Uusi ote
luottamusmiestoimintaan
Yliopistojen luottamusmiehet joutuvat nykyään lujille.
Heidän toimintamahdollisuutensa eivät ole seuranneet
yliopistojen toiminnan yleistä kasvua. Tuleva palkkausjärjestelmän
uudistaminen lisää vielä luottamusmiesten työtaakkaa.
KTV:n selvityksen mukaan joka toinen luottamusmies koki tehtäviensä
hoitamisen henkisesti raskaaksi. Koko henkilökuntaa
kattava luottamusmiestoiminta on yliopistoissa melko uusi ja osin
vielä opeteltava asia. Sen sopimuspohja luotiin jo 1970 -luvun
taitteessa ja useissa yliopistoissa on tarkistettu sopimuksia
hieman noin vuosikymmen sitten. Luottamusmiestoiminnan tavoitteita
ja menettelytapoja tulisi kuitenkin jälleen tarkistaa, koska
kuluneen vuosikymmenen aikana yliopistojen volyymi ja tehtävät
sekä niiden myötä koko hallintokulttuuri ovat oleellisesti
muuttuneet. Tällaisten muutosten johdosta valtiotyöantaja
ja yliopistot korostavat jo uudella tavalla hyvää toimintakulttuuria
ja henkilöstön toimintakyvystä huolehtimista. Luottamusmiesjärjestelmä
voi tarjota keskeisen keinon tällaisten tavoitteiden saavuttamiseksi,
mutta millaiset mahdollisuudet sillä on toimia.
Luottamusmiestoimintaa yliopistoissa ei ole selvitetty kunnolla,
mutta jo esimerkkien perusteella voi sanoa luottamusmiesten joutuneen
lujille. Heidän toimintamahdollisuudet eivät ole seuranneet
yliopistojen toiminnan yleistä kasvua. Myöskin yliopistojen
rahoituksen, kansainvälistymisen ja palvelussuhteiden muutokset
ovat ohittaneet luottamusmiestoiminnan, vaikka ne ovat muuten
muuttaneet perusteellisesti yliopistojen toimintakulttuuria ja
henkilöstöhallintoa. Toki luottamusmiesten yhteiset
palaverit hallinnon kanssa ja osallistuminen moniin suunnitteluryhmiin
ovat lisääntyneet, mutta samalla myös muiden tahojen
odotukset ovat tiivistyneet. Luottamusmiehen työyksikkö
odottaa hyvää työtulosta ja henkilökuntaa
kattavasti edustavat ammattiliittojen jäsenet haluavat asiansa
hoidettavan pikaisesti. Samoja ongelmakimppuja on valmisteltava
myös yleisempää päätöksentekoa varten.
Tuleva palkkausjärjestelmän uudistaminen tuo vielä
omat vaatimuksensa luottamusmiesten toimintaan.
Pääluottamusmiehet erityisen kovilla
Luottamusmiehen tehtävissä onnistuminen on palkitsevaa
niin asianosaisille kuin työyhteisöllekin, mutta ilman
konkreettista tukea ylikuormitettu luottamusmies uupuu ennen pitkää.
Tästä kertoo myös Kunta-alan ammattiliiton KTV
ry:n maaliskuinen luottamusmiesbarometri, johon vastasi 880 luottamusmiestä.
Keskeisimmät tulokset eivät poikenne paljon yliopistojen
luottamusmiesten tilanteesta.
- Selvityksen mukaan luottamusmiehistä joka toinen koki
luottamusmiestehtävien hoitamisen henkisesti raskaaksi.
Tätäkin useampi koki tilanteensa raskaaksi, jos luottamusmies
edusti suurta jäsenmäärää tai hän
toimi päätoimisena luottamusmiehenä, jollaisia
kunnallisella sektorilla on myös. Eniten aiheutti stressiä
tekemättömien töiden paine, josta kärsivät
erityisesti suurta jäsenmäärää edustavat
luottamusmiehet.
- Yli 10 vuotta toimineista luottamusmiehistä koki kolmannes
itsensä poikkeuksellisen väsyneeksi ja tässäkin
suuri jäsenmäärä pahensi tilannetta.
- Luottamusmiesjärjestelmän toimivuus edellyttää
jatkuvuutta. Ehkä kunnallisella sektorilla tämä
toteutuukin, vaikka vain puolet ilmoittaa voivansa jatkaa luottamusmiehenä.
Vanhemmat henkilöt ovat nuorempia enemmän jättämässä
luottamusmiestehtävänsä samoin kuin vähäisillä
aikaresursseilla toimivat luottamusmiehet. Lisäksi kolmannes
ilmoittaa lopettavansa stressin tähden.
