Yliopistojen opiskeluvalinnat hakijasuma on purettava
Yliopistojen opiskelijavalinta on ollut viime vuosien keskustelun
kestoaiheita ja useat työ-ryhmät ovat selvittäneet
valintaan liittyviä ongelmia. Opiskelijoiden hidas sijoittuminen
lopulliseen opiskelupaikkaan aiheuttaa monenlaisia ongelmia eri
tahoille. Ilmiö mielletään yleensä johtuvan
opiskelijoiden uravalinnan epävarmuudesta tai muista syistä,
jotka johtavat välivuosien
pitämiseen opinnoista. Valintajärjestelmistä johtuvat
rakenteelliset syyt sijoittumisviiveeseen ovat jääneet
keskustelussa vähemmälle huomiolle.
Lukio-opetus painottuu hyvän yleissivistyksen rakentamiseen.
Yliopistojen opiskelijavalintoihin se antaa valmiuksia vaihtelevasti
alasta riippuen. Valta-osa lukion suorittaneista joutuu toteamaan
sisäänpääsyn yliopistoon vaikeaksi. Toisaalta
esimerkiksi pitkän matematiikan suorittaneilla on monipuoliset
valintamahdollisuudet eri aloilla. Uusi ainereaali on askel oikeaan
suuntaan ylioppilastutkinnon kehittämisessä, sillä
sitä voidaan hyödyntää monipuolisesti opiskelijavalinnoissa.
Uusien ylioppilaiden osuus yliopistoihin valituista on keskimäärin
noin 30%, mutta alakohtaiset erot ovat suuria. Monilla aloilla
hakijoiden ja valittujen määrät ovat tasapainossa.
Mitään erityistä hakijasumaa ei muodostu, sillä
suurin osa valituista on uusia ylioppilaita. Toisilla aloilla,
joissa hakijoiden määrän suhde valittuihin on korkea,
hakijasumia muodostuu, sillä uusien ylioppilaiden osuus on
jopa alle 10%.
Monilla aloilla parhaiden opiskelijoiden valitsemiseksi on kehitetty
vaativia pääsykokeita, sillä on katsottu, että
ylioppilastutkinto ei erottele tarpeeksi hakijoita. Käytännössä
tämä on pahimmillaan johtanut siihen, että valinnassa
menestyminen edellyttää valintakirjallisuuden opiskelua,
valmennuskurssien käymistä, ja jopa kokemusta yliopisto-opinnoista.
Valituksi tullaan tyypillisesti usean vuoden kuluttua ylioppilaaksitulosta,
sillä valintajärjestelmä syrjii
saman vuoden ylioppilaita. Välivuosien pitäminen muodostuu
pakolliseksi lähes kaikille hakijoille, myös lukiossa
erinomaisesti menestyneille. Osa suosituille aloille valitsematta
jäävistä tulee valituiksi muihin yliopistollisiin
koulutusohjelmiin. Näitä käytetään usein
valmentautumiseen seuraavan vuoden hakuun, jolloin nämä
yksiköt joutuvat tahtomattaan pääsykoevalmentajiksi.
Hakijasuma on yhteiskunnallinen ongelma, joka pitää
suurta joukkoa ylioppilaita vuosia tarpeettomassa hakukierteessä.
Kansantaloudellisten tappioiden lisäksi se aiheuttaa yksilötasolla
turhautumista, syrjäytymistä ja haaskaa arvokasta koulutusaikaa
ja -potentiaalia. Pääosan valituista ollessa uusia ylioppilaita,
hakijasumaa ei muodostu sillä valitsematta jääneet
suuntautuvat nopeammin muille urille. Välivuosiongelma on
selvitysten mukaan pitkälti valintajärjestelmästä
johtuva, sillä vain yksi kuudesta välivuoden pitäjästä
haluaa pitää taukoa opiskelusta.
Uusien ylioppilaiden aseman kohentaminen on avainasemassa opiskelijavalinnan
kehittämisessä.
Opetusministeriön asetettama tavoite, jossa puolet valitusta
on uusia ylioppilaita, on askel oikeaan suuntaan, mutta se ei
riitä purkamaan hakijasumaa kokonaan. Opiskelualan vaihtamiseen
on toki annettava mahdollisuus, mutta siihen riittänee pieni
osa opiskelupaikoista.
Opiskelijavalintoja on kehitettävä siten, että
uusia ylioppilaita syrjivät elementit valintakriteereissä
poistetaan. Valintajärjestelmän muutokset on tehtävä
asteittain jolloin sumat puretaan hallitusti. Tavoitteeseen pääsemiseksi
tarvitaan laajempaa keskustelua uusien ylioppilaiden asemasta
ja taloudellisia kannustimia, joilla nykyään yliopistoja
ohjataan. Valintojen käytännön kehittäminen
tapahtuu luontevimmin yliopistojen yksiköissä.
Tapani Pakkanen
Professoriliiton puheenjohtaja
(painetun lehden s. 3) |