Kokonaistyöaika kehityskeskustelun keskeisin työkalu
Julkishallinnossa virkamiesten ja työntekijöiden asemaa
on muutettu viime vuosina sellaista vauhtia, etteivät hitaimmat
takuupalkkalaiset ole perässä pysyneet. Periaatteessa
muutos rakentuu kuitenkin olemassa olleille säädöksille
ja sopimuksille.
Toisin kuin usein luullaan työnantaja ei ole saanut merkittäviä
uusia työkaluja, jotka perustuisivat yksipuoliseen määräysvaltaan.
Kehityskeskusteluissa lähtökohtana on yhteistyö
palvelussuhteessa olevan työntekijän ja työnantajan
välillä. Kehitysmahdollisuudet perustuvat kahdenkeskiseen
sopimiseen, ei yksipuoliseen saneluun tai käskyttämiseen.
Kehityskeskusteluiden keskeisin työkalu on kokonaistyöaika.
Sen kautta sopimisvaltaa on siirretty lähiesimiehille ja
virkamiehille itselleen, kun aikaisemmin virkamiesten työajan
käytöstä oli sovittu keskitetysti ja kiinteähkösti
virkaehtosopimuksissa. Ilman kokonaistyöajan käsitettä
kehityskeskusteluissa olisi usein aika vähän kehitettävää
tai sovittavaa.
Onnistuminen edellyttää todellisia johtamistaitoja
Lähiesimiehen toimintamahdollisuus on sidottu siihen, että
palvelussuhteessa oleva työntekijä on hänen kanssaan
samaa mieltä kehittämisen linjoista. Tätä
esimiehet eivät aina ole hahmottaneet. Se, että esimies
onnistuu kehityskeskustelussa, vaatii häneltä todellisia
johtamistaitoja. Virkamieheltä vaaditaan suostumus esimerkiksi
siihen, että hänellä voidaan teettää
sellaisia tehtäviä, jotka eivät lakien, asetusten
ja viran perustamispäätöksen mukaan kuulu viranhaltijan
tehtäviin. Virkaan kuuluvien tehtävien osalta lähiesimiehellä
on toki viime kädessä yksipuolinen määräysvalta.
Mikäli yhteinen sävel on karussa ja lähiesimiehen
toimivallan rajat ovat tulleet vastaan, esimiehen on delegoitava
asia ylöspäin. Esimerkiksi lehtoreiden osalta päätöksenteko
siirtyy hallitukselle, mikäli kyseessä on viran tehtäväpiirin
muuttamista koskeva asia. Assistenttien kohdalla kokonaistyöaikasysteemi
ei oikeuta edes virkamiehen suostumuksella poikkeamaan henkilöstöjohtosäännön
tai vastaavan asiakirjan säätämistä tutkimusvapaista,
ellei ko. asiakirjassa ole annettu tällaista poikkeamismahdollisuutta.
Usein ei ole, sillä assistenttien tutkimuspanos on yliopiston
tuloksentekokyvyn - ja siis rahansaannin - näkökulmasta
tärkeä.
Vain yliopisto-organisaation ylätaso voi käyttää
yksipuolisia päätöksiä keinona muutoksen aikaansaamiseksi.
Tällaisella päätöksenteolla onkin usein merkittäviä
vaikutuksia yksittäisen virkamiehen asemaan tai palvelussuhteisiin
yleensä. Mitä voimakkaammin yksilöiden oikeuksiin
ja velvollisuuksiin kajotaan, sitä korkeammalle päätöksenteko-organisaatiossa
mennään ja sitä tiukemmat ovat asiaa koskevat menettelysäännökset.
Kaikista radikaaleimpien kehittämiskeinojen käyttö
edellyttää ilman muuta yhteistoimintamenettelyn käynnistämistä.
Käytännössä yhteistoiminnan tarvetta ei läheskään
aina havaita, mikä merkitsee sitä, että eri päätösvaihtoehtojen
ja -perusteiden objektiivinen punninta jää tekemättä.
Näin avataan ovet väitteille päätösperusteiden
subjektiivisuudesta. Yhteistoiminnan sivuuttaminen merkitsee samalla
henkilöstön asiantuntemuksen huomiotta jättämistä.
Palvelussuhteessa oleva työntekijä on usein oman työnsä
paras asiantuntija. Mikäli häntä kuultaisiin aidosti,
taloudellis-hallinnollis-organisatorisia virheitä voitaisiin
estää ennalta.
Jarmo Kiuru
oikeusinformatiikan lehtori, VT
Lapin yliopisto
|