KOLUMNI
Brysselin koneessa
Freedom is just another word
for nothing left to loose.
Nothing ain’t worth nothing
but it’s free.
Kris Kristofferson: Me and Bobby McGee
Euroopan Unionin johto naulasi neljä vuotta sitten tavoitteekseen
nostaa Eurooppa vuoteen 2010 mennessä maailman kilpailukykyisimmäksi,
tietoon rakentuvaksi talousalueeksi. Koulutus ja erityisesti tutkijankoulutus
ovat ilmeisen keskeinen väline tähän tavoitteeseen
pyrittäessä.
Kirjoitan näitä rivejä palatessani taas kerran
evaluointikokouksesta Brysselissä, takana jossain määrin
frustroiva viikko palavereja ja istuntoja. Olemmeko päässeet
yhtään lähemmäksi tavoitetta neljässä
vuodessa?
Seitsemänkymmentä vuotta sitten Eurooppa oli kiistatta
tieteen ja tutkmuksen kärjessä. Heidelbergin, Göttingenin
ja Oxfordin yliopistot kukoistivat, kun taas Princeton, Stanford
ja Cornell Yhdysvalloissa olivat uinuvia maalaisyliopistoja, joista
lähdettiin hakemaan oppia Euroopasta. Nyt tilanne on päinvastainen.
Eurooppalainen yliopistolaitos tuntuu väsyneeltä, menneeseen
tuijottavalta ja julkiseen valtaan liimautuneelta toimijalta,
jonka energia näyttää osin kuluvan epäonnistumisten
selittelyyn. Samanaikaisesti suuri osa innovatiivisimmasta nuoresta
tutkijakaartista siirtyy Yhdysvaltoihin parempien työskentelyolosuhteiden
ja parempien urakehitysmahdollisuuksien perässä. Yhdysvalloissa
lasketaan olevan yli 400000 sinne Euroopasta siirtynyttä
tutkijaa ja opettajaa.
Euroopassa on viime vuosikymmenet korostettu egalitäärisiä
periaatteita, niiden joukossa varsin vapaa opiskeluoikeus ja opiskelijoiden
hyvät opintososiaaliset edut. Yliopistolaitos on homogenisoitunut
ja massoittunut, mikä on johtanut opetuksen tason laskuun
ja opiskelumotivaation heikkenemiseen. Tutkimus on hakeutunut
omiin laitoksiinsa ja eriytynyt opetuksesta, molempien haitaksi.
Yliopistot ovat usein aliresurssoituja valtion tilivirastoja,
joiden uudistumiskyky on koetuksella. Miten ne voisivat olla poliitikkojen
toiveiden mukaisesti innovaatiojärjestelmän keskeinen
osa ja uutta luova dynamo kuten Yhdysvalloissa?
Ainoa mahdollisuus näyttäisi olevan yliopistojen taloudellisen
autonomian lisääminen ja sitä kautta eriarvoisuuden
salliminen. Varovaisia askelia tähän suuntaan on otettu.
Liittokansleri Gerhard Schröder haluaa Saksaan kymmenen eliittiyliopistoa,
kun taas pääministeri Tony Blair on lähtenyt lukukausimaksujen
tuntuvan korottamisen tielle. Nämä saattavat olla merkkejä
toivotusta muutoksesta, joka tekee Euroopan yliopistoista jälleen
houkuttelevan vaihtoehdon opiskelijoille, opettajille ja tutkijoille.
Yhdysvaltojen yliopistojärjestelmän vahvuus on sen häpeilemätön
heterogeenisuus ja pragmaattisuus, minkä avulla järkevää
opetusta voidaan tarjota hyvin suurelle ikäluokalle samalla
kun huippuyliopistot vetävät puoleensa huomattavia henkisiä
ja taloudellisia resursseja kaikkialta maailmasta. Ei Euroopassakaan
tarvitse luopua tasavertaisten opiskelumahdollisuuksien periaatteesta,
vaikka järjestelmä muuttuisi selvästi nykyistä
meritokraattisemmaksi.
Mitä sitten tapahtui siinä Brysselin paneelissa, josta
olen palaamassa? Konservatiiviset ja korporatiiviset asenteet
olivat vahvasti esillä myös tässä asiantuntijakokouksesssa.
Sen sijaan, että olisimme keskittyneet pohtimaan mikä
todella on parasta Euroopan kilpailukyvylle ja millä alueilla
on tarvetta vahvistaa tutkijankoulutusta, useimmat asiantuntijat
puolustivat kiihkeästi oman tieteenalansa etuja ja ainutlaatuista
tärkeyttä, riiippumatta siitä, mikä on sen
todellinen globaali merkitys ja mikä on todellinen tutkijankoulutustarve.
Eurooppalainen näkökulma sai väistyä kansallisten
tavoitteiden, pienryhmäintressien ja kuviteltujen eturistiriitojen
tieltä. Lopputulos oli mielestäni Euroopalle huono.
Optimistina uskon kuitenkin, että oikealla tiellä ollaan.
Euroopan integraatio on synnyttänyt vilkkaan keskustelun,
jonka kautta Euroopan maat voivat oppia toistensa kokemuksista.
Suomella on paljon annettavaa tässä keskustelussa, onhan
sen tiedepolitiikka saanut osakseen ansaittua kiitosta. Viisaus
alkaa tosiasioiden tunnustamisesta, ja siihen näyttää
nyt olevan entistä enemmän valmiutta.
Akatemiaprofessori Risto Nieminen toimii fysiikan professorina
TKK:ssa. Professoriliitto valitsi hänet Vuoden Professoriksi
2003.
|