Eurooppa nostaa profiiliaan koulutus- ja tiedepolitiikassa
Korkeakoulupolittinen keskustelu Euroopassa lainehtii vilkkaana.
Bolognan julistuksesta 1999 alkaneeseen kymmenvuotiskauteen ajoittuu
kokonainen muutosprosessien ketju, jonka perimmäinen tavoite
on nostaa Euroopan korkeakoululaitos ja tiede nykyistä merkittävämmäksi
tekijäksi kansainvälisessä kilpailussa henkisistä
ja aineellisista resursseista koko maailman tasolla. Uuden kaksiportaisen
perustutkinnon käyttöön ottoon on sitoutunut tällä
hetkellä yli 40 maata Euroopassa. Tutkintorakenteen tarkoitus
on mm. selkiyttää tutkintojen kansainvälistä
vertailtavuutta sekä monipuolistaa opiskelijoiden valinnanmahdollisuuksia
ja siten edistää liikkuvuutta yliopistojen välillä.
Samalla kiristyy korkeakoulujen välinen resurssikilpailu.
Tähän myötävaikuttaa jatkossa osaltaan
koulutuksen ja tutkintojen laadun arviointi, joka on olennainen
osa kansainvälistä vertailtavuutta. Arviointikäytänteitä
ja niihin mahdollisesti liittyvien akreditointitoimenpiteiden
toteuttamisedellytyksiä pohditaan parhaillaan monella taholla.
Myös tutkijankoulutus on tulossa osaksi edellä kuvattua
prosessia. Tohtorin tutkinnon suorittamista pyritään
tehostamaan samalla tavoin kuin perustutkintokoulutustakin: asettamalla
selkeitä aikatavoitteita ja strukturoimalla koulutus- ja
tutkimusohjelmia. Tieteen kansainvälisen kilpailun kannalta
menestyminen tutkijankoulutuksessa on Euroopalle avainkysymys.
Tämän tiedostaen EU:n komissio on tehnyt joukon toimenpide-ehdotuksia,
joiden tavoitteena on mm. tutkijan urakehityksen edistäminen
ja tutkijan imagon ja statuksen vahvistaminen. Nämä
tähtäävät mm. tutkijoiden liikkuvuutta vaikeuttavien
esteiden poistamiseen Euroopan maiden välillä sekä
tutkijoiden yleiseurooppalaisia työmarkkinoita edistävien
käytänteiden luomiseen. Ensiaskeleina nämä
ovat tärkeitä tavoitteita, mutta syvälliseen uudistamiseen
tarvitaan paljon muutakin. Yliopistoille keskeisen tärkeän
julkisen resurssoinnin lisäämiseksi tarvitaan ennen
muuta päättävien tahojen asenteiden muutosta koulutukselle
ja tutkimukselle suopeammaksi.
Euroopan unionin visio vahvasta, kilpalukykyisestä Euroopan
tutkimusalueesta voi toteutua vain voimakkaalla lisäresurssoinnilla.
Voimavarojen osalta Eurooppa on tällä hetkellä
vahvimpaan kilpailijaansa Yhdysvaltoihin nähden pahasti jäljessä.
Toki monessa mielessä Euroopalla on tässä suhteessa
selvästi heikommat kortitkin käsissään. Yliopistojen
vakaat resurssit ja laaja taloudellinen riippumattomuus samoin
kuin koko yhteiskuntarakenne suosii Amerikassa korkeakoululaitosta
toisella tavoin kuin Euroopassa. Miten Eurooppa kykenee kohentamaan
asemiaan Yhdysvaltoihin nähden on mittava haaste maanosallemme.
Julkisuudessa toistaiseksi näkyvin esimerkki meneillään
olevasta keskustelusta on Saksassa esillä ollut ajatus erillisten
huippuyliopistojen perustamisesta ja niiden eriyttämisestä
ns. massakoulutuksesta amerikkalaisen mallin mukaan. Pelkkä
vieraan systeemin kopiointi tuskin kuitenkaan toimisi sellaisenaan.
Tarvitaan moniarvoisempaa debattia ja omista vahvuuksista lähtevää
ajattelua. Silti, peruseroista huolimatta, mikään ei
estä miettimästä Suomessa ja Euroopassa mitä
opittavaa meillä voisi olla Yhdysvaltojen huippuyliopistoista.
Globalisaation vaikutukset
Koulutus- ja tiedepolitiikka ei kuitenkaan ole pelkästään
Euroopan ja Yhdysvaltojen asia, vaan siihen kytkeytyy vahvasti
myös globaali näkökulma, jossa keskeistä on
kolmansien maiden rooli. Yhtenä kehittyneiden ja kolmansien
maiden koulutuksen solmukohtana mainitaan usein aivovuoto. Yhdysvaltojen
yliopistojen vetovoima puree edelleen siinä määrin,
että yhä voidaan puhua Euroopasta Amerikkaan suuntautuvasta
aivovuodosta, mutta monista muista maanosista tulevasta kapasiteetista
Yhdysvallat hyötyy vielä merkittävästi enemmän.
Käytännössä huomattava osa kolmansien maiden
Yhdysvalloissa opiskelleista ja väitelleistä tutkijoista,
siis niiden parhaista resursseista, jää sinne jopa pysyvästi
opintojen päätyttyä. Tämä ei voi olla
heijastumatta kyseisten maiden oman talouden kehitysedellytyksiin
negatiivisesti. On ymmärettävää, että
myös Eurooppa haluaa tulevaisuudessa olla nykyistä enemmän
koulutuksen nettohyötyjä Yhdysvaltojen tapaan.
Globaalisaation vaikutukset koulutuspoliittisiin ratkaisuihin
ovat monitahoinen ja vaikea kysymys niihin liittyvien kaupallisten
intressien ja eettisten näkökohtien välisten ristiriitojen
vuoksi. Ammattiliittojen rooli näitä ongelmia ratkaistaessa
on erittäin tärkeä. Kansainvälisen yhteistyön
kautta niiden tulee valppaasti seurata kehitystä ja puuttua
virheellisinä pitämiinsä ratkaisuihin. Liittojen
kansainvälisiin tehtäviin kuuluu myös kolmansien
maiden korkeakoulujen henkilökunnan aktivoiminen omaan ammattiyhdistystoimintaan,
jonka keskeinen tavoite on kaikkialla yhteinen: jäsenistön
aseman ja etujen turvaaminen.
Risto Hiltunen, professori
Professoriliiton kansainvälisten asioiden vastaava
(painetun lehden s. 26) |