Tulosohjaus yliopistossa
seurustelua modernin tilivelvollisuuden aikakaudella
Tulosohjauksen käyttöönotto on aiheuttanut muodonmuutoksen
kaikissa suomalaisissa yliopistoissa. Kyse on volyymiltään
ja vaikutuksiltaan merkittävästä ilmiöstä,
jota on ajankohtaista tarkastella sen oltua johtamisen, suunnittelun
ja seurannan välineenä kokonaisen vuosikymmenen ajan.
Suomen yliopistot siirtyivät tulosohjaukseen vuoteen 1994
mennessä. Kehittämispäällikkö Leena Treuthardt
kirjoittaa ohessa asiasta väitöskirjansa tulosten pohjalta.
Olen tarkastellut tutkimuksessani tulosohjausprosessia Jyväskylän
yliopiston sisällä, yliopiston johdon/keskushallinnon
ja tiedekuntien sekä tiedekuntien ja ainelaitosten välisillä
tasoilla ja näkökulmista. Saksalaisen sosiologin Georg
Simmelin ajatteluun nojautuen olen tarkastellut tulosohjausta
eri näkemysten sovitteluun tähtäävänä
kahden tai useamman toimijan välisenä vuorovaikutuksena
-seurusteluna. Ainelaitokset ovat yliopistoissa toiminnan tärkein
taso, koska niissä toteutetaan yliopiston ydintoimintoja,
opetetaan ja tutkitaan. Tästä syystä tiedon ja
kokemusten kerääminen tulosohjauksesta, sen soveltamisesta
ja siihen suhtautumisesta on ollut kiinnostavaa ja tärkeää
tutkia juuri ainelaitostasolla ja siihen kytköksissä
olevilla tasoilla yliopiston sisällä.
Tulosohjauksen käyttöönotolla pyrittiin lisäämään
organisaatioiden tehokkuutta ja tuloksellisuutta. Tulosohjauksen
myötä yliopistojen toimintavapautta lisättiin,
mutta toisaalta ne joutuivat aiempaa huomattavasti tarkempaan
tuloksellisuuden valvontaan. Rahan käyttö julkisyhteisössä
tulee olla tavalla tai toisella kontrolloitua. Tulosohjauksessa
tämä organisoitiin hierarkkisesti ylhäältä
alaspäin. Tietoa tuotetaan ja sitä vaihdetaan hierarkkisesti
taloudellisia voimavaroja vastaan. Arviointi ja arviointitieto
ovat keskeinen osa tulosohjausta niin yliopistoissa kuin muuallakin
valtionhallinnossa. Tulosohjauksen keskeiset elementit hierarkkisuus
ja arviointi näyttäytyivät kuitenkin tutkimuksessani
ongelmallisilta yliopiston kyseessä ollen.
Yliopiston hierarkkisuuden suhde tulosohjaukseen ongelmallinen
Tulosohjauksessa oletetaan arviointitiedon ja asetettujen tulostavoitteiden
siirtyvän hierarkian ylemmiltä tasoilta alemmille ilman
katkoksia etenevänä jatkumona. Tutkimuksessani nousi
kuitenkin selvästi esiin, ettei yliopisto toimi tällaisella
tulosohjauksen edellyttämällä hierarkkisella tavalla.
Yliopistossa hierarkkisuus on - muusta kuin hallinnollisten prosessien
näkökulmasta tarkasteltuna ennen kaikkea eri tieteenalojen
ja oppiaineiden sisäistä, asiantuntijuuteen perustuvaa
hierarkkisuutta. Yliopistoissa on edustettuna erilaisia tieteenala-
ja osakulttuureita, joihin ihmiset ovat eri tavoin kiinnittyneitä.
Myös toiminta jakautuu erilaisiin, yhtä aikaa vaikuttaviin
osiin.
