Jotain vanhaa, jotain uutta yliopistojen kolmas tehtävä
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton joka toinen
vuosi järjestämän Communicatio Academican aiheena
oli nyt Jotain vanhaa, jotain uutta yliopistojen kolmas tehtävä.
Yli sata kuulijaa koonnut tilaisuus pidettiin 16. tammikuuta Joensuun
yliopistolla. Antoisan seminaaripäivän puheenvuorot
osoittivat, että kolmannen tehtävän kirjaamisesta
yliopistolakiin lakiin ollaan vähintäänkin kolmea
eri mieltä.
Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen
avasi seminaarin.
- Yliopistojen kolmas tehtävä mielletään monesti
yhteiskunnalliseksi palveluksi ja vaikuttamiseksi. Uuden yliopistolain
myötä se on tulossa myös yliopistojen viralliseksi
tehtäväksi. Kyse ei ole kuitenkaan mitenkään
uudesta asiasta yliopistot ovat vaikuttaneet voimakkaasti myös
lähialueidensa sivistykselliseen ja aineelliseen kehitykseen
kautta vuosisatojen.
- Professorin ja tutkijan toimenkuvassa alueellinen vaikuttaminen
on hyvin alakohtaista. Voimakkaasti kansainvälistyneillä
tieteenaloilla tutkija voi vaikuttaa koko tiedeyhteisön alueella,
mutta silti toimia myös alansa kehityksen moottorina omalla
paikkakunnalla. Ulospäin annettava on kuitenkin ammennettava
omasta luovasta tieteellisestä työstä. Perustutkimuksen,
soveltamisen ja ulkoisen vaikuttamisen tulee olla tasapainossa,
terve itsekkyys tieteen hyväksi on välttämätöntä,
Pakkanen tähdensi.
Avauksen jälkeen oli vuorossa Vuoden Professorin 2003 julkistaminen.
Akatemiaprofessori Risto Nieminen otti omassa
puheenvuorossaan esille myös kolmannen tehtävän.
- Kolmas tehtävä on mielestäni alisteinen tutkimukselle
ja opetukselle. Vain jos tutkimus on korkeatasoista ja opetus
kunnolla hoidettu, voi kolmas tehtävä onnistua, tarkoitettiinpa
sillä sitten täydennyskoulutusta, tilaustutkimusta tai
innovaatioiden ja teknologian siirtoa yrityksiin. Parhaimmillaan
kolmannen tehtävän alleviivaaminen voi muokata yliopistoväen
asenteita entistä positiivisimmaksi yrittäjyyttä
kohtaan. Huonoimmillaan se voi ohjata yliopistoja toisarvoiseen
näennäistoimintaan, varsinkin jos kolmannen tehtävän
suorittamista ryhdytään arvioimaan huonosti valituilla
mittareilla, Nieminen huomautti.
(Ks. tammikuun Acatiimissa Risto Niemisen haastattelu.)
Lainmuutos vain legitimoi tosiasiallisen kehityksen
Joensuun yliopiston rehtori Perttu Vartiainen
puhui otsikolla Yliopistojen yhteiskunnallinen vaikuttavuus: uusia
vuorovaikutuksen muotoja vai uusia tehtäviä. Aluetieteilijänä
Vartiainen pohti teemaa sekä rehtorin että tutkimusalansa
näkökulmasta.
Suhtautumisessa kolmannen tehtävän kirjaamiseen yliopistolakiin
Vartiainen erotti kolme perustapaa:
1. Lainmuutos vain legitimoisi sen tosiasiallisen kehityksen,
joka yliopistolaitoksessa on tapahtunut erityisesti viime ja tällä
vuosikymmenellä ja jota myös opetusministeriö on
korostanut tulosohjauksessaan jo vuosien 2001-2003 sopimuskaudella.
