Kehityskeskustelut tulevat – oletko valmis
Monissa yliopistoissa kehityskeskustelukoulutuksesta on tullut
hittiteema uusiin palkkausjärjestelmiin siirtymisen vauhdittamana.
Parikymmentä vuotta kehityskeskustelukoulutusta vetänyt
psykologi Seppo Heino pitää näiden keskustelujen
toteuttamista yliopistoissa vaikeuskertoimeltaan kaikkein haastavimpana.
- Kehityskeskustelut ovat yksilön johtamisen tärkein
väline, Heino tähdentää.
Työyhteisökouluttaja Seppo Heino on jo parin vuoden
ajan toiminut yliopistokentällä uuden palkkausjärjestelmän
mukaisten kehittämiskeskustelujen kiertävänä
matkasaarnaajana. Ajallisesti ensimmäiset koulutukset alkoivat
Jyväskylän yliopistossa henkilökunnalle keväällä
2002. Helsingin yliopisto on hänen projekteistaan mittavin.
- 80 prosenttia Helsingin yliopiston esimiehistä on koulutettu
eli kaikkiaan 412 esimiestä. Kursseissa tämä tekee
20 puolentoista päivän mittaista kurssia. Lisäksi
työntekijöille on järjestetty koulutusta eri kampuksilla.
Myös luottamusmiehiä on kurssitettu.
Helsingin yliopiston lisäksi Seppo Heinon työllistävin
savotta on Teknillisessä korkeakoulussa, jossa koulutus aloitettiin
vuoden vaihteessa, mutta suurin urakka on vielä edessä.
Vaasan yliopistossa avattiin peli pitämällä keväällä
info esimiehille ja koulutus käynnistyy tänä syksynä.
Tampereen yliopistossa koulutus starttaa lokakuussa ja jatkuu
ensi vuoden puolella. Taideyliopistoista esimerkiksi Sibelius-Akatemiassa
suunnitellaan koulutuksen järjestämistä. Jo uusiin
palkkausjärjestelmiin siirtyneessä Suomen Akatemiassa
kehittämiskeskusteluihin liittyvää kurssitusta
aiotaan jatkaa.
Lievästi sanoen haasteellinen tehtävä
Aiemmin Seppo Heino on vetänyt kehityskeskustelukoulutusta
monissa julkishallinnon organisaatioissa. Mutta yliopistoja hän
pitää vaikeuskertoimeltaan kaikkein haastavimpana.
- Yliopistoissa tehtävien kirjo on valtava. Miten tehtävät
sijoitetaan yhteismitallisesti vaativuuskartalle, miten arvioidaan
tieteellistä suorittamista, kuka on kompetentti arvioitsija,
Heino luettelee joitakin tekijöitä kehityskeskustelujen
haasteellisuuden taustalla.
Ennen kuin kehityskeskustelujen koulutus yliopistoissa aloitettiin,
hänellä oli ennakoiva huoli siitä, onko esimiehisyys
hallinnassa. Tietävätkö työntekijät,
kuka on juuri hänen esimiehensä?
- Tästä syystä esimerkiksi Helsingin yliopistossa
koulutus aloitettiin tiedekuntien hallintopäälliköistä.
Jokaiselle hallintopäällikölle annettiin tehtäväksi
“kaivaa” esimiehisyys esiin. Heiltä pyydettiin
hallintovirastoon raportit ja listat laitosten lähiesimiehistä.
Heinon mukaan tämä menettely toimi hyvin ja lähiesimiehet
löydettiin. Maksimissaan lähiesimiehellä saisi
olla 20 alaista, jonka kanssa kehityskeskusteluja käydään.
Helsingin yliopistossa osoittautui, että lähiesimiehelle
tuli keskimäärin 8-10 alaista. Tätä suhdelukua
Heino pitää oikein hyvänä.
- Johtajuus on selkeytynyt, se on tullut paremmin esille ja normitetuksi.
Aika, raha ja oikeudenmukaisuus
Mitkä ovat sitten olleet koulutuksen läpikäyneiden
esimiesten ja alaisten suurimpia huolen aiheita? Mitkä asiat
puhuttavat eniten?
