Ei isommin vaan oleellisemmin
Opintojen tehostamisen salaisuus on keskittymisessä olennaiseen,
toteaa Kauko Hämäläinen. Yliopistopedagogiikan
professuuria pitkään hoitanut Hämäläinen
tietää hyvin, ettei opetushenkilökunnan työtä
voi enää lisätä.
Opetuksen tehostaminen. Kannatettava ajatus, tottahan toki. Yliopistojen
työllistetyssä opetushenkilökunnassa sanapari ei
kuitenkaan herätä vain positiivisia mielleyhtymiä.
Kun hallinto vie ajasta yhä isomman siivun ja tutkimaankin
pitäisi ehtiä, niin miten tässä aikataulut
vielä riittävät entistä tehokkaampaan opetukseen?
- Keskittymällä olennaiseen, vastaa Helsingin yliopiston
Koulutus- ja tutkimuskeskus Palmenian johtaja Kauko Hämäläinen.
- Keskeisintä opintojen tehostamisessa on tehdä selväksi,
mitä tutkinnon tulee pitää sisällään.
Tätä täytyy sitten verrata ajallisiin ja opetuksellisiin
resursseihin. On tärkeää ymmärtää,
että uusien asioiden sisällyttämisen pitäisi
aina tarkoittaa jonkin vanhemman jättämistä pois.
Tutkintojen loputon paisuttaminen ei ole oppilaan eikä opettajan
edun mukaista, hän huomauttaa.
Yliopistopedagogiikan professuuria pitkään hoitanut
Hämäläinen tietää hyvin, ettei opetushenkilökunnan
työtä voi enää lisätä. Hyvällä
suunnittelulla vanhoista resursseista voi kuitenkin saada enemmän
irti.
- Hyvä esimerkin tästä tarjoavat lääkärit,
jotka ovat jo kauan ottaneet opiskelijoitaan mukaan tutkimukseen.
Näin opetus ja tutkimus tukevat toisiaan, eivätkä
vain tappele ajasta.
Oleellisen kartoittaminen vaatii joskus radikaalia ajattelua.
Hämäläinen kertoo itse pohtineensa pro-gradu -tutkielman
huomattavan suureksi kasvanutta roolia opinnoissa.
- Gradun tekeminen vie usein vuoden päivät eli viidenneksen
opintojen tavoiteajasta. Sitä, mitä sen myötä
opitaan, on kuitenkin tutkittu hyvin vähän. Lienee selvää,
että jonkinlainen lopputyö kuuluu korkeakouluopintoihin,
mutta tarvitaanko näin isoa osaksi kaikkia korkeakoulututkintoja?
Voisiko olla tehokkaampaa tehdä gradut vaikka parityönä
ja jättää isommat itsenäiset tutkielmat vasta
jatko-opintoihin, hän heittää.
Lähinnä täydennyskoulutukseen keskittyvää
Palmeniaa vuoden alusta johtanut Hämäläinen haluaa
muistuttaa, ettei perustutkinto ole ainoa mahdollisuus uuden oppimiseen.
- Kun ajatellaan vaikka opettajia, joiden työ pysyy lähtökohtaisesti
melko samana vuodesta toiseen kannattaa muistaa mahdollisuus täydentää
opintoja vielä tutkinnon suorittamisen jälkeenkin. Näin
opittu tieto pysyy tuoreena, ja motivaatio paranee.
Viiden vuoden tutkinnossa ei voida opettaa kaikkea. Opiskelijoiden
usein toistamaan kritiikkiin teorian liiallisesta painotuksesta
käytännön kustannuksella professori suhtautuu kuitenkin
varauksella.
- Käytännön koulutus täytyy kuitenkin aina
hakea työelämästä, Hämäläinen
muistuttaa.
- Korkeakoulututkinnon tärkein tehtävä on nyt ja
tulevaisuudessa opettaa tieteellistä ajattelua ja tieteen
menetelmien soveltamista, ei tiettyä ammattia. Kun nyt itse
muistelen omia opintojani, niin moni asia, joka vielä opiskelijana
tuntui turhalta on myöhemmin osoittanut merkityksensä.
Juha Merimaa
|