Vuoden tieteentekijä
Virpi Hämeen-Anttila
Humanistinen monioppinut
Tutkija, kääntäjä, kirjailija Virpi Hämeen-Anttila
on Vuoden tieteentekijä 2004. Tieteentekijöiden liitto
julkisti valinnan Tuhannen ja yhden työn tarinoita -seminaarissa
25. lokakuuta. Julkaisemme ohessa Hämeen-Anttilan seminaarissa
pitämän puheenvuoron kokonaisuudessaan. Otsikointi toimituksen.
Aivan ensimmäiseksi minun pitää sanoa, että
olin hyvin, hyvin iloinen mutta vielä enemmän yllättynyt,
kun sain kuulla tulleeni valituksi Vuoden tieteentekijäksi.
Eikä tämä ole mikään korulause, vaan
suora ja rehellinen tunnustus. Olen intohimoinen mutta en kovin
mallikelpoinen tutkija. Olen häärinyt niin monella alalla
ja monessa toimessa, että varsinainen vankka tieteellinen
pätevöityminen on jäänyt vähän jalkoihin.
Olen aika lailla samanlainen kuin romaanini “Suden vuosi”
kovaonninen dosentti, josta kerron näin:
“Hän on hidas kirjoittaja eikä julkaise, ellei
saa paperille jotain joka tyydyttää häntä
pienintä piirtoa myöten. Lisäksi hän hajottaa
itseään, lukee laajalti alaansa sivuavaa ja kaukaisempaakin
kirjallisuutta. Hänen ihanteensa on humanistinen monioppinut,
l’uomo universale. “
Minun ihanteeni on aina ollut tällainen toivottoman vanhanaikainen
universaalioppinut. Mutta juuri siksi olen niin rakastanut tietoa
ja rakastanut yliopistoa tiedon työpajana ja aarreaittana,
arvostanut tutkimusta ja tutkijoita ja puhunut niin kiihkeästi
yliopiston, vapaan tutkimuksen ja sen tekijöiden puolesta
aina, kun minua on hiukankin viitsitty kuunnella.
Vuoden pätkissä vuodesta 1987
Ehkä voin puolustella tehottomuuttani muutamilla seikoilla,
jotka ovat poikkeuksellisia mutta samalla kertovat yhtä ja
toista yliopiston arjesta. Olen sivutoiminen tuntiopettaja. Muilla
laitoksilla tällaiset otukset ovat harvinaisia. Jos tuntiopettajat
eivät ole päätoimisia, he ovat ulkopuolisia, eivät
alan tutkijoita. Meidän laitoksellamme kaikki tuntiopettajat
ovat sivutoimisia. Heidät palkataan puoleksi vuodeksi kerrallaan.
Minut on palkattu vuodesta -87 aina puoleksi vuodeksi kerrallaan
ja olen saanut opettaa neljästä kuuteen tuntiin viikossa.
Pidän opettamisesta ja minua on sanottu hyväksi opettajaksi.
Minulle on myös sanottu, että kun väittelen, saan
heti paikalla dosentuurin, kun olen niin pätevä, mutta
sitten en enää opeta, kun tulen liian kalliiksi.
Oppiaineessani on kaksi yliopistovirkaa. Assistenttia ei ole.
Meillä on lehtoraatti, joka ennen tätä vuotta oli
varattu jonkin intialaisen kielen syntyperäiselle puhujalle,
ja henkilökohtaisen ylimääräisen professorin
virka. 90-luvun alusta alkaen pidettiin varmana, että tämä
professuuri menetetään virkapooliin, kun nykyinen viranhaltija
jää eläkkeelle. Tilanne on nyt sikäli parantunut,
että tulossa on viisivuotinen professuuri. Ja mitä oppiaineelle
tuon viiden vuoden jälkeen tapahtuu? Kukaan ei tiedä.
Meillä on nyt kaksi dosenttia ja uusia tohtoreita tulossa,
minä muiden joukossa, paljon graduaan kirjoittavia opiskelijoita,
jotka suunnittelevat jatko-opintoja. Mitä heille voi luvata?
Tutkijan ja opettajan motivaatio ei tällaisessa tilanteessa
ole ymmärrettävästi paras mahdollinen. Olen katsellut
tutkijanuran epävarmuutta hyvin raa’asta näkökulmasta,
ja tiedän onneksi, ettei kaikilla ole tällaista. Mutta
joillakin on, ja se on ikävää.
Yhteen hitsaantunut tieteellinen tiimi eli näkkileivällä
Olen naimisissa tutkijan kanssa. Hänellä, toisin kuin
minulla, oli tähtäimessä sellainen ihme kuin vakinainen
virka, joten me satsasimme häneen. Tätä, sanottakoon
rehellisesti, en ole kokenut uhraukseksi, koska me kaksi olemme
yhteen hitsaantunut tieteellinen tiimi, joka on yhdessä pitänyt
yllä uskoa tieteen tekemiseen tieteen itsensä vuoksi,
ja rohkaisu ja innoitus on ollut molemminpuolista. Olisin itse
asiassa jättänyt turhautuneena koko tutkimisen ilman
mieheni tukea. Koska olemme erilaisia ihmisinä ja tutkijoina,
olemme jakaneet työt ja meillä erilainen tutkijanprofiili.
