Akateeminen urakehitysajattelu:
Ruotsin malli
Suomessa rehtorien neuvosto on tehnyt yliopistojen virkarakennetta
koskevan esityksensä. Ruotsissa yliopistojen virkajärjestelmän
uudistus vuonna 1997 koski mm. ylentämismenettelyä.
Lehtori Matti Grönroos ehdottaa kirjoituksessaan käsitteen
henkilökohtainen professori käyttöönottoa.
Ruotsissa tehtiin vuonna 1997 uudistuksia yliopistojen virkajärjestelmään.
Merkittävin uudistus oli ylentämismenettely (befordring),
joka otettiin käyttöön vuonna 1999. Lehtori, jolla
on riittävä tieteellinen ja pedagoginen pätevyys
voidaan ylentää virassaan professoriksi ilman tavanomaista
viranhakua. Ylentämismenettely loi tärkeän lisämahdollisuuden
akateemisella uralla etenemiseen, mahdollisuuden yletä pelkästään
omien ansioiden perusteella. Ylentämishakemuksen käsittelee
tiedekunta asiantuntijalausuntojen perusteella. Asiantuntijat
arvioivat hakijan pätevyyden. Tieteellisen pätevyyden
arviointi tapahtuu perinteisellä tavalla vain vertailua kilpahakijoihin
ei ole. Opetustaidon arvioinnissa keskeistä on tieto tohtorikoulutettavien
ohjaamisesta. Tiedekunnan valmistelun jälkeen päätöksen
tekee rehtori. Päätöksestä voi valittaa erityiselle
lautakunnalle.
Tavoitteet, toiveet ja uhkakuvat
Uudistuksen yksi tarkoitus oli lisätä professorien
määrää ja ottaa käyttöön yliopistoissa
oleva lahjakkuusreservi, joka on ilman ylenemismahdollisuuksia
usein pitkäänkin. Muutoksen toivottiin vaikuttavan yliopistojen
uudistumiskyvyn paranemiseen. Tutkimus liitetään lähemmin
perusopetukseen, ja sekä opetuksen että tutkimuksen
laatua pyritään parantamaan. Tieteellisen työn
lisäksi annetaan aikaisempaa suurempi todellinen paino opetustaidolle
ja -kokemukselle tämä koskee myös dosentteja. Ruotsissakin
tämä titteli on virkarakenteen ulkopuolinen. Muutoksella
ajateltiin olevan vaikutusta myös tasa-arvoon.
Yleisuudistuksella pyrittiin myös liikkuvuuden lisäämiseen
ja pelko oli, että ylentämismenettely edelleen vähentää
liikkuvuutta. Yleinen suhtautuminen tulevaan muutokseen oli positiivista,
mutta esiintyi myös pelkoa tulevista A- ja B-luokan professoreista
ja vain “titteliylennyksistä”. Vaatimusten pelättiin
yleisesti löystyvän ja pedagogisten ansioiden arvioinnin
vaikeus oli tiedossa. Yleinen pettymys liittyi siihen, että
muutos tehtiin ilman minkäänlaista lisärahoitusta.
Perinteisen professorin viran ehtoihin ei tullut muutoksia.
Mitä on tapahtunut
Professorien määrässä on tapahtunut selvä
muutos: parissa vuodessa ylennettiin yli puolet lehtoreista, joilla
oli dosentin pätevyys. Kehitys on jatkunut ja tavoite on
lähes saavutettu. Lahjakkuusreservi on otettu käyttöön.
Opetustaidon kriteerejä ja arviointia on kehitetty ja joissakin
yliopistoissa käytössä on yliopistonopettajan portfolio.
Lehtorin kelpoisuusvaatimuksiin tullut tavanomaisen opetustaitovaatimuksen
lisäksi “suoritettu yliopistopedagoginen koulutus tai
muulla tavalla hankitut vastaavat tiedot”. Ansioituminen
voi tapahtua opetus- tai tutkimuspainotteisesti suuntautuen.
