Professori Riitta Pyykkö:
Laadunvarmistus yliopistolaisen silmin
Käynnissä oleva Bolognan prosessi on tarjonnut pontimen
ryhtyä opetussuunnitelmien uudistustyöhön, joka
muutenkin olisi ollut tarpeen. Aivan samoin se patistaa korkeakouluja
työhön laadunvarmistuksen kehittämiseksi: prosessissa
mukana olevien 40 maan opetusministerit sitoutuivat Berliinissä
viime syyskuussa kehittämään maissaan laatujärjestelmät
ja raportoimaan niistä jo toukokuussa 2005 Bergenissä
pidettävässä seuraavassa seurantakokouksessa. Yhtä
hyvä syy laatutyöhön löytyy kuitenkin omasta
takaa, kovenevasta kilpailusta ja oman toiminnan kehittämisen
tarpeista.
Monta mallia varmistaa laatu
Jo nyt on nähtävissä, että Bolognan prosessin
päätyttyäkin Euroopassa on monen näköisiä
tutkintoja. Samoin on selvää, että eri maiden korkeakouluilla
on jatkossakin erilaisia laadunvarmistusjärjestelmiä.
On maita, joissa on vankka akkreditoinnin tai sertifioinnin perinne,
ja ne varmasti pyrkivät myös pitämään
siitä kiinni. Erilaiset ranking-listat ovat varmasti myös
tulevaisuutta.
Suomessa on totuttu korostamaan kehittävää arviointia:
maamme korkeakoululaitos on varsin vakiintunut ja tasalaatuinen,
ja yleinen toimintakulttuurimme luottamukseen perustuva. Ammattikorkeakoulujen
osalta toimilupaprosessi oli eräänlainen akkreditointi,
mutta yliopistot voivat sanoa vain eduskunnan ne toistaiseksi
akkreditoineen.
Suomen tavoitteena on säilyttää kehittävän
arvioinnin hyvät puolet. Siten pyritään malliin,
jossa yliopistot tekevät itselleen laadunvarmistusjärjestelmät,
jotka Korkeakoulujen arviointineuvosto sitten auditoi. Vuosina
2004 ja 2005 toteutetaan auditoinnin kehittämis- ja pilotointivaihe,
jonka jälkeen alkavat varsinaiset auditoinnit. Jatkossa auditointi
uusitaan 5-6 vuoden välein. Kehitettävänä
ovat myös seuraamusmallit: tuleeko “punaista, keltaista
ja vihreää korttia”, ja mitä ne tuovat mukanaan.
Alustavissa suunnitelmissa painotetaan sitä, että järjestelmien
arvioinnissa kuten muussakin kehittävässä arvioinnissa
lähdetään kyseisen korkeakoulun toimintaympäristöstä
ja -tavoitteista, ja järjestelmissä voi siten olla keskinäisiä
eroja. Yliopistoilla näyttää tällä hetkellä
olevan kovin erilaisia näkökulmia laatuun: yhdet lähtevät
yliopistonsa strategiasta ylhäältä alaspäin,
toiset oppimistuloksista, kolmannet palautejärjestelmien
kehittämisestä. Jotta järjestelmiä voitaisiin
arvioida yhteisin kriteerein, ne eivät kuitenkaan voi olla
täysin toisistaan poikkeavia.
Laatujärjestelmässä ei ole passiivia
Turun yliopiston opetusneuvoston laatujaos on lähtenyt liikkeelle
hyvin pragmaattisesta mallista: pyrimme kuvaamaan eri alueiden
toiminnot, aikataulut ja vastuut mahdollisimman tarkasti. Näkökulmana
on kuvauksen kautta vahvistaa tietoisuutta yliopistossa tapahtuvista
prosesseista, ja toimintaa dokumentoimalla paikantaa kehittämiskohteet.
Järjestelmän on siis tarkoitus olla luonteeltaan toiminnan
luotettavuutta vahvistava ja toimintaa kehittävä.
Pisimmällä Turussa ollaan opetusta koskevan kuvausmallin
valmistelussa, mutta siihen tulee varsin pian saada yhdistetyksi
tutkimushankkeiden organisointia, yliopiston hallintoa ja tukipalveluja
koskevat osuudet. Varsinaisena tavoitteena on yksi, yliopiston
kaikki toiminnot kattava kuvausmalli.
Esimerkiksi opetussuunnitelmien hyväksymisessä yliopistoissa
on hyvin täsmällinen “laadunvarmistus” siitä
lähtien, kun suunnitelmat tulevat kollegiaalisen päätöksenteon
piiriin, laitosneuvostoihin ja tiedekuntaneuvostoihin. Todellisuudessa
niiden sisältö syntyy kuitenkin ennen muodollista päätöksentekoa.
Kovin monella, toisinaan myös hämärällä,
tavalla.
Nyt aikataulut ja vastuut on tarkoitus saada selvästi kuvatuiksi.
