Opettajien määrää lisäämällä
tehoa opiskeluun
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton mielestä
jatkuvasti heikentynyt yliopisto-opettajien ja opiskelijoiden
lukumääräsuhde on suurin syy pitkittyneiden opintoaikojen
taustalla. Liittojen mielestä opetusministeriön valmistelemassa
korkeakoulujen opintoaikojen lyhentämisen toimenpideohjelmassa
on monia hurskaita tavoitteita, mutta ne eivät toteudu ilman
merkittäviä resurssilisäyksiä.
Yliopistojen opiskelijamäärät ovat runsaan kymmenen
vuoden aikana kasvaneet yli 40 prosentilla, mutta opetushenkilöstön
määrä on pysynyt vastaavana aikana lähes samana.
Opettajien ja opiskelijoiden lukumääräsuhde on
jo pidempään muuttunut vuosi vuodelta yhä epäedullisempaan
suuntaan. Muutos on dramaattinen, koska samaan aikaan yliopistot
ovat saaneet uusia tehtäviä.
- Resurssivajaukset ovat jääneet opetusministeriön
työryhmän valmistelemassa toimenpideohjelmassa aivan
liian vähälle huomiolle ja niitä on jopa vähätelty.
On selvää, että jos opettaja-/opiskelijasuhde korjataan
yliopistoissa esimerkiksi kymmenen vuoden takaiselle tasolle ja
samalla yliopistokirjastojen voimavaroja lisätään,
tulevat opintoajatkin lyhenemään, todetaan Tieteentekijöiden
liiton lausunnossa.
Tieteentekijöiden liiton mielestä raportissa vähätellään
yliopistojen opettajaresurssien riittämättömyyttä
vertaamalla yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opettaja-/opiskelijasuhdetta
toisiinsa. Opetusministeriön raportti unohtaa kuitenkin sen,
että yliopistojen opetushenkilöstö koostuu valtaosin
tutkijaopettajista eli henkilöistä, jotka tutkivat ja
opettavat. Lisäksi yliopisto-opettajilla on runsaasti laitostehtäviä.
Ammattikorkeakoulujen opettajat taas ovat ennen kaikkea pelkästään
opettajia.
Opintoaikojen lyhentämisen toimenpideohjelmassa korostetaan
henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) merkitystä
opintojen tehostamisessa. Liittojen mielestä HOPS:n täysimääräinen
käyttöönotto esitetyllä tavalla merkitsisi
lisätehtäviä erityisesti opettajakunnalle, jonka
työaika jo nykyisin selvästi ylittää keskimääräisen
virastotyöajan.
Professoriliiton mielestä opintoaikojen lyhentäminen
on hyvä tavoite. Mutta liitto ei pidä opinto-oikeuden
ajallista rajoittamista opetusministeriön toimenpideohjelmassa
esitetyllä tavalla tarkoituksenmukaisena.
- Parempi ja oikeudenmukaisempi tapa rajoittaa opiskeluoikeutta
olisi esimerkiksi silloin, jos useampana vuotena peräkkäin
opintosuoritukset olisivat ilman syytä jääneet
kokonaan saavuttamatta tai käytännössä olemattomiksi.
Lisäksi yliopistoille voidaan antaa mahdollisuus rajoittaa
perustelluista syistä tutkintovaatimukset ylittävien
opintoviikkojen määrää, Professoriliitto huomauttaa
lausunnossaan.
Tieteentekijöiden liitto pitää opiskelijoiden
nykyistä parempaa sitoutumista opiskeluun henkilöresurssien
lisäämisen ohella suurimpana opintoaikojen lyhentymiseen
vaikuttavana tekijänä.
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton lausunnot löytyvät
kokonaisuudessaan nettisivuilta:
www.professoriliitto.fi
kohdassa Ajankohtaista – Lausunnot
www.tieteentekijoidenliitto.fi
kohta Ajankohtaista – Tiedotteet
OAJ/YLL ei rajaisi opinto-oikeutta
Myös OAJ/YLL on antanut lausuntonsa Korkeakoulujen opintoaikojen
lyhentämisen toimenpideohjelmasta. Kaikki opettajajärjestöt
ovat lausuntojensa mukaan yhtä mieltä siitä, että
opintojen tehostaminen ja niiden suorittaminen määräajassa
edellyttävät lisää henkilöresursseja.
