Valtion palkkalistoilla työskentelevistä
henkilöistä noin 35 000 on uusien palkkausjärjestelmien
piirissä. Keskustelut yliopistojen noin 27 000 ihmisen
siirtymisestä A-palkkausluokista uuteen palkkausjärjestelmään
ovat vielä auki. (Kuvio: www.vm.fi/
Valtio työnantajana/Palkkausuudistus) |
Yliopistojen palkkausuudistuksen taustaa
Valtion palkkausjärjestelmän uudistuksella on vaiherikas
tausta - juuret löytyvät noin kymmenen vuoden takaisesta
tuposta. Hanke on valtiotyönantajan pitkällisen kehittelyn
tulosta. Yliopistojärjestöjä upj on työllistänyt
ja työllistää vielä pitkään.
Kentällä liikkuessani olen aistinut huolestuneisuutta
siitä, että palkkausuudistusta kerrotaan ajettavan nyt
joka taholla ja vielä kovalla vauhdilla eteenpäin. Tämän
johdosta on todettava, että hanke on nimenomaan työnantajamme
pitkäaikaisen ja johdonmukaisen kehittelyn tulos. Todisteeksi
voidaan esittää mm seuraavaa:
Törmäsin asiaan ensi kerran viitisentoista vuotta
sitten. Valtion työmarkkinalaitoksen hallitussihteeri Pertti
Launonen kertoi asiasta yksityisessä tapaamisessamme, mutta
julistuksenomaisesti. Hän esiintyi kuten Martin Luther King:
" I have a Dream " ja selitti sitten, että työmarkkinalaitoksessa
oli ryhdytty pidemmällä tähtäyksellä
kaavailemaan suurta mullistusta jäykäksi mainittuun
palkkausjärjestelmäämme. Asian ydin oli ns automaattisten
lisien poistamisessa ja niiden korvaamisessa pääasiassa
työnantajan harkintaan perustuvilla lisillä.
Kymmenkunta vuotta sitten asia oli edennyt jo tulopoliittisesta
sopimuksesta käytäviin neuvotteluihin asti. Tuposta
neuvottelevat tahot, työnantajat, työntekijäjärjestöt
ja valtiovalta olivat yhdessä päätyneet siihen,
että selvitettäisiin mahdollisuudet uusien palkkausjärjestelmien
käyttöönottoon. Niissä palkkauksen perustaksi
mainittiin henkilön työn vaativuus, henkilön osaaminen
ja ryhmän tulos. AKAVAlaiset liitot tosin piankin ilmoittivat,
ettei hanke voi toteutua ilman palkkaukseen suunnattuja lisärahoja.
Niinpä se jäi varsin vähäiselle huomiolle,
varsinkin kun julkisella sektorilla oli totuttu saamaan ns. ansionkehitystakuun
(AKT) muodossa lupaus sen liukuman hyvittämisestä, jonka
yksityissektorin liitot saivat muulla tavoin. Palkkaliukumaksi
määriteltiin tilastoista todettujen "todellisten" ja
sopimuksiin kirjoitettujen teoreettisten palkankorotusten erotus.
Virkamiehillä sopimuskorotus oli miltei ainoa todellinen
korotus. Lamakin vielä osaltaan vähensi kiinnostusta
palkkauksen kehittämishanketta kohtaan.
Sopimustekstiin mukaan
Syksyllä 1994 ei TUPOon päästy ja jouduttiin liittokohtaisiin
sopimusneuvotteluihin. Ne olivatkin varsin kireitä ja monet
liitot joutuivat jo vilauttelemaan lakkoasettakin pysyäkseen
neuvottelupöydässä viimeiseen asti muotoilemassa
sopimusta mieleisekseen. Valtion virkaehtosopimus (VES) syntyi
alkuvuodesta 1995 ja siinä oli ensi kerran maininta työnantaja-
ja työntekijäjärjestöjen yhteisestä tahdosta
ja sitoutumisesta tutkimaan ja tarvittaessa tukemaan uusien palkkausjärjestelmien
kehittämistä pohjalta työn vaativuus, työsuoritus
ja työn tulos.
Alkusyksyllä 1995 syntyi yllättäin TUPO kesken
sopimuskauden. Ansionkehitystakuu AKT oli siinä vielä
mukana, mutta sellaisessa muodossa, jonka mukaan liukumakompensaatioista
voitiin kyllä neuvotella, mutta korvauksiin ei kuitenkaan
lopulta päästy. Tämän seurauksena mielenkiinto
luonnollisesti kohdistui palkkausjärjestelmäuudistukseen,
jonka käytännön toteuttamismahdollisuuksia ns.
kylmäkokeilun pohjalta Itä-Suomen yliopistot ( Kuopio,
Lappeenranta ja Joensuu) sekä Tampereen yliopisto ryhtyivät
enemmän tai vähemmän innokkaasti selvittelemään.
Kehittelyä ja kylmäkokeiluja
Tammikuussa 1999 neljä selvittelytyötä tehnyttä
yliopistoa jättivät varsinaisen tai väliraporttinsa
opetusministeriölle, joka ryhtyi käynnistämään
asiassa neuvotteluja järjestöjen kanssa.
Syksyllä 1999 julkistettiin valtion työmarkkinalaitoksen
teettämä selvitys (VALPAS), jonka mukaan yliopistojen
johtotehtävissä olevien ja asiantuntijoiden palkat olivat
kaikkein kilpailukyvyttömimpiä koko valtionsektorilla.