Laatujärjestelmässä ei tule olla ilmauksia tyyppiä
“valmistellaan”, vaan selvästi sanottuna, kuka
ja milloin valmistelee. Työtavat on tarpeellista tehdä
näkyviksi myös nykyisin melko epämääräisillä
eri toimintayksiköiden rajapinnoilla, esimerkiksi yhteisesti
toteutetuissa opetusohjelmissa.
Kuvauksesta ja sen mukaisesta toiminnasta kerätään
palautetta sekä opiskelijoilta ja sidosryhmiltä että
vertaispalautteena ja johdon palautteena. Tätä kautta
päästään toiminnan ja myös itse laadunvarmistusjärjestelmän
- jatkuvaan kehittämiseen.
Laatutyön haasteet
On ongelmallista luoda järjestelmä, joka kattaa korkeakoulun
koko toiminnan. Tavoitteena oleva laatu kun ymmärretään
eri alueilla eri tavoin. Hallinnon ja tukipalveluiden puolella
se voi olla staattista tasalaatuisuutta, tutkimuksessa poikkeuksellisen
erinomaista ja kaiken aikaa dynaamisesti kehittyvää
laatua, oppimisessa muutosta tai tarkoituksenmukaisuutta. Miten
kehittää sellaiset kriteerit, että niillä
voidaan mitata kaikkea tätä?
Toinen vaara, joka tuli mieleeni erityisesti yliopistojen laatujärjestelmätyöpajassa
huhtikuun lopulla, on laadunvarmistuksen kokeminen jälleen
yhdeksi ylhäältä määrätyksi byrokratian
muodoksi. Sinänsä erittäin mielenkiintoiseen ja
hyödylliseen seminaariin kun osallistui vain kourallinen
opettajien ja tutkijoiden edustajia, ja pääosa yleisöstä
oli hallintoväkeä.
Laadunvarmistusjärjestelmien valmistelutyössä
olisikin pyrittävä mahdollisimman selvästi löytämään
ne hyödyt, jotka se tuo yksittäiselle opettajalle ja
tutkijalle ja koko yliopiston päätehtäville. Tämä
asettaa myös suuria vaatimuksia johdon toiminnasta vuosittain
antamalle palautteelle, joka ei saa jäädä muodolliseksi
ja kaavamaiseksi.
Yliopisto on asiantuntijayhteisö, jossa keskeistä on
toimijoiden henkilökohtainen osaaminen ja vastuu. Laatukeskusteluissa
on siten usein myös pelätty valistuneen akateemisen
harkinnan mahdollisuuden katoamista, kaiken muuttamista liian
valvotuksi.
Jos ajatellaan vaikkapa opiskelijan muualla tekemien suoritusten
hyväksymistä korvaavina, on jatkossakin siten voitava
soveltaa vastaavan opettajan harkintaa. Olennaista on, että
tehty korvaavuuspäätös dokumentoidaan mahdollista
myöhempää tarkistamista varten. Samoin tilaa on
jätettävä opettajan luovuudelle opetustilanteissa
ja oman opetuksensa kehittämisessä.
Laadunvarmistus mahdollisuutena
Nyt luotavat laadunvarmistusjärjestelmät voidaan mielestäni
nähdä myös osana kehittävää arviointia:
kun löydämme tarkkojen kuvausten kautta “sumeat”
alueet, voimme niitä kohentaa.
Laadunvarmistusjärjestelmä vahvistaa lisäksi sekä
opiskelijoiden että henkilökunnan oikeusturvaa. Kun
vastuut ja aikataulut ovat selvät, niihin voi mahdollisissa
ongelmatilanteissa vedota.
Yliopistojen henkilöstössä on eläkkeelle
jäämisen takia lähivuosina suurta vaihtuvuutta,
ja laadunvarmistusjärjestelmä tarjoaa erinomaisen keinon
perehdyttää uutta henkilöstöä työhönsä.
Nykyisinhän valitettavan monet tiedot ja toimintamallit lähtevät
haltijansa mukana eläkkeelle tai toisiin tehtäviin lähes
jälkeä jättämättä. Laadunvarmistuksesta
saa siten myös työnohjauksen välineen.
Laatutyö koetaan varmasti ensimmäisellä kertaa
rasituksena, ja on selvää, että yksityiskohtaisten
kuvausten tekeminen vie sisäänajovaiheessa runsaasti
aikaa. Jatkossa riittää kuitenkin kevyempi kehittäminen
ja päivittäminen, ja laadunvarmistusjärjestelmä
voi päinvastoin toimia aikaa säästävänä
“muistilistana”. Ihannetapauksessa hyvä laatujärjestelmä
siis antaa aikaa yliopiston perustehtäville, tutkimukselle
ja opetukselle.
Riitta Pyykkö
professori
Turun yliopisto
(painetun lehden s. 8-9) |