KOLUMNI
Jan-Håkan Öberg
Kehityskeskustelusta palkkakeskusteluun
Kehityskeskustelu on työntekijän ja hänen esimiehensä
välistä säännöllistä yhteydenpitoa
ja hyvin valmisteltua keskustelua. Aikaa keskustelulle tulisi
varata puolestatoista tunnista aina kolmeen tuntiin, jotta se
vastaisi todellista ja hengeltään aitoa keskustelua.
Olen kuullut 15 minuutin rupattelutuokioista silloin tällöin,
mikä on ajallisesti liian vähän. Toisaalta on laitoksia,
jossa esimiehellä on kymmenittäin alaisia, jolloin kolmen
tunnin keskustelu tuntuu esimiehen kannalta jo epäinhimilliseltä.
Keskustelu tulisi myös järjestää säännöllisesti
vähintään kerran vuodessa. Eräskin lehtori
kertoi kysyneensä esimieheltään kehityskeskustelun
ajankohdasta, johon esimies oli tokaissut, että juurihan
ne pari vuotta sitten käytiin, ei kai niitä nyt ihan
vielä tarvitse käydä. Minusta on kuitenkin mahdollisuuksien
hukkaamista, mikäli kehityskeskustelut käydään
vain muodon vuoksi tai niillä ei ole mitään säännöllistä
jatkuvuutta.
Kehityskeskustelun tulisi olla hyvin valmisteltu, jotta se hyödyntäisi
yksilön ja koko työyhteisön toimintaa ja hyvinvointia.
Siksi esim. Helsingin yliopistossa on yhdessä henkilöstöhallinnon
ja henkilöstöjärjestöjen kanssa laadittu kehityskeskustelulomake
käytävän kehityskeskustelun pohjaksi. Opetushenkilökunnan
kannalta tärkeä työväline keskustelun substanssin
kannalta on myös vuotuinen 1 600 tunnin työsuunnitelma,
koska siitä käy ilmi, mitä on ollut tarkoitus tehdä.
Ei vain johtamisen väline
Hyvä ja aito kehityskeskustelu ei ole vain johtamisen väline,
vaan se on työkalu, jonka tarkoituksena on arvioida työn
tuloksia ja sopia tavoitteista sekä varmistaa osaamisen kehittyminen.
Alaisen mahdollisuus vaikuttaa omaan työkuvaansa on yksi
tehokkaimmista keinoista tukea työhyvinvointia ja oikeudenmukaisuuden
kokemista. Onnistumisen edellytys on kuitenkin luottamuksellisen
ja molempien osapuolten kantoja huomioon ottava keskusteluilmapiiri.
Myös esimiehen tulisi siis olla valmis ottamaan vastaan alaisensa
arvio omasta johtamistavastaan. Palautteen vastaanottaminen, niin
positiivisen kuin negatiivisen, onkin meille suomalaisille ollut
perinteisesti hankalaa ja siinä meillä on vielä
paljon opittavaa. On myös muistettava, että ongelmia
ei saa kerätä kehityskeskusteluun, vaan ne tulee käsitellä
ohjaus-ja kriisi ynnä muissa sen tyyppisissä keskusteluissa.
Organisaatiotasolla kehityskeskustelu luo paremmat edellytykset
yhteisten pelisääntöjen kehittymiselle. Se viestii
myös organisaation yleisistä linjauksista ja toimii
näin osaltaa hyvän työilmapiirin ylläpitämisessä
sen kautta, että se lisää työntekijöiden
osallistumista ja vaikutusmahdollisuuksia. Kehityskeskustelussa
voidaan myös katsoa pidemmälle kuin yksi vuosi kerrallaan.
Sekä työyhteisön että yksilön kannalta
saattaisikin olla hyväksi tehdä tällainen pidemmänaikavälin
katsaus esimerkiksi joka kolmas vuosi.
Siirryttäessä uusiin palkkausjärjestelmiin on hyvä
muistaa, että kehityskeskustelussa on mahdollisuus saada
esiin työn vaativuus ja sen muutokset. Työn vaativuuden
ja henkilökohtaisen suoriutumisen läpikäynti voivat
toimia runkona siirryttäessä kehityskeskustelusta palkkakeskusteluun.
Helsingin yliopiston luottamusmiehille järjestetyssä
kehitys- ja palkkakeskustelukoulutuksessa kouluttaja Seppo Heino
kuitenkin totesi, että ainakin alussa kehityskeskustelut
ja palkkakeskustelut tulisi pitää toisistaan erillään.
Koko palkkausjärjestelmä on muuttumassa, ja vielä
ei tiedetä, millaiselta se lopulta tulee näyttämään.
Oli lopputulos mikä tahansa, tulee uuden järjestelmän
käyttöönotto vaatimaan paljon työtä ja
ennen kaikkea asennemuutosta monellakin tavalla. Erimielisyydet
palkan muodostuksesta tulevat todennäköisesti olemaan
ainakin alussa riidanaiheita. Tästä on lukuisia kokemuksia
aikaisemmista palkkausjärjestelmien uudistamisista. Siksi
onkin luotava järjestelmä, johon yhtenä elementtinä
kuuluu riitoja ratkaiseva arviointilautakunta tai vastaava. Työntekijöillä
tulee olla mahdollisuus valitustiehen. Jo yksistään
sellaisen olemassa olo luo turvallisuutta ja on omiaan poistamaan
henkilökunnan pelkoja uudessa tilanteessa.
Jan-Håkan Öberg on lehtori Helsingin yliopistossa.
|