Palkkausuudistustilanne alkukesällä
Vaikka yliopistojen palkkausuudistuksessa on tapahtunut osittaista
edistystä, moni asia on edelleen auki. Tavoitteeksi on esitetty,
että ainakin joissakin yliopistoissa palkkausuudistus käynnistyisi
ensi vuonna. Huomiota tullaan kiinnittämään kasvavassa
määrin myös uudistuksen rahoitukseen.
Uusi palkkausjärjestelmä perustuu pääasiassa
tehtäväkohtaiseen vaativuusosaan ja henkilökohtaiseen
suoriutumisosaan. Tällä hetkellä vajaa 40 % valtion
väestä on uudistuksen piirissä. Uusissa järjestelmissä
palkkakehitys on ollut jonkin verran vanhoja järjestelmiä
myönteisempää.
Yliopistoja koskeva neuvottelu- ja soveltamisjärjestelmä
Opetusministeriöön ensi vuoden budjettia koskevaan
luonnokseen on sisällytetty maininta, että pääosa
ministeriön hallinnonalasta on vuoden 2005 loppuun mennessä
palkkausuudistuksen piirissä. Myös yliopistojen ensi
vuoden tulostavoitteissa on palkkausuudistusta koskevia mainintoja.
Palkkausuudistusta ei ratkaista kuitenkaan budjetti- tai tulosneuvotteluissa
vaan työmarkkinaneuvotteluissa ja -sopimuksilla.
Yliopistojen palkkausuudistus tulee perustumaan opetusministeriön
tasolla tapahtuvaan neuvottelutoimintaan ja siinä syntyvään
virkaehtosopimukseen. Palkkausjärjestelmän sopimusneuvotteluja
ei käydä yliopistotasolla.
On kuitenkin paikallaan, että yliopistoissa valmistaudutaan
eri tavoin palkkausuudistukseen, jonka soveltaminen tulee tapahtumaan
yliopistoissa. Soveltamisessa tulevat korostumaan luottamusmiesjärjestelmä,
paikallinen toiminta ja esimiesjärjestelmä.
Yliopistoja koskevat neuvottelut tapahtuvat erikseen opetushenkilökunnan
ja erikseen muun henkilökunnan osalta. Näiden kahden
eri ryhmän välinen keskinäinen suhde on auki.
Opetushenkilökunta
Opetushenkilökunnan vaativuustasoista ja niiden kuvauksesta
vallitsee melko pitkälle menevä yksimielisyys. Vaativuustasoja
on kaikkiaan 10. Vaativuustasojen tehtävänkuvauksissa
on otettu huomioon yliopistojen missio ja se, että yliopisto-opettajan
tehtäväkuva muodostuu tosiasiassa tekijänsä
näköiseksi. Eri vaativuustasoille sijoittuminen tulee
tapahtumaan opettajan oman työnkuvauksen sekä esimiehen
lausumien ja arviointien pohjalta.
Uudistuksen toisen keskeisessä elementissä henki-osassa
ei ole edetty aivan yhtä pitkälle kuin vaativuusosassa.
Eri vaativuustasoilla olevilla opettajilla eivät toimi samanlaiset
henki-mittarit. Aikaisemmat kokemukset esim. tutkijankoulutuslisistä
tulevat vaikuttamaan henki-osaan.
Muu kuin opetushenkilökunta
Muut kuin opettajat muodostavat tavattoman heterogeenisen joukon.
Muiden tehtävien vaativuutta ei voi lähestyä ainakaan
kaikissa tapauksissa aivan samalla tavalla yliopiston missiosta
kuin opettajien osalta. Vaativuustasokuvaukset tulevat jäämään
käytännön syistä useimmiten yleisimmiksi kuin
opettajien osalta.
Muidenkin kuin opettajien osalta yksimielisyyttä ei vielä
olekaan saavutettu vaativuustasoista ja niiden kuvauksista. Henkilökohtaisen
suoriutumisen kriteeristö muiden kuin opettajien osalta on
myös selvittelyn kohteena.
Aikataulu ja rahoitus
Osittaista edistymistä on tapahtunut, mutta paljon on vielä
auki. Olisi kuitenkin tavoitteellista, että ensi syksynä
saataisiin käyntiin tehtävien sijoittelu vaativuustasoille
ja henkilökohtaisen suoriutumisen arviointi. Näiltä
pohjilta käynnistyvät sitten varsinaiset sopimusneuvottelut
uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisestä.
