K I R J A - A R V O S T E L U
Oppimisen palapeli
Amerikkalainen neurofysiologi ja kouluttaja Carla Hannaford
johdattaa ymmärtämään oppimista ja opettamista
syvällisemmin 32 erilaisen oppimistyylin
avulla, joita hän kutsuu dominanssiprofiileiksi. Ne selvitetään
määrittämällä, kumpi ihmisen silmä,
korva, käsi, jalka ja aivopuolisko on dominoiva.
Hannafordin mukaan dominoivuus on pohjimmiltaan
synnynnäistä.
Kirja antaa välineet dominoivuuden tutkimiseen.
- Silmät, korvat, kädet ja jalat ovat myös oppimiselimiä,
tiedonhankintaan erinomaisesti sopeutuneita
aistimia, jotka kaikki tuovat aivoille havaintoja ulkopuolisesta
maailmasta, Hannaford laajentaa oppimiskäsitystämme.
- Oppiessaan uutta tai varsinkin stressitilanteessa
ollessaan ihminen kykenee parhaiten ottamaan vastaan viestit
niiltä aistielimiltä, joilla on suora yhteys
hänen hallitsevaan aivopuoliskoonsa.
Kun ihminen tuntee oman dominanssiprofiilinsa, hän voi konkreettisesti
helpottaa oppimistaan esimerkiksi valitsemalla
itsensä kannalta oikean istumapaikan.
Jollekin dominanssiprofiilille hyvä istumapaikka
on edessä keskellä, toiselle oikealla melko takana.
Erilaiset dominanssiprofiilit reagoivat eri tavoin stressitilanteissa.
Jos esimerkiksi ihminen on profiililtaan
auditiivisesti vajaatehoinen, eli hallitseva korva ja
aivopuolisko ovat kehon samalla puolella, hän ei kykene
stressitilanteissa käyttämään kuuloinformaatiota
tehokkaasti hyväkseen.
- Tutkimukseni mukaan yli puolet kaikista oppijoista
on auditiivisesti vajaatehoisia, ja kuitenkin suuri osa
opetuksesta annetaan suullisesti, Hannaford toteaa.
Käytännön eheyttämisohjeita
Hannaford antaa hyvin monenlaisia ohjeita, joiden avulla
erilaiset dominanssiprofiilit voivat kompensoida
puutteitaan stressitilanteissa.
Näin hän kertoo itsestään:
- Koska olen kouluttaja ja työskentelen suurten ryhmien
kanssa, minun täytyy pystyä näkemään,
kuulemaan ja puhumaan myös stressitilanteissa.
Oman dominanssiprofiilini heikkouteen kuuluu, että stressitilanteissa
olen kykenemätön hyödyntämään aistitietoa,
eli ensisijainen reaktioni stressitilanteissa on sulkeutua kokonaan
itseeni. Niinpä olen ajan mittaan kehittänyt itselleni
mukautuneita toimintatapoja stressitilanteissa
käytettäviksi.
- Eheyttävistä keinoista minua näyttää parhaiten
auttavan liikkuminen. Liikun paljon pitäessäni kurssia.
Olen huomannut liikkumisen hyväksi myös yksityiselämän
ristiriitatilanteissa. Jos kävelemme tyttäreni
kanssa kiistellessämme, tunnelataus purkaantuu
ja näemme ja ymmärrämme toisiamme paljon selvemmin.
Muita eheyttäviä keinoja ovat esim. kirjoittaminen
ja piirtäminen ei-hallitsevalla kädellä, musiikin
kuuntelu, ristikkäisliikkeiden tekeminen,
ensimmäisen askeleen ottaminen ei-hallitsevalla
jalalla, laulaminen, sydämenlyöntien kuunteleminen
hyvin hiljaa jne.
Kokeilin itse kirjan avulla oman dominanssiprofiilini
testausta, ja lähinnä jäi epäilyttämään
se, voiko dominanssiprofiilin luotettavasti määrittää suhteellisen
vähäisellä tutkimuksella.
Kirja antaa kiinnostuneelle lisälähdetietoja. Kirjaa
lukiessa tulee kyllä mieleen, että tapa, jolla kohtaamme
ihmisen opiskelu- ja opettamistilanteissa on kyllä nykyisin
hyvin kehittymätön. Lähdemme ajatuksesta,
että kaikki yksilöt ovat samanlaisia, ja oppivat samalla
tavalla.
Yksilöitä kunnioittavampi ja sensitiivisempi opettamisen
tapa epäilemättä johtaisi yhteiskuntaan, jossa
yhä useampi onnistuisi oppimisessaan.
Tuula-Maria Ahonen
Carla Hannaford: Oppimisen palapeli
yksilölliset aivoprofiilit
Kehitysvammaliitto ry, 2004
(painetun lehden s. 29)
|