Kesu linjaa lähivuosien koulutuspolitiikan
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003-2008
hyväksyttiin valtioneuvoston istunnossa joulukuun alussa.
Kehittämissuunnitelmasta tuttavallisemmin kesusta on tullut
yksi tärkeimmistä koulutuspolitiikkaa linjaavista asiakirjoista.
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmasta vuosille
2003-2008 annettiin viime syksynä opetusministeriölle
ennätykselliset 250 lausuntoa. Monissa lausunnoissa ja kannanotoissa
kesua on kritisoitu toiveiden tynnyriksi, koska rahoituksesta
ei puhuta juuri mitään. Yliopistoille ollaan sälyttämässä
paljon lisää tehtäviä, mutta lisäresursseista
ei ole takeita.
Kehittämissuunnitelman tärkeimpiä yliopistoja koskevia
kohtia on sivuttu monissa Acatiimin jutuissa (Professoriliiton
ja Tieteentekijöiden liiton yhteinen julkilausuma lokakuun
lehdessä, Yliopistopäivistä kertovan jutun yhteydessä
joulukuun numerossa), mutta suunnitelman varsinaista sisältöä
ei ole esitelty.
Tässä kesun keskeisiä korkeakoulujärjestelmää,
yliopistoja ja tutkimusta koskevia kohtia.
Korkeakoulujärjestelmä
Aiemmassa vuosien 1999-2004 kehittämissuunnitelmassa korkeakoulujärjestelmää
kuvaavassa kappaleessa esiintyi vielä sana duaalimalli. Uudesta
kesusta se puuttuu.
• Tutkintojen ja opintosuoritusten hyväksilukemisen
käytäntöjä yhdenmukaistetaan alakohtaisesti
opetusministeriön, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen
välisenä yhteistyönä. Korkeakoulujen mitoitusperusteet
uudistetaan eurooppalaisia käytäntöjä vastaavaksi
lukuvuodesta 2005-2006 alkaen.
• Ammattikorkeakoulututkinto ja alempi korkeakoulututkinto
tuottavat tasollisesti samanlaisen muodollisen jatko-opiskelukelpoisuuden.
Tutkintojen tavoitteissa ja sisällöissä olevien
erojen vuoksi samalla alalla tutkinnon suorittaneelle, korkeakoululaitoksen
sektorilta toiselle siirtyvälle opiskelijalle voidaan asettaa
enintään vuoden opintoja vastaava määrä
täydentäviä opintoja jatko-opinto-oikeuden saamisen
edellytykseksi.
• Ammattikorkeakoulujen jatkotutkintokokeilujen arvioinnon
huomioon ottaen eduskunnalle annetaan hallituksen esitys ammattikorkeakoulujen
tutkintojärjestelmän kehittämisestä siten,
että uudet säädökset ovat voimassa jatkotutkintokokeilun
loppuessa vuonna 2005.
• Tavoitteeksi asetetaan, että vuosikymmen lopulla
vuosittain 8000 ammattikorkeakouluopiskelijaa ja 6000 yliopisto-opiskelijaa
opiskelee osan tutkinnostaan ulkomailla ja että vastaava
määrä ulkomaisia vaihto-opiskelijoita opiskelee
Suomessa.
• Ammattikorkeakoulut ja yliopistot lisäävät
ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden määrää
niin, että vuonna 2008 Suomessa opiskelee yhteensä 12
000 tutkintoa suorittavaa ulkomaalaista. Tätä tarkoitusta
varten korkeakoulut järjestävät oman profiilinsa
mukaista vieraskielistä opetusta.
• Korkeakoulut lisäävät kansainvälistä
opettajavaihtoa ja helpottavat ulkomaisen opetushenkilökunnan
rekrytointia.
Yliopistot
Tehostaminen on sana, joka ehkä parhaiten kuvastaa yliopistoihin
kesussa kohdistuvia vaatimuksia.
• Yliopistokoulutuksen joustavuuden lisäämiseksi
ja tutkintojen kansainvälisen vertailtavuuden parantamiseksi
kaksiportainen tutkintorakenne otetaan käyttöön
kaikilla koulutusaloilla lukuvuoden 2005-2006 alussa. Samalla
opintojen mitoitusperusteet uusitaan eurooppalaisia käytäntöjä
vastaaviksi.
• Opintojen mitoituksen uudistamisen yhteydessä tutkintovaatimusten
kuormittavuus arvioidaan ja mitoitetaan työmäärää
vastaavaksi. Tutkintovaatimusten ajanmukaisuus tarkistetaan.
• Tavoitteena on, että kaikilla aloilla vähintään
75 prosenttia aloittaneista opiskelijoista suorittaa ylemmän
korkeakoulututkinnon tavoiteajassa. Tutkintojen suorittamisaikoja
lyhennetään ja keskeyttämistä vähennetään
erityisesti matemaattis-luonnontieteellisellä, humanistisella
ja teknis-tieteellisellä koulutusalalla.