2. Tässä kehityksessä ei ole sinällään
mitään uutta eikä muutosta ole tarpeen tehdä
lakiin, koska se olisi väärä signaali jostain ratkaisevasta
yliopiston tehtävien muutoksesta.
3. Lain suojan saava kolmas tehtävä kuvastaa koko yliopiston
perusidean rapautumista ja vain kiihdyttäisi sitä.
Vartiainen itse tunnustautui ykköskäsityksen kannattajaksi.
- Vuorovaikutus- ja vaikuttavuustehtävä ei saa olla
mikään perustehtävästä irrallinen tehtävä;
siksi olen alkanut vierastaa koko nimitystä kolmas tehtävä.
Toiseksi vuorovaikutus ja vaikuttavuus näyttää
redusoituvan helposti yhteydestä riippuen joko pelkäksi
aluetehtäväksi tai yritysyhteistyöksi.
- Yliopistot eivät ole mitään alueviranomaisiin
rinnastuvia organisaatioita eikä niiden tehtävä
voi rajautua esimerkiksi yhteen maakuntaan. Esimerkiksi Joensuun
yliopistolla on monilla aloilla selvästi valtakunnallinen
ja aina vähintäänkin itäiseen Suomeen ulottuva
koulutusvastuu. Tässä on selvä ero ammattikorkeakouluihin
nähden; nehän ovat jo tiheän oppilaitosverkkonsa
ja usein maakunnallisen ylläpito-organisaationsa kautta vahvasti
maakunnallisia instituutioita.
- Tietynlaisesta jatkuvuudesta huolimatta olen kuitenkin taipuvainen
näkemään yliopiston ja ympäristön vuorovaikutuskentässä
myös monia tärkeitä institutionaalisia muutoksia.
Se, missä määrin kyse on yliopiston idean rapautumisesta
ja vaihtoehtoisesti ajanmukaistumisesta tai joka kirkastumisesta,
on jo paljon monisyisempi kysymys.
Muutosteesinsä tueksi Vartiainen esitti neljä kehityskulkua.
- Ensinnäkin voidaan väittää, että valtion
suojeluksessa olevan ns. sivistysyliopiston riippumattomuus yhteiskunnallisista
intresseistä on aina ollut vain suhteellinen illuusio. ..
Elämme monitasoisessa verkottuneessa vuorovaikutusyhteiskunnassa,
jossa yliopisto ei luo yksipuolisesti valoa ympäristöönsä.
Tällöin myös julkisen ja yksityisen välillä
tapahtuva läpivirtaus on entistä monimuotoisempaa. Vaikka
pitäisimmekin (niin kuin henkilökohtaisesti pidän)
tärkeänä nähdä yliopisto periaatteessa
julkisena laitoksena ja korostaisimme sen yhteiskunnallista vastuuta,
niin se ei välttämättä tarkoita sitä,
että yliopiston tulisi toimia perinteiseen tapaan osana valtioinstituutiota
ei ainakaan tavanomaisena tilivirastona.
- Toiseksi kansallisvaltion menettäessä suhteellista
merkitystään yhteiskunnan ohjausjärjestelmässä
nousevat kansainväliset yhteydet ja paikallinen aloitteellisuus
entistä tärkeämmiksi alueen kilpailutekijöiksi.
Alue- ja elinkeinopolitiikassa tämä on merkinnyt ns.
uuden ohjelmaperusteisen aluepolitiikan esiinnousua. Yliopistojen,
elinkeinoelämän ja hallinnon vuorovaikutusta on alettu
nimittää termillä “Triple helix” (kolmoiskierre).
- Kolmanneksi yliopistojen ohjausjärjestelmän muutos
on tehnyt yhteiskunnallisesta palvelutehtävästä
entistä läpinäkyvämmän. Se on osa opettajan
työvelvollisuutta tai vaihtoehtoisesti sille on haettava
sivutoimilupa.
