Paikallistoiminta on tärkeätä
Virkaehtosopimuslain syntymästä vuodesta 1970 alkaen
virastoissamme on vallinnut työsuhteen ehdoista neuvoteltaessa
ja sovittaessa varsin keskitetty menettelytapa. Edes yliopistolaitoksemme
huomattavan suuri autonomia ei ole, joidenkin mielestä jopa
onneksi ei, pystynyt vaikuttamaan neuvottelu- ja sopimusmekanismin
viemiseksi selvemmin paikalliselle tasolle. Tilanne on kuitenkin
vähitellen muuttumassa. Esimerkiksi työaikasopimuksen
väljyys yhdistettynä yliopistojen krooniseen rahapulaan
on yhä useammin houkuttamassa paikallisten innovaatioiden
soveltamiseen. Lähempi tarkastelu voi vielä osoittaa,
ettei näitä kaikkia ole ollut tarkoituskaan tehdä
niin sanotusti luvan kanssa.
Mikäli keskustasolla sovittavana oleva uusi palkkausjärjestelmä
aikanaan toteutuu, niin kuin nyt näyttää, se luo
erittäin suuria paineita siirtää järjestelmän
soveltamisen jatkoneuvottelut kokonaan paikalliselle tasolle.
Periaate on sinänsä hyvä. Paikallistaso osannee
arvioida henkilöstön työn vaativuutta ja varsinkin
yksilöiden henkilökohtaista suoriutumista keskustasoa
asiantuntevammin. Arvioinnin luotettavuus ja valtakunnallinen
tasalaatuisuus jäävät kuitenkin vielä toistaiseksi
huomattavan suuriksi kysymysmerkeiksi.
Paikallisen neuvottelutoiminnan keskeinen idea on saada aikaan
keskustason sopimukset ylittäviä liukumia, jotka ovat
yksityissektorilla yleisiä mutta valtion virastoissa tuiki
harvinaisia. Valtiotyönantajamme on moneen otteeseen, mm.
laatimiensa palkkausselvitysten yhteydessä ja niiden perusteella
maksettuihin lisärahoihin vedoten, halunnut todistaa olevansa
kilpailukykyinen palkanmaksaja. Me työntekijäpuolella
uskomme tämän ehkä siinä vaiheessa kun sanottujen
lisärahaprosenttien summa nousee toista kertaa kaksinumeroiseksi.
Enkä tarkoita tässä yhteydessä desimaaleja
vaan kokonaisia prosentteja.
Suomen valtion sitouduttua EU:ssa tiukkaan taloudenpitoon tästä
on seurannut likimain järkähtämätön ja
monivuotinen raamitus budjetin pääluokkiin. Yleissopimuksista
johtuvat palkkausmenojen lisäykset on toki luvattu valtion
virastoille kompensoida. Paikallisia ylityksiä toteutettaessa
tulee siis etsiä jostakin vastaavat säästöt
- ja vielä YT- lain hengessä. On tietenkin myös
mahdollista ja kolmannen tehtävän tultua yliopistolakiin
jopa suotavaakin hankkia budjettikehyksen ulkopuolista rahoitusta.
Perustutkimusta ja perusopetusta suorittavissa yliopistoissa tai
niiden osissa tosiasialliset mahdollisuudet saada hankituksi rahoitusta
avoimilta markkinoilta ovat todella pienet. Näitä perustehtäviä
suorittavaa henkilöstöä ei siksi tulisi kuormittaa
enää lisää rahoituksen hankkimisella. Sitä
paitsi yliopistojen kohdalla ulkopuolisina rahoituslähteinä
usein mainitut Suomen Akatemia ja TEKES eivät ole budjettikehysten
ulkopuolisia tahoja.
Edes EU- rahojen hakeminen yliopistolle tai sen johtamalle toimijaverkostolle
tahi projektille ei varsinaisesti ole paikallistoimintaa, vaan
aluetoimintaa. Suomen 20 maakunnassa on lähes jokaisessa
ainakin yksi yliopisto tai sen filiaali. Yliopistot ovat siten
varmasti alueen sisäisessä yhteistyössä mukana,
onhan niitä jo pitkään pidetty oman alueensa, joskus
useammankin, henkisinä ja myös aineellisina vetureina.
Mitä muuta sitten palkkausasioiden lisäksi voi paikallisen
tason neuvottelutoimintaan liittyä? Koulutuspolitiikkaa varmaan
halutaan jatkossakin johtaa eduskunnasta käsin. Työelämän
laatukysymykset taas ovat luonteeltaan sellaisia, että ainakin
aloitteiden ja useasti myös sovellusten on hyvä syntyä
paikallisessa neuvottelumyllyssä. Järjestöjen kannalta
taas paikallistoiminta on tärkeätä siksi, että
se kasvattaa oleellisesti niiden kontaktipintaa sekä jäsenistöön
että työnantajaan päin. Järjestön varsinaisesta
toiminnasta hyvin huomattava osa on tiedonhaluiselle jäsenistölle
suunnattua koulutustoimintaa. Järjestön kannattaa tämä
mielihyvin tehdä, sillä vastalahjaksi se saa, paitsi
koulutetun järjestötoiminnan reservin, myös korkeammantasoisen
paikallisen neuvottelukyvyn. Viimemainittu onkin sekä nykyisen
että erityisesti myös tulevan neuvottelujärjestelmämme
perusta.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3) |