- Esimiehet tiedostavat vastuunsa valtavan hyvin ja tuntevat sen
edessä suurta nöyryyttä. Heitä huolettaa eniten
aika, mistä oikein otetaan se kaikki tarvittavat tunnit keskustelujen
käymiseen. Toinen keskeinen murhe on raha: mistä saadaan
pelimarkat, joilla ihmisiä voidaan aidosti palkita hyvistä
suosituksista. Edelleen mietityttää myös se, kuinka
pystytään objektiiviseen arviointiin.
- Työntekijöiden kohdalla korostuu oikeudenmukaisuus.
Miten minut arvioidaan oikeudenmukaisesti? Monet tekevät
yliopistoissa niin itsenäistä työtä, että
lähiesimiehellä ei ole siitä välttämättä
kovin selkeää käsitystä. Inhimillinen huoli
korostuu erityisesti silloin, jos suhteet esimiehen ja alaisen
välillä eivät ole parhaassa mahdollisessa kunnossa.
Toki kehityskeskusteluja on käyty monissa yliopistoissa jo
aiemminkin, mutta silloin kyseessä on ollut lähinnä
yksittäisten esimiesten aloitteellisuus. Esimerkiksi TKK:ssa
on aiemmin yksityisellä sektorilla toimineita esimiehiä,
jotka ovat soveltaneet käyttöä myös korkeakoulussa
omalla osastollaan. Mutta vasta uusiin palkkausjärjestelmiin
varautuminen on pannut yliopistoihin vauhtia kehityskeskustelukoulutuksen
järjestämisessä. (Ks. upj:n tilanne ,sivut 15-16.)
- Esimerkiksi Helsingin yliopistossa on tavoitteena, että
vuoden 2004 aikana jokainen esimies käy kehityskeskustelut
uusien palkkausjärjestelmien hengessä. Tavoitteet ja
työnkuvat tarkennetaan.
- Nyt asiasta on tullut legitiimi velvollisuus, aiemmin se oli
lähinnä tahdon asia, Heino lisää.
Palkka- ja kehityskeskustelut erikseen
Monissa kehityskeskusteluja koskevissa kirjoissa ja ohjeissa
todetaan, että palkkakeskustelut ja kehityskeskustelut on
pidettävä toisistaan erillään. Lisäksi
huomautetaan, että kehityskeskustelusta ei saa syntyä
alaisen puolustuspuheenvuoroa. Onkin aivan eri asia keskustella
esimiehen kanssa tilipussissa konkreettisesti näkyvistä
euroista kuin työtehtävistä yleensä. Onko
nyt kuitenkin vaarana, että palkka- ja kehityskeskustelut
sotketaan keskenään?
- Riski on toki olemassa. Pitäisi todella käydä
kaksi erillistä keskustelua, ettei synny liikoja jännitteitä.
Kehitys- ja palkkakeskustelut ovat henkisesti ihan erilaisia tilanteita.
Pidän kehityskeskustelua arvokkaampana – se on yksilön
johtamisen tärkein väline, jos siihen todella halutaan
satsata.
- On toki käytäntöjä, että palkka- ja
kehityskeskustelut yhdistetään. Tiedän, että
yliopistoissa asiaan vaikuttaa muun muassa aikapula. Olisi kuitenkin
hyvä, että aluksi, kun asiaan liittyy kaikenlaisia pelkoja,
käytäisiin erilliset keskustelut. Kun kokemusta on kertynyt
riittävästi eli 2-4 kierrokselta, voidaan mielestäni
harkita niiden yhdistämistä.
Aito dialogi vaatii aikaa ja valmistautumista
Kehityskeskustelut varmaan eroavat toisistaan niin paljon kuin
esimiehet ja alaisetkin. Mutta millainen on hyvä kehityskeskustelu?
- Se on sellainen, mihin kumpikin osapuoli on hyvin valmistautunut.