Yliopistot muodostuvat käytännössä moninaisista
elementeistä, jotka ovat vain löyhästi toisiinsa
kytkeytyneitä. Näin olleen tulostavoitteiden ja tiedon
jalkauttaminen hierarkian ylemmiltä tasoilta alemmille, keskushallinnon
tasolta tiedekunnan tasolle tai tiedekunnan tasolta ainelaitosten
ja oppiaineiden tasolle ei tapahdu suoraviivaisesti tulosohjauksen
edellyttämällä tavalla. Erityisesti laadullisiksi
tavoitteiksi määriteltävät ohjausimpulssit,
joita ei ole sidottu taloudellisten voimavarojen saamisen ehdoiksi
tai jotka eivät ole opetusministeriön, kaikkiin yliopistoihin
ja tiedekuntiin kohdistamia tulosvaatimuksia, toteutuvat tai jäävät
toteutumatta tutkimukseni perusteella ainakin osittain sattumanvaraisesti
riippumatta siitä, ovatko ne julkilausuttuina tulossopimuksissa
tai tulosneuvotteluissa.
Vastaavasti myöskään hierarkian alemmalla tasolla
tehtyjen esitysten tai suunnitelmien saaminen ylemmän hierarkkisen
tason tulostavoitteiksi tai suunnitelmiksi ei näyttänyt
tutkimuksessani olevan systemaattista tai ennustettavaa. Ei voida
väittää, etteikö tulosohjausprosessissa hierarkioiden
alemmilla tasoilla tehdyillä esityksillä olisi lainkaan
vaikutusta ylempiin tasoihin, mutta toiminnan eri tasot näyttäisivät
kuuntelevan valikoidusti vain sellaisia alemmalta tasolta tulevia
ohjausimpulsseja tai vaatimuksia, jotka ovat vastaanottavan tason
intressien tai edun mukaisia. Tässä mielessä tulosohjaus
näyttäisi ainakin jossain määrin elävän
riippumattomana yliopiston muusta toiminnasta, eikä siinä
mielessä vaikuttaisi systemaattisesti tukevan yliopiston
muita toimintoja ja niiden kehittämistä.
Tulosohjaus ja arviointi
Kuvasin tutkimuksessani tulosohjausta yliopiston modernina, muotina,
joka on luonut uuden kerrostuman yliopiston vanhan ja entisen
päälle. Tilivelvollisuus ja arviointi ovat perinteisesti
yliopistojen toimintaan liittyviä elementtejä. Yliopistot
ovat arvioineet itseään ja jäseniään
tutkimuksen määrällä ja laadulla ja raportoineet
tuotoksistaan tiedeyhteisöinä tiedeyhteisöille.
Tilivelvollisuuden täyttäminen on ollut siten sisäsyntyistä.
Sisäsyntyisellä tarkoitan, että arvioinnin luonne
ja arviointikriteerit on määritelty yliopistoyhteisön
sisällä ja arviointia on tehty sen omista lähtökohdista
käsin ja omiin tarpeisiin perustuen.
Modernin aikakaudelle on tunnusomaista tilivelvollisuuden korostaminen
uudella tavalla. Yliopistoilta edellytetyn tuloksellisuuden laatu
ja määrä on määritelty yliopistojen ja
niiden päärahoittajan, opetusministeriön välisen
vuorovaikutuksen tuloksena, ei enää tiedeyhteisön
sisällä. Tulosohjauksen aikakaudella yliopistoja on
alettu määrittää uudella tavalla. Niiden on
alettu edellyttää olevan entistä tuottavampia ja
läpinäkyvämpiä. Yliopistoilla on annettu ymmärtää
olevan olemassaolon oikeus, jos ne organisaatioina tuottavat tietynlaisia
tuotoksia ja myös osaavat raportoida tuotoksistaan oikealla
tavalla.
Tulosohjausjärjestelmä muodostaa kokoelman käännöksiä.
Ainelaitoksilla ja tiedekunnissa tutkijoiden ja opettajien tekemä
työ käännetään toimintakertomuksiin ja
tulossopimustarjousten tulosanalyysilukuihin tekstimuotoisiksi
kirjoituksiksi ja numeraalisiksi esityksiksi tuloksesta: tuotetuista
tutkinnoista, opintoviikoista ja julkaisumääristä.
Vastaavilla kriteereillä laaditaan myös tuotantosuunnitelmia:
toiminta- ja taloussuunnitelmia ja tulossopimustarjousten tulostavoitelukuja.
