Teollista tohtorituotantoa
Roolipelaajat sonnustautuvat asuihinsa ja kokoavat tarvikkeensa.
Kaikki käyvät vielä mielessään läpi
roolejaan, vuorosanojaan ja tehtäviään ennen siirtymistään
pelipaikalle. Peli on alkamassa ja vuorossa on uusi kamppailu:
“Väitöskirjan puolustus, osa 1255.” Tämäkin
tilaisuus on osa laajempaa kampanjaa, jossa pelinjohtajina toimivat
yliopistot yhdessä opetusministeriön kanssa.
Vuonna 2003 valmistui alustavien tietojen mukaan 1254 tohtoria
(HS 18.1.2004). Onnea valmistuneille! Samalla muistutan myös
siitä, että onnistuneen väitösvaiheen jälkeen
kamppailu siirtyy toisiin skenaarioihin: tutkimusrahoituksen,
viranhakujen, julkaisujen ja pätevöitymisen kentille.
Näissä peleissä ei aina ole aivan niin selvää
kuin väitellessä, ketkä ovat kanssapelaajia tai
mitkä ovat säännöt.
Joidenkin arvioiden mukaan reilusti yli puolet kaikista Suomessa
koskaan väitelleistä on tällä hetkellä
elossa. Nykyisellä vauhdilla voidaan päästä
jonain päivänä vielä lähelle sataa prosenttia.
Tohtorin tutkintoa on totuttu pitämään jonkinlaisena
tiedeyhteisön
ajokorttina. Kielikuvana käsite ei ole oikein onnistunut,
tai ainakin se on vajavainen. Oli kuinka oli, tämä ajokorttiluonne
on entisestään hämärtynyt, kun tohtoreiden
määrä on lyhyessä ajassa kasvanut hurjasti.
Lupa olisi, mutta jonot ajoneuvoihin ovat välillä kuin
lasten liikennepuistossa.
Tohtorien koulutuksessa nyttemmin puhuttaessa käytetään
usein termiä tohtorituotanto. Se on hyvin kuvaavaa ajattelumallille,
jossa itseisarvoisesti mahdollisimman lyhyt valmistumisaika merkitsee
hyvää
tulosta. Tämä ajattelu on toki vallalla myös perusopintovaiheen
opintojen suhteen, vaikka esimerkiksi nykyministerien
omat opintoajat ovat olleet jopa 12 vuotta (pääministeri
Vanhanen ja opetusministeri Haatainen; ks. Aviisi 1/04).
Tohtorin tutkinto ei enää ole aina selkeä valintakriteeri
edes yliopiston virkoihin, yliopistojen ulkopuolella tilanne on
vieläkin kärjistyneempi. Toisaalta kaikkiin opetus-
ja tutkimusluonteisiinkaan tehtäviin ei valita hakijoiden
joukosta välttämättä tohtoria, vaikka sellaisia
olisi tarjolla.
Monasti tohtorihakijoita on myös niin paljon, että tutkinto
ei sinänsä erottele hakijoita tarpeeksi. Liekö
seuraava askel sitten tuoda suomeen saksalaismallinen habilitaatioväitöskirja,
eräänlainen dosenttitutkinto. Se jää nähtäväksi.
Nyt tohtorin tutkintoa on esimerkiksi Kuopion yliopiston selvityksen
mukaan pidetty osittain jopa työllistymisen esteenä.
Joka tapauksessa tohtoroituvien lisääntyessä heidän
(meidän) työllistymisensäkin vaikeutuu. Tämä
on ollut nähtävissä siinä, että vuosia
suhteellisen tasaisena pysynyt työttömyys on lähtenyt
nousuun:
puolessatoista vuodessa työttömien tohtoreiden lukumäärä
on kasvanut 65 prosentilla: 152:sta 250:een (Acatiimi 6/2002 &
6/2003, HS 18.1.2004). Yliopistoja tiedepolitiikasta Helsingin
Sanomiin kirjoittavan Marjukka Liitenin mukaan “työttöminä
tohtoreita ei vielä pariasataa suurempia määriä
ole ollut.” Se on sentään hyvä, vaikka tämäkin
määrä on liikaa - ajatellaan sitten henkilökohtaisia
uhrauksia tai yhteiskunnan panostusta.
Minä kirjoittaisin mielelläni mukavista asioista. Tekisin
mielenkiintoisia juttuja. Ja tokihan on sinänsä mukavaa
ja mielenkiintoista kirjoittaa vaikkapa tohtoreista. Valitettavasti
vain tässäkin konteksti on
turhan ankea. Kun juhlan jälkeen koittaa aina, lopulta, arki,
yritetään tehdä siitä kiinnostava ja palkitseva
- tohtoreillekin.
Lisää näihin asioihin liittyvistä kysymyksistä
voi lueskella vaikkapa Suomen Akatemian selvityksistä:
- Tohtoreiden työllistyminen, sijoittuminen ja tarve
(Suomen akatemian julkaisuja 4/03) ja
- Suomen tieteen tila ja taso: katsaus tutkimustoimintaan
ja tutkimuksen vaikutuksiin 2000-luvun alussa, toim. Timo Oksanen,
Annamaija Lehvo & Anu Nuutinen (Suomen akatemian julkaisuja
9/ 03).
FT Joel Kuortti toimii erikoistutkijana Suomen Akatemian
projektissa Joensuun yliopiston vieraiden kielten laitoksessa.
Hänen erikoisalansa on jälkikolonialistinen englanninkielinen
- erityisesti intialainen - kirjallisuus ja kulttuuri.
(painetun lehden s.23) |