Professoriliitto 35 vuotta – Professorin monet roolit
Professoriliitto täytti 35 vuotta 11. lokakuuta. Sen
kunniaksi liitto järjesti seminaarin Professorin monet roolit.
Seminaaripuheenvuoroissa käsiteltiin professorin tehtäviä
historian valossa, perinteisiä tutkijan ja opettajan rooleja,
jatkuvasti kasvavaa johtajan ja esimiehen työtä sekä
kolmannen tehtävän mukanaan tuomia haasteita. Seuraavilla
sivuilla käsitellään seminaarin keskeistä
sisältöä.
Seikko Eskola:
Professorin tehtävät historian valossa
Yliopistojen historioissa professorien tehtäviä on käsitelty
vähän. Sen sijaan niissä on kiinnitetty paljon
huomiota yliopistojen tehtäviin. Professorien tehtävät
täytyykin hahmottaa yliopistojen kautta. On katsottava mikä
yliopistojen tehtävä eri aikoina on ollut ja miten ne
ovat käytännössä toimineet. Siitä selviää
myös professorin tehtävä ja rooli. Yliopisto oli
näet pitkälle 1900-lukua sama kuin sen professorikunta,
sillä muuta henkilökuntaa oli hyvin vähän.
Toinen osa yliopistoa olivat ylioppilaat ja heidän organisaationsa.
Ne olivat yhteiskunnassa usein vaikutusvaltaisia.
Kun nyt puhun historiasta, liikun ajassa ennen viime vuosisadan
puolta väliä. Viime vuosikymmenet luen siihen nykyisyyteen,
mitä muut esitelmät käsittelevät.
Suomalainen yliopistolaitoshan laajeni 1960-luvulla valtavasti,
niin alueellisesti kuin opettajien ja opiskelijain lukumäärän
osalta. Mutta sitä ennen oli muodostunut se kuva yliopistosta
ja professorista, mikä sitten heijastui uusiinkin korkeakouluihin.
Esitykseni joutuu siten liikkumaan vanhan Turun Akatemian ja myöhemmän
Helsingin yliopiston piirissä.
Eurooppalainen yliopistolaitos tunnetusti syntyi sydänkeskiajalla.
Opetus ei silloin vielä ollut varsinaisesti ammattimaista.
Professori määrätyn oppialan korkeinta opetusta
antavan opettajan nimenä vakiintui vasta 1500-luvulla.
Suomessa yliopistoelämä virisi Turun Akatemian aloittaessa
toimintansa vuonna 1640. Sen perustamisvaiheessa esitetyt näkökohdat
valaisevat kuvaa niin yliopiston kuin professorien tehtävistä.
Akatemian perustamisasiakirjoihin merkittiin 1637 kreivi Per Brahen
lausunto, jolla tuli olemaan ratkaiseva merkitys hankkeen läpimenolle.
Suomeen kenraalikuvernööriksi lähtevä kreivi
antoi lausunnossaan kuvan, että suomalaiset ovat vielä
barbaareja, yksinkertaista kansaa, jota välttämättä
on opetettava. Perustamisjuhlassa 1640 hän totesi, että
suuriruhtinaskunnan pellot olivat tulvillaan viljavuutta, karja
ylitsevuotavan runsasta, vedet täynnä kalaa ja metsät
villieläimiä sekä muuta hyödyllistä.
Kansa oli hedelmällistä ja ahkeraa, jos sai elää
rauhassa. Mutta mieleltään se oli juroa, eivätkä
tavat kaikkialla taltutettuja. Sivistyksen tietä sekä
maanviljelys että monenlainen käsityö ja teollisuus
kuitenkin kehittyisivät.
Yliopisto siis perustettiin, jotta barbaariset suomalaiset sivistyisivät
ja maan talous kehittyisi. “Kolmas tehtävä”
oli heti mukana. Vaikka Kreivin sanoissa on yhtä ja toista
edelleen pätevää, mietin niitä lukiessani
aikojen muuttumista. Siinä suuressa taistelussa, mitä
40 vuotta sitten käytiin Itä-Suomen yliopiston sijoituspaikasta,
käytettiin miltei kaikkia muita argumentteja, mutta kukaan
ei koskaan perustellut Kuopion, Joensuun tai Lappeenrannan paremmuutta
sillä, että savolaiset tai pohjoiskarjalaiset ovat niin
barbaareja, että he sivistyäkseen tarvitsevat yliopiston.
Turun Akatemian avajaisissa kiitospuheen kenraalikuvernöörille
piti filosofisen tiedekunnan dekaani, professori Michael Wexionius
(1609-70). Hänen barokin akateemisella mahtipontisuudella
pitämänsä puheen loppurukous ansaitsee nyky-yliopistossakin
siteerauksen:
Salli Sinä oi ikuinen Jumala, että tätä Turkulaista
Akatemiaa ylistettäisiin koko maailmassa kuin Kreikkalaisten
Ateenalaista; että se Teologisissa opinnoissa olisi Wittenbergin,
Helmstedtin ja Rostockin veroinen. Ettei se Lainopin opinnoissa
jäisi Marburgin, Altdorfin, Leipzigin tai Jenan jälkeen.
Että se Lääketieteellisessä tiedekunnassa
vastaisi Padovaa, Strasbourgia ja Pariisia. Että se filosofian
puhtaudessa kilpailisi kaikkien näiden ja muiden mainitsematta
jääneiden kanssa.
Vertauskohteet vastasivat nykyajan yliopistorankingien top ten
-ryhmää. Ajan korkein akateeminen taso asetettiin tavoitteeksi.
Neljä vuotta myöhemmin professori Wexionius julkaisi
yliopistolaitosta tarkastelevan teoksen. Siinä hän totesi,
että akatemia-sana johtuu sanoista acas joka tarkoittaa lääkettä
ja demos, joka tarkoittaa kansaa. Siitä seuraa, että
“akatemiat kansanlääkkeinä puhdistavat kansan
tietämättömyyden sumusta”. Wexionius jatkoi:
“Akatemian tarkoitus ja päämäärä
on Jumalan ja luonnon tuntemus ja kunniallinen toiminta”.
Ne ovat kansan, siis yhteiskunnan lääke ja parannuskeino.
Ne valtiot, joissa yliopistot kukoistavat, elävät kauimmin.
Wexionius tarttui myös palkkakysymykseen. Hän totesi,
että professorien palkkojen ei ainoastaan tule riittää
heidän elantoonsa, vaan niiden tulee myös korottaa heidän
kunniaansa. Palkkoja piti voida korottaa, “jotta helpommin
siihen tehtävään voitaisiin kiinnittää
oppineita ja eteviä miehiä”. -- Siinä asiassa
Professoriliitto varmasti on samoilla linjoilla kuin arvon virkaveli
Wexionius kolme ja puoli vuosisataa sitten.
Komeat olivat siis tavoitteet. Yliopiston perusidea oli ymmärretty
niin hyvin, että meidän päiviemme rehtoreillakin
olisi oppimista. Mutta tavoitteet jäivät unelmiksi pitkiksi
ajoiksi. Virkamieskoulutus tosin pääsi hyvään
alkuun. Suuri saavutus oli opettajakunnan, akateemisen koulutuksen
ja opiskelijain kotimaistuminen. Mutta Akatemia jäi sisäänlämpiäväksi
seuraavalle vuosisadalle asti. Kansainväliset yhteydet kapenivat
ajasta, jolloin maan nuorukaiset olivat suorittaneet opintonsa
ulkomailla.
Tämän ongelman huomasi myös varakansleri, piispa
Johannes Gezelius. Kansleri Per Brahelle vuonna 1667 lähettämässään
kirjeessä hän pohti erään teologian professuurin
täyttämistä seuraavasti:
“Hyvä ruotsalainen mies, joka ei olisi vain kunnollisesti
oppinut, vaan myös jonkin verran maailmaa nähnyt, olisi
toivottavin, sillä täällä on tuskin hyötyä
niistä, jotka ovat täällä syntyneet, täkäläisessä
koulussa ja yliopistossa varttuneet, ja tuskin ovat enempää
nähneet kuin Turun linnan ja tuomiokirkon.” -- Ajankohtainen
on kunnon piispan ohje tänäänkin.
Professorin päätehtävä oli opetus. Se oli
sekä julkisia luentoja että yksityisten kollegioitten
pitämistä. Edelliset olivat maksuttomia, jälkimmäiset
maksullisia. Niiden pitäminen riippui sekä professorien
innokkuudesta ja velvollisuudentunnosta että opiskelijain
ilmoittautumisesta ja varallisuudesta. Ne pidettiin professorin
kotona. Toinen tulolähde olivat julkiset väitökset.
Professori sai väittelijältä maksun tilaisuuden
johtamisesta ja väitöskirjan ohjaamisesta -- usein myös
sen kirjoittamisesta
Julkista opetusta professorin tuli antaa yksi luento joka maanantai,
tiistai, torstai ja perjantai. Keskiviikot ja lauantait oli varattu
väittelyille. Siinä oli siten se viiden tunnin opetusvelvollisuus,
joka säilyi viime vuosikymmenelle, kokonaistyöaikaan
saakka.
