan arbetsgivarparten
och arbetstagarorganisationerna. När ett välfungerande
system har blivit till, när dess provkörning har lyckats
och parterna är beredda att ingå ett tjänstekollektivavtal
om en övergång till systemet, då kommer man även
vid universiteten att övergå till de nya sporrande
avlöningssystemen.
Tapani Pakkanen,
ordförande, Professorsförbundet
Antero Puhakka,
ordförande, Forskarförbundet
Vesa Kulmala,
ordförande, Universitetslektorernasförbund
(painetun lehden s. 4) |