Markku Uimonen, valosuunnittelun professori:
Valo luo auran esityksen ylle
Teatterikorkeakoulun valosuunnittelun professori Markku Uimonen
on alallaan ainoa koko Euroopassa ja valo- ja äänisuunnittelun
laitos on ainoa koko maailmassa, jossa voi opiskella alaa aina
teatteritaiteen tohtoriksi saakka.
Uimonen haluaa nähdä valaistuksen elimellisenä
osana taiteellista produktiota - ei irrallisena liitännäisenä.
Valosuunnittelu luo hänen mielestään auran koko
esityksen ylle.
Pimeimpään vuodenaikaan on hyvä mennä tekemään
Acatiimi-lehden niin sanottua "minun työni" -juttua valosuunnittelun
professorista. Teatterikorkeakoulun valo- ja äänisuunnittelun
laitos on alan ainoa Euroopassa, joka tarjoaa maisteritasoista
koulutusta ja ainoa maailmassa, jossa voi valmistua teatteritaiteen
tohtoriksi.
Nuorella laitoksella on käynnistymässä tutkimushankkeita
opetusministeriön erillisrahoituksella. Nyt jatko-opiskelijoita
on kolme, mutta professori Markku Uimonen arvelee määrän
kaksinkertaistuvan ensi vuoden aikana.
Tyypillisesti alan eurooppalaisissa kouluissa suhde valaistukseen
tai äänisuunnitteluun on puhtaasti tekninen. Näistä
poiketen valo- ja äänisuunnittelun laitos pyrkii opetuksessaan
korostamaan taiteellisen ennakkosuunnittelun merkitystä.
"Meillä ollaan tällä alalla ihan eri planeetalla
kuin muualla. Kaikissa vierailemissani oppilaitoksissa Euroopassa
suhde valaistukseen on ollut kovin tekninen. Oikeita tuotantoja
tehdään vähän ja harvoin - suhde valoon on
praktinen. Opiskelijoita ei kannusteta riskin ottoon ja uuden
löytämiseen vaan jo olemassa olevien käytäntöjen
koulumaiseen opetteluun, suoriutumiseen.
Me taas pyrimme korostamaan taiteellisen ennakkosuunnittelun
merkitystä, vain se antaa valmiudet viedä kokonaisia
ajatuksia tuotantoprosessin 'sisumankelin' läpi", Markku
Uimonen totesi virkaanastujaisesitelmässään 5.12.2000.
Muullakin maailmassa toki annetaan valosuunnittelun koulutusta
ja jossain se on kytköksissä kuvataiteen, teknologian
ja arkkitehtuurin opintoihin. Näin esimerkiksi USA:n arvostetussa
MIT:ssa, jossa Uimonen oli Asla-Fullbrigt stipendiaattina lukuvuonna
1992-93.
Sitä vastoin pimeään vuodenaikaan pakotetussa
Suomessa on ihmeellistä, että arkkitehtuurikoulutuksen
yhteydessä ei panosteta valosuunnitteluun.
- Arkkitehtuurin koulutus ja yleensä design on meillä
korkealla tasolla, mutta valon arvojen ja estetiikan opetusta
pitäisi ottaa enemmän ohjelmiin. Tällä hetkellä
valosuunnittelu on läpikotaisin sähkötekniikan
ja kovien arvojen kyllästämää.
Tekniikan ylikorostuminen torjuttavissa
Markku Uimonen aloitti opintonsa Teatterikorkeakoulun valo- ja
äänisuunnittelun koulutusohjelmassa vuonna 1986 - alan
ensimmäisellä vuosikurssilla. Teatteritaiteen maisteriksi
hän valmistui 1991. Vuonna 1989-90 hän opiskeli The
Hong Kong Academy for Performing Art‘issa valosuunnittelua
ja lavastustaidetta.
Digitalisoitumisen myötä ala on käynyt läpi
valtavan murroksen 1990-luvun aikana. Tietokone on nyt mukana
valosuunnittelussa alusta lähtien. Teatterikorkeakoulussa
onkin menossa kaksi tutkimushanketta: digitaalisen valon tutkimushanke
ja digitaalisen äänen tutkimushanke. Näissä
halutaan selvittää sitä, miten estettäisiin
teknologian eriyttävä vaikutus kauemmaksi ihmisestä
ja varsinaisesta teoksesta.
- Tekniikan ylikorostuminen ja liika segmentoituminen on ollut
uhkana. Mitä eriytyneemmäksi homma menee, sitä
huonommin kokonaisuus toteutuu. Tutkimushankkeet pyrkivät
etsimään teknologian välineitä siihen, että
luova prosessi palvelisi samanaikaisesti koko luovaa kokonaisuutta.
Ei studiosta tai teknologiasta käsin, vaan takaisin elävään
tilanteeseen.
Suuri osa valosuunnittelijoista työskentelee free-lancereinä.
Free-suunnittelijoiden määrä on Uimosen mukaan
kymmenkertaistunut viidentoista vuoden aikana. Tämä
johtuu siitä, että teattereista ei niin vaan aukea virkoja
ja aika moni instituutio on siirtynyt kokonaan tai osittain käyttämään
free-työvoimaa.
Myös alan sukupuolirakenne on muuttumassa. Perinteinen
miesvaltainen ala on pikkuhiljaa naisistumassa. Jo noin puolet
aloittavista uusista opiskelijoista on naisia. Naisia on sijoittunut
etenkin tanssitaiteen visualisointiin ja arkkitehtuurin valosuunnitteluun.