Statuutit määräsivät varsin tarkasti millaisia
kursseja kunkin oli opetettava. Ne oli kirjoitettu vastustamaan
keskiajan skolastista opetustyyliä. Varoitettiin käyttämästä
kokonaisia tunteja pelkästään kommentaareihin.
Professorin tuli esittää asiansa keskitetysti. Luentojen
päämuotona tuli olla hyviksi todettujen ja yleensä
jo statuuteissa määrättyjen teosten lukeminen ja
selittäminen. Helsingin yliopiston historiassaan Matti Klinge
korostaa, että “itse opetuksen idea painottui keskeisten
asioiden ymmärtämiseen enemmän kuin erillisten
tietojen noukkimiseen ja talteen saamiseen”.
Tärkeän tehtävän antoi 1643 annettu säädös,
että ylioppilaat oli maakunnittain asetettava professorien
valvontaan. Heidät jaettiin virallisesti osakuntiin. Osakuntalaitoksen
tärkeimpänä tehtävänä oli ylioppilaitten
opintojen ja tapojen valvonta. Konsistori toimi myös tuomioistuimena.
Sen päätöksiä varten yliopistolla oli oma
vankila.
Rehtorin tehtävää hoiti kukin vuorollaan vuoden.
Vasta 1828 siirryttiin kolmeksi vuodeksi valittuun rehtoriin.
Suurta Pohjan sotaa edeltäneen ajan professuuri oli selkeästi
opetusvirka. Kuten jo mainitsin, statuuteissa oli määrätty
ne teokset, joiden mukaan opetusta tuli antaa. Uutta luovaa työskentelyä
katsottiin karsaasti. Niinpä rehtori vuonna 1642 muistuttikin,
“että jokaisen professorin oli pidettävä
huolta siitä, ettei hän esitä mitään
uutta siinä tarkoituksessa, että hän näyttäisi
tekevän jotakin enemmän ja paremmin kuin muut, sillä
siitä aiheutuisi epäilemättä vain epäsopua.
Tieteellinen kilpailu ei siis rasittanut. Oli pysyttävä
tiukasti oikeassa opissa. Mutta tuota 1600-luvun Akatemian henkistä
ahtautta paheksuvalle tekee mieli huomauttaa, että näinä
viikkoinahan joutui Suomessakin tunnettu tiedemies -- vieläpä
pääministerin isä -- oikeusviranomaisten käsittelyyn
ja yleisen paheksunnan kohteeksi, kun oli esitellyt vallitsevan
valtionuskonnon pyhistä opeista poikkeavia tutkimustuloksiaan.
Tutkimuksen vapauden osalta tilanne parani Ison vihan jälkeen.
Varakansleri ja piispa Witte julisti avajaisissa 1722, että
oli siirryttävä vapaan tieteen aikaan ja paneuduttava
uusien totuuksien etsimiseen, sillä vanhat eivät enää
riittäneet. Mutta tieteen varsinainen legitimaatioperusta
oli kuitenkin siitä valtiolle ja kirkolle tuleva hyöty.
N.s. vapauden aika kyllä lisäsi tieteitten vapautta,
mutta rajansa kaikella. Oikean luterilaisen uskon vastaisia ajatuksia
ei saanut esittää, eikä -- mikä oli ainakin
yhtä tärkeää -- yhteiskuntaa ja valtiopäiviä
ei saanut arvostella. Niinpä professorit varoivat ottamasta
missään asiassa kriittistä poliittista kantaa.
Nyky-yliopistoissa olemme tottuneet siihen, että opetuksen
ja tutkimuksen yksikkönä on laitos. Näin ei kuitenkaan
ollut ennen kuin vasta kun tultiin 1900-luvulle, ja monissa aineissa
vasta sen puolivälin jälkeen. Alunperin yliopiston yksikkö
oli professuuri, ja kussakin tieteessä vain yksi. Sen haltijalla
saattoi jo Turun Akatemiassa olla apulainen, mistä sitten
kehittyi myöhempi apulaisprofessori. Toisin sanoen yhden
henkilön professuuri on myöhemmin kehittynyt laitokseksi.
Jos vapauden ajan professorit varoivat vaarallisten poliittisten
kantojen ottamista, se ei merkinnyt yliopiston eristäytymistä
yhteiskunnasta. Päin vastoin juuri aika 1740- luvulta 1760-luvulle
oli yliopistossa ja tieteessä hyödyn aikakausi. Tiede
sidottiin käytännön ongelmien ratkaisemiseen. Lähes
kaikessa toiminnassa keskeiseksi tuli mahdollisimman suuren taloudellisen
hyödyn aikaan saaminen.
Näitä tavoitteita varten Turun akatemiaan perustettiin
talousopin oppituoli, haltijanaan Pohjois-Amerikassa tutkimuksiaan
tehnyt Pehr Kalm. Mutta kun uusien oppituolien perustaminen tuli
kalliiksi, säädyt katsoivat, että merkityksettömiä
tulisi lakkauttaa. Turussa sellaiseksi katsottiin runous. Sen
professuuri lakkautettiinkin, ja aineen opetus annettiin kaunopuheisuuden
professorille. Runouden paikalle saatiin sitten talousoppi. Pian
perustettiin myös kemian oppituoli.
Hyödyn aikakausi vaihtui 1700-luvun lopulla uushumanismin
aikakaudeksi. Koko vuosisadan kestäneen alennuskauden jälkeen
klassiset kielet ja ihanteet nousivat taas arvostettuun asemaan.
Tämä kausi toi myös Henrik Gabriel Porthanin. Hänessä
professorista tuli koko aikakauden keskushahmo, puhutaan Porthanin
ajasta. Porthan tunsi aikansa uusimmat tieteelliset virtaukset
ja yhdisti ne kotimaiseen tutkimusperinteeseen.
Aika 1770-luvulta Ruotsin vallan loppuun oli Turun akatemian
kukoistuskausi. Siellä harjoitettu tutkimus nousi niin humanistisilla
kuin luonnontieteellisillä aloilla merkittäväksi
koko valtakunnankin puitteissa. Luonnontieteistä on mainittava
kemisti Johan Gadolin. Silloin olivat toteutuneet ne toiveet,
jotka Akatemiaa perustettaessa oli esitetty.
1800-luvun alussa Saksassa kehittyi uusi yliopistoihanne. Toteuttajansa
Preussin sisäministerin, tunnetun filologin Wilhelm von Humboldtin
mukaan sitä nimitetään humboldtilaiseksi. Sen prototyyppinä
oli 1810 perustettu Berliinin yliopisto. Tähän asti
yliopistot olivat olleet pääasiassa tietoa jakavia ja
sivistysperintöä sukupolvelta toiseen siirtäviä
opetuslaitoksia. Uudessa uushumanistisen yliopistoihanteen mukaisessa
yliopistossa monitieteinen opiskelu tuli korvata syvällisellä
perehtymisellä johonkin rajattuun aihepiiriin. Ylioppilaille
tuli opettaa tieteellistä ajattelutapaa ja opettajanvirkojen
toimenkuvaa. täsmentää.
Kehitys johti tiedeyliopistoon. Tutkimus tuli opetuksen rinnalle.
Uushumanistinen ihanne painotti tieteen ja sivistyksen autonomista
asemaa. Samalla yliopistojen kansallinen sivistystehtävä
korostui.
Turun Akatemia oli 1827 siirretty Helsinkiin keisarin määräyksellä,
vastoin sen omaa tahtoa. Pääkaupungissa se olisi paremmin
viranomaisten valvonnassa kumouksellisia virtauksia vastaan. Mutta
paradoksaalisesti juuri pääkaupungissa se sai entistä
paljon suuremman merkityksen ja kasvoi todelliseksi mahdiksi yhteiskunnassa.
Yliopiston asemaa korosti jo uuden pääkaupungin asemakaava.
Sen päärakennus seisoi senaatin veroisena torin toisella
laidalla. Turun Akatemian tradition kautta yliopisto vahvisti
Suomelle yhteyttä vuotta 1809 edeltäneeseen aikaan ja
eurooppalaiseen kulttuuriin.
Suomessa nouseva kansallismielisyys löysi henkisen perustansa
ja toteuttajansa juuri yliopistossa. Suomalainen kansallisen identiteetin
perustana oleva ideologia ja ajattelu luotiin juuri siellä.
Ja innokkaat kannattajansa se sai opiskelevasta nuorisostaan.
Suomen poliittista elämää hallitsi 1800-luvun loppuvuosikymmeninä
kielitaistelu. Yliopisto oli keskeinen forum niin suomalaisen
puolueen kuin ruotsalaisuusliikkeen synnyssä. Ei tarvitse
mainita kuin filosofian professori J. W Snellman ja historian
professori G. Z. Yrjö-Koskinen sekä kielitieteilijä
A. O. Freudenthal.
Vakuuttuakseen yliopiston merkityksestä autonomian ajan
yhteiskunnassa ei tarvitse lukea tutkimuksia. Riittää
pistäytyminen Helsingin yliopiston päärakennuksen
opettajainhuoneen lehtisalissa. Siellä seiniltä katsovat
vierailijaa entiset professorit J. W. Snellman, Elias Lönnrot
ja Matias Aleksanteri Castrén sekä dosentti J. L.