Esitettyjen optimistisimpien aikataulunäkemysten mukaan järjestelmä
voitaisiin ottaa joissakin yliopistoissa käyttöön
ensi vuonna.
Toistuvien työnantajaselvitysten perusteella yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien palkkakilpailukyky
on heikointa koko valtionsektorilla. JUKO onkin vedonnut yliopistoista
vastuullisiin, että he vaikuttaisivat määrätietoisesti
yliopistojen palkkausuudistuksen lisärahoituksen saamiseksi
sellaiseksi, että tilanne korjaantuisi (Ks. JUKOn kirje sivut
23-24). PALKKAUSUUDISTUKSEN LISÄRAHOITUKSESTA KIRJOITETAAN
JATKOSSA ISOILLA KIRJAIMILLA.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
JUKOn yliopistojaoston puheenjohtaja
7.6.2004
Palkkauudistuksen tulee parantaa yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevien kilpailukykyä
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO lähetti
kesäkuun alkupuolella yliopistopäättäjille
kirjeen yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevien palkkojen kilpailukyvyn parantamisesta palkkausjärjestelmän
uudituksen yhteydessä. Ohessa kirjeen teksti.
Muun valtionhallinnon tapaan yliopistojen palkkausjärjestelmää
ollaan uudistamassa kannustavampaan suuntaan. Uudessa järjestelmässä
palkkaus määräytyy pääasiassa tehtäväkohtaisen
vaativuusosan ja henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuvan
henkiosan mukaan.
Uuteen palkkausjärjestelmään siirtyminen ei voi
tapahtua ilman palkkoihin suunnattavaa lisärahoitusta. Valtion
keskustason asiakirjoihin liittyy suunnitelmia lisärahoituksesta.
Palkkausuudistus rahoitetaan kolmesta eri lähteestä:
1) Virastojen omaa rahoitus, 2) järjestelyvarat tai muut
vastaavat erät ja 3) valtion talousarvioon otettava erillinen
rahoitus. Viimeaikaiset muita kuin yliopistoja koskevat palkkausuudistukset
on tehty siten, että eri rahoitusmuotojen yhteinen korotusvaikutus
on muutaman vuoden siirtymäkaudella keskimääräisesti
runsaat 7 %.
Valtion työmarkkinalaitos suoritti viime vuoden syksyllä
työnantajaselvityksen siitä, millainen työnantajien
käsityksen mukaan valtiolla on palkkakilpailukyky organisaatiotyypeittäin
johdon, asiantuntijoiden, ammattitehtävien ja avustavien
tehtävien osalta. Selvityksen tulokset on julkaistu Valtiotyönantaja-lehdessä
1/2004. Oheisesta kuviosta näkyy, että yliopistojen
(= korkeakoulut) palkkakilpailukyky on yleisesti ottaen asteikolla
(1 = erittäin huono, 2 = huono, 3 = keskinkertainen, 4 =
hyvä, 5 = erittäin hyvä) keskinkertaista. Yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä olevilla on sen sijaan
huono palkkakilpailukyky. Yliopistojen johto- ja asiantuntija-tehtävissä
olevien palkkakilpailukyky on vuoden 2003 syksyllä valtiotyönantajien
mielestä huonointa koko valtionsektorilla. Yliopistojen palkkakilpailukyky
ei ole muuttunut verrattuna vuoteen 1999, jolloin tehtiin vastaavanlainen
selvitys.
Yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien
huonosta palkkojen kilpailukyvystä tulee päästä
eroon palkkausuudistuksen myötä. Yleisesti palkkausjärjestelmäuudistukseen
varattu 7 % : n lisärahoitus ei ole riittävä yliopiston
uuden palkkausjärjestelmän käyttöön ottoon.
JUKO esittää, että yliopistoista vastuulliset vaikuttavat
määrätietoisesti siihen, että valtiotyöantajien
toistuvasti toteama yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevien huono palkkakilpailukyky saadaan palkkausuudistuksen yhteydessä
korjatuksi, ja että siihen varataan riittävä rahoitus
valtion talousarviosta.
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö
JUKO ry
Erkki Kangasniemi
puheenjohtaja
Pekka Hemmilä
neuvottelujohtaja
(painetun lehden s.
22-23) |