- Neljäntenä näkökulmana viittaan yhteiskunnan
perustavaa laatua olevaan muutokseen olemme siirtymässä
teollisesta yhteiskunnasta tietointensiiviseen talouteen, jossa
tietoa ja osaamista on tapana pitää keskeisimpinä
tuotannontekijänä. Jatkossa on tärkeää
teknologian ja muun osaamisen (liiketoimintaosaaminen, muotoiluosaaminen,
sosiaalisten innovaatioiden, mutta myös humanistisen perussivistyksen)
yhdistäminen.
- Kaiken kaikkiaan yliopistojen on syytä suhtautua entistä
kriittisemmin niihin odotuksiin, joita niiden aluevaikutuksiin
juuri nyt helposti etenkin paikallisesti, mutta myös keskushallinnossa
asetetaan. Näin uskon, että vältämme molemminpuoliset
pettymykset ja samalla emme ryntää tehtäväalueille,
joissa yliopistoinstituutiolla ei ole suhteellista etua, Vartiainen
päätti esityksensä.
Aktiivinen ote muuhun yhteiskuntaa ei ole aina yliopistoille
itsestään selvää
Kansanedustaja Säde Tahvanaisen (sd.) aiheena
oli Alue, palvelu, vaikuttaminen mistä kolmannen tehtävän
ydin. Tahvanaisella alkoi yhdeksäs vuosi eduskunnan sivistysvaliokunnassa.
Yliopistolain muutos tulee valiokunnan käsittelyyn heti kevätistuntokauden
alussa.
Tahvanainen oli tutustunut Tieteentekijöiden liiton ja Professoriliiton
lausuntoihin yliopistolain muuttamisesta sekä asiasta annetun
tiedotteen. Lisäksi hän oli lukenut viime lokakuun Acatiimi-lehden,
joka oli teemanumero yliopistojen alueellisesta vaikuttavuudesta.
- Lausuntonne mukaan “Vuorovaikutus ympäröivän
yhteiskunnan kanssa voidaan kirjata yliopistolakiin, mutta sen
toissijaisuus tutkimukseen ja opetustoimintaan nähden tulisi
kirjata lakitekstissä selkeästi”. … Poliitikkona
näen kolmannen tehtävän kirjaamisen yliopistolakiin
aiheellisena. Se missä muodossa se lopulta sinne kirjataan,
lienee semantiikkaa, mutta itse tehtävän tulee olla
paitsi riittävän selkeästi myös toimijoita
velvoittavasti ilmaistu.
- Kolmannen tehtävän toteuttaminen ei ole yliopistoille
uusi asia. Johdonmukainen ja aktiivinen ote muuhun yhteiskuntaan
ja alueen kehittämiseen ei silti ole kaikille korkeakouluille
itsestään selvyys. Siksi tarvitaan lainsäädäntöä
ja alueellista ohjausta.
- Yhteiskunnallisen palvelutehtävän ja muiden motiivien
välille on syytä vetää selkeä raja muotoiltaessa
yliopistojärjestelmäämme. Siksi kolmannen tehtävänannon
seuraamukset tulisi jo tässä vaiheessa osata ennakoida
ja analysoida. Yliopistolakia säädettäessä
on kyettävä hahmottamaan se todellisuus, mitä muutoksilla
haetaan. Mikä on yliopistojen lopullinen hallinto, mikä
ulkopuolisen rahan tehtävä ja mm. taloudellisen autonomian
määrä?
- Taloudellisen autonomian muutoksia on syytä pohtia, mutta
täydellistä itsesäätelyä budjetin suhteen
en ole valmis antamaan edes kolmannen tehtävän toteuttamisen
nimissä. Yhteiskunnan tulee säilyttää riittävä
ohjausmahdollisuus korkeimpaan opetukseen. Mikäli joitakin
muutoksia taloudellisen autonomian suhteen sitten tehdään,
edellyttää se muutoksia hallintoon ja johtamiseen. Näitä
opetusministeriön yliopistolakia koskevissa luonnoksissa
ilmeisesti tavoitellaan. Henkilökohtaisesti pidän välttämättömänä,
että tässä tapauksessa yliopistohallinnossa on
ns. omistajan edustus. Näinhän toimitaan jo ammattikorkeakoulujen
puolella, omistajan edustus on ollut joko hallituksessa tai johtokunnan
kautta järjestettynä.
