Ökat stöd för universitetsundervisningen
I vårt land finns 51 enheter som ger högskoleutbildning,
21 universitet och 30 yrkeshögskolor. Utbudet är regionalt
heltäckande. Av åldersklassen får redan över
70% studieplats. När man bortser från studerande som
avlägger många examina får ungefär hälften
av årskullen en utbildning på antingen universitets-
eller yrkeshögskolenivå eller bådadera. Det
finns alltså en god färdighet att både söka
fram och utnyttja förmågorna så effektivt som
möjligt.
Det finns emellertid uppenbara brister i fördelningen av resurser
till den högre utbildningen. Det finns högskolor som
inte har råd att anställa permanent arbetskraft att
ta hand om den obligatoriska
undervisningen på grundexamensnivå och det sker till
och med i vissa fall brott mot tjänstemannalagen. Innovationer är
möjliga endast genom nedläggning av etablerade verksamheter.
Det tycks inte finnas resurser att för lärare satsa på universitetspedagogisk
fortbildning inom tjänsten. Det är fråga om en
stor brist och den påverkar också rekryteringen av
nya lärare på så sätt att det av dem inte
krävs några
meriter inom vuxenpedagogiken.
Kravet på att undervisningen på universitetsnivå
skall basera sig på de nyaste forskningsrönen kan inte
bestridas.Varje lärare borde ha möjlighet att forska
i
tjänsten och följaktligen få reducerad undervisning.
Frågan är om man inte till och med borde tala om
forskningsplikt. Tjänstekollektivavtalet om totalarbetstid
kom till för att stöda och främja universitetslärarens
möjlighet att forska. Det har emellertid inte
givit så god utdelning, undervisningen hålls i allt
stramare
tyglar på grund av att budgetramarna inte ger
institutionerna möjlighet att tillämpa avtalet på ett
korrekt sätt och den goda modellen fungerar ofta endast
på pappret. De institutioner och/eller enheter
som drabbats av den största resursbristen kommer i
framtiden att ställas inför det faktum att de tvingas
svara på generande frågor om huruvida de överhuvudtaget
förmedlar undervisning som når upp till
universitetsnivå.
I rimlighetens namn måste tillstås att undervisningsministeriet
som skall följa budgetramarna har försökt rädda
situationen genom att tala för
kortare studietider och på så sätt för att
resurser befrias för ovannämnda ändamål. Till
och med Bologna-processen vars syfte är att förenhetliga
de europeiska examina har satts att stöda denna målsättning.
Våra
dagars studerande är emellertid vana att tillgodose
sig olika ekonomiska stöd i sina studier och de har svårt
att acceptera att de är till och med förpliktade att
acceptera samhällets bud om att avlägga examen inom utsatt
tid.
Det bästa alternativet skulle givetvis vara att medge att
högskoleutbildningens
och speciellt universitetsutbildningens
finansiering är otillräcklig, att problemet snarast borde
lösas med budjetmedel och att härvid universiteten skulle
prioriteras. Den kommersiella reklamen lämpar sig för
studerandens overall
men den skall inte förekomma i universitetens utrymmen. Ifall
budgetmedlen visar sig vara knapphändiga gäller det att
satsa rätt och uttryckligen på universiteten, för
att produktionen av topputbildade
skall kunna säkras.
Lönereformen har förberetts under drygt tio år
och den ser nu ut att bli verklighet. INPO-avtalet borde ge en
tillräckligt
stor lönepott för justeringar, bland annat för finansieringen
av lönereformen. Om
det inte tillskjuts mera medel till finansieringen av reformen är
organisationerna inte motiverade att underteckna något slutligt
avtal. Kravet är skäligt
och helt i linje med slutsatserna och rekommendationerna i statens
VALPAS-utredning, enligt vilken sakkunniga och tjänstemän
i ledande ställning vid universiteten
de facto är underbetalda. Till dessa kategorier hör den
undervisande personalen. Mera pengar för lönereformen
skulle också påskynda en lösning
av problemen i tjänstestrukturen, nämligen det skeva
förhållandet mellan å ena sidan de tjänstebaserade
arbetsuppgifternas kvalitet och kvantitet och å andra sidan
den till tjänsten bundna lönen, ett förhållande
där
den anställda nästan alltid blir lidande.
När jag nu efter 14 år slutar som ordförande för
Universitetslektorernas
förbund vill jag rikta ett varmt tack till förbundets
medlemmar, till våra samarbetspartner och till alla övriga
läsare av Acatiimi samt önska alla en god jul och ett
gott nytt år.
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden s.4)
|