OAJ/YLL katsoo, että opinto-oikeuden tiukka rajoittaminen
ei sovellu yliopistokoulutukseen.
OAJ/YLL:n mielestä ylijohtaja Arvo Jäppisen johtama
työryhmä on tunnustanut, että opiskelijamäärän
kasvun vuoksi opetushenkilöstöä tarvitaan lisää
ja katsoo, että opetuksen ja ohjauksen riittävyyden
tulee olla keskeinen teema tulosneuvotteluissa ja tuloksellisuusrahoituksessa.
Henkilökohtaiset opetussuunnitelmat (HOPS) on alustavasti
sovittu otettavan käyttöön tulossopimuskauden 2004-2006
loppuun mennessä. Kaikki yliopistojärjestöt toteavat
niiden vaativan lisää henkilöstöresursseja.
Opetusministeriön työryhmän esityksiin liittyy
myös lukuvuoden käyttöä tehostavia esityksiä.
OAJ/YLL:n mukaan efektiivisen opetuskauden pidentäminen nykyisestä
näyttää täysin mahdottomalta, koska nykyisenkään
opetusohjelman toteuttamiseen ei näytä löytyvän
riittävästi varoja.
Opinto-oikeuden rajoittaminen?
OAJ/YLL:n mielestä tutkintoon kuuluvien opintojen määrän
tiukka rajoittaminen ei sovellu yliopistokoulutukseen. Erityisesti
matemaattis-luonnontieteellisellä alalla opettajakelpoisuus
merkitsee käytännössä jopa 200 ov:n ylittäviä
suorituksia. Myös yhtenäisen perusopetuksen tarvitsemien
ns. kaksoiskelpoisten opettajien kouluttaminen edellyttää
normilaajuutta laajemman tutkinnon suorittamista.
Avoimen yliopiston väylä?
OAJ/YLL taas katsoo, että avoimen yliopisto-opetuksen kehittäminen
tutkintoon johtavana väylänä edellyttää
opetuksen laatutason ja tiedepohjaisuuden turvaamista. Yliopistojen
perusrahoituksen riittämättömyys sekä henkilöresurssien
puute ja epätasaisuus avoimen yliopiston puolella estävät
näiden vaatimusten toteutumisen jo nyt. Kun opetusministeriön
työryhmä kuitenkin esittää, että avoimia
yliopisto-opintoja suorittaneiden pääsyä tutkinto-opiskelijaksi
helpotetaan erityisesti niillä aloilla, joilla on suuri työvoimatarve,
niin OAJ päättelee, että yliopisto-opetuksen laadusta
ei työryhmällä ole tarkoituskaan kantaa huolta.
Lisäksi työryhmän esitys sotii opintojen lyhentämistä
vastaan, koska lisäväylästä tulisi opintoja
pitkittävä kiertotie.
Tutkintoon johtavan koulutuksen maksuttomuus
Opetusministeriön työryhmän suunnitelman mukaan
avoimen yliopisto-opetuksen kautta alemman korkeakoulututkinnon
suorittaneet ohjataan opiskelijavalinnoissa suoraan maisterivaiheen
valintoihin. Koska opiskelu avoimessa yliopistossa on maksullista,
niin OAJ päättelee tästä, että tutkintoon
johtava koulutus ei siis käytännössä olisikaan
maksutonta. Työryhmän ehdotukseen, että pätevöittämiskoulutus
ja tutkintojen täydentäminen tulisi järjestää
maksullisena täydennyskoulutuksena, OAJ vastaa, ettei se
sovellu ainakaan opettajankoulutukseen.
Opetuksen laatu
OAJ/YLL katsoo, että yliopistojen tulee järjestää
mahdollisuus suorittaa yliopistonopettajan opetusasiantuntemusta
vahvistavat 15 ov:n ja 35 ov:n opintokokonaisuudet osana kokonaistyöaikaa.
Kelpoisuusasetukseen tulee edelleen lisätä, että
lehtorilta, yliopistonlehtorilta ja vastaavaa työtä
tekevältä edellytetään yliopistonopettajan
opetusasiantuntemusta vahvistavat 15 ov:n opinnot. Edelleen OAJ:n
mielestä tulisi harkita uudelleen korkeakoulun opettajiston
oikeutta opintolukukauteen ja sitä kautta entistä ammattitaitoisempaan
opetukseen ja ajanmukaisiin opetussisältöihin.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
|