Määräaikaiset työsuhteet
- yliopistot syytettyjen penkillä
Valtion laitoksissa on runsaasti määräaikaisia
työsuhteita. Työntekijän ja työn tuottavuuden
kannalta lyhytaikaiset työsuhteet ovat ongelmallisia. Yliopistot
ovat nousseet keskustelussa silmätikuiksi: määräaikaisten
osuus on todettu niissä erityisen suureksi.
Yliopistotyön erityisluonne jää usein keskustelussa
taka-alalle. Esimerkiksi jatkokoulutus on muuttunut viime vuosikymmeninä
apurahavetoisesta pääosin täyspäiväisesti
palkatuksi työksi. Päätoimiseen jatko-opiskeluun
ei kuitenkaan voi osoittaa eläkevirkaa. Yliopistojen jatko-opiskelijat,
assistentit ja yliassistentit ovatkin järjestelmän mukaisesti
aidosti määräaikaisissa työsuhteissa. Jos
nämä ryhmät vähennetään yliopistojen
määräaikaisista nimityksistä, jäljelle
jäävä prosentti on edelleen huomattava, tosin lähestyen
muiden valtion virastojen tilannetta.
Perussyy määräaikaisongelmaan löytyy yliopistojen
rahoitusrakenteesta. Viimeisen vuosikymmenen aikana yliopistojen
perusrahoitus on reaalisesti pienentynyt kun samalla tutkintotavoitteet
ja tutkintotulokset ovat huomattavasti nousseet. Ulkopuolisen
rahoituksen osuus yliopistojen budjeteista on jo lähes kolmannes.
Tämä rahoitus on lähes kokonaan kilpailutettua
rahaa, jossa rahoituskaudet vaihtelevat muutamista kuukausista
muutamaan vuoteen. Kilpaillussa rahoituksessa ei ole taetta jatkosta,
joten vakinaisten virkojen perustaminen ulkopuolisen rahoituksen
varaan on hyvin vaikeaa. Projekteihin palkataankin tutkijaksi
opiskelija tai jatko-opiskelija, jonka työn luonne on opiskelun
vuoksi määräaikainen. Näihin työsuhteisiin
liittyy monia ongelmia, erityisesti silloin kun projektien rahoitusjaksot
ovat lyhyitä. Pitkissäkin ohjelmissa rahoittajat harrastavat
usein jopa vuosittaista kilpailuttamista, jolloin tutkijat ovat
jatkuvassa epävarmuudessa tulevaisuudestaan ja tutkimusryhmän
vetäjät ovat haku- ja raportointikierteessä. Yliopistojen
määräaikaisista työsuhteista huolestuneiden
päättäjien tulisi puuttua rahoitusrakenteesta johtuviin
syihin eikä vain päivitellä surkeaa lopputulosta.
Rahoitusrakenteesta johtuvan määräaikaisongelman
polttopisteessä on yliopistojen nuori väitellyt tutkijajoukko,
joiden panos tieteellisessä tutkimuksessa ja tutkijakoulutuksen
apuna on erittäin tärkeä. Heitä ei yleensä
voi palkata lyhyisiin määräaikaisiin tutkimushankkeisiin,
mutta toisaalta perusvoimavarojen niukkuus estää vakinaisten
virkojen perustamisen. Ratkaisu useaan yliopistoja vaivaamaan
ongelmaan on tutkimusrahoituksen rakenteen korjaamisessa. Jos
osa ulkopuolisesta valtion määrärahoin tuetusta
rahoituksesta siirrettäisiin yliopistojen perusvoimavaroihin,
voitaisiin tohtoritutkijoita palkata tutkimusryhmiin pitkäjänteisemmin.
Kilpaillusta rahoituksestakin saadaan tällöin suurempi
hyöty, sillä tutkimusta on ohjaamassa ja tekemässä
suurempi ammattitaitoisten vakinaisten tutkijoiden joukko.
Määräaikaisongelma ulottuu yliopistojen virkahierarkiassa
professoreihin saakka. Professorin virkanimikkeen pitäisi
aina edellyttää vakinaista määräystä.
Professoriliiton tuoreen selvityksen mukaan professoreista on
määräaikaisia kuitenkin noin kolmannes. Osa tästä
määrästä selittyy avoimien virkojen hoidoista
ja viransijaisuuksista, mutta näiden lisäksi esiintyy
enenevästi pätkänimityksiä, jotka perustellaan
määräaikaisella tehtävällä. Taustalla
on usein rahoituksen määräaikaisuus, joka sinällään
ei kelpaa määräaikaisuuden perusteeksi.
Määräaikaisessa professuurissa on vaikeaa generoida
nopeasti uusia resursseja tuloksellisuuden perusteella. Tohtorintutkintojen
ohjaamisessa pisinkin määräaikaisuus, viisi vuotta,
on lyhyt aika, vaikka jatkokoulutusresurssit määräaikaisprofessorin
pöydälle heti virkakauden alussa ilmestyisivätkin.
Määrätietoinen tutkimusryhmän ja jatkokoulutusorganisaation
rakentaminen vie aikaa useita vuosia, määräaikaisella
professorilla nimitys päättyy juuri kun tulosta alkaa
syntyä.
Tapani Pakkanen
puheenjohtaja
Professoriliitto
(painetun lehden s. 3) |