Runeberg. Viime kevääseen asti siellä oli myös
rehtori Zacharias Topelius. -- Siis koko kansallisen heräämisen
suurmiesgalleria.
Professorit osallistuivat aktiivisesti politiikkaan säätyvaltiopäivien
aikana. Viimeisillä säätyvaltiopäivillä
vuonna 1906 viidennes pappissäädyn edustajista oli professoreita
-- säätyhän käsitti myös koululaitoksen.
Kun vielä useita oli mukana aatelissäädyssä,
joka neljäs yliopiston silloin 64 professorista istui valtiopäivillä.
Ensimmäisessä yksikamarisessa eduskunnassa professorien
aktiivisuus jatkui, heissä oli monia sen keskeisistä
vaikuttajista.
Professorit myös organisoivat ulkomaisen mielipiteen maan
aseman tueksi sortovuosina. Heistä rekrytoitiin merkittävä
osa itsenäistyneen maan ulkomaanedustuksestakin.
Professoreilla oli huomattava vaikutus, kun suomalaisuusliike
lähti tunkeutumaan ruotsinkielisten silloin hallitsemaan
talouselämään. Useat professorit vaikuttivat olennaisesti
n.s. sinivalkoisen pääoman syntymiseen. He olivat perustamassa
Kansallis-Osake-Pankkia, sanomalehti Uutta Suomea, Kustannusosakeyhtiö
Otavaa ja vakuutusyhtiö Pohjolaa.
Itsenäisyyden ensi vuosikymmeninä professorien vaikutus
maan politiikkaan oli hyvin huomattava. Monet kuuluivat hallitusten
ykkösketjuun. Puolet pääministereistä ns.
ensimmäisen tasavallan aikana oli professoreita -- ja hallituksia
oli 22 -- silloinhan hallitusten keski-ikä oli vain vuoden
paikkeilla. Ja maassa oli vain yksi hallitus, jossa ei ollut ainoatakaan
professoria.
Kun puhun professoreista politiikan ykkösketjussa, ei kysymys
ollut yhdestä tai kahdesta miehestä. Professoripääministereitä
oli kaikkiaan seitsemän eri henkilöä, ja neljästä
tiedekunnasta. Heistä mainittakoon 20-luvun politiikan voimamies,
teologi Lauri Ingman, metsätieteen tutkija A. K. Cajander,
rikosoikeuden professori T. M. Kivimäki ja Rooman kirjallisuuden
Edwin Linkomies. Jatkosodan pääministeri Linkomies oli
yliopistoon palattuaan vielä niin rehtori kuin kansleri.
Politiikan rinnalla useat professorit vaikuttivat maan kehitykseen
oman ammattialansa puitteissa. Voisi mainita lasten terveyden
uudelle tasolle nostaneen Arvo Ylpön, hammaslääketieteen
ja hammashoidon perustajan Matti Äyräpään,
metsien hoidon uusille urille vieneet Cajanderin ja Yrjö
Ilvessalon sekä energiapolitiikassa teknillisen fysiikan
Erkki Laurilan.
Ei ihme, että professorien status on monien mielipidemittausten
mukaan ollut Suomessa korkea. Hyvä osoitus siitä on
professori Heikki Wariksen ja erään amerikkalaisen ammattiveljen
keskustelu. Se kertoo myös, että palkka ja status eivät
aina korreloi sataprosenttisesti. Heikki Waris oli monipuolinen
yhteiskunnallinen vaikuttaja, Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan
professori, ja Yhdysvaltain yliopistojen tuntija, myöhempi
akateemikko. Joskus viisikymmenluvulla eräs amerikkalainen
professori kysyi häneltä, mikä hänen palkkansa
oli. Waris vastasi: minun palkkani on puolet siitä kuin Teidän,
mutta minun nauttimani arvonanto yhteiskunnassa on kaksi kertaa
se kuin Teidän.
Hyvät kuulijat,
Mitä siis olisi sanottava professorin tehtävistä
historian valossa?
Itse opetukseen ja tutkimukseen kuuluvat tehtävät ovat
säilyneet aika samoina Turun Akatemiasta lähtien. Muutoksia
ovat tuoneet opiskelijamäärien paisuminen, muun opettajakunnan
syntyminen ja tekniikan antamat mahdollisuudet.
Suuri muutos on tapahtunut hallinnossa -- kysymysryhmässä
johtaja - esimies. Ennen 1960- luvulta alkanutta kehitystä
professorit eivät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta johtaneet
yliopiston laitoksia, koska laitoksia ei ollut. Aika ei mennyt
rahojen hankkimiseen tutkimusohjelmille eikä laitoksen johtajan
osastopäällikön työhön. Emeritus ei voi
tätä nykytouhua katsellessaan välttää
ajatusta, että jääkö tutkimukselle ollenkaan
aikaa. Mieleen tulee, miten joskus vuosisata sitten joku professori
virkaanastujaistensa jälkeen totesi: “nu får
det vara slut med den där satans vetenskap”. Tällä
hetkellä tuntuu siltä että tutkijan professorin
viran saadessaan täytyy huokaista: nu måste jag lämna
den där härliga vetenskapen.
Hallintoon kyllä oli osallistuttava. Mutta se tapahtui tiedekuntakollegion
jäsenenä. Se velvollisuus seurasi suoraan virasta. Patres
academici, varsinaiset professorit, kokoontuivat joka toinen viikko
päättämään tiedekuntansa asioista. Kukin
edusti tiedettään. Kollegio oli tieteitten, eikä
sosiaalisten ryhmien, kokonaisuus. Tällä eri tieteistä
vastaavien säännöllisellä kokoontumisella
oli todennäköisesti myös tieteidenvälisyyttä
edistävä vaikutus.
Monimutkaisempaa on vastata kysymykseen kolmannesta tehtävästä.
Uskallan väittää, että se Suomen yliopisto,
joka alkoi Turun Akatemiana ja jatkoi Aleksanterin ja Helsingin
yliopistona, on vaikuttanut omaan yhteiskuntaansa enemmän
kuin mikään muu yliopisto. Väite koskee toiseen
maailmansotaan päättynyttä aikaa. Niin merkittävä
oli yliopiston vaikutus kansalliseen heräämiseen, itsenäisyystaisteluun
ja itsenäisyyden muotoutumiseen.
Yliopistolla on siis ollut kolmas tehtävä, ja sen se
on hoitanut kunniakkaasti. Mutta siitä tuskin saa suoraa
mallia nykypäivään. Tuota kolmatta tehtävää
näet toteutettiin tavalla, jota opetusministeriössä
tuskin tarkoitetaan. Yliopisto ei vaikuttanut niin, että
konsistori, hallitus, olisi päättänyt, että
tämä ja tämä yhteiskunnan hanke olisi pantava
alulle, nämä ja nämä reformit toteutettava.
Itse asiassa juuri tuollainen vaikuttaminen oli kielletty.
“Kolmas tehtävä” toteutui, jos niin sanoisi,
tuottamuksellisesti, professorien aktiivisen osallistumisen kautta.
He tekivät sen sekä tietopääomallaan että
henkilökohtaisella innostuksellaan ja velvollisuudentunnollaan.
Siinä heitä auttoi viran nauttima arvovalta.
Kolmanteen sektoriin kuului myös professorien vaikutus ylioppilaitten
järjestöjen, nimenomaan osakuntien, kautta. Se tapahtui
erityisesti osakuntien inspehtoreina. Jos Helsingin yliopistolla
oli aikanaan suuri vaikutus yhteiskunnassa, samaa on sanottava
sen ylioppilaskunnasta. Sen osakunnissa nuori sivistyneistö
omaksui uudet aatteet ja niiden kautta levitti niitä koko
maahan.
Ehkä sallitaan, että otan esimerkin isästäni.
Hän johti kolme vuosikymmentä Suomen Kunnallisliittoa,
silloiselta nimeltään Maalaiskuntien Liittoa. Hän
oli maatalon poika Satakunnasta, ensimmäinen ylioppilas Lapin
Kaukolan kylästä -- ja seuraavaa kylä sai odottaa
monta vuosikymmentä. Koulu käytiin kortteerissa Raumalla.