- Kuten Professoriliitto ja Tieteentekijöiden liitto ovat
kannanotoissaan lausuneet, tutkimuksen ja koulutuksen tulee säilyä
yliopistojen päätehtävänä. Korkeakouluopetuksen
tulee olla tarpeeksi riippumatonta ympäröivän yhteiskunnan
painostuksesta. Tutkijan kammioihin ei kuitenkaan enää
voi sulkeutua, tulosvastuu on tullut jäädäkseen
myös yliopistosektorille. Uskon, että oikealla tavoitteenasettelulla
ja pysyvien käytänteiden luomisella kolmannen tehtävän
toteuttaminen on luonnollinen osa yliopistojen toimintaa, ei pelkkä
retoriikan väline, Tahvanainen totesi puheenvuoronsa lopuksi.
Käydyssä keskustelussa Säde Tahvanaiselta
kysyttiin, miten kolmas tehtävä otetaan jatkossa huomioon
yliopistojen tulosneuvotteluissa. Millä painoarvolla se tulee
tuloskriteereihin, on Tahvanaisen mukaan harkittavana sivistysvaliokunnassa.
Asiasta pitäisi hänen mielestään myös
ottaa maininta lakiesityksen perusteluosaan.
Tutkimustulokset pystyttävä hyödyntämään
nopeammin
Ison, kansainvälisen metsäkoneita valmistavan Ponssen
toimitusjohtaja Tommi Ruha puhui seuraavaksi
aiheesta Yliopiston merkitys yrityksille tieteen kehto, opinahjo,
yhteistyökumppani. Ponsse tekee yhteistyötä Joensuun
yliopiston metsätieteellisen tiedekunnan kanssa ja Ruha on
itse sieltä aikoinaan valmistunut.
Yrityksen osaamisen taustalla on Ruhan mielestä huipputuotteet,
informaatioteknologia, koulutus ja tutkimus ja ennen kaikkea menestyminen
kulminoituu tekijöihin. Ponsse haluaa rekrytoida parhaita
mahdollisia ihmisiä. Ruhan mukaan myös tohtoreita palkattaisiin
mieluusti enemmän nyt palkkalistoilla on vain yksi tohtori.
Ruha löysi suomalaisesti koulutusjärjestelmästä
myös hieman moitittavaa yritysten näkökulmasta.
- Käytännönläheisyys on kadonnut liian kauaksi
nykyisestä koulutusjärjestelmästä. Tieteellinen
näkökulma korostuu nykyisin ehkä jopa hieman liikaa
verrattuna esimerkiksi siihen, kuinka valmistuneet sijoittuvat
työelämään, Ruha totesi.
Lisäksi hän toivoisi yliopistoihin opettajiksi enemmän
henkilöitä, jotka ovat olleet töissä yrityksissä.
Ruha piti arveluttavana kehitystä, jonka mukaan tuotetut
tutkinnot ovat rahoituksen perustana. Tämä voi johtaa
laadun heikkenemiseen.
- Opetuksen laatuun pitää kiinnittää koko
ajan huomiota, mutta myös opiskelijoilta voi vaatia enemmän.
Ruha on seurannut ilolla viimeaikaista Suomen t&k-rahoituksen
kehitystä. Mutta yhä enemmän hän toivoisi
tutkimuksia, joita pystyttäisiin hyödyntämään
nopeammassa tahdissa.
- Jokaisen tutkijan olisi hyvä kysyä, miten juuri tätä
tutkimusta pystyttäisiin hyödyntämään.
