KOLUMNI
Nopeuttaako tiedonhaun koulutus opiskelijan valmistumista?
• Lisääkö tiedonhaun opetus tietoa?
• Lisääkö taitoa?
• Lisääkö tutkimuksen tasoa?
Informaatikon, joka vastaa tiedonhaun koulutuksesta, valtaa usein
masennus.
Vanhemmat professorit kysyvät, tarvitseeko opiskelijoille
syöttää kaikki valmiina. Tehtiin sitä ennenkin
graduja ilman ylenmääräistä holhoamista ja
neuvomista. Liikaa opiskelijoiden paapomista !
Yliopiston johto, suunnittelijat ja gradujen ohjaajat laskevat
huolestuneina keskimääräisiä valmistumisaikoja
ja jumiin jääneitä graduja. Pidetään
kursseja, joilla innostetaan jatkamaan pysähtynyttä
gradua mainitsemattakaan kirjastoa ja niiden antamaa tiedonhaun
opetusta. (Tosin Turun kauppakorkeakoulussa saatiin hyviä
tuloksia gradunteon jatkamisesta vierihoidossa tiedonhaun opetus
tiukasti siinä mukana.)
Toisaalta yliopistojen kirjastoissa asiakaspalvelun henkilökunta
saa kädestä pitäen opettaa opiskelijoille, mikä
on kirja ja mikä on artikkeli. Artikkelit eivät ole
riippukansioissa jossakin varastossa tekijän mukaan, vaan
ensin täytyy hakea esiin kyseinen lehti, jossa artikkeli
on.
Nyt on muodikasta puhua informaatiolukutaidosta. Informaatiolukutaidolla
on viisi osaamistavoitetta, joista kolme on selvästi kirjasto-tietopalvelun
osaamisaluetta ja kaksi opiskelijan ja opettajan vuorovaikutusta.
Opiskelijan tulee osata määritellä tarvittava tieto,
tunnistaa erityyppisiä tietolähteitä, hakea tarvittavaa
tietoa tehokkaasti, laatia ja käyttää tehokkaita
hakustrategioita, tarkentaa hakuaan tarvittaessa ja lopulta opiskelijan
tulee ymmärtää useita taloudellisia, oikeudellisia
ja yhteiskunnallisia kysymyksiä, jotka liittyvät tiedon
käyttöön ja tulee käyttää tiedonlähteitä
eettisesti ja laillisesti oikein. Yliopiston antama opetus taas
puolestaan antaa valmiudet arvioida tietoa ja sen lähteitä
kriittisesti ja liittää valitsemansa tiedon omaan tietopohjaansa
ja arvojärjestelmäänsä sekä käyttää
tietoja tehokkaasti hyväkseen saavuttaakseen tietyn tavoitteen.
(Informaatiolukutaidon osaamistavoitteet yliopisto- ja korkeakouluopetuksessa.
Vaasa, Tritonia, 2003)
Yliopistoissa gradunohjaajien tulee nyt mielestäni harkita,
kumpi on tärkeämpää, opiskelijoiden hemmottelu
aiheeseen mahdollisimman tarkasti pureutuvalla tiedonhaun koulutuksella
vai etsi ja kokeile menetelmä ja ohjaajien oven takana jonossa
apua pyytävä opiskelija.
Kirjasto ja sen tiedonhaun opetus valitsee välineet tiedonhakuun
ja opettaa käyttämään niitä mahdollisimman
tehokkaasti ja yliopistossa annettava opetus taas antaa valmiudet
arvioida löydettyä tietoa.
Ajattelen mielelläni, että kun opiskelija löytää
kymmeniä relevantteja, tieteellisiä artikkeleita tutkimusaiheestaan
sen sijaan, että hän käyttäisi vanhojen gradujen
lähdeluetteloita tiedonlähteinään, se nostaa
gradun tasoa.
Jokainen pitää omaa menetelmäänsä ja
työtapaansa parhaana. Mielestäni Turun kauppakorkeakoulussa
on onnistuttu hyvin, koska tiedonhaun koulutus on aina ollut osana
kandidaatintutkielmaa ja gradutyöskentelyä, yksi osa
sitä.
Kukaan ei voi (ei kai?) tehdä gradua toisen puolesta ja saada
opiskelijat valmistumaan hyvissä ajoin, mutta olen varma
siitä, että hyvällä, tehokkaalla tiedonhaun
opetuksella, johon myös gradun ohjaaja myötämielisesti
osallistuu, saamme opiskelijoilta valmiita, korkeatasoisia graduja,
joissa käytetään mahdollisimman uutta ja relevanttia
materiaalia.
Marjatta Jokinen on kirjastonhoitaja, informaatikko Turun
kauppakorkeakoulussa. Tieteentekijöiden liitto valitsi hänet
Vuoden tieteentekijäksi 2003.
|