Hän suoritti maisteriopinnot 1920-luvulla yhteiskunta- ja
humanistisissa tieteissä, normaalilla vauhdilla. Satakuntalainen
Osakunta oli elämän keskipiste. Sen inspehtorina oli
slavisti Juuse Mikkola. Yhdessä puolisonsa kirjailija Maila
Talvion kanssa inspehtori järjesti osakuntalaisille kulttuurikodissaan
Meilahden Laaksolassa osakuntalaisille kirjallisia iltoja, joissa
maalta tulleet ylioppilaat saattoivat tutustua taiteen ja tieteen
johtaviin nimiin. Nämä illat ja inspehtoriparin luoma
idealistinen ilmapiiri vaikuttivat maalaistalon poikaan kautta
elämän, vaikka hän toimi käytännön
kunnalliselämässä, valtakunnallista etujärjestön
johdossa. Osakunta kasvatti elämänuralle ainakin yhtä
paljon kuin opinnot, joita hän toki ei moittinut.
Isä joutui ottamaan palvellukseen suuren määrän
akateemisia kansalaisia. Oli mielenkiintoista seurata hänen
kriteerejään virkojen täytössä. Opintojen
kesken jääminen oli hakijalle tavaton miinus. Mutta
aika vähän oli merkitystä sillä, mitä
asianomainen oli opiskellut. Kun itse jo olin kotiutumassa yliopistoon,
tuo asenne minua hiukan harmitti.
Kerran kysyin häneltä, että miksi ihmeessä
Sinusta opintojen keskeyttäminen on niin raskauttavaa, jos
sillä sitten ei ole suurtakaan merkitystä, mitä
tiedettä joku on loppututkintoonsa opiskellut. Vastaus oli:
tutkinnon suorittaminen osoittaa, että mies pystyy viemään
ottamansa tehtävän loppuun. Mutta itse työtehtävänsä
hän oppii täällä. Ja kokemusta ylioppilasjärjestöissä
hän painotti paljon, usein ohi opintojen. Kun haettiin juristia,
osakunnan kuraattorina toiminut varatuomari oli ilman muuta vahvemmassa
asemassa kuin se, jolla oli lisensiaatin tutkinto vailla ylioppilasjärjestökokemusta.
-- siinäkin siis kolmas sektori vaikutti.
Edellä kuvailemaani entisajan monitoimiprofessoria, kansakunnan
ideologista ja poliittista johtajaa, on nykyisin vaikea kuvitella.
Professorit ovat kadonneet politiikasta. Viimeinen professori
ministerinä oli Gustav Björkstrand, ja hänenkin
pestinsä päättyi jo 1987. Nykyisessä eduskunnassa
on kolme professoria. Mutta kukaan heistä ei kuulu ykkösketjuun.
Syy professorien katoamiseen politiikasta tuskin löytyy
professorien laadun heikentymisestä. Syynä on, että
itse aika on muuttunut. Yhteiskunta on spesialisoitunut. Politiikka,
kuten urheilukin, on muuttunut kokopäivätyöksi.
Sitä on eduskunnan jäsenyyskin. Tieteellistä pätevöitymistä
professuuriin asti ja kannusten hankkimista virassa ei voi yhdistää
siihen tiehen, joka vie poliittiseen johtoasemaan. Toisin oli
silloin, kun eduskunta oli koolla paljon lyhyemmän ajan,
ja sen kokoontumispaikka Heimola sekä Yliopiston päärakennus
ja valtioneuvoston talo muodostivat lähes pihapiirin. Saattoi
pitää luennon ja kiirehtiä eduskuntaan, ja välillä
olla ministerinäkin. Tiedekään ei kehittynyt niin
huimaa vauhtia, että politiikassa touhutessa olisi pudonnut
kärryiltä.
Kunnon professori Wexionius ehkä liioitteli uskoessaan,
että yliopistot puhdistavat kansan tietämättömyyden
sumusta. Mutta kyllä ne sitä sumua ovat vähentäneet
ja näkyvyys on parantunut.
Risto Nieminen:
Suomalainen tutkimus näkyy maailmalla
Suomalaisten urheilijoiden menestys jäi hyvin vaatimattomaksi
Ateenan olympiakisoissa. Mitalitaulukossa Suomi on sijaluvun 60
paikkeilla 200 osallistujamaan joukossa. Historiallisen huono
sijoitus on saanut monet huolestumaan tilanteesta. Huippu-urheilu
nähdään lieveilmiöistään ja viihdeteollisista
piirteistään huolimatta tärkeänä kansallisen
identiteetin ja Suomi-kuvan kannalta.
Tieteellinen tutkimus on jossain määrin huippu-urheiluun
verrattava alue, jolla Suomi kamppailee kansainvälisestä
menestyksestä ja näkyvyydestä. Miten Suomi pärjää
?
Thomson-konserniin kuuluva Institute for Scientific Information
(ISI) kerää tietoa maiden tieteellisestä julkaisutoiminnasta.
Tieteenalakohtaisten julkaisutietojen lisäksi ISI:n tietokannat
kertovat julkaisujen saamista viittauksista, joiden määrää
voidaan ainakin karkealla tasolla pitää kansainvälisen
julkaisutoiminnan laatuindikaattorina.
Kymmenvuotiskaudella 1993-2003 suomalaiset tutkijat julkaisivat
yhteensä n. 70000 artikkelia vertaisarviokäytäntöä
noudattavissa kansainvälisissä tieteellisissä sarjoissa
ja lehdissä. Viittauksia suomalaisten tutkijoiden kirjoittamiin
artikkeleihin kertyi kymmenkertainen määrä, yli
700000. Näillä luvuilla Suomi sijoittuu julkaisujen
määrässä sijalle 24, viittausten määrässä
sijalle 19 ja julkaisua kohti laskettujen viittausten määrässä
sijalle 17. Jos viimeksi
mainittuun vertailuun otetaan mukaan vain maat, joilla on vähintään
50000 julkaisua (“high-impact countries”), Suomi sijoittuu
sijalle 9. Jos taas julkaisutoiminnan määrä- ja
laatuindeksit suhteutetaan väkilukuun, Suomi nousee aivan
ranking-listojen kärkisijoille, yhdessä Ruotsin, Tanskan
ja Sveitsin kanssa. Kaikkiaan listalla on 148 maata.
Suomi on siten vahva tieteellisen julkaisemisen toimija, jopa
absoluuttisin termein mutta ennenkaikkea kokoonsa verrattuna.
Kyseessä on myös laaja-alainen tutkimusaktiviteetti,
jonka indikaattoreita eivät yksittäiset suoritukset
kovin paljoa heiluttele. Olympiakisoissa muutama mitali saattaa
muuttaa taulukkosijoitusta huomattavasti.
Suomi on eniten siteerattujen “valioliigassa”
Suomi julkaisee keskimäärin yhden prosentin kaikista
maailman tieteellisistä artikkeleista. Aktiivisuus vaihtelee
tieteenaloittain. Suomalainen julkaisutoiminta on suhteellisesti
vilkkainta ekologian ja ympäristötieteiden alueella,
hiljaisinta matematiikan ja kemian alueilla. Eri tieteenalojen
laatuindikaattorina voidaan taas pitää viittausten määrää
verrattuna alan artikkelien keskimääräiseen sitaatioiden
määrään koko maailmassa. Vahvoina suomalaislajeina
näkyvät maatalous- ja metsätieteet, fysiikka ja
kliininen lääketiede. Huonoimmat vertailuindeksit saavat
avaruustutkimus, taloustiede ja immunologia.
Amos Pasternack, emeritusprofessori:
Professori – tutkija ja opettaja
Professorikunta on nykyään hyvin laaja ja osittain epäyhtenäinen.
On tutkimukseen tarkoitettuja akatemiaprofessorin ja tutkimusprofessorin
virkoja. Näiden tehtäviin ei kuulu akateeminen perusopetus,
mutta jatkokoulutus kylläkin. Virat sijoittuvat yliopistojen
erillislaitoksiin tai yliopistojen ulkopuolelle esimerkiksi valtion
sektorilaitoksiin. Näitä en käsittele, vaan keskityn
esityksessäni etupäässä tarkastelemaan niitä
perinteisiä yliopistojen professuurien haltijoita ja hoitajia,
joiden tehtäviin kuuluu toteuttaa laajasti yliopistolain
edellyttämiä velvoitteita.
Yliopistojen tehtävät, uuden tiedon luominen, osaavien
ihmisten kasvattaminen isänmaan ja ihmiskunnan palvelukseen
ja yhteyksien luominen ympäröivään yhteiskuntaan,
määritellään yliopistolaissa, jonka uusi versio
on voimassa vajaan vuoden kuluttua. Yliopistomme ovat siis suomalaisen
yhteiskunnan keskeisiä kehittäjiä. Yliopistojen
professoreille lankeaa kyseisten tavoitteiden toteutumista ajatellen
hyvin laaja ja hyvin erilaisia kykyjä ja taitoja edellyttävä
tehtävä. Voidaan syystä kysyä onko inhimillisesti
ajatellen mahdollista, että kovin monessa professorissa yhdistyisivät
etevä tutkija, hyvä opettaja ja taitava suhdetoiminta-asiantuntija.
