Yliopisto-opetuksen tuki kuntoon
Korkeakoulutusta antavia laitoksia maassamme on 51, 21 yliopistoa
ja 30 ammattikorkeakoulua. Alueellinen kattavuus on hyvä.
Opiskelu-paikkaa tarjotaan jo yli 70 %:lle ikäluokasta.
Kun moninkertainen
koulutus lasketaan
pois, noin puolet ikäluokasta
saa yliopisto- tai
ammattikorkeakoulutasoisen
koulutuksen tai
molemmat. Teoreettinen
valmius etsiä ja hyödyntää kyvyt mahdollisimman
tehokkaasti
näyttäisi siis olevan kunnossa. Kuitenkin voidaan havaita
selviä puutteita korkeimman koulutuksemme resursoinnissa.
Edes perustutkinto-opiskeluun kuuluvien pakollisten kurssien
hoitajiksi ei voida palkata kaikkialla vakinaista
henkilökuntaa, mikä lienee useissa tapauksissa jopa
virkamieslain vastaista. Avauksia uusille aloille voidaan
tehdä vain jo vakiintuneita aloja karsimalla.
Opettajille ei näytä olevan varaa hankkia heidän
yliopisto-opetusasiantuntemustaan vahvistavia opintoja
virkaan kuuluvana täydennyskoulutuksena. Puute on vakava ja
se heijastuu uusienkin opettajien rekrytointiin siten, ettei näiltäkään
vaadita sanottujen aikuisopetukseen kuuluvien opintojen suorittamista.
Yliopisto-opetuksessa tulee luonnollisesti vaatia,
että annettava korkein opetus perustuu uusimpaan
tutkimukseen. Jokaisella opettajalla tulisi siis olla vähintäänkin
mahdollisuus, ehkä jopa velvollisuus, tutkimustyön
suorittamiseen osana virkatehtäviään
opetusta vastaavasti vähentäen. Asiasta solmittiin vieläpä
tätä tarkoitusta painottava ja sen toteutusta helpottava
virkaehtosopimus. Vaan miten on käynyt?
Toiminta- ja taloussuunnitelman toiminta-menojen
riittämättömyyden vuoksi ohjainliinoja on kiristetty
kaikkialla ja niin tämä hyvä toimintamalli uhkaa
jäädä
käytettäväksi vain juhlapuheissa. Ne laitokset ja/
tai yksiköt, joissa puutetta on esiintynyt pisimpään,
ovat putoamassa ammattikorkeakoulujen tasolle. Tällöin
ne joutuvat ennen pitkää vastaamaan kiusallisiin,
yliopistoon kuulumista koskeviin kysymyksiin.
Kohtuuden nimissä on myönnettävä, että kehyspäätösten
sitoma opetusministeriö yrittää tehdä mielestäni
toiseksi parhaan suunnitelman mukaan kaikkensa,
jotta opiskeluajat lyhenisivät ja resursseja vapautuisi
mm. edellä mainittuihin tarkoituksiin. Jopa
Bolognan prosessi, eurooppalaisten tutkintojen yhtenäistäminen,on
valjastettu tukemaan tätä pyrkimystä.
Tämän päivän opiskelijat näyttävät
kuitenkin olevan
erilaisten taloudellisten tukien merkitsemää laskettelurataa
pujottelevia yksilöitä, joiden on vaikeata
ajatella olevansa suorastaan velvollisia kuittaamaan
yhteiskunnan tarjoama mahdollisuus tutkinnon suorittamiseen
ohjeajassa.
Paras vaihtoehto olisi kuitenkin myöntää, että korkeakoulutuksen,
erityisesti yliopistokoulutuksen rahoitus
on riittämätön ja että se tulisi kiireesti ja
yliopistoista
alkaen saattaa nimenomaan budjettivaroin
kuntoon. Ei pidä odottaa sitä hetkeä, jolloin yliopistoissa
tehdään tilavarauksia kaupalliselle mainonnalle
muuallekin kuin opiskelijain haalareihin. Jos sitten
kävisi niin ikävästi, ettei budjettivaroista voisi
mitenkään
saada riittävää rahoitusta koko korkeakoululaitokselle,
tulisi osata asettaa painopiste oikein ja nimenomaan
yliopisto-laitokseen, jotta korkeimman
koulutuksen jalostama todellisten huippujen tuotanto
varmistettaisiin.
Toistakymmentä vuotta valmisteilla ollut palkkausuudistus
näyttää sekin kulminoituvan juuri tähän
ajankohtaan, jolloin mieluimmin jo tupon kautta tulisi
varmistaa riittävä järjestelyvara mm. palkkausuudistuksen
tarpeisiin. Järjestöt nimittäin vaativat jäsenilleen
tässä yhteydessä lisää rahaa, jotta niiden
kannattaisi edes harkita sopimuksen tekoa asiassa.
Vaatimus ei ole kohtuuton, vaan täsmälleen linjassa
työnantajan itsensä teettämän ja julkistaman
VALPAS-
selvityksen johtopäätösten ja suositusten kanssa,
joiden mukaan yliopistojen johtavassa asemassa
olevat tai muuten ylimmät asiantuntijat, joihin opetushenkilökunta
kuuluu, ovat todella alipalkattuja.
Itse asiassa tuntuvan lisärahan osoittaminen palkkausuudistukseen
saattaisi hoitaa melko nopeasti joukon
tunnettuja virkarakenteeseen liittyviä ongelmia,
joiden ratkaiseminen näyttää tuskallisen hitaalta.
Tarkoitan tietysti virkaan kuuluvien tai siihen sovittujen
työtehtävien laadun ja määrän sekä toisaalta
virasta maksettavan palkkauksen välistä epäsuhtaa,
joka miltei aina näkyy olevan työntekijän vahingoksi.
Päättäessäni nyt yhteensä 14-vuotisen puheenjohtajakauteni
haluan lopuksi lausua lämpimät kiitokseni
jäsenillemme, yhteistyö- kumppaneillemme sekä
muille Acatiimin lukijoille ja toivottaa kaikille hyvää
joulua ja onnellista uutta vuotta.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3) |