Apurahansaajien sosiaaliturvaan parannuksia
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti viime vuoden maaliskuussa
apurahalla työskentelevien sosiaaliturvaa selvittävän
työryhmän. Kesäkuun 14. päivä ministeri
Sinikka Mönkäreelle luovutetussa työryhmän
muistiossa esitetään mm. verovapaan apurahan ylärajan
nostoa sekä parannuksia työeläketurvaan.
Työryhmän määräaika päättyi
toukokuun lopussa. Ryhmän tehtävänä oli selvittää
apurahalla työskentelyyn liittyvät epäkohdat sosiaaliturva-
ja erityisesti sosiaalivakuutuslainsäädännössä
ottaen huomioon myös verolainsäädäntö.
Työryhmän tuli lisäksi tehdä parannusehdotuksia
selvittämiensä epäkohtien korjaamiseksi.
Työryhmän puheenjohtajana toimi ylijohtaja Tarmo Pukkila
sosiaali- ja terveysministeriöstä ja varapuheenjohtajana
hallitusneuvos Tuulikki Haikarainen samasta ministeriöstä.
Työn lähtökohta ja verovapaan apurahan
ylärajamäärä
Työryhmä piti työnsä ja ehdotustensa lähtökohtana
sitä, ettei apurahansaajien käteen jäävän
apurahan määrä saa pienentyä sosiaaliturvan
kehittämisen seurauksena. Tämän mahdollistamiseksi
työryhmä esittää, että verohallitus ryhtyisi
tarvittaviin toimiin, jotta tuloverolain 82§:n 2 momentin
mukaisen verovapaan apurahan ylärajamäärä
saataisiin korotettua.
Edellä mainitun lainkohdan mukaan muualta kuin julkisyhteisöltä
tai Pohjoismaiden neuvostolta saadut apurahat ovat veronalaista
tuloa siltä osin kuin niiden sekä julkisyhteisöiltä
ja Pohjoismaiden neuvostolta saatujen apurahojen ja palkintojen
yhteenlaskettu määrä ylittää tulonhankkimismenojen
vähentämisen jälkeen ko. verovuonna valtion taiteilija-apurahan
vuotuisen määrän (A 9).
Vuonna 2004 valtion taiteilija-apuraha on ollut 14 427,56 euroa.
Työryhmä ehdottaa, että tämä verovapaan
apurahan ylärajamäärä korotetaan 19 000 euroon
vuodessa, vuoden 2005 hintatasossa.
Työeläketurva
Apurahakaudet eivät kartuta tällä hetkellä
työeläkettä. Työryhmä esittää
tähän muutosta. Muutos edellyttää apurahalla
työskentelevien eläketurvan mahdollistavaa uutta lainsäädäntöä.
Työryhmä ehdottaa, että apurahansaajien työeläketurvaa
koskevaa lakia sovellettaisiin Suomessa asuvaan 18-68-vuotiaaseen
henkilöön, joka tekee tieteellistä tutkimusta tai
harjoittaa taiteellista toimintaa hänelle henkilökohtaisesti
myönnetyn apurahan turvin olematta työsuhteessa tai
virka- tai muussa julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa. Lain
soveltamisen edellytyksenä olisi lisäksi, että
työskentely jatkuu yhdenjaksoisesti vähintään
kuusi kuukautta ja sitä varten myönnetyn apurahan määrä
on vähintään 9 000 euroa.
Jokaisen apurahansaajan olisi erikseen täytettävä
yhdenjaksoisuusaikaan ja apurahan määrään
liittyvät vähimmäisedellytykset. Jos apurahapäätöksestä
ilmenee, että jokin tietty osa on tarkoitettu toiminnasta
aiheutuvien kulujen korvaamiseen, olisi tämä rahamäärä
vähennettävä myönnetystä apurahasta,
kun katsotaan täyttyykö lain soveltamisen edellytyksenä
oleva apurahan määrää koskeva edellytys.
Jos edellä mainitut edellytykset täyttyvät, tulisi
apurahansaajan ottaa työeläkevakuutus. Eläkkeen
ja vakuutusmaksun perusteena olevaksi työtuloksi vahvistettaisiin
18 000 euroa. Vakuutus voitaisiin ottaa kulumassa olevalta ja
sitä välittömästi edeltäneeltä kuudelta
kuukaudelta.
Eläketurvan rahoituksesta vastaisivat apurahan saaja ja
valtio. Apurahan saajan maksuosuus olisi 50% YEL:n mukaisesta
vakuutusmaksuprosentista (eli 21,4%:2 = 10,7%) ja valtio vastaisi
lopusta. Apurahan saaja maksaisi oman osuutensa sille työeläkevakuutusyhtiölle,
josta hän ottaa vakuutuksen. Apurahanmyöntäjällä
ei olisi maksuvelvollisuutta työeläkevakuutusyhtiölle.