Vai onko niin, että kyseiset kyvyt ovat yleensä jopa
toisensa poissulkevia. Tulevista professoreista vain harvat ovat
saaneet ne syntymälahjana. Useimpien on, jos haluavat tehtävänsä
hyvin hoitaa, kehitettävä niitä hyvälle tasolle
opiskelemalla ja harjoituksella. Jos mielikuva professorista kammioonsa
tai laboratorioonsa eristäytyvänä tutkijana, vähän
kummallisena originellina ihmisenä on oikea, ei ainakaan
yhteiskunnallisten suhteiden kehittäminen tule ensimmäisenä
mieleen.
Se mitä ajattelen professorista tutkijana ja opettajana
perustuu 30 vuoden omakohtaisen kokemukseen päätoimisena
yliopiston professorina. On siis kokemusta, mutta objektiivisesta
näkemyksestä en voi olla varma. Lähtökohtaisesti
katson, että esitelmäni otsikon sanajärjestys –
tutkija ja opettaja – sisältää tärkeän
arvovalinnan. Siinä on kiteytettynä perinteisen sivistysyliopiston
idea tutkimuksen ja opetuksen yhteydestä. Se sopii myös
modernin yliopistoajatuksen taustaksi – yliopisto on sen
mukaan vapaan tutkimuksen ja sen pohjalta toteutetun vapaan opetuksen
tyyssija. Semanttisesti käsitettynä tekijää
kuvaava otsikon ensimmäinen sana – professori ( alun
perin ammattimies, mutta nykysuomessa alan ylin opettaja) –
painottaa opetuksen roolia. Yliopistojen asioista keskusteltaessa
nousevat tietenkin tutkimuksen edellytykset ja kehittäminen
etusijalle. On kuitenkin perusteltua yhä enemmän pohtia
myös opetuksen asemaa tässä ideologisesti tärkeässä
tutkimuksen ja opetuksen parisuhteessa. Olisi myös tarvetta
luoda yliopisto-opetukselle nykyistä paremmat edellytykset
toteutua tavalla, joka vastaa ajan käsityksiä oppimisesta.
Pelikenttä ei ole tyhjä, sillä varsinkin viime
vuosien aikana monet yliopistot ovat sisäisen ja ulkoisen
arvioinnin pohjalta tarkastelleet opetustaan ja lähteneet
sitä kehittämään.
Minkälaisia ominaisuuksia pitäisi olla niillä
ihmisillä, joita yliopisto on kasvattanut isänmaan ja
ihmiskunnan palvelukseen? Ehkä tärkeintä on, että
he ymmärtävät vapaan tieteellisen tutkimuksen merkityksen
uuden tiedon luomisessa ja kyseenalaistavat olemassa olevan. He
ovat sisäistäneet tieteen etiikan tärkeimmän
olemuksen eli rehellisyyden, mikä ohjaa heitä missä
tietojaan ja osaamistaan soveltavatkin. Heitä luonnehtii
avoin mieli, uteliaisuus ja kyky itsenäiseen ajatteluun.
Tältä pohjalta nousee uusien ideoiden rohkea testaaminen,
tavallaan tieteen harppauksenomaisen edistymisen edellytys. Kiteytettynä
on kyse kriittisestä ja itsenäisestä ajattelusta;
myös tieteellisen ajattelun ja ammatillisen osaamisen yhdistämisestä.
On tärkeätä ymmärtää ja hyväksyä
yliopisto-opetuksen erityispiirteet. Edellä tuli jo korostettua,
että kaiken opetuksen on perustuttava tutkimukseen. On siis
ilmeistä, että tutkijalla on tässä mielessä
luonnostaan lankeava tehtävä, mutta vaarana on, että
rakkaus omaan yleensä melko suppeaan alaan voi estää
avaramman näköalan välittämistä opiskelijoille.
Toinen yliopisto-opetuksen erityispiirre on, että oppijat
ovat aikuisia, joilla on jo paljon pohjatietoa ja ennakkokäsityksiä.
Elämänkokemus voi olla vähäinen ja useimmiten
puuttuu selkeä kuva tulevan työn kehyksistä ja
professiosta. Tiedollisten tavoitteiden ohella on siis muitakin
tärkeitä asioita, jotka olisi otettava huomioon opintojen
yhteydessä. Oppimisen tavoitteena on kyky ymmärtää
ja soveltaa uutta tietoa. Opiskelijan on opittava ajattelemaan,
ei vain toistamaan annettua tietoa. Tämän vuoksi opiskelijan
on muodostettava itselleen uusia tiedon rakenteita, jotka ovat
hänelle mielekkäitä ja merkityksellisiä. Uusi
tieto rakentuu vanhan päälle ja oppijalta vaaditaan
tiedon aktiivista työstämistä. Puhutaan konstruktivistisesta
näkökulmasta oppimiseen. Tieto on myös merkityksensä
ja soveltuvuutensa osalta voitava sijoittaa siihen maailmaan johon
se kuuluu. Lääketiede on hyvä esimerkki alasta,
jossa käytännön toiminta on moniammatillista yhteistyötä;
tarvitaan siis yhteisen tiedon oppimista aidossa ympäristössä.
Käytännössä se tarkoittaa, että annetun
tai jaetun opetuksen sijasta tulisi käyttää aktivoivia
oppimismenetelmiä, joissa erilaisilla opiskelijoiden suorittamilla
tehtävillä on keskeinen sija. Tätä periaatetta
on mahdollista toteuttaa erilaisissa oppimisympäristöissä,
ehkä parhaiten pienryhmissä, mutta myös luennoilla.
Hyvä luento on inspiroiva ja mieleenpainuva kokemus, mutta
yksisuuntainen luennoiminen ei taida tuottaa juuri lainkaan sisäistettyä
tietoa kotiin vietäväksi. Ajattelu- ja päättelytehtävien
kautta kehitetään ajattelua. Tiedon soveltamista puolestaan
kehitetään oikeassa käytäntöä vastaavassa
ympäristössä. Opiskelijoiden itseohjautuvuus ja
omaehtoinen tiedonhaku on keskeisellä sijalla. Varsinkin
nopeasti kehittyvillä tieteenaloilla, joissa tieto karttuu
ja vanhenee pikavauhtia, professoreilla saattaa olla sellainen
harha, että he parhaiten hoitavat opetustehtävänsä
kun kertovat opiskelijoille luennoilla kaiken minkä tietävät.
Tärkeämpää olisi ydinainestiedon tunnistaminen
ja opiskelijoiden valmentaminen aktiiviseen tiedonhakuun ja sen
kriittiseen arviointiin.
Hiljaisen tiedon välittyminen mallioppimisen kautta on tärkeä
elementti, joka asettaa professorin erityisen vastuulliseen asemaan.
Omakohtaisia kokemuksia on sekä hyvistä että huonoista
malleista. Uskon, että molemmat voivat olla opiskelijalle
yhtä hyödyllisiä. Opettajien ja opiskelijoiden
välinen välitön ja kollegiaalinen suhde auttaa
jälkipolven sosiaalistumisessa. Lääketieteellisissä
tiedekunnissa on tässä pitkä perinne.
Opiskelijat tulisi myös ottaa varhaisessa vaiheessa mukaan
tutkimukseen ryhmien tasavertaisina jäseninä. Käsittääkseni
tämä perinne on toiminut lääketieteellisissä
tiedekunnissa hyvin ja turvannut suhteellisesti laajan nuoren
tutkijapolven rekrytoinnin. Tällä hetkellä on niin
Suomessa kuin muuallakin Euroopassa vaikeuksia rekrytoida lääkäriksi
opiskelevia tai nuoria tutkinnon suorittaneita lääkäreitä
lääketieteelliseen tutkimukseen. Enemmän tutkijoita
tulee luonnontieteellisen perustutkinnon suorittaneista. Syitä
on useita, joista epävarma tulevaisuus varmasti on yksi tärkeimmistä.
Taustalla näen yliopistosairaaloiden muuttumisen akateemisen
kliinisen tutkimuksen tyyssijoista tulosta tuottaviksi terveystehtaiksi.
Siitä ympäristöstä nuoren on vaikea löytää
akateemisen uran tehnyttä opettajaa samastuksensa kohteeksi.
Tuskin kukaan kieltää, että opetus ja sen kehittäminen
ovat yliopistoissa yleensä olleet toissijaisia tutkimukseen
tehdyn panostuksen rinnalla. Syitä on useita, ja ne on useimmiten
helppo ymmärtää joskaan eivät välttämättä
aina hyväksyttäviä. Ensinnäkin perinteistä
suhtautumista opetukseen välttämättömänä
pahana, joka häiritsee tutkimustyötä ottamalla
siltä aikaa, on vaikea katkaista. Resurssien ollessa rajallisia
tehdään ensisijaisesti sitä mistä tulee kunniaa
ja kiitosta. Kun professorin virkaan tullaan käytännössä
yksinomaan tieteellisten ansioiden perusteella, ei ole odotettavissa,
että virassa oleminen muuttaisi kiinnostuksen kohdetta.
