Virkajärjestelmästä urakehitykseen?
Suomen yliopistojen rehtorien neuvosto on äskettäin
hyväksynyt asettamansa työryhmän loppuraportin,
joka koskee erityisesti yliopistojen tutkimus- ja opetusvirkarakenteen
kehittämistä. Se on omiaan selkeyttämään
asiasta yliopistoissa käytävää keskustelua,
jonka pohjalta tehtyjä toimenpide-ehdotuksia opetusministeriö
ei näytä halunneen millään tavalla ohjata.
Raportin mukaan opetusministeriö on yhtä mieltä
yliopistojen kanssa yleisperiaatteesta, että yliopistot tarvitsevat
palvelussuhderakenteen ja palkkausjärjestelmän, jotka
antavat yliopistolle edellytykset huolehtia työvoimastaan,
tekevät yliopistollisen urakehityksen ja yliopistoon sitoutumisen
mahdolliseksi, vahvistavat yliopistojen kilpailukykyä työvoiman
rekrytoinnissa sekä vielä edistävät valtakunnallista
ja kansainvälistä liikkuvuutta. Näihin tavoitteisiin
koko yliopistoväki yhtyy. Jos kysytään, tulisiko
tavoitteisiin päästä ensisijaisesti virkarakenneuudistuksen
vai palkkausjärjestelmäuudistuksen kautta, niin mielipiteet
hajoavat. Muun muassa Yliopistonlehtorien liiton mukaan virkarakenne
olisi pitänyt ratkaista ensin, valtiovarainministeriön
mielestä taas tulee kiirehtiä kannustavan palkkausjärjestelmän
uudistusta kaiken muun edelle.
Opetusministeriön kantana näyttää olevan,
että uudistukset on syytä tehdä yhtaikaa.
Opetusministeriö katsoo, että yliopistot tulee nähdä
erilaisina kuin valtion virastot yleensä ja ne tarvitsevat
siksi joustavan palvelussuhdejärjestelmän, jossa yhtä
virkaehtosopimusta voidaan joustavasti soveltaa eri yliopistoissa.
Tähän on syytä huomauttaa, että jo nykyisenkin
virkaehtosopimuksen mukaan sopimuspalkkoja voidaan teoriassa ja
joustavasti ylittää. Se ei vain näytä käytännössä
useinkaan toteutuvan. Sen sijaan joissakin yliopistoissa on edelleenkin
halua alittaa virkaehtosopimuksen mukaiset palkat kiertoteitse.
Esimerkkejä tästä ovat Teknillisen korkeakoulun
nimikkeet opettava tutkija ja yliopisto-opettaja, Åbo Akademin
nimike amanuenssi ynnä Jyväskylän yliopiston ehdotuksessa
oleva avoimen yliopiston ja kielikeskuksen ym. tarpeisiin ajateltu
maisterin tutkintoa edellyttävä lehtorin virka, mikä
on ainakin vastoin sopimuksen henkeä vaikkei ehkä sen
kirjainta.
Raportin virkarakenne-ehdotus ei ota tässä vaiheessa
kantaa virkanimikkeisiin, mutta se ilmaisee osin nykyisiä
nimikkeitä käyttäen kantansa erittäin selkeästi.
Alimmat portaat ovat määräaikaisesti täytettävät
koulutusvaiheen virat (tohtorikoulutettavat tai post doc -vaiheen
tohtoriassistentti tahi tutkijatohtori). Kaksi ylempää
porrasta ovat varsinaisia yliopistollisia opetusvirkoja ja ne
täytetään pääsääntöisesti
toistaiseksi. Portaille sijoitettaisiin ehdotuksessa nimikkeet
tutkijaopettaja, yliopistonlehtori tai kliininen opettaja sekä
ylimpään portaaseen professorinimike. Varsinaiseen opettajanvirkaan
ja post doc -virkaan olisi vähimmäisvaatimuksena pääsääntöisesti
tohtorin tutkinto. Uuteen järjestelmään siirryttäessä
tulisi kuitenkin soveltaa riittävän pitkää
siirtymäkautta. Taidealoilla tulisi säilyttää
mahdollisuus pätevöityä myös taiteellisilla
ansioilla.
Mainio ehdotus unohti oikeastaan vain yhden asian. Varsinaiseen
yliopistolliseen opetusvirkaan valittavalta tulisi edellyttää
lisäksi, ja viimeistään siirtymävaiheen jälkeen,
yliopistonopettajan opetusasiantuntemusta vahvistavat, ainakin
aluksi vähintään 15 ov:n laajuiset opinnot, joista
osan voisi suorittaa tohtorikoulutuksen yhteydessä.
Raportti otti kantaa myös ns. Kekäleen työryhmän
esityksiin vaativuustasokartaksi ja henkilökohtaisen palkanosan
jakamiseksi, joiden se pelkää johtavan nykyistäkin
byrokraattisempaan, lokeroivaan ratkaisuun. Onkin toivottavaa,
että opetusneuvos Juhani Dammertin johdolla toimivassa työryhmässä
saadaan, yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa,
työstetyksi vastaavat menetelmät, jotka toisivat tarpeellista
joustoa raportin erityisesti mainitseman urakehityksen suuntaan.
Onko ratkaisuna sitten sitouttava ja kannustava, tuloksen perusteella
palkitseva järjestelmä samaan tapaan kuin yksityisellä
sektorilla, niin kuin raportin mukaan tavoitteena pitäisi
olla, onkin kokonaan toinen kysymys. Periaatteessa kuitenkin vaativuuden
ja henkilökohtaisen suoriutumisen arviointimenettely on omiaan
tuottamaan urakehitystä, edellyttäen tietenkin, että
kannustuksen hengessä tehdyn, objektiivisen arvioinnin jälkeen
työnantajalla on todella varaa maksaa tuloksen tuottamaa
korkeampaa palkkaa. Tätähän ei kukaan epäile,
eihän?
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
opistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3) |