Siinä syntyy vuorovaikutustilanne, jossa käydään
aitoa dialogia, mutta jossa sallitaan tarpeen mukaan hyppäykset
sivuraiteillekin. Keskustelulle tulee varata tarpeeksi aikaa,
ympäristön tulee olla rauhoitettu – oheisviestejä
tilanne ei kestä.
- Alaisen kannalta hyvässä keskustelussa korostuu se,
että hän uskaltaa oikeasti sanoa asiansa ja antaa palautetta.
Alaisen tulee tuntea, että häntä aidosti kuunnellaan.
Hyvää keskusteluilmapiiriä vahvistaa se, että
vuorovaikutusta esimiehen ja alaisen välillä on ollut
muutoinkin riittävästi vuoden mittaan. Kahvipöytä-
ja käytävärupattelujen tasolta on helpompi päästä
ylemmälle keskustelujen tasolle.
Lomakkeita voi hyvin käyttää keskustelun runkona.
Heinon mukaan erilaisia kehityskeskustelulomakkeita on Suomessa
käytössä varmaan tuhansia.
- Lomakkeen käyttö luo avoimuutta. Sen avulla työntekijä
voi etukäteen valmistautua ja se tasalaatuistaa keskustelujen
sisällöt.
- Pitää vaan muistaa, ettei keskustella paperin kautta
vaan sillä on lähinnä muistilistan rooli.
Helsingin yliopiston sivuille on tulossa väljä ehdotus
lomakkeeksi, TKK:ssa on käytössä kolmekin erilaista
lomakemallia. Heinon mielestä lomakkeita voikin olla erilaisia
– se saa olla sitä käyttävän esimiehen
näköinen.
Erilaiset paperit helpottavat myös siinä, että
yliopistoissa esimiehet voivat vaihtua tiiviissäkin tahdissa.
Kehityskeskusteluista pidetyt pöytäkirjat on syytä
antaa kapulaa vaihdettaessa uuden esimiehen haltuun.
Jalostus ja klinikat tarpeen jatkossa
Kehityskeskusteluajatus on lähtenyt aikoinaan Yhdysvalloista.
Sen alkuperäisenä tavoitteena oli mitata yrityksen henkilöstön
onnistumista vuoden aikana. Suomeen kehityskeskustelut tulivat
pehmentyneenä ruotsalaisversiona.
Seppo Heino aloitti ensimmäiset kehityskeskustelukoulutukset
vuonna 1981 urheiluvalmentajille. Yksityisen sektorin puolella
asia nousi vahvasti esille 1980-luvun lopussa. Yrityksistä
idea omaksuttiin julkiselle puolelle. Mikä sitten on kehityskeskustelujen
muotitrendi tänään?
- Keskustelut nähdään yksilön johtamisen perustyökaluna.
Nyt korostetaan viisaasti, että siihen liittyy myös
ryhmän tai tiimin kehittäminen.
Yksityinen sektori on edelleen hieman julkista edellä kehittämiskeskustelujen
toteuttamismäärissä. Heino uskoo, että uusiin
palkkausjärjestelmiin siirtymisen myötä julkinen
puoli ajaa ohi.
Kun perusasiat ovat tiedossa, jalostamiskoulutus on tarpeen.
- Yliopistoissa pidettyjen kurssien jälkeen monet esimiehet
ovatkin toivoneet jonkinlaista klinikkaa sen jälkeen kun
uusiin palkkausjärjestelmiin liittyvä ensimmäinen
kierros on käyty.
Esimiehet pommittavat kouluttajaa valtavalla kysymysten tulvalla.
Aitoihin kehityskeskusteluihin liittyvät vaikeat kysymykset
onkin mm. Helsingin yliopistolla tarkoitus viedä pysyvään
hallinnon koordinoimaan ryhmään.
- On tosi tärkeää, että jokaisella esimiehellä
on takanaan kehityskeskustelukoulutus ennen kuin hän aloittaa
varsinaiset uusiin palkkausjärjestelmiin liittyvät keskustelut
– siis ennen kuin oikea raha on pelissä, Heino painottaa.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Ari Aalto
|