Jonkin verran vallitsevasta ylennyskäytännöstä
voi päätellä valituksista tehdyistä ratkaisuista.
Yhtään opetuksen ja tutkimuksen ansioiden painottamista
koskevaa valitusta ei ole hyväksytty. Edes erinomaiset opetusansiot
eivät korvaa tieteellisen pätevyyden puutetta eikä
riittämättömiä opetusansioita voi korvata
hyvillä tieteellisillä ansioilla. Väitöskirjatyön
ohjaus lasketaan sekä tutkimus- että opetusansioksi.
Tiettyä määrää ohjattuja töitä
ei kuitenkaan ole otettu ehdottomaksi vaatimukseksi. Aikaisempaan
verrattuna opetusansioiden merkitys on selventynyt, mutta opetuksen
korostaminen ei ole johtanut A- ja B-luokkaan tutkimusansioiden
suhteen. Vaatimukset eivät ole alentuneet, muutamassa valitustapauksessa
on päinvastoin todettu, että yliopisto on ehkä
mennyt vaatimuksissaan liian pitkälle.
Tasa-arvoon ei uudistuksella ole havaittu oleva selviä vaikutuksia
suuntaan tai toiseen suhteellisesti ottaen naiset ovat jättäneet
hakemuksia hiukan vähemmän ja heidän hakemuksistaan
on hyväksytty enemmän. Prosentit ovat kuitenkin melkein
yhtä suuria. Liikkuvuudessa maan sisällä ei ole
tapahtunut mitään oleellista muutosta, vaikka niin toivottiin.
Muista yliopistoista tulevat vierailevat luennoitsijat eivät
ole selvästi lisänneet liikkuvuutta eikä ylennyskäytäntö
ole sitä selvästi vähentänyt.
Ylennettyjen professorien palkat ovat yleensä nimitettyjen
palkkoja pienempiä. Myöskään työtehtävät
lähinnä mahdollisuuden tutkimustyöhön eivät
yleensä ole samat, ellei ylennetty ole onnistunut saamaan
ulkopuolista rahoitusta. Rahaa opetuksen kytkemiseen läheisemmin
tutkimukseen ei ole juurikaan käytetty, ja tältä
osin uudistus on epäonnistunut. Ylennyshakemukset ovat aiheuttaneet
keskimäärin 25000 kruunun kustannukset hakemusta kohti.
Ylennysasiat on yleensä käsitelty samalla tavalla kuin
haettavaksi julistettuun virkaan nimittämiset. Haettavaksi
julistettujen professorin virkojen määrä ei ole
vähentynyt eivätkä hakemukset haettavaksi julistettuihin
virkoihin ole lisääntyneet, mutta hakemusten peruuttamiset
ovat yleisesti lisääntyneet ilmeisesti siksi, että
omasta yliopistosta tarjotaan ylennystä.
Ruotsi ei ole ainoa maa, jossa on luotu kaksi tapaa yletä
akateemisella uralla: pelkästään omiin ansioihin
perustuva ylennystie ja kilpailutie, joka perustuu haettavaksi
julistettuun virkaan nimittämiseen. Samantapaisia systeemejä
löytyy esimerkiksi USA:sta ja Englannista. Myös Norjan
uudistus on aika samanlainen. Perinteisen “vakinaisen professorin”
rinnalle on tullut toinen, jonka virkaehdot ovat jonkin verran
erilaiset.
Entä Suomessa
Suomen yliopistojen rehtorien neuvoston raportissa todetaan,
että työryhmä pitää tarkoituksenmukaisena
päästä vahvasti virkakeskeisestä mallista
lähemmäs urakehitysajattelua. Yliopiston osoittama tunnustus,
palkitseminen nimikkeellä olisi tärkeää Suomessakin.
Kilpailu huipuista myös tulevista yliopistojen kesken ja
yliopistojen sekä yksityisen sektorin ja muun julkisen sektorin
välillä tulee kasvamaan. Kansainvälistymisen myötä
ulkomaille lähtee yhä useampi ja aivoviennin estäminen
eli huippujen houkuttelu takaisin vaatii nykyistä parempia
menetelmiä. Myös viransijaisuuksiin ja muihin määräaikaisiin
tehtäviin ottamisessa on kankeutta, jonka vähentämistä
voisi harkita.
