Universiteten mitt i internationaliseringsprocessent
I juni publicerades en mellanrapport av utredningen Finland i
den globala ekonomin. I mellanrapporten dryftas de utmaningar
som arbetet och produktionen här på hemmaplan står
inför. För universitetens del är rapporten intressant
främst för frågorna kring förnyandet av den
ekonomiska strategin som av hävd baserat sig på kunnande.
Grundanalysen av universitetsväsendets betydelse för
uppbyggandet av detta kunnande träffar mitt i prick. Utan
våra universitet skulle det finländska samhället
vara mycket annorlunda.
Detta konstaterande utgör nuförtiden en bestående
del av den finländska politiska festtalsretoriken. Tyvärr
verkar uppskattningen av universiteten stanna på det retoriska
planet. Utmärkande för denna djupa klyfta mellan retorik
och verklighet är det hur t.ex. undervisningsministeriet
förhöll sig till de enstämmiga förslagen i
mellanrapporten: resurserna för offentlig forskning och produktutveckling
bör ökas, likaväl bör den för centrala
branscher viktiga undervisningen och forskningen få ökade
resurser samtidigt som utbildningsresurserna skall tryggas. Arbets-gruppens
rekommendationer skulle prioriteras vid förberedandet av
budgeten för år 2005, men åtminstone för
undervisningsministeriets del har detta inte skett.
Ett stort problem är enligt mellanrapporten bl.a. det att
universiteten inte i full skala kan konkurrera med utländska
universitet på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden.
Skall de finländska universiteten alltså inte vara
tillräckligt internationella? Om vi mäter internationaliseringsgraden
med antalet vetenskapliga publikationer som utgivits utomlands
och med hänvisningar till finska publikationer kan vi skönja
en klar stegring. Mellan åren 1996 och 2003 har antalet
vetenskapliga publikationer som lärare och forskare vid våra
universitet utgivit utomlands ökat med en fjärdedel.
De övriga dimensionerna inom internationaliseringen har
det inte lika bra ställt. Till exempel lärarnas eller
forskarnas besök vid utländska universitet eller forskningsanstalter
har tydligt minskat i antal. I fjol gjordes nästan hälften
färre över en månad långa vistelser utomlands
än sju år tidigare. Även antalet kortare besök
har minskat med nästan en femtedel.
Internationaliseringen betonas starkt, men uppenbarligen finns
det ingen vilja att resa utomlands? En sannolikare förklaring
till raset i antalet vistelser utomlands torde dock vara det att
arbetstakten vid universiteten är så uppskruvad nuförtiden
att det helt enkelt inte är möjligt att ens under en
månad vistas någon annanstans. Arbetsuppgifterna skulle
i så fall axlas av kollegerna som redan nu är överbelastade,
och vetskap om detta dämpar onekligen reslusten.
Till all lycka är det dock lätt att finna en lösning
till det ständigt ökande internationaliseringstrycket
– internationalisering på hemmaplan. Då de finländska
lärarna och forskarna inte har tid eller möjligheter
att resa utomlands, kan internationalisering-en förverkligas
på så sätt att vi lockar utländska studerande
till Finland. Sedan år 1997 har antalet utländska utbytesstuderande
fördubblats, likaså ges nästan dubbelt så
många kurser på främmande språk, och antalet
avlagda studieveckor har ökat med 176%. Samtidigt har antalet
lärare ökat med t.o.m. två och en halv procent.
Således ger samma lärarkår allt mer undervisning
på främmande språk vid sidan av den traditionella
undervisningen på båda inhemska.
Om vi ytterligare vill utöka vår konkurrenskraft i
utbildningsutbudet, innebär det att vi fortfarande måste
utvidga undervisningen på främmande språk. I
den allmänna internationaliseringsyran håller vi alltså
på att skapa strukturer som försvagar det vetenskapliga
språkbrukets utveckling, vare sig det gäller finskan
eller svenskan. Redan i detta nu kan vi skönja hur det egna
språket hos dem som huvud-sakligen skriver på engelska
utarmas. När universi-tetens nya lärarkår vänjer
sig vid att skriva sina vetenskapliga alster på främmande
språk, finns det inte längre något behov att
använda de inhemska språken i undervisningen heller.
På så sätt gör man såväl studerandena
som hela det finländska samhället en björntjänst.
Universiteten ansvarar också för det att studerandena
förkovrar sig i det egna vetenskaps-områdets språkbruk
även på de inhemska språken.
Antero Puhakka
ordförande
Forskarförbundet
|