- Kyselyn mukaan luottamusmiehet tuntevat hyvin luottamusmiestehtävänsä,
sitä paremmin mitä pidempään henkilö
on toiminut luottamusmiehenä.
- Luottamusmiestoiminnan ajankäytöstä ei ole
yleensä sovittu selkeästi työnantajatahon kanssa
lukuun ottamatta suurimpia jäsenmääriä edustavia
luottamusmiehiä. Tämä lienee yksi stressin syistä.
Tällaiset kunnallisia luottamusmiehiä koskevia ongelmat
lienevät yleisiä myös yliopistoissa, vaikka vastaavanlainen
selvitys puuttuukin. Luottamusmiehet ovat joutuneet tiukille.
Samat työpaineet heijastuvat myös työnantajatahoon,
jolla tosin on enemmän keinoja käytössään.
KTV:n luottamusmieskyselyyn vastasi 880 kuntapuolen
luottamusmiestä. Suurempi
kuva. |
Luottamusmiestoiminnan kannalta on huolestuttavaa, että
suurta jäsenmäärää edustavista luottamusmiehistä
ainakin joka toinen kokee tehtävät henkisesti raskaaksi,
jopa uuvuttaviksi, vaikka heillä on melko pitkä kokemus
ja hyvä tuntemus asioiden hoidosta. Osa heistä tarvitsisi
välittömästi tukea ja vapauttamista osasta työtehtäviään.
Luottamusmiesten sopiva vaihtuvuus on ongelma myös yliopistoissa,
mihin ei nykyisin konstein näytä löytyvän
ratkaisua.
Yliopistoissa tarvitaan uutta näkemystä ja otetta
luottamusmiestoiminnan kehittämisessä. Lisäksi
siinä kysytään tuoreita tietoja yliopistojen tilanteesta
ja tarpeista. Toimintaa uudistettaessa on keskeistä ottaa
huomioon luottamusmiesten koko tehtäväkenttä ja
sen edellyttämät resurssit. Nämä tehtävät
ovat kiistatta osa yliopiston henkilöstöasioiden hoitoa.
Tällaiseen valmisteluun ja päätöksentekoon
luottamusmies tuo henkilöstön ratkaisuideat ja näkökulman,
joista voidaan saada yleisempiä linjauksia myös YT-menettelyn
avulla. Luottamusmiesjärjestelmän kautta välittyvät
muutostarpeet aina sopimusneuvotteluihin saakka.
Osallistuva luottamusmiestoiminta edellyttää kouluttautumista,
se vie työaikaa ja siinä tarvitaan hyvät tiedot
työyhteisön toiminnasta. Tällöin se antaa
kaikille ammattiryhmille yhtäläiset oikeudet ja vaikutusmahdollisuudet.
Sen kustannuksia ja tuottamaa hyötyä on hyvä tarkastella
kokonaisuutena. Jos luottamusmiestoiminnan kuluja halutaan verrata
muihin hallinnon kuluihin, niin sopivina vertauskohteina voisivat
olla puutteellisesta valmistelusta ja henkilöstöpolitiikasta
aiheutuvat kustannukset.
Yliopistojen luottamusmiesjärjestelmät tulisi tarkistaa
jo ennen uuteen palkkausjärjestelmään siirtymistä,
sillä kyseinen uudistus ei onnistu ilman toimivaa työntekijä-
ja työnantajatahojen keskinäistä yhteistyötä
ja luottamusta. Palkkausjärjestelmän uudistukseen kuuluva
valmistelu ja arviointi edellyttävät hyvää
henkilökunnan ja työtehtävien tuntemusta. Yksi
henkilö, johtaja tai luottamusmies, ei voi tuntea kovin monia
kyllin tarkasti, ehkä 100 - 150 voisi olla vielä mahdollista.
Samassa yhteydessä olisi sovittava realistisesti eri tasoilla
hoidettavien luottamusmiestehtävien tarvitsemasta työajasta
ja muista resursseista. Uudistuksen tulee pohjautua valtakunnalliseen
virkaehtosopimukseen ja toimintamalliin, vaikka yksityiskohdissa
voidaankin toimia paikalliset tarpeet huomioon ottaen.
Yliopistojen toiminnan jatkuvassa uudistusprosessissa saisi
jo vihdoinkin tulla luottamusmiestoiminnan vuoro. Ehkä silloin
moni muukin työyhteisön vireillä olevista hankkeista
etenisi ja jopa kypsyisi sosiaaliseksi innovaatioksi.
Hannu Jalkanen
pääluottamusmies, Jyväskylän yliopisto
(painetun lehden s. 15-16) |