Kun tutkimuksen pitkäjänteinen jatkuminen on enenevästi
turvattava ulkopuolisella kilpailutetulla rahoituksella on ymmärrettävää,
että tutkimukseen on panostettava ja apuraha-anomuksiin on
käytettävä paljon aikaa. On mielenkiintoista todeta,
että hiljan kaksi hyvin erilaista huippututkijaa käyttivät
samantapaiset puheenvuorot. Akatemiaprofessorina toimiva molekyyli-
ja syöpäbiologi Kari Alitalo kiinnitti Helsingin Sanomien
haastattelussa huomiota siihen kuinka paljon tehokasta työaikaa
on käytettävä tutkimuksen rahoituksen hankkimiseen.
Suurimpana harmina hän pitää rahoituksen kangistumista:
vaaditaan pitkän ajan suunnitelmia ja niiden noudattamista
vaikka tutkimuksessa tehdyt yllättävät havainnot
voivat viedä sitä aivan uuteen suuntaan. Sosiaalipsykologian
emeritusprofessori Antti Eskola puolestaan ihmetteli Aamulehdelle
antamassaan 70-vuotispäivänsä haastattelussa sitä
kuinka nyt yliopistolla kaikki puhuvat rasittuneina tutkimussuunnitelman
teosta. Yhä harvempi kertoo, että on saanut tutkimuksen
valmiiksi ja että on saanut niitä ja niitä tuloksia.
Tutkimus ohjautuu hänen mielestään liikaa rahoituksen
myötä, joka yhä enemmän on hankittava ulkopuolelta.
Eskolan mielestä tutkimuksen pitäisi johtaa tutkijaa
ideasta ja aiheesta toiseen. Nyt tutkija tekee työn ja alkaa
miettiä uutta aihetta, johon saisi rahoitusta. Edellistä
tutkimusta ei ehdi kunnolla analysoida , eikä voi rauhassa
miettiä tulosten merkitystä. Nämä puheenvuorot
heijastavat käsittääkseni aika hyvin sitä
ilmapiiriä mikä yliopistoissa tällä hetkellä
vallitsee. Ei voi välttyä ajatukselta, että tämä
kaikki uhkaa tutkijan luovuutta ja tutkimuksen iloa. Kun tähän
vielä lisätään se työ mikä on tehtävä
ulkopuolisen rahoituksen kanavoimiseksi ja sen oikeudellisuuden
turvaamiseksi ja eettisten toimikuntien edellyttämien velvoitteiden
täyttämiseksi, voi kulua vuosi tai kaksi ennen kuin
suunniteltuun tutkimukseen voidaan ryhtyä.
Tutkimustyö on kiehtovaa ja jännittävää,
luovuuden kaipuuta toteuttavaa, kunnian ja palkitsevuuden kautta
potentiaalisesti huumaavaa. Tutkimustyön tuloksia on helpompi
mitata kuin opetustyössä saatuja tuloksia. Kiitoksen
saaminen on todennäköisempää tutkimustyön
tuloksista kuin opetussuorituksesta. Mutta professoreiden tulisi
ehkä yrittää nähdä voimavarana opiskelijan
ja opettajan välisen vuorovaikutuksen. Opettaminen on vaikeata
jos sen oikein haluaa taitaa. Kyse on useinkin itsensä likoon
panemisesta. Pelko siitä, että tietämättömyys,
avuttomuus tai kyvyttömyys välittää tietoa
paljastuisi voi olla raskas taakka. Olisi hyvä muistaa, että
nöyryys on tässäkin niin kuin vaatimattomuus: se
pukee ja saa myötätuntoa osakseen. Opettamisen taito
ei ole myötäsyntyistä, vaan sen saavuttaminen edellyttää
kouluttautumista, oppimisteorioiden omaksumista ja usein ajattelun
ja omien asenteiden muokkaamista uuteen uskoon.
Aika tavallista on, että professori on halukkaampi ottamaan
hallintotehtävän kuin kehittämään oman
alansa yliopisto-opetusta. Ehkä tuntuu jotenkin siltä,
että hallinto häiritsee vähemmän tutkimusta
kuin opetus. Totuus on useimmiten aivan toinen. Mutta voihan olla,
että hallinnossa toimiminen tuo oman alan tarpeisiin lisää
resurssia, vaikka epäilen ettei tämäkään
yleensä toteudu. Päinvastoin, omien etujen hoitaminen
katkaisee kyllä yleensä hallintouran lyhyeksi.
Vielä koskettelen asiaa, joka laajemmin tarkastellen liittyy
tutkimus- ja oppimisympäristöön. Rauhallinen ja
harmoninen ympäristö, jossa myös henkilösuhteet
ovat kunnossa, on olennaisen tärkeä, kun ajatellaan
uusien ideoiden syntyä ja opettajien ja opiskelijoiden hedelmällistä
vuoropuhelua. Mutta onko tulosjohtaminen myötäjäisineen
tullut yliopistoon nakertamaan tätä perustaa? Miten
tulokseen tuijottaminen soveltuu yliopistoideologiaan? Yliopiston
tutkimuksen ja opetuksen kytkeminen tulokseen on ilman muuta ongelma.
Herää paljon kysymyksiä. Miten voidaan yhdistää
toisiinsa tavoite nopeasti syntyvistä tuloksista ja vapaa
tutkimus, joka pohjautuu monipuoliseen ajatteluun ja sen edellyttämään
rauhallisen ilmapiirin? Onko mitenkään mahdollista,
määritellä tutkimuksen välittömästi
näkyvän tuloksen merkitystä pitkällä
aikavälillä edes vertaisarvion pohjalta? Tai ehkä
juuri vertaisarvio tekee sen erilaisista inhimillisistä syistä
johtuen mahdottomaksi. Kun tiede etenee sattuman harppauksin,
tärkeintä on ilmapiiri, jossa uutta voi syntyä.
Tarvitaan samassa tilassa toimivia, mutta eri tavoin ajattelevia
lahjakkaita ihmisiä – paljon puhuttu kriittinen massa
- uusia ideoita ja uutta tietoa luomaan ja keksimään
suuria asioita. Opettamisessakin voi olla liian kova vauhti. Ei
taida olla viisasta pitkällä tähtäimellä
pakottaa kaikkia opiskelijoita suorittamaan tutkintonsa tietyssä
määräajassa, vaikka siihenkin on perusteensa. Oppiminen
ja tiedon sisäistäminen vaatii aikaa ja sellainenkin
on sallittava
Lopuksi totean, että en osaa ennustaa miltä näyttävät
yliopistoprofessorin tehtävät 10-15 vuoden kuluttua.
En osaa vastata siihenkään miten hyvin yliopistot voivat
jatkossa vaalia tutkimuksen ja opetuksen yhteyttä korostavan
idean toteutumista. Voi olla, että yhteiskunnan rakenteita
ja toimintoja koskettavat muutokset edellyttävät yliopistojen
sopeutumista uudenlaisten koulutusohjelmien tuottamiseen. Oli
niin tai näin, yhteiskunta tarvitsee ammattilaisia, jotka
eivät ole elämälle vieraita. Opetuksen kehittäminen
ja oppimisen edellytysten luominen tulee siksi olemaan entistä
tärkeämpää. Käytännön ratkaisu
saattaisi olla luoda yliopistoihin ansioitumisputket, joissa vankan
tutkijakokemuksen omaavat voisivat halutessaan tehdä uraa
opetuksen alalla. Ryhmässä tai oppialalla voisi siis
olla rinnan ja yhteistyössä tutkimusprofessoreita ja
opetusprofessoreita.
Satu Lähteenmäki:
Professorijohtajan tärkein työkalu on terve itsetunto
Takana ovat ne ajat, jolloin professorin tärkein tehtävä
oli oma tutkimustyö. Nykypäivän professori on oman
oppiaineensa toimitusjohtaja, jonka kontolla on sekä oman
tieteenalan eteenpäinvieminen ja kaikkinainen edistäminen
että henkilöstön hyvinvointi.
Etenkin yhden professorin oppiaineessa johtaja kantaa vastuuta
sekä tieteenalastaan että hallinnosta. Ihmisten ja resurssien
hankinta ja ylläpito ja akateeminen sisällöntuotanto
eli opetuksen ja tutkimuksen suunnittelu ja ylläpito kulkevat
arjessa käsi kädessä, mutta vetävät joskus
konkreettisesti eri suuntiin.
Surutyötä, oman arvon ymmärtämistä
ja yhteispeliä
- Tärkein professorijohtajaa arjessa kantava ominaisuus
on terve itsetunto, tiivistää johtamisen ja organisoinnin
professori Satu Lähteenmäki. Akateemisen johtajan päivittäin
hallittava pelikenttä on poikkeuksellisen laaja ja monihaarainen.
– Akateemiset johtajat valitaan tehtäviinsä pääasiassa
muiden kuin johtajanominaisuuksiensa perusteella. Niin toimitaan
usein yrityselämässäkin, jossa parhaat asiantuntijat
valikoituvat yleensä johtajantehtäviin. Onnistuakseen
akateemisen johtajan on oivallettava, kuinka hänen roolinsa
muuttuu. Tutkijan identiteetti siirtyy sivuun johtajuuden tieltä.
