KOLUMNI
Pekka Tuisku
Tulvakesän opetuksia
Sateinen kesä ja tulvat ovat ohi. Huomasimme toki, että
tulvasta on vahinkoa, viljasadot, rakennukset ja irtaimistot pilaantuvat.
Kesän jäljiltä korkeakouluissa valmistutaankin
uudenlaiseen eli tutkintotulvaan, jota yliopistot pyrkivät
kasvattamaan strategiavalintojensa mukaan. Lienee syytä pohtia
tämänkin tulvan seurauksia, koska kyseessä on valinta
eikä hallitsematon luonnonilmiö.
Tilanne on seurausta taannoisesta yliopistojen siirtymisestä
tulosvastuuseen sekä käytettävistä tulosmittareista.
Opetuksessahan mittariksi on valittu yksikäsitteisesti perustutkinnot
ja tutkimustuloksiakin on alettu mitata tohtorintutkintojen määrällä
sen jälkeen, kun laatukriteerien määrittäminen
osoittautui ylipääsemättömän vaikeaksi.
Tällaiset mittarit ovat ainakin opetusministeriön kannalta
helppoja, koska tutkintojen määrä on yksikäsitteisesti
laskettavissa. Lisäksi etenkin maisterimittari sopii maan
hallituksen 90-luvulla tekemään periaatepäätökseen,
jonka mukaan kolmannen asteen tutkinnon suorittaneiden määrän
tulisi olla peräti 65 % ikäluokasta.
OECD:n arvio moisesta tavoitteesta oli vuoden 1999 raportissa
vähintäänkin ihmettelevä sillä teollisissa
vertailumaissa luku oli korkeimmillaankin vain 40 %. Samoin OECD
totesi, että Suomessa tutkintojen tuottaja- ja työmakkinatahot
eivät näytä olevan sanottavasti yhteistyössä
tutkintosuunnitelmia tehtäessä. Esim. palkansaajajärjestöistä
lääkäriliitto lienee ainut, joka on pystynyt vaikuttamaan
alansa tutkintojen määrään.
Yliopistojen ja niiden opetuksen kannalta yksinomaan määrälliset
mittarit ovat ongelmallisia. Pääasiallisin pyrkimys
on tutkintojen määrän kasvattaminen, niin että
tästä tehdään strateginen tavoite, jolla ajatellaan
pärjättävän kilpailussa mm. toisten korkeakoulujen
kanssa. Ongelma syntyy, kun kaikki korkeakoulut laativat samanlaisen
tavoitteen eikä käytettävissä oleva kokonaisrahamäärä
opetusministeriön suunnasta kuitenkaan kasva kasvaneitten
tavoitteiden suhteessa. Jos kaikki onnistuvat kasvattamaan tavoitteita
tietyn prosenttiosuuden, mutta käytettävä rahamäärä
pysyy samana, on tuloksena on että kaikki valmistavat kyseisen
määrän enemmän tutkintoja täsmälleen
samoilla resursseilla kuin ennenkin. Vaikka me yliopiston opettajat
tekisimme kuinka paljon töitä, ei tämä voi
olla vaikuttamatta opetuksen ja tutkintojen riman alentamiseen
ja laatuun. Asiasta ovatkin esittäneet viimeaikoina huolestumisensa
niin kansleri Raivio (HS), rehtori Lajunen (Kaleva 21.8), akateemikko
Jauho (Kaleva 11.8.) kuin eräät yksityishenkilötkin
(FT Mikkonen, Kaleva 8.8.). Asia ei selvästikään
ole ongelmaton ainakaan yliopistojen toiminnan laadun kannalta.
Se ei ole ongelmaton myöskään yliopisto-opettajien
työn kannalta. Joudummehan samoilla tai jopa vähentyneillä
resursseilla ja samalla palkalla tekemään käytännössä
entistä enemmän työtä.
Ongelmia seuraa myös opiskelijoiden ja työmarkkinoiden
kannalta. Ainakin OECD:n mielestä tutkintotavoitteet ovat
ylimitoitettuja. Paitsi että tästä seuraa valmistuneiden
kannalta työllistymisongelmia ja siten henkilökohtaisia
vaikeuksia, seuraa siitä yleisellä tasolla akateemista
työttömyyttä ja työmarkkinoiden ylikyllästymistä.
Tämä luo myös paineita ansiotason laskuun, kun
kilpailu työpaikoista kiristyy. Tilanteessa ovat häviäjiä
niin opiskelijat kuin jo työmarkkinoilla toimivat, mukaanlukien
yliopistojen opetushenkilökunta.
Työnantaja-, esimerkiksi yliopistotyönantajapuolella
tämä näyttää ehkä alkuun hyvältä,
sillä seurauksenahan näyttäisi olevan työvoimakustannuksien
lasku ja suurempi valinnan vapaus eli ns.”tulijoita riittää”
mentaliteetti. Tarkemmin tarkasteltaessa myös työnantajapuoli
on häviäjä, sillä tilannehan johtaa tutkintojen
huonompaan tasoon, enkä usko työnantajienkaan lopulta
haluavan itselleen huonompia työntekijöitä, vaikkakin
heidän palkkansa olisi hieman pienempi. Erityisen huolestunut
tästä pitäisi olla yliopistotyönantajan ja
opetusministeriön sekä maan hallituksen, etteivät
tulevaisuuden innovaatiot syntyisi maamme sijasta globalisoituneen
pallomme toisella puolella.
Dosentti Pekka Tuisku toimii lehtorina Oulun yliopiston geotieteiden
laitoksella.
|