Kehityskeskustelu on työyhteisön kehittämistä
Jyväskylän yliopiston humanistisessa tiedekunnassa kehityskeskusteluja
järjestetään kaikissa kuudessa laitoksessa, kussakin
omalla tavallaan. Olen käynyt keskusteluja eri rooleissa:
professorina oman oppiaineen henkilöstön kanssa, laitosjohtajana
tukihenkilöstön kanssa ja dekaanina laitosjohtajien
kanssa. Kokemukseni ovat myönteisiä. Parhaimmillaan
keskustelut ovat työyhteisön kehittämistä
ja osa yliopiston laatujärjestelmää.
Asiantuntijayhteisössä keskustellaan tietysti jatkuvasti
työstä, ja johtajaakin on toivottavasti helppo lähestyä.
Kuitenkin kehityskeskustelu pyhitetään kunkin opettajan,
tutkijan tai muun työntekijän oman työn tarkasteluun,
eivätkä keskustelun aiheet ole jokapäiväisiä.
Kehityskeskustelussa päästään puhumaan työn
merkityksistä asianomaiselle, hänen osaamisensa kehittämisestä
ja tulevaisuuden suunnitelmistaan. Positiivinen vire on tullut
siitä, että kerrankin voi puhua rauhassa omasta työstään
ja sen eri puolista.
Kehityskeskustelussa kehitetään yhteistä työtä,
ja palautetta annetaan puolin ja toisin. Keskustelu on katsaus
kuluneeseen ajanjaksoon, mutta katse on mieluummin tulevassa:
työn suunnittelussa ja tavoitteiden asettamisessa. Kehityskeskustelu
on myös johtamisen väline. Johtajana olen saanut uusia
näkökulmia organisaatioon ja oppinut näkemään
työyhteisöä toistenkin silmin.
Pääteemoja keskustelukumppanin mukaan muunnellen
Yrityselämää varten on laadittu useita kehityskeskusteluoppaita,
mutta ne eivät sovellu yliopistotyöhön kovinkaan
hyvin. Olen käyttänyt seuraavia pääteemoja,
keskustelukumppanin mukaan muunnellen ja täsmentäen:
– Mitkä puolet työstäsi sujuvat mielestäsi
hyvin?
– Mitkä puolet vaatisivat kehittämistä?
– Onko vastuualueesi mielestäsi sopiva? Haluaisitko
muuttaa jotain työtehtävissäsi?
– Miten haluaisit kehittää omaa osaamistasi?
– Mitä toivoisit työelämältäsi
(työtehtäviltäsi, työyhteisöltäsi)
viiden vuoden kuluttua?
– Millaista palautetta antaisit oppiaineen/laitoksen/tiedekunnan
johtamisesta ja työkulttuurista?
Kuten kaikki tieto- ja asiantuntijatyö, myös yliopistotyö
muuttuu koko ajan. Tavoitteita pitää selkiyttää
ja työtehtäviä priorisoida. Tämä on ollut
tärkeää kehityskeskusteluiden sisältöä.
Kaikesta ei tarvitse eikä voi sopia keskustelun aikana, vaan
asioihin palataan tutkiskelun jälkeen.
Väline työsuunnitelman seurantaan
Kehityskeskustelu on väline työsuunnitelman toteutumisen
seurantaan. Järkevä työsuunnitelma on siten onnistuneen
keskustelun perusta. Paitsi työsuunnitelmaan ja henkilökohtaisen
osaamisen kehittymiseen, arvioiva keskustelu on suhteutettava
myös yksikön yhteisiin päämääriin.
Yliopistotyölle taitaa olla ominaista, että henkilökohtaiset
tavoitteet eivät aina tunnu käyvän yksiin yhteisten
tavoitteiden kanssa.
Yhteistyökyky ja -halu ovatkin vaikeimpia aiheita kehityskeskustelussa.
Tutkimustyön arviointi on yliopistoyhteisössä tuttua
mutta muunlainen palaute toisen työstä vieraampaa. Akateemiseenkin
johtamiseen palautteen antaminen kuitenkin kuuluu. Johtajan on
tunnettava henkilöstön työtehtävät ja
yhteisön arki. Kielteisen palautteen antaminen on tietysti
haaste. Palautteen tulisi perustua omiin havaintoihin, sillä
muuten tulee kylväneeksi epäluuloa henkilöstön
keskuuteen.
Uuden palkkausjärjestelmän tuoma henkilökohtaisen
suoriutumisen arviointi terävöittää kehityskeskustelun
luonnetta. Kun rahasta aletaan puhua, on hyvä, jos keskusteluja
on käyty yhteisössä aiemminkin. Vaarana on, että
mekaaninen lomakkeentäyttö korvaa tavoitteelliset osaamispohdinnat
ja vastavuoroisen palautekeskustelun.
Maarit Valo
professori, Jyväskylän yliopisto
|