Henkilöstön hyvinvointi on menestyksen perusta
Yliopistojen toiminta on juuri nyt poikkeuksellisen myllerryksen
kohteena. Opiskeluaikoja halutaan lyhentää, opiskelijavalintaa
uudistaa, lisätä vuorovaikutusta ympäröivän
yhteiskunnan kanssa, tehostaa toimintaa ja lisätä tuottavuutta,
sopeuttaa yliopistot uuteen tutkintorakenteeseen, laajentaa innovaatiotoimintaa,
kansainvälistyä, nostaa toiminnan laatua ja valmistautua
kiristyvään kansainväliseen kilpailuun. Tuskin
koskaan aiemmin on oltu toteuttamassa samanaikaisesti näin
monia merkittäviä uudistuksia.
Muutokset olisivat piirun verran helpompia, jos yliopistoilla
olisi suurempi autonomia ja jos niiden resursseja olisi nostettu
tuntuvasti. Kehittämislain tuomat lisäeurot hupenevat
kuitenkin valtaosin kiinteistökustannusten nousuun. Uusien
luovien ihmisten palkkaamiseen toteuttamaan muutoksia jää
vain rippeet. Yliopistot ovat tästä huolimatta venyneet
lähes “sankarillisiin” suorituksiin työhönsä
sitoutuneen ja osaavan henkilöstönsä ansiosta.
Resurssit kehittämiseen on otettu pääosin henkilöstön
omasta selkänahasta. Kokonaistyöaika on kuin kuminen
pussi. Se näyttää venyvän loputtomiin, kuten
yliopisto-opettajien työaikaa selvittänyt tutkimus äskettäin
osoitti.
Tämän tilanteen jatkuminen kuluttaa yliopistojen kivijalan,
tunnollisen opettajakunnan, pian loppuun ja romahduttaa samalla
toiminnan laadun. Vaara tähän on todellinen.
Paineen ja uusien haasteiden kasvaessa, eivätkä ne
lopu varmasti tähän, on erityisen tärkeää
kiinnittää huomiota henkilöstön hyvinvointiin.
Kovan paineen kohteena ovat usein lehtorit, joiden harteille kasautuu
merkittävä osa yliopistojen ydintehtävistä
ja hallinnostakin.
HENKI-ohjelma henkilöstön hyvinvoinnin edistämiseksi
Taideteollisessa korkeakoulussa on käynnistetty monia kehittämistoimia,
joilla parannetaan yliopiston kykyä suoriutua ydintehtävistään
ja huolehtia henkilöstöstään. Olemme toteuttaneet
mittavan organisaatiouudistuksen ja käynnistäneet henkilöstön
hyvinvoinnin ja kehittämisen HENKI -ohjelman. Kummankin toteuttamisessa
ovat olleet mukana kaikki henkilöstöryhmät. Uusi
organisaatio parantaa kykyämme luoda verkottuvia tiimejä
ja HENKI -ohjelma pyrkii tarkastelemaan kokonaisvaltaisesti hyvinvointiin,
työssä jaksamiseen ja osaamisen kehittämiseen liittyviä
kysymyksiä. Osaamisen kehittämiseen on varattu erillinen
lisämääräraha. Onhan uudelle osaamiselle ja
uudistumiselle vuolaasti virtaavassa muutostilanteessa erityisen
suuri tarve.
Olemme sopineet, että luottamus- ja hallintotehtävät
sisältyvät kokonaistyöaikaan, ovathan nämä
tehtävät arvokas osa yliopiston toiminnan kehittämistä.
Hyvinvointiin vaikuttavat myös työympäristön
laatu, työyhteisön arvot ja johtajien kyky johtaa muutosprosesseja.
Kaikkiin kolmeen on panostettu ja samalla sovittu, että koko
henkilöstön kanssa käydään kehityskeskustelut.
Erityisen tärkeäksi olen itse kokenut säännölliset
keskustelut henkilöstön kanssa. Näihin keskusteluihin
liittyy myös henkilöstöltä saatu rakentava
kritiikki, joka kuuluu terveen ja avoimen työyhteisön
kulttuuriin.
Lehtorikunnan palkkoihin, joiden kehitys ei ole seurannut kohoavaa
työmäärää ja kasvavia vaatimuksia, on
korkeakoulussa tehty tasokorotus. Nämä ovat selviä
haasteita ensi vuonna toteutuvassa palkkausjärjestelmän
uudistuksessa. Kannustava ja oikeudenmukainen palkkaus motivoi
henkilöstöä työssä, mutta suurempi motivaatio
syntyy kuitenkin luovasta kehittyvästä työyhteisöstä
ja mielekkäästä työstä. Niiden luomiseen
tarvitaan lisää resursseja ja henkilökuntaa. Ilman
tätä yliopistot eivät voi täyttää
kansallista tehtäväänsä tiedon ja osaamisen
kehittäjänä, eikä säilyttää
vetovoimaansa kansainvälistyvässä koulutusympäristössä.
Yrjö Sotamaa, professori
Taideteollisen korkeakoulun rehtori
(painetun lehden s. 15-16) |