Uskontotieteilijä näköalapaikalla
Uskontojen ja niiden tulkinnan merkitys on noussut hyvää
vauhtia maallistuneessa Suomessa vieraista kulttuurista tulleiden
maahanmuuttajien myötä. Uskontotieteilijä Tuomas
Martikainen peilaa tutkimustyössään kansainvälisten
mielikuvien heijastumista paikalliseen kuinka globaalista tulee
glokaalia? Tutkijan tukikohta Åbo Akademissa avaa yhteyksiä
pohjoismaisiin toimijoihin.
Vieraiden uskontojen pyhäköiden rakentaminen on nostattanut
vilkasta julkista keskustelua päivälehdistössä
mm. Turussa. Voisiko minareetti nousta esimerkiksi kansallispyhättömme
kellotornin rinnalle tai perinteisen Portsan puutalokorttelien
tuntumaan? Kuka oikeastaan omistaakaan maiseman? Turkulainen kunnallispoliitikkoko?
Uskontososiologista väitöskirjaa Åbo Akademin
uskontotieteen laitoksella viimeistelevä Tuomas Martikainen
on perehtynyt työssään mm. maahanmuuttajien uskontoihin
ja uskonnolliseen rakentamiseen sekä uskonnoista käytyyn
keskusteluun mediassa.
- On ollut mielenkiintoista todeta, kuinka suuren huomion esim.
muslimien tai buddhalaisten temppelien rakentamishankkeet ovat
saaneet paikallisessa mediassa. Vasta pysyvien tilojen rakentaminen
on tuonut nämä jo vuosia paikkakunnalla vaikuttaneet
uskonnolliset yhteisöt uudella tavalla näkyviksi ja
keskustelun kohteeksi. Ja hyvä niin, avoin vuoropuhelu onkin
tarpeen, jotta uudet ja vanhaa elämäntapaamme haastavat
asiat tulevat tutuiksi. Islamin kohdalla monet pohjimmiltaan globaalit
asiat, kuten kansainvälisen terrorismin uhka ovat vaikuttaneet
paikalliseen keskusteluun ja luoneet ikään kuin uutta
todellisuutta. Työssäni tämän globaalin heijastuminen
paikalliselle tasolle eli “glokaalin” tarkasteleminen
onkin olennaista.
Pohjimmiltaan maahanmuuttajien uskonnollisten rakennushankkeiden
herättämässä keskustelussa on kyse syvästi
symbolisista asioista: kenet hyväksytään pysyvästi
osaksi suomalaista yhteiskuntaa? Kuka oikeastaan omistaa maiseman
ja kenellä on oikeus siitä päättää?
Uskonnollinen rakentaminen ja yleensä moniarvoistuva kulttuuri-
ja uskonnollinen elämämme aiheuttaa suuria muutospaineita
ja rikastaa myös monien ammattilaisten työtä. Mihin
esimerkiksi buddhalainen temppeli kannattaisi kaupungissa sijoittaa
ja kuinka se kaavoitetaan? Tai kuinka uskonnollinen rakennus,
jonka yhteyteen kuuluu hautausmaa, voidaan rahoittaa, kun maa-alue
ei kelpaa kiinteistön pantiksi, koska hautausmaata ei voi
pantata.
Uskontojen ja kulttuurien tutkijat ovat kansainvälistyvässä
Suomessa saaneet tärkeän kulttuuritulkin roolin. Monet
ovat ottaneet tehtävän innokkaasti vastaan ja availleet
monimutkaisten asioiden taustalla vaikuttavia tekijöitä.
Martikainen näkee tämän keskustelun ja tutkijoiden
osallistumisen siihen tärkeänä, sillä sekä
ilmiöiden historian että niiden kulttuurisen merkityksen
avautuminen auttaa meitä ymmärtämään
jotain enemmän myös omasta elämästämme
ja elinympäristöstämme.
Apurahatutkijan onni ja sen kääntöpuoli
Tuomas Martikainen valmistui filosofian maisteriksi Turun yliopiston
uskontotieteen oppiaineesta vuonna 1996. Gradun aiheena oli Moniarvoinen
Turku, ja työ käsitteli Turun uskonnollista kenttää
osana laitoksen pitkäjänteistä kotikaupungin uskonnollisten
toimijoiden analyysiä. Gradu julkaistiin alaotsikolla “Käsikirja
uskonnollisista, maailmankatsomuksellisista ja etnisistä
yhteisöistä”. Yleistajuiseksi muokattu teos oli
tarkoitettu antamaan eri tiedontarvitsijoille perusteltua tietoa
hyvää vauhtia moniarvoistuvasta ja uskonnollisesti rikastuvasta
evankelis-luterilaisen kirkon pääkaupungista. Kirjan
syntyä tuki mm. Turun ja Porin lääninhallitus maaherra
Työläjärven aloitteesta.