Muutos on monelle iso mentaaliharppaus. Et olekaan enää
automaattisesti “viisain omalla asiantuntemusalueellasi”.
Olet kuitenkin tärkein, jos pystyt luomaan onnistumisen edellytyksiä
työyhteisösi muille jäsenille. Hyvä johtaja
kestää muutoksen ja ymmärtää oman arvonsa
uudessa tilanteessa. – Omasta aktiivisesta kokopäivätutkimuksesta
luopuminen vaatii meiltä professoreilta yleensä surutyötä.
Professorilla on kuitenkin jatkossa oikeus odottaa, että
tutkimusryhmä huolehtii tiedonhankinnasta ja tuottaa uutta
tietoa ryhmän jalostettavaksi. Tässä jalostuksessa
ja uuden tiedon markkinoille viemisessä professorilla on
taas ryhmän nimekkäimpänä edustajana tärkeä
tehtävänsä hoidettavanaan, muotoilee Lähteenmäki.
Kaksintaisteluista yhteispeliksi
Ihmisten johtamisessa akateemisella johtajalla on paljon pelissä.
Akateeminen työyhteisö koetaan usein poikkeuksellisen
repiväksi. Professoriksi tullakseen
hakijan on voitettava jokainen kisa ja perille päästyään
taas opittava häviämään samoissa tiedonhankintakisoissa,
eli annettava muiden mennä ohitse. Itsetunnon uudet elementit
ja uuden yhdessä tuotetun tiedon esillepanon mekanismit on
tiedostettava. Professori ei ole tieteellinen varas esittäessään
oman tutkimusryhmänsä tietoa, jonka jalostamiseen hän
on osallistunut. Korrekti copy right -käytäntö
on kaiken perusta eli viittaukset oikeisiin lähteisiin on
muistettava. Yhteinen tiedontuotanto edellyttää myös
uudenlaista yhteisöllisyyden kokemusta, joka on monille yksilösuorituksia
ihannoineille tieteenaloille ollut vieras.
Yliopistomaailma on kisailukulttuuriltaan keskimääräistä
rankempi ympäristö myös johtajalle. Eri kilpailuasetelmista
johtuen johtajalla on usein alaisenaan aiemmin samaan maaliin
kirineitä yksilösuorittajia – ehkä myös
omia kilpahakijoitaan, jotka pitäisi uudessa tilanteessa
valjastaa pelaamaan yhteiseen maaliin. Johtajan on kyettävä
pitämään huolta ihmisistä, jotka ovat henkisesti
vereslihalla monista syistä ja siksi vaativia johdettavia.
Pienen maan ongelmista johtuen takana voi olla myös monia
aiempia gradeerauksia, joissa on jouduttu julkisesti arvioimaan
toisen tieteellistä panosta. Inhimillinen muisti on tunnetusti
pitkä ja se rasittaa yhteistyötä. Vanhoja luurankoja
löytyy oppiaineiden kaapeista joskus runsaanpuoleisesti eikä
kukaan välttämättä edes muista kaikkien kaunojen
syntyhistoriaa. Pitkät työurat lisäävät
näiden luurankojen määrää ja akateemisiin
työyhteisöihin hiipinyt pakkotahtisuus lisää
hankalasti poistettavaa kollektiivisen riittämättömyyden
tunnetta.
Pitkien työurien vastapainona on hyvin lyhyeksi jääviä
määräaikaisia työuria. Tieteen tekemiseen,
opetukseen ja yhteiskunnan moninaiseen palvelemiseen riittävän
kriittisen massan synnyttäminen jatkuvasti muuttuvalla pelaajamiehityksellä
onkin professorijohtajan arkisia pulmia. Samalla hänen pitäisi
pystyä olemaan esimiehenä kunnioitettavissa työyhteisössään
ja kannettava hyvin erilaisia ihmisiä henkisesti.
Tuloksen puute ei vie ulos – eikä tulos tuo
aina palkintoa
Ei-tuotannollisen, tutkimuksen ulkopuolisen työn määrä
on moninkertaistunut professorin arjessa ja tuottanut paljon pakkotahtisuutta
ja uutta hallinnollista työtä, jota kukaan ei haluaisi
tehdä, jos voisi vapaasti valita. Omat lisänsä
tuo yliopistoihin istutettu tulosjohtaminen, joka on toteutunut
puutteellisena. Tavoitteita kyllä asetetaan ja niiden toteutumista
mitataan, mutta tuloksesta ei aina voida palkita eikä myöskään
sen puute vie ulos pelikentältä. Johtajan kontolle jää
monenlaista arviointia ja mittaamista.
- Varovainen siirtyminen uuteen palkkausjärjestelmään
on kuitenkin oikea suunta, vaikka siihen liittyvä arviointityö
onkin vaativaa eikä houkuta juuri ketään. Toiminnan
suuntaamiselle tulospalkkaus on kuitenkin positiivinen asia, valitettavasti
kannusteosan suuruus on toistaiseksi vain olematon. Palkkapottiin
täytyisi saada tuntuvasti lisää jaettavaa, että
se tarjoaisi todellisia kannustemahdollisuuksia ja auttaisi myös
kilpailemaan yksityissektorin kanssa. Tulospalkkio on kuitenkin
tulosohjauksen välttämätön edellytys ja meidän
on opittava sen kanssa elämään nyt kun mahdollisuus
siihen viimein on tulossa, vaikkakin puutteellisena, kannustaa
Lähteenmäki.
Mistä tukea esimiestyöhön?
- Professorijohtajan elämää helpottaisi aika ajoin
taattu riittävän pitkä sapattivapaa, jolloin esimies
voisi ladata akkujaan ja tietovarastojaan omalla tieteenalallaan.
Se auttaisi kantamaan myös hallinnollisten velvoitteiden
kuormaa. Laitosjohtajuus, joka kehitettiin aikanaan keventämään
rinnakkaisten oppiaineiden esimiesten hallinnollista taakkaa,
ei monessakaan paikassa ole onnistunut tavoitteissaan ja sitä
pitäisi kehittää jotta hallintoportaita saataisiin
karsittua. Yliopistojen byrokratiaa pitäisi muutenkin kyetä
keventämään. Tarvitsemme lisää joustavuutta
yliopistojen arkeen, perää Lähteenmäki.
Valmista johtajakoulua akateemisille esimiehille Lähteenmäki
ei ole löytänyt, sillä jokainen akateeminen ryhmä
ja oppiaine on omanlaisensa johdettava. Esimiestyön problematiikkaan
sen sijaan voi perehtyä oppimalla ymmärtämään
yleisimpiä ihmisten johtamisen sudenkuoppia. Ratkaisukeskeiset
menetelmät auttavat syntyneiden pattitilanteiden aukomisessa
ja eteenpäin katsominen voittaa yleensä menneisyyteen
jämähtämisen. Tiedon lisääminen organisaatioiden
toiminnasta on hyvä asia, mutta ei sellaisenaan vielä
tee kenestäkään hyvää johtajaa. Oma johtamistapa
on edelleenkin etsittävä kantapään kautta,
sanoo Lähteenmäki ja alleviivaa jälleen akateemisen
johtajan tervettä itsetuntoa, sillä huonommuuden ja
epäonnistumisen kokemus säteilee väistämättä
johdettavaan yksikköön. Kokemus onnistumisesta auttaa
jokaista johtajaa kantamaan omat puutteensa ja näkemään
alaistensa onnistumisen arvon myös omalle työlleen.
Teksti: Tuula Vainikainen
Mauno Kosonen:
Professori ja kolmas tehtävä
Yliopistot ovat saaneet uudessa yliopistolaissa ns. kolmannen
tehtävän, joka voidaan tulkita yhteiskunnalliseksi vuorovaikutukseksi
(YVV). Pikemmin kuin tehtävä, varsinkaan uusi, se on
lakitekstinkin mukaan näkökulma, joka yliopistojen tulee
ottaa huomioon. Lain mukaan “Tehtäviään hoitaessaan
yliopistojen tulee toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan
kanssa ja edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan
yhteiskunnallista vaikuttavuutta.”
Yliopistojen ns. kolmannen tehtävän sisältö
on valtakunnallisestikin vasta vähitellen muotoutumassa,
niin Helsingin yliopistossakin. Edelleen mietitään,
mikä on se lisä yliopistojen normaaliin toimintaan,
jota lakitekstin täydennyksellä halutaan erityisesti
korostaa? Usein se on tulkittu velvoitteeksi osallistua entistä
voimakkaammin yhteiskunnan alueelliseen kehittämiseen, mutta
pitääkö se sisällään muitakin lisävelvoitteita?