Tulosohjauksessa tutkijoiden ja opettajien ainelaitoksilla tekemä
työ käännetään opintoviikko-, tutkinto-
ja julkaisumääriksi - numeroiksi ja sanoiksi - tiedekuntien
ja keskushallinnon käyttöön ja opetusministeriötä
varten.
Tulosohjauksen aikakaudella tiedekuntia ja ainelaitoksia on alettu
kohdella toistensa kanssa yhdenvertaisina tulosvastuullisina tulosyksiköinä.
Samalla laitosjohtajien ja dekaanien merkitys organisaatioiden
ja yksilöiden johtajina ja työnantajina näyttää
korostuneen. Tässä uudessa seurustelukulttuurissa myös
yksilön merkitys yliopistoyhteisön jäsenenä
on muuttunut. Yksilöiden tuloksellisuutta ei enää
arvioida kuten ennen, suhteessa tiedeyhteisöön, vaan
suhteessa yliopistotyönantajaan. Tämä kehityspiirre
tullee korostumaan myös muiden yliopistoille tiedeyhteisöinä
vieraiden, yliopistoja organisaatioina; tulosyksiköinä
ja työnantajina kohtelevien uusien muotien tulemisen myötä.
Tällaisia yliopistolaitokseen jo rantautuneita uusia muoteja
ovat mm. valtion uusi palkkausjärjestelmä ja laatuohjaus,
jotka muovaavat ja uudistavat tulosohjausmuodin rinnalla - ja
myös osana sitä vuorovaikutusta ja valtasuhteita yliopistoissa.
Uudet muodit eivät syrjäytä toisiaan, vaan ne
ovat kerrostumia, jotka täydentävät ja jopa vahvistavat
toisiaan. Tulosohjauksen myötä yliopistoissa on omaksuttu
tavoitteellinen ja tehokkuuteen pyrkivä toimintatapa. Vaikka
uutena muotina laatuohjauksen merkitys yliopistoissa lähivuosina
tulleekin korostumaan, toimitaan yliopistoissa tulevaisuudessa
silti myös tulosohjauksen mukaisesti kustannustietoisesti
ja tutkintomääriä laskien.
Modernin aikakaudella yliopistot ovat paitsi tilivelvollisuuden,
myös kasvavien tulosvaatimusten kohteita. Yliopistojen perinteisten
perustehtävien, tutkimuksen ja opetuksen, rinnalla yhteiskunnallisten
palvelutehtävien merkitys on korostunut ja korostuu edelleen.
Yliopistoihin on tullut uusia toimintoja, jotka ovat tuoneet yliopistot
lähemmäs markkinoita. Yliopistoissa toimitaan markkinaehtoisesti
kilpailtaessa hyvätasoisista opiskelijoista ja budjetin ulkopuolisesta
rahoituksesta, kaupallistettaessa tuotettuja innovaatioita ja
harjoitettaessa maksullista palvelutoimintaa. Yliopistojen ulkoisen
rahoituksen osuus kokonaisrahoituksesta on kasvanut merkittävästi.
Yliopistot ovat tilanteessa, jossa niiden on pystyttävä
vastaamaan kasvaviin kansallisiin, kansainvälisiin, markkinoiden,
kansalaisten ja valtion odotuksiin ja osoitettava tilivelvollisuutensa
kaikille niille, jotka ovat asettaneet odotuksia ja/tai sijoittaneet
rahaa yliopistoihin - ei vain opetusministeriölle. Kyetäkseen
olemaan niille kaikille tilivelvollisia, yliopistojen, tiedekuntien
ja ainelaitosten tulisi voida arvioida toimintaansa omaa kehittymistään
palvellen, kullakin toiminnan tasolla sisäsyntyisesti omista
lähtökohdistaan käsin, myös tiedeyhteisöinä
tieteenalakulttuurien eroavaisuudet huomioon ottaen ei pelkästään
tilivelvollisuutta hierarkian ylemmällä tasolla olevalle
täyttäen. Nähtäväksi jää, onko
tämä, ja miten tämä on mahdollista.
Leena Treuthardt
(painetun lehden s. 28-30) |