Reissulasset saman katon alle
Markku Uimonen ehti kokea Teatterikorkeakoulussa niin Turkan
kuin Parviaisenkin kaudet. Tuolloin valosuunnittelua ei ihmeemmin
arvostettu - vain näyttelijäksi tai ohjaajaksi opiskelevat
olivat framilla. Laitoskin sijaitsi vanhassa Apollon kansakoulussa.
Osaltaan arvostuksen tasoa osoittaa se, että vuonna 1991
laitos hajasijoitettiin Tampereelle erilleen muusta Teatterikorkeakoulusta.
- Tampereelle siirtyminen oli huono ratkaisu. Opiskelijat ja
laitoksen väki joutuvat koko ajan reissaamaan Helsinki -
Tampere väliä. Eivätkä suunnitellut yhteistyökuviot
Tampereella ole lähteneet käyntiin parhaalla mahdollisella
tavalla.
Tampereen yliopistossa on näyttelijätyön laitos,
mutta sitä enemmän valo- ja äänisuunnittelu
kaipaisi tiivistä yhteyttä ohjaajiin, koreografeihin,
lavastajiin ja dramaturgeihin. Uimonen toivoo hartaasti, että
valo- ja äänisuunnittelijat pääsisivät
siirtymään takaisin Helsinkiin viimeistään
silloin, kun Tampereella menee vuokrasopimus umpeen vuonna 2007.
Eri puolilla Helsinkiä sijainneet muut Teatterikorkeakoulun
laitokset muuttivat vuonna 2000 yhteisen katon alle niin sanottuun
Kokoksen kiinteistöön Sörnäisten rantatien
ja Haapaniemenkadun kulmaukseen.
- Elimellinen yhteys korkeakoulun eri laitosten välillä
on kovin tärkeää, sanoo voimakkaasti yhteistyötä
korostava Uimonen.
Laitosjohtajana pitää olla läsnä
Professorin työn kolminaisuus opetus - tutkimus - hallinto
täyttävät myös Markku Uimosen päivät.
Laitosjohtajana hän on tullut tutuksi arkipäivän
hallintoasioiden kanssa. Jonkun pitää kirjoittaa hankepaperit
ja pyörittää arkea.
- Tässä professuurissa ei voi olla etäinen tutkijatyyppi,
joka tulee silloin tällöin jakamaan tiedonjyväsiä.
Hieman hankalaa on, jos hallintotehtäviin ei ole mitään
koulutusta tai ymmärrystä. Itseäni tähän
on motivoinut pätevä ja tukea antava henkilökunta.
Ennen Uimosen kautta valosuunnittelun professuuria hoiti itävaltalainen
lavastaja-ohjaaja. Hallinnollinen puoli puuttui hänen työnkuvastaan
lähes tyystin.
Varsinainen opetus painottuu Uimosen omassa työssä
syventäviin opintoihin. Laitos käyttää paljon
vierailevia opettajia: noin 40-50 vierailevaa opettajaa käy
vuosittain kouluttamassa uusia valosuunnittelun asiantuntijoita.
- Suhde kenttään on ehdottoman tärkeä. Vierailijoiden
kautta saadaan ajankohtaista tietoa kentän tarpeesta, samoin
kenttä saa käsityksen siitä mitä oppilaitoksessa
tehdään.
Korkeakoulujen arviointineuvosto on nimennyt Teatterikorkeakoulun
valo- ja äänisuunnittelun laitoksen yliopistokoulutuksen
laatuyksiköksi 2004-2006.
Taiteellisia töitä passiosta spektaakkeleihin
Taideyliopistossa opetushenkilöstölle on tärkeää
pitää yllä myös omaa taiteellista uraa. Uimonen
huolehtii omasta osaamisestaan ja kompetenssistaan ottamalla välillä
virkavapaita visuaalisia suunnittelutöitä varten. CV:ssään
Uimonen luettelee noin 40 taiteellista työtä ja tuotantoa.
Ne ovat hyvin monipuolisia: Helsingin Linnanmäellä esiintyvän
Uuden Iloisen teatterin "Oho, sano Iimeili" -esityksen lavastuksista,
isojen ooppera- ja teatteriteosten visuaaliseen suunnitteluun
sekä spektaakkelimaisiin valosuunnittelutöihin Hong
Kongissa.
Kun Uimosta pyytää nostamaan töidensä joukosta
joitakin, hän mainitsee ensimmäisenä Suomen Kansallisoopperan
suurelle näyttämölle viime vuonna toteutetun Johannes
Passion lavastuksen ja valosuunnittelun.
- Työ vaati tiivistä, yli vuoden kestänyttä
yhteistyötä ohjaaja Juha Hémanuksen kanssa. Passion
visualisointi oli haastavaa, koska niitä on aiemmin esitetty
vain kirkoissa.
Toteutus pohjautui suomalaisiin keskiaikaisiin kirkkofreskoihin,
joista lopulta löytyi koko Passion tarinan kuvitus.
Valosuunnittelijalta vaaditaan myös nopeaa heittäytymistä
produktioista toiseen. Uimonen lähti heti Passion ensi-iltaa
seuraavana päivänä Hong Kongiin, jossa oli edessä
aivan toisenlainen työ Brechtin Kaukasialainen liitupiiri
-näytelmän visualisointi.
Yhtenä mieleenpainuvana työnä Uimonen muistelee
myös vuonna 1993 Savonlinnan Oopperajuhlilla esitetyn Human
voices / Ihmisen ääni -teoksen post modernia lavastusta
ja valosuunnittelua.
Uimonen pyrkii siihen, että hän ehtisi tehdä
pari taiteellista työtä vuodessa. Ensi keväänä
hän on lähdössä jälleen Hong Kongiin.
Kirsti Sintonen
(painetun lehden s. 5-7) |