Helmikuussa 2000 allekirjoitetun virkaehtosopimuksen mukaan
maksettiin ns. VALPAS I -lisä virastojen ylimmille toimihenkilöille
ja asiantuntijoille, joihin huomattavan suuri osa yliopistojen
opettajistakin lukeutui. Valtio työnantajana ilmoitti siten
haluavansa muuttua kilpailukykyiseksi palkanmaksajaksi. Sopimuksen
osapuolet ilmoittivat sopimustekstissä pyrkivänsä
nopeuttamaan uusien palkkausjärjestelmien käyttöönottoa
ja korostivat niiden tärkeyttä.
Lisärahoituksesta sopimus
Marraskuussa 2000 syntyi vuosien 2001-02 TUPOsta neuvottelutulos,
jota AKAVA ei sitten lopulta allekirjoittanut. Palkankorotukset
ja mm VALPAS II-lisät maksettiin kuitenkin akavalaisille
kuten muillekin voimaan tulleeksi tulkitun TUPOn ohjaamina syntyneiden
virkaehtosopimusten perusteella. VES uudisti edelleen kirjauksen
uusien palkkausjärjestelmien käyttöönoton
nopeuttamisesta. Sopimukseen kirjattiin myös, että uudistusta
rahoitetaan tarvittaessa osittain valtion talousarvioon otettavalla
erillisellä rahoituksella.
Maaliskuussa 2001 opetusministeriö asetti Joensuun yliopiston
hallintojohtaja Matti Halosen johtaman työryhmän selvittelemään
palkkauudistusta ja antoi sille aikaa vain lokakuun 2001 loppuun.
Marraskuussa 2001 OPM asetti JoY:n henkilöstöjohtaja
Jouni Kekäleen työryhmän täydentämään
edellisen työryhmän työtä ja tekemään
konkreettisen ehdotuksen maaliskuun 2002 loppuun mennessä
asian käynnistämiseksi. Työryhmä luovuttikin
mietintönsä vappuna 2002 ja OPM lähetti sen lausunnolle
järjestöihin ja yliopistoihin. Yliopistojen tuli lausuntojensa
ohella ilmoittaa halukkuutensa pilottihankkeen toteuttajaksi.
Halukkuutensa pilotointiin ilmoitti seitsemän yliopistoa.
AKAVA-JS:n lausunnot näistä mietinnöistä löytyvät
Acatiimi- lehden numeroista 9/2001
(Halonen) ja 6/2002
(Kekäle), jotka saa esim. osoitteesta www.acatiimi.fi.
Periaatepäätös siirtymisestä
Marraskuussa 2002 solmitussa virkaehtosopimuksessa sovittiin,
että valtiosektorilla siirrytään vuoden 2003 aikana,
kuitenkin viimeistään sopimuskauden loppuun mennessä
erikseen sovittavalla tavalla uusiin palkkausjärjestelmiin.
Sopimuskausi päättyy 15.2.2005.
Huhtikuussa 2003 akavalaiset opettajajärjestöt keskustelivat
intensiivisesti seminaarissa yhteisestä ongelmastaan, jonka
ratkaisuehdotus sai ohitetun majakan mukaan nimen Harmajan henki.
Sen mukaan päätettiin uudistaa AKAVA-JS:n jo aiemminkin
ilmoittama kanta siitä, että yliopistojen palkkausjärjestelmää
uudistettaessa tulee opettajien ja muun henkilöstön
vaativuusluokittelu erottaa selkeästi toisistaan. Edelleen
päätettiin, että opettajiksi katsottavien virkamiesten
työn vaativuutta arvioitaessa ei tule käyttää
raskasta analyyttistä pistelaskujärjestelmää,
vaan kevyempää vaativuustasokarttaa. Päätettiin
ryhtyä kehittämään AKAVA-JS:n ehdotusta opettajien
vaativuustasokartaksi ja sovittiin AKAVA-JS:n sisäisestä
neuvottelumenettelystä.
Kesäkuussa 2003 saatiin työnantajan hyväksyntä
hankkeelle ja aikaa syyskuun loppuun, jota sittemmin pidennettiin
lokakuun loppuun. Syksyn 2003 aikana ovat mm. puolustushallinnon
upseerit ja eräiden ministeriöiden työntekijät
päässeet sopimukseen uusiin palkkausjärjestelmiin
siirtymisestä. Tehtyjen sopimusten sanotaan kattavan noin
30 % valtion palveluksessa olevasta henkilöstöstä.
Tätä kirjoitettaessa AKAVA-JS:n tavoitteenasettelu
on yliopistojen osalta osittain vielä kesken. Neuvottelupöydässäkään
ei esimerkiksi rahakysymyksiä ole vielä nostettu esiin.
Jos kuitenkin sopimukseen asiassa vielä tämän lukuvuoden
aikana päästäisiin, niin seuraisi tiivis koulutustapahtumien
sarja kaikilla yliopistopaikkakunnillamme. Järjestäjinä
voisivat toimia parhaimmillaan kaikki ammattijärjestöt
yhdessä työnantajan kanssa. Aikataulusta on arveltu,
että koulutus tulisi käynnistää viimeistään
vuosi- puolitoista ennen mahdollista uuteen palkkausjärjestelmään
siirtymistä. Toistaiseksi jäsenet saavat asian kehittymisestä
tietoa Acatiimin ohella liittonsa luottamushenkilöiltä
sekä liittojen järjestämissä koulutustilaisuuksissa
tai niiden jäsenkirjeissä.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
26.10.2003
(painetun lehden s. 8-10) |