Vuodesta 1997 Martikainen on ollut jatko-opiskelijana Åbo
Akademin uskontotieteen laitoksella. Matka ei ollut maantieteellisesti
pitkä; muutto yliopiston uskontotieteeltä kulki korttelin
verran alamäkeä kohti Aurajokea. Sain täältä
työhuoneen ja taloudellista tukea. Opetan sivutoimisesti
laitoksella, mutta väitöskirjatutkimus on päätyöni.
Apurahatutkijan elämässä hyvää on tietty
vapaus, mahdollisuus säädellä itse omia tekemisiään,
onnenlantin kääntöpuolena on tietysti rahoituksen
hankkimisen ainainen harmi. Tällä hetkellä työtäni
rahoittaa Åbo Akademin Säätiö. Tavoitteena
on väitellä alkuvuoden aikana. Jatkosuunnitelmat ovatkin
sitten heikommalla jäällä, sillä uskontotieteessä
ei ole kovinkaan paljon vakituisia virkoja, mutta kun tähänkin
asti asiat ovat järjestyneet, niin miksei sitten jatkossakin,
pohtii Tuomas Martikainen.
Åbo Akademi saa Martikaiselta lämmintä kiitosta
mm. siitä, että ovet muihin Pohjoismaihin ovat luontevasti
auki. Tuomas itse on ollut tutkijavaihdossa paitsi Leedsin yliopiston
teologian ja uskontotieteen laitoksella myös Tanskassa, jossa
kiinnostus uskontojen yhteiskunnalliseen merkitykseen on vilkasta.
Työjaksot Kööpenhaminan yliopiston uskontohistorian
laitoksella ja Århusin yliopiston The Center for Multireligious
Studies yksikössä ovat olleet tärkeitä oman
tutkimuksen syventämisen ja virikkeiden saannin paikkoja.
Tutkijan ei ole hyvä olla yksin eikä paikallaan
…
- Kotimaan tutkijayhteisöistä minulle ovat tärkeitä
USVA eli Uusien uskonnollisten liikkeiden tutkijaverkosto ja viime
vuonna järjestäytynyt ETMU eli Etnisten suhteiden ja
kansainvälisen muuttoliikkeen tutkimuksen seura, jonka puheenjohtajana
toimin. Tutkijakouluista työni liittyy kulttuurisen vuorovaikutuksen
ja integraation sekä Muslims and Religious Equality in Finland
tutkijakouluihin. Yhteydet muihin tutkijoihin koti- ja ulkomailla
ovat elintärkeitä, sillä muutoin on äärimmäisen
hankalaa arvioida oman työnsä arvoa. Vasta laajempi
tieteellinen ja yhteiskunnallinen yhteys avaa sen.
Kamppailulajit tuovat Tuomakselle perspektiiviä tutkijankammion
älylliseen pohdintaan. Itämaiset kamppailulajit yleensä
ja niiden kohtaaminen länsimaisen kulttuurin kanssa kiinnostavat
sekä ilmiönä että omana harrastuksena. - Aikido
on hyvä vastapaino istumatyölle, eikä minulla ole
ollut harmia niska- ja hartiavaivoista, motivoi hän harrastustaan.
Martikainen- suhtautuu harrastukseensa innolla ja muistaa levittää
tietoa tästäkin toiminnasta. Niinpä tutkijankammiosta
haastatteluretkeltä poistuva toimittaja saa kotilukemisikseen
Aikido-lehden, johon kirjoittamisen haastateltava ilmoittaa olevan
sydäntään lähellä.
Vaikka en päätäkään vielä ryhtyä
itämaisten kamppailulajien harrastajaksi, selaan uteliaana
saamaani lehteä. Tuomas Martikaisen nettisivuilta löytyvä
motto “Ilman uteliaisuutta ei tapahdu kuin eilisen toistoa”
puhuttelee sen verran minuakin. Martikaisen leppoisanasialliset
kotisivut (www.abo.fi/~tmartika/)
ilahduttivat tietoa etsivää toimittajaa muutenkin. Lisää
tällaista!
Tuula Vainikainen
(painetun lehden s.5-7) |