Mielenkiintoista on pohtia sitäkin, mitä käytännössä
tarkoittaa se, että yliopisto toimii vuorovaikutuksessa muun
yhteiskunnan kanssa. Miten tämä velvoite jakautuu esimerkiksi
eri henkilöstöryhmien kesken? Tuskin on ajateltu riittävän,
että rehtori pitää yhteyttä ympäröivään
yhteiskuntaan tai se, että opiskelijat ja nuoremmat tutkijat
askartelevat opinnäytetöissään elävästä
elämästä hankittujen aineistojen kanssa. Ilmeisesti
lakia säädettäessä on ajateltu, että
velvoite koskee koko yliopistoyhteisöä, sen kaikkia
toimia ja toimijoita. Kokemuksesta kuitenkin tiedetään
että kaikkien tehtävä ei välttämättä
ole kenenkään tehtävä ja pahoin pelkään,
että vastuu tästä lakisääteisestä
lisäpainotuksesta yliopistojen normaalirutiineihin, tulkittiinpa
sen sisältö miten tahansa, lankeaa viime kädessä
professorikunnan harteille.
Tutkimus ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus
Vuorovaikutus yhteiskunnan kanssa on sisältynyt yliopistolliseen
tutkimukseen sen syntymisestä lähtien. Tarve vuorovaikutukseen
on kasvanut voimakkaasti viime aikoina. Syynä tähän
on ollut tutkimusrahoitusrakenteen muutos ja julkisen vallan tiukentuneet
tuloksellisuus- ja tehokkuusvaatimukset. Myös yhteiskunta-
ja elinkeinorakenteen muutos ovat lisänneet tieteellisen
tutkimuksen merkitystä ja yhteiskunnan eri toimijoiden kiinnostusta
sen hyödynnettävyyteen.
Yliopistojen odotetaan toimivan entistä voimakkaammin innovaatioiden
synnyttäjänä, harjoittavan tutkimusta erityisesti
strategisesti tärkeillä teknologian ja talouden aloilla
ja käsittelevän yhteiskunnallisten muutosten mukanaan
tuomia ongelmia. Tämä kaikki edellyttää kiinteää
vuorovaikutusta eri toimijoiden kanssa, mutta ei vielä takaa
tieteellisen tutkimuksen vaikuttavuutta. Se edellyttää
paitsi tutkimustulosten sisällöllistä relevanssia
myös onnistumista tiedon siirrossa mahdolliselle hyödyntäjälle,
jolla tulisi lisäksi olla riittävä kyky tiedon
hyödyntämiseen. YVV:n näkökulmasta tutkimukseenkaan
perustuva tieto sinänsä ei vielä hyödytä
ketään, vaikka se olisi julkaistunakin olemassa.
Tutkimuksen vaikuttavuus ilmenee ainakin kolmella tavalla. Yliopistollista
tutkimusta voidaan hyödyntää 1) tutkimuksessa,
mikä kuuluu tieteellisen tutkimuksen luonteeseen, 2) opetuksessa,
käsittäen kaikki koulutuksen tasot perusopetuksesta
tieteelliseen jatkokoulutukseen ja aikuiskoulutukseen saakka,
mukaan luettuna oppikirjojen tuottaminen ja 3) kaupallisesti,
elinkeinoelämän toimijoiden välityksellä.
Varmaan on muitakin tapoja olemassa. Tieteellisen tutkimuksen
vaikutusten todentamista vaikeuttaa se, että usein ne ovat
epäsuoria ja syntyvät hyvinkin pitkällä aikavälillä.
YVV:n haasteita tutkimuksen näkökulmasta on mm. tasapainoilu
erilaisten yhteiskunnassa ilmenevien intressien välillä.
Akateemiset intressit eivät aina käy saumattomasti yhteen
valtiovallan, yritysmaailman tai kansalaisyhteiskunnan odotusten
kanssa. Voimistuva kilpailu rahoituksesta saattaa johtaa siihen,
että edellytykset tutkimuksen tekemiseen yleensä ja
erityisesti kaupallisesti hyödynnettävissä olevan
tutkimuksen tekemiseen vaihtelevat suuresti tieteenaloittain.
Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä,
että yliopistollisen tutkimuksen tekemisestä vastaavat
professorit olisivat edustamistaan aloista johtuen lähtökohdiltaan
eriarvoisessa asemassa lakipykälän loppuosan noudattamista
ajatellen.
Koulutus ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus
Koulutuksessa YVV alkaa opiskelijoiden rekrytoinnista. Yhä
enemmän ollaan yhteydessä myös mahdollisiin työllistäjiin
tekemällä tunnetuksi edustamiensa tutkintojen sisältöjä
ja valmistuneiden osaamista sen turvaamiseksi, että omat
kasvatit pääsevät valmistuttuaan kiinni työelämään.
Yhteistyötahoina ovat mm yritykset ja muut työnantajat,
tutkimuslaitokset, ammattijärjestöt ja – liitot,
ministeriöt ja alumnit.
Myös koulutuksen osalta YVV on tasapainoilua ympäröivän
yhteiskunnan ja yliopiston omien intressien välillä.
Miten suhtautua silloin tällöin esiin nouseviin akuutteihin
tarpeisiin kouluttaa nopeasti lisää ihmisiä tietylle
alalle tilapäisellä lisäresurssoinnilla? Miten
varmistaa, etteivät nämä tilapäiset käytännöt
pääse muodostumaan vallitseviksi, jolloin yliopistolliseen
koulutukseen oleellisesti liittyvä pitkäjänteisyys
vaarantuu. Tämäkin koskee mitä suurimmassa määrin
professorikuntaa.
Koulutuksen puolella isona haasteena on kansainvälisen vuorovaikutuksen
lisääminen. Opetuksen kehittäminen edellyttää
sitä ja lisäksi Suomi tarvitsee myös kansainvälisiä
osaajia kilpailukykynsä turvaamiseksi. Bolognan prosessin
tavoitteena oleva yhteinen eurooppalainen korkeakoulutusalue tulee
työllistämään suomalaistakin professorikuntaa
lähivuosina varsin merkittävästi.
Kansallisen vuorovaikutuksen lisäämisessä riittää
myös tehtävää. Yhteistyö yliopistojen
kesken virtuaaliyliopistohankkeessa ja valtakunnallisen JOO sopimuksen
käyttöön otossa lisäävät professorienkin
työtaakkaa lähivuosina.
Yliopistojen osallistuminen alueelliseen kehittämiseen
Yliopistojen rooli alueellisessa kehittämisessä on
ollut esillä OPM:n tuottamissa asiakirjoissa jo muutaman
vuoden ajan. Tuorein on OPM:n asettama velvoite yliopistoille
ja ammattikorkeakouluille uusia niiden parin vuoden takaiset yhteiset
alueelliset kehittämisstrategiat ensi syksyyn mennessä.
Aluestrategioiden tulee olla vähintään maakuntatasoisia,
mielellään maakunnan rajat ylittäviäkin. Tehtävä
koskee sekä emoyliopistojen että sivutoimipaikkojen
sijaintimaakuntia ja erityisesti sitä on korostettu yliopistokeskuspaikkakunnilla,
joilla urakkaan osallistuu useampia yliopistoja ja ammattikorkeakouluja.
Helsingin yliopistolle tämä toimeksianto merkitsee osallistumista
aluestrategioiden päivittämiseen vähintään
11 maakunnan alueella, mielellään useammankin.
Myös erillislaitosten ja verkostojen toiminta on viime kädessä
professorikunnan vastuulla. Professorit toimivat laitosten ja
verkostojen johtajina ja osallistuvat niiden hallintoelimiin,
joissa usein on myös ympäröivän yhteiskunnan
edustajia. Ainakaan nämä professorit eivät voi
välttyä yhteiskunnalliselta vuorovaikutukselta yliopistotehtävissään.
Professori ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus
Se mitä edellä on todettu yliopistojen tehtäväksi
tai velvoitteeksi, lankeaa suurimmalta osalta professorikunnan
vastuulle. Yksittäisen professorin kohdalla se merkitsee
toimenkuvan monipuolistumista entisestään. Enää
ei riitä, että vuorollaan osallistuu oman laitoksensa
tai tiedekuntansa hallintoon. Nyt edellytetään lisäverkottumista
niin yliopiston sisällä kuin sen ulkopuolellakin erilaisten
toimijoiden kanssa, niin tutkimuksessa kuin opetuksessakin. Yhä
harvempi professori voi keskittyä vain sen tekemiseen mitä
itse pitää tärkeimpänä, myös muiden
intressit pitää ottaa huomioon.
Perustehtävien hoitamisesta ei ole varaa tinkiä, mutta
työtuntejakaan ei ole juuri mahdollisuus lisätä.
Erityisesti johtotehtävissä toimiville professoreille
tämä asettaa mielenkiintoisen haasteen professorikollegojensa
kanssa käymilleen kehityskeskusteluille. Ennen kaikkea haaste
kohdistuu kuitenkin laitos-, tiedekunta/osasto- ja yliopistoyhteisöihin,
joiden tulisi jaksaa motivoitua tästä yhteiskunnallisen
vuorovaikutuksenkin näkökulmasta – ja professorikunnan
asennoituminen tässä on aivan ratkaisevaa.
(painetun lehden s. 8-19) |