Siis esimerkiksi, jos tutkija saisi 19 000 euron apurahan, joutuisi
hän maksamaan siitä työeläkevakuutuslaitokselle
noin 2000 euroa. Näin käteen jääväksi
apurahaksi muodostuisi noin 17 000 euroa, joka on selvästi
korkeampi kuin nykyinen verottoman apurahan ylärajamäärä.
Työryhmä ehdottaa, että jatkotyön yhteydessä
selvitetään, säädetäänkö apurahansaajien
työeläketurvasta erillislailla vai yrittäjien eläkelaissa,
johon apurahalla työskenteleville tulisi oma luku. Työryhmä
pitää erillislakia ensisijaisena vaihtoehtona.
Työryhmä ehdottaa lisäksi, että jatkotyön
yhteydessä selvitettäisiin, voitaisiinko apurahansaajien
työeläketurvaa koskevaa lakia soveltaa myös alle
kuudeksi kuukaudeksi myönnettyihin ja alle 9 000 euron suuruisiin
apurahoihin. Tämä ehdotus kirjattiin työryhmän
muistioon erityisesti Tieteentekijöiden liiton ja Akavan
vaatimuksesta. Myös työryhmille jaettaviin apurahoihin
liittyvät ongelmakohdat selvitetään jatkotyön
aikana.
Sairausvakuutuslain mukaiset päivärahat
Työryhmä ehdottaa, että apurahakaudet kartuttaisivat
sairausvakuutuslain mukaisia päivärahoja ja että
ne määräytyisivät apurahalla työskentelevien
eläketurvasta säädettävässä laissa
tarkoitetun vuoden työtulon perusteella. Sairausvakuutuslain
mukaisilla päivärahoilla tarkoitetaan sairauspäivärahaa,
äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa, osittaista vanhempainrahaa,
erityisäitiyspäivärahaa sekä erityishoitorahaa.
Työtapaturmavakuutus
Työryhmä ehdottaa, että apurahansaajat voisivat
yrittäjien tavoin ottaa itselleen tapaturmavakuutuslain 57§:n
mukaisen vakuutuksen, jonka turva vastaa työntekijöille
otettavan pakollisen tapaturmavakuutuksen turvaa.
Sitä vastoin työryhmä ei katsonut voivansa esittää
apurahansaajille pakollista lakisääteistä tapaturmavakuutusta,
koska apurahalla työskentelevät eivät tee työtään
työ- tai virkasuhteessa. Näin ollen heillä ei ole
työnantajatahoa, jolla olisi tapaturmavakuutuslain perusteena
oleva työnantajan vahingonkorvausvastuu heille sattuneessa
vahingossa.
Työryhmä ei esitä muutoksia apurahansaajan asemaan
työttömyysturvaoikeuden osalta.
Toimintamenomomentilta maksettavat työskentelyapurahat
Tieteentekijöiden liiton taholta on jo vuosia korostettu,
että säätiöiden ja rahastojen myöntämät
apurahat ovat tutkijoiden kannalta tervetulleita, koska ne lisäävät
ja monipuolistavat tutkijoiden mahdollisuuksia tieteellisen tutkimuksen
harjoittamiseen. Yhtä positiivisesti ei liiton mielestä
voida suhtautua niihin yliopistojen toimintamenomomentilta maksettaviin
työskentelyapurahoihin, joita yliopistot käyttävät
säästökeinona. Tutkijalle tarjotaan palkan asemesta
apurahaa, jolloin yliopisto säästää työnantajakulut,
mutta apurahalla työskentelevä tutkija joutuu pätkätyöläistäkin
heikompaan asemaan.
Työskentelyapurahojen maksamista palkan asemesta valtion
budjettivaroista voidaan pitää harmaan työn teettämisenä.
Miksi tällainen tulisi sallia yliopistoissa, kun sitä
ei sallita muuallakaan.
Myös apurahalla työskentelevien sosiaaliturvaa pohtinut
työryhmä on pitänyt toiminta-menomomentin rahojen
käyttöä työskentelyapurahoina arveluttavana.
Siksi se ehdottaa, että asianomaiset ministeriöt ryhtyisivät
tarvittaviin toimenpiteisiin, jotta yliopistot ja korkeakoulut
eivät voisi enää jatkossa myöntää
työskentelyapurahoja toimintamenomomentilta (29.10.21).
Jatkotyö
Tätä kirjoitettaessa näyttää siltä,
että seuraavaksi työryhmän muistio lähetetään
lausuntokierrokselle. Sen pohjalta aloitetaan jatkotyö, jonka
yhteydessä selvitetään vielä avoimeksi jääneet
kysymykset ja ryhdytään laatimaan lakiesityksiä
apurahalla työskentelevien sosiaaliturvan parantamiseksi.
Apurahalla työskentelevien sosiaaliturvaa selvittäneen
työryhmän loppuraportti löytyy sosiaali- ja terveysministeriön
Internet-sivuilta www.stm.fi
kohdasta Julkaisut.
Klaus Sundbäck
toiminnanjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
Kirjoittaja toimi STM:n työryhmässä
pysyvänä asiantuntijana.
(painetun lehden s. 33-35) |