På väg mot det nya lönesystemet
I flera års tid har man förberett ett nytt lönesystem
för universiteten. I det nya systemet bestäms lönen
på basis av uppgifternas svårighetsgrad och den personliga
prestationen. Bedömningen av arbetets svårighetsgrad
kommer att basera sig på en klassificering av uppgifternas
svårighetsgrad. Detta skall ske med tillhjälp av ett
slags karta, en kravbeskrivning för lärarnas arbetsuppgifter,
som alltså skall utgöra ett centralt redskap i det
nya systemet. Våren 2003 före-slog de AKAVAanslutna
organisationerna att förberedandet av systemet skulle ske
åtskilt för lärarna och den övriga personalen.
Beträffande lärarna har färdigställandet av
kartorna inneburit en arbetsdryg process för de AKAVAanslutna
lärar- och forskarorganisationerna, eftersom systemet innebär
en avsevärd förändring till den nuvarande praxisen
med olika tjänstebeteckningar som utgångspunkt. När
det gäller den övriga personalen har även andra
organisationer deltagit i utvecklandet av systemen.
I detta nu är situationen den att AKAVAs förhandlingsorganisation
FOSU i slutet av mars godkände ett gemensamt förslag
till kravbeskrivning för lärarnas arbetsuppgifter. Utgångspunkten
för kravbeskrivningen har varit att denna måste kunna
presentera de olika lärargruppernas arbetsuppgifter i ett
nötskal.
Den presenterade kartan innehåller tio nivåer. Beskrivningarna
av de fyra lägsta nivåerna omfattar upp-gifter som
är typiska för forskarutbildning. När man förflyttar
sig från en nivå till nästa hör bl.a. allt
mångsidigare uppgifter och uppnådd vetenskaplig kompetens
till de avgörande faktorerna. Följande tre nivåer
på kartan täcker tjänsterna i den s.k. mellankategorin.
Nivåerna fem och sex har delats upp i forsknings- och undervisningsbetonade
uppgifter. I forskning betonas självständig verksamhet
som forskare samt vetenskaplig kompetens. I undervisningsbetonade
uppgifter förutsätts god undervisningsförmåga.
När man förflyttar sig från en nivå till
nästa blir inte bara undervisningsuppgifterna mer krävande,
utan även ansvaret för utbildningen ökar. Sjunde
nivån omfattar även ansvar för vetenskapsområdet
samt planering och organisering av forskningsprojekt. På
denna nivå förutsätts även mångsidig
undervisningserfarenhet i anslutning till såväl grund-
som påbyggnadsutbildning.
På de tre högsta nivåerna gäller det att
bära ett omfattande ansvar för vetenskapsområdet
och dess utveckling. Dessa nivåer omfattar även större
ansvar för grund- och påbyggnadsutbildning samt för
forsknings- och undervisningsresurser. Undervisnings- och forskningsuppgifterna
blir mer krävande, och det förutsätts att man bildat
sig ett nätverk. På dessa nivåer betonas akademiska
och samhälleliga expertuppgifter samt professors behörighet.
Även som bäst är en allmängiltig karta som
lämpar sig för alla branscher ett direktiv som skall
tillämpas på så sätt att olika branschers
särdrag beaktas. När det gäller den övriga
personalen är klassificeringskartorna ännu ofullbordade.
På sistone har en förhandlingsgrupp med representanter
för både arbetsgivare och tagare koncentrerat sig på
att sammanställa så kallade allmänna nivåbeskrivningar.
Det verkar vara så att parterna håller på att
finna en gemensam syn på de allmänna nivåbeskrivningarna.
Nästa steg på vägen mot det nya lönesystemet
är underhandlingarna med arbetsgivaren gällande kartan
och fastställelsegrunderna för den personliga lönedelen.
I detta skede förväntar vi oss ett erbjudande om tillräcklig
finansiering, för att själva utgångspunkten för
lönesystemet, d.v.s. dess sporrande verkan, skall bli realiserbar.
Detta förutsätts även av den i senaste numret av
tidskriften Valtiotyönantaja publicerade redovisningen, enligt
vilken ledar- och expertuppgifterna vid högskolor fortfarande
saknar konkurrenskraft. I och med det nya lönesystemet skulle
det nu bli möjligt att förbättra avlöningen
för dessa ledar- och expertuppgifter, men det förutsätter
en till-räcklig satsning från statens sida.
Förverkligandet av det nya lönesystemet förutsätter
ännu mycket planering och många underhandlingar. Lärar-
och forskarorganisationernas gemensamma syn på avlöningsreformen
ger starkt flankstöd åt arbetstagarnas representanter
i fortsatta underhandlingar. Arbetsgivarna däremot skulle
få flankstöd bäst genom att finansministeriet
skulle ge ett klart besked om hur reformen skall finansieras.
Tapani Pakkanen
ordförande, Professorsförbundet
Antero Puhakka
ordförande, Forskarförbundet
Vesa Kulmala
ordförande, Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden s. 4) |