• Yliopistot ottavat kaikilla koulutusaloilla käyttöön
opiskelijoiden henkilökohtaiset opintosuunnitelmat, joiden
toteuttamiseen sekä opiskelija että yliopistot sitoutuvat.
• Yliopistot tehostavat opetusjärjestelyjä siten,
että opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja koko
lukuvuoden ajan.
• Tavoitteeksi asetetaan, että opiskelijavalintoja
kehitetään niin, että vuonna 2008 vähintään
55 prosenttia uusista opiskelijoista on samana vuonna toisen asteen
koulutuksen päättäneitä.
• Yliopistot kehittävät tutkimukset ja työelämän
uusiin vaatimuksiin vastaavia maisteriohjelmia ja vahvistavat
kaikkien tutkintojen työelämäkytkentöjä.
Tutkintojen yliopistollista luonnetta vahvistetaan kytkemällä
tutkintoon johtava koulutus alusta lähtien kiinteästi
tieteelliseen tutkimukseen. Taideyliopistoissa koulutus kytketään
alan tutkimukseen ja ammattikäytäntöihin niin,
että opiskelijoiden kehittyminen itsenäiseen taiteelliseen
työhön toteutuu.
Tieteellinen ja taiteellinen jatkokoulutus ja tutkimus
Tutkijankoulutusjärjestelmää kehitetään
ja tohtoritavoite nostetaan 1600 tohtoriin vuodessa.
• Tutkijanuran houkuttelevuutta lisätään.
Yliopistot ja Suomen Akatemia vahvistavat yhdessä ammattimaisen
tutkijanuran edellytyksiä ja kiinnittävät erityistä
huomiota tasa-arvon toteuttamiseen tiedeyhteisössä.
Tutkijoiden työmahdollisuuksia ja -olosuhteita tutkijanuran
eri vaiheissa kehitetään suunnitelmallisesti. Tutkijankoulutuksen
kansainvälistymistä vahvistetaan.
• Tutkijakoulut ovat tärkein väylä tohtorintutkintoon.
Tutkijakoulujärjestelmää kehitetään niin,
että tutkijakoulutus luo toisaalta vahvan perustan ammattimaiselle
tutkijanuralle ja antaa toisaalta monipuoliset valmiudet muuhun
työelämään. Tutkijakoulujen määräaikaisuus
sekä kilpailuun perustuva valintaprosessi säilytetään.
Tohtorintutkintojen määrä nostetaan 1600 tutkintoon
vuodessa.
Alueellinen vaikuttavuus
• Yliopistolakia muutetaan siten, että yliopistojen
tehtäväksi tulee myös yhteistyö ympäröivän
yhteiskunnan kanssa.
• Yliopistot vahvistavat aluevaikutustaan nykyisten toimintojensa
puitteissa kehittämällä yhteistyötä ja
työnjakoa ammattikorkeakoulujen ja alueen muiden toimijoiden
kanssa. Yliopistojen aluevaikutuksia vahvistetaan osaltaan kuuden
yliopistokeskuksen (Kajaani, Kokkola, Lahti, Mikkeli, Pori ja
Seinäjoki) toimintaa kehittämällä. Alueellisia
yliopistokeskuksia ei perusteta lisää, vaan nykyiset
kootaan riittävän laajoiksi kokonaisuuksiksi, joilla
on edellytykset saavuttaa toiminnassaan korkea laatutaso.
• Yliopistojen aluestrategioiden mukaista toimintaa tuetaan
yliopistojen toimintamenorahoituksella ja ulkopuolisella rahoituksella.
Toiminnassa suositaan yhteisrahoitteista toimintamallia.
Tutkimusjärjestelmän kehittäminen
Korkeakouluissa harjoitettava tutkimuksesta todetaan seuraavaa:
• Yliopistoissa harjoitettavan tieteellisen tutkimuksen
ja ammattikorkeakouluissa tehtävän tutkimus- ja kehitystyön
perusedellytyksiä vahvistetaan. Tutkimustoiminnan kehittämisessä
painotetaan korkealaatuista, kansainvälisesti kilpailukykyistä
ja eettisesti kestävää tutkimusta.
• Yliopistojen tutkimustoiminnassa painotetaan tieteellistä
perustutkimusta. Ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyöllä
vahvistetaan erityisesti alueellista innovaatiotoimintaa.
• Tutkimustulosten kaupallisen hyödyntämisen menettelyä
selkeytetään.
Kehittämissuunnitelman yliopistojen kannalta keskeisimmät
kohdat koosti
Kirsti Sintonen
(painetun lehden s.16) |