Käydyssä keskustelussa akatemiaprofessori Risto
Nieminen totesi, että kaksiportaiseen tutkintojärjestelmään
siirtyminen myös tekniikan alalla antaa mahdollisuuksia “turhan
sälän” kitkemiseen tutkintovaatimuksista.
- Koulutusjärjestelmän pitää pystyä vastaamaan
demografian kehitykseen, Nieminen muistutti.
Kulttuurinen vaikuttavuus ja sivistysyliopiston tehtävät
Seminaaripäivän viimeisenä puhujana oli dosentti
Kaija Heikkinen. Hänen otsikkonsa oli Yliopistojen
kolmannesta tehtävästä henkilökohtaisesti
sinulle. Heikkinen on toiminut lehtorina Joensuun yliopistossa
viitisen vuotta ja noin 20 vuotta tutkijana Karjalan tutkimuslaitoksessa.
Hän edustaa humanistisia tieteitä ja oli jäsenenä
viime kaudella Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen
toimikunnassa. Heikkinen puhui kolmannesta tehtävästä
nimenomaan oman tieteenalansa näkökulmasta.
- Humanististen ja yhteiskuntatieteiden edustajat ovat alusta
alkaen varoitelleet ettei vaikuttavuutta tulisi ymmärtää
teollisuuden ja talouselämän ehdoilla. Näin teki
esimerkiksi akatemiaprofessori Simo Knuuttila
Acatiimissa helmikuussa 2003. Hän puhui suomenkielisen tieteellisen
kirjoittamisen puolesta. Tässä on hänen mielestään
yhteiskunnallista vaikuttamista.
- Niin sanotuille kansallisille tieteille on vanhastaan annettu
kansallinen tehtävä, mikä on jotakin sellaista
kuin suomalaisen identiteetin rakentamista yms. Isänmaallisuus
on kirjattu yliopistolakiin jo aikoinaan “yliopiston tulee
kasvattaa nuorisoa palveleman isänmaata ja ihmiskuntaa”.
Tämä tuntuu oudolta retoriikalta nykyisissä EU-oloissa,
joissa tiede- ja korkeakoulupolitiikka samoin kuin työmarkkinat
kansainvälistyvät.
- Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
otti viime kaudella tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden
pohdintaansa. Niinpä viime vuonna julkistettu Suomen tieteen
tila ja taso -raportti ensimmäistä kertaa käsitteli
asiaa ja voi sanoa varovaisen pohdiskelevasti.
Saadakseen jotain käsitystä, mitä tutkijat em.
asiasta ajattelevat, tehtiin toimikunnan toimesta pienimuotoinen
pilottitutkimus. Siinä tuli esille mm. seuraavia näkökulmia:
- Tutkija saattaa katsoa koko toimintansa olevan yhteiskunnallisesti
vaikuttavaa. Jotkut tutkijat näkevät tutkimusteemansa
sinänsä niin merkittävänä, etteivät
pohdi muita toimintansa ulottuvuuksia. Tieteellisen vaikuttavuuden
arvio on yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointia selvempää.
Lisäksi humanististen tieteiden edustajat toivat esille käsitteen
kulttuurinen vaikuttavuus, mikä on mielestäni pätevä
termi.
- Puheissa toistuvat yhdet ja samat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden
muodot: eli koulutustehtävä, asiantuntijatehtävä,
yhteistyö median kanssa, tieteen popularisointi, kansalaistoiminta,
toiminta tieteellisissä seuroissa; mutta toki myös talouselämän
edistäminen.
- Osittain CV:ssä löytyykin tämäntapaista
jaottelua: tieteellinen työ, yhteiskunnalliset luottamustehtävät,
keskusteluun osallistuminen, asiantuntijatehtävät, opetus-
ja ohjaustyö, tiedehallinto.