Urakehitysmalli ei voi eikä sen tarvitse perustua pelkästään
virkarakenteeseen. Yliopistoissa ei ole ollut yleisenä tapana
perustaa virkaa tiettyä henkilöä varten. Virkaportaiden
lisääminen ei lisää houkuttelevuutta, pikemminkin
päinvastoin. Turun yliopiston esittämä virkadosentti
ei ole tarkoituksenmukainen ratkaisu, eikä apulaisprofessorinimikkeen
paluutakaan kovin yleisesti haikailla. Ruotsissa käyty keskustelu
johti siihen, että lehtorin yläpuolella on vain yksi
virkakategoria, professorit. Myös yliopistojen uusi palkkausjärjestelmä
tekee uusien virkakategorioiden perustamisen tarpeettomaksi, kun
palkkaus ei määräydy virkanimikkeestä vaan
ensisijaisesti työn vaativuudesta. Ruotsin mallin suora kopioiminen
Suomeen merkitsisi kuitenkin sellaisia lainmuutoksia, etten pidä
sitä mielekkäänä enkä edes mahdollisena.
Urakehitys on henkilökohtaista. Keskeinen elementti akateemisen
uran houkuttelevuuden lisäämisessä on ansioiden
virallinen arviointi ja tunnustaminen myös ilman kilpailutilannetta.
Helsinki-sopimuksen mukainen virkarakenne on hyvä lähtökohta
uudistukselle, mutta tarvitaan jotain lisää. Käytetään
apuna käsitettä virkasuhde. Yleisessä käytössä
on jo dosentin virkasuhde. Lehtoria, yliassistenttia tai dosenttia
varmasti ilahduttaa tieto siitä, että hänet hakemuksesta
otetaan henkilökohtaisen professorin tilapäiseen virkasuhteeseen.
Se merkitsee uralla etenemistä. Ehdotan siis käsitteen
henkilökohtainen professori käyttöönottoa
samantapaisena nimikkeenä kuin dosentti virkasuhde, mutta
ei virka. Tämä tarkoittaa siis sitä, että
henkilö, joka saa tämän nimityksen on edelleen
entisessä virassaan. Uusia virkoja ei nimikkeen takia siis
tarvita, mutta uralla eteneminen on mahdollista omin ansioin.
Kuuluuko henkilökohtainen professori hallinnossa professorikategoriaan?
Ei välttämättä, jos lähdetään
siitä, että kategoria määräytyy viran
mukaan. Muuttuuko palkka? Nimikkeen muutos ei välttämättä
merkitse työn oleellista muuttumista. Palkkaus ei uudessa
järjestelmässä ole nimikesidonnainen, mutta tietenkin
nimityksen saanut voi odottaa menestyvänsä aikaisempaa
paremmin kehityskeskusteluissa.
Professorin virkaan nimittämiseen ja virkaehtoihin ei siis
tehtäisi muutoksia, mutta rinnalle tulisi virkasuhde, jota
voitaisiin käyttää joustavasti. Virkasuhteeseen
voitaisiin nimittää joko toistaiseksi tai määräajaksi.
Ruotsin kokemusten perusteella kannattaisi ainakin perusteellisesti
harkita ja selvittää tällaisen muutoksen mahdollisuudet.
Matti Grönroos
Lehtori
Lähteitä:
Karriär genom befordran och rekrytering. Slutrapport. Högskoleverkets
rapportserie 2003:3 R.
Ann Fritzell: The International Attractiveness of the Academic
Workplace in Europe Many challenges ahead in Sweden. Swedish Association
of University Teachers (SULF) (svensk version 2003-03-12)
Yliopiston opettajien ja tutkijoiden virkarakenteen kehittäminen.
Loppuraportti 29.1.2004. Suomen yliopistojen rehtorien neuvosto.
(painetun lehden s. 11-13) |