Kaiken kaikkiaan Heikkinen olisi varovainen ohjeistamaan yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden arviointia. Vaikuttavuus on erilaista tieteen alasta
ja tieteen sisäisestä suuntautuneisuudesta riippuen.
- Nykyään ei juurikaan puhuta kriittisen tiedon tuottamisesta,
mikä katsottiin sivistysyliopiston tehtäväksi vielä
parikymmentä vuotta sitten. Onko kriittisyys unohdettu näkökulma?
… Näen tässä jälkiä kahden yliopistotradition
yhteentörmäyksestä. Toisaalta taustalla liikkuu
kriittisen intellektuaalin hahmo, ja toisaalta kuuluu vahvistuneen
pragmaattisen yhteiskuntaa välittömästi palvelevan
yliopiston ääni. Minun on mahdotonta saada tätä
yhdistelmää tasapainoon. Kyse ei voi ensisijaisesti
olla tutkijoiden henkilökohtaisista ominaisuuksista, vaan
yhteiskunta- ja humanististen tieteiden sisäisestä kriittisyydestä.
- Tutkimuksen pitkäkestoista ja piiloista vaikuttavuutta
on mahdoton arvioida. Tällaisen tutkimuksen kohdalla tilanne
on sama kuin taiteessa tutkimuksessa joko nähdään
arvo tai sitten ei. Humanistista tutkimusta ja kulttuuria ei voida
trivialisoida palauttamalla ne esimerkiksi osaksi sosiaalipolitiikkaa
tai kognitiivista oppimista tai psykologista terapiaa jotta sille
saataisiin arvoa.
- Kaikesta edellä mainitusta seuraa, että tutkimusrahoitusta
tuskin voidaan sitoa yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Eri asia
on, voidaanko yliopistojen muitakaan toimintoja priorisoida tältä
pohjalta. Näkemykseni siis on, että yliopistojen ns.
kolmas tehtävä ei voi mitenkään olla irrallaan
muista perinteisistä tehtävistä, vaan että
kolmas tehtävä sisältyy eriasteisesti sekä
tutkimukseen että opetukseen.
- Yleensä kaikki puhujat myös tässä tilaisuudessa
korostivat sitä, ettei mikään oikeastaan muutu,
jos kolmas tehtävä kirjataan yliopistolakiin. Ihmettelen
tätä suuresti. Huolimatta tästä poliitikoille
ainakin kansanedustaja Säde Tahvanaiselle tuntuu olevan elintärkeää
kolmannen tehtävän saaminen lakiin. Hänen mukaansa
on semantiikkaa, miten asia kirjataan. Ihmettelen näin piittaamatonta
sanakäyttöä. Kannatan rehtori Vartiaisen esittämää
toista teesiä: eli kolmannen tehtävän mainitseminen
laissa saattaa antaa ’väärän signaalin’,
Heikkinen totesi lopuksi.
Loppukeskustelussa yleisön joukosta esitettiin, että
yliopistolain maininta kasvattaa nuoriso palvelemaan isänmaata
ja ihmiskuntaa on liian vähän. Pitäisi ottaa enemmän
huomioon globaalit haasteet, teknologian vaikutukset ympäristöön
jne. Think globally act locally.
Tieteentekijöiden liitoon puheenjohtaja Antero Puhakka
veti lopuksi keskustelua yhteen. Hänen mielestään
nykyinen opetusresurssien vähäinen määrä
haittaa suuresti kolmannen tehtävän suorittamista. Kun
kolmas tehtävä tulee lakiin, sen kunnollinen hoitaminen
vaatii lisäresursointia.
Communicatio Academica -tapahtuma päättyi Joensuun kaupungin
vastaanottoon, joka pidettiin yliopiston Aura-ravintolassa. Tilaisuutta
isännöi kaupunginjohtaja Juhani Meriläinen.
Kirsti Sintonen
(painetun lehden s.8-13) |