Mieheni osaa keskittyä, minä hajotan itseäni. Hän
etenee nopeasti, minä hitaasti. 90-luvun alussa, lamasta
huolimatta, ratkaisumme näytti hyvältä.
90-luvun lopulla tämän ratkaisun ja myös tutkijanuran
huonot puolet iskivät päin kasvojani. Olin onnistunut
saamaan laitoksemme tutkijakoulusta viransijaisuuden, joka ensi
kerran oikeutti minut, sijaisuuden päätyttyä, työttömyyskorvaukseen
(aiemmat työsuhteeni olivat olleet kaikki liian lyhyitä
tai sitten olin ollut apurahalla). Mutta en saanutkaan korvausta.
Minä kirjoitin väitöskirjaa ja olin siis opiskelija
— vaikka en saanut opintotukea — enkä mikään
oikea työtön. No, pitkän ja stressaavan hermosodan
jälkeen sain kuin sainkin korvaukseni.
Mutta sen verran kauan epävarmuutta kesti, että kauhu
iski. Samaan aikaan alkoi näyttää siltä, että
mieheni tavoittelema virka lakkautettaisiin tai pantaisiin yleiseen
jakeluun virkapooliin. Ympärilläni näin yhä
enemmän ihmisiä, jotka olivat todella epätoivoisia.
Heillä saattoi olla jatko-opiskelupaikka ulkomailla, mutta
ei apurahoja, joilla maksaa lukukausimaksuja ja muita kuluja.
He olivat valmistuneet tohtoreiksi eivätkä saaneet mistään
virkaa tai edes määräaikaisuutta. Kilpailu oli
koventunut. Pahinta oli, jos puolisokin oli tutkija. Tohtoreita
vaadittiin lisää ja heitä tuli lisää,
mutta yritykset eivät heitä huolineet eivätkä
yliopiston ja akatemian virat suinkaan lisääntyneet
vastaamaan näiden uusien tohtoreiden kasvanutta määrää.
Hyvin suunnitelluilta ja aivan järkevästi eikä
mitenkään haihatellen rakennetuilta elämiltä
putosi pohja. Perheen perustamisesta tuli äkkiä paljon
suurempi riski kuin ennen, ihmiset laskeskelivat työkuukausiaan:
tulisiko kunnon äitiysraha vai se opiskelijan minimi, jolla
itse sinnittelin toisen lapseni kohdalla, kun hölmö
tein lapset liian lähellä toisiaan? Rahaa ei ollut enää
mihinkään ja ihmisillä alettiin teettää
töitä, jotka eivät heille kuuluneet. Mitäpä
kasvaneen byrokratian taakan alle jääneet professorit
muuta voivat, mutta poltin kyllä päreeni pari kertaa,
kun vakinaisten virkojen haltijat edellyttivät minulta, virattomalta
ja varattomalta, työskentelyä ilmaiseksi hyvän
asian ja talkoohengen merkeissä. Opiskelijani, juuri ne lahjakkaimmat
ja innostuneimmat opiskelijani, alkoivat yhä useammin kysellä
minulta masennuksen vallassa, kannattiko opiskella tätä
alaa tai yhtään mitään muutakaan tutkijankoulutukseen
tähtäävää alaa. Moni lähtikin muualle.
Oli kuin kukaan ei olisi enää halunnut näitä
innostuneita, lupaavia ja nerokkaita ihmisiä, näitä
kansakunnan toivoja. Minua raivostutti, ja siitä raivosta
lähti liikkeelle romaanini “Suden vuosi”.
Sen päähenkilö on kirjallisuuden dosentti. Yliopiston
ulkopuolisilla on yleensä väärä kuva siitä,
mitä esimerkiksi dosentti ansaitsee, ja halusin korjata tätä
kuvaa (mieheni on ollut dosentti ja itse sellaiseksi aion). Ikävien
yhteensattumien vuoksi tämä mies, innostunut opettaja
ja etevä, joskin täydellisyyden tavoittelunsa vuoksi
hiukan tehoton tutkija, ajautuu yhteiskunnan pohjalle. Tämä
kauhukuva syntyi, kun kuvittelin mitä minulle tapahtuisi
ilman miestäni, joka silloin elätti meitä, minua
ja kahta lastamme, Akatemian vanhemman tutkijan palkalla.
Tieteentekijä kaipaa vakuutusta työn tärkeydestä
Halusin näyttää tutkijan arkipäivän
epävarmuuden koko kamaluudessaan. Mutta olen optimistinen.
Uskon että asiat jotenkin järjestyvät. Niin kävi
romaanissani: löytyi armelias pelastaja, joka sai lamaantuneen
dosenttiparan taas uskomaan, että hän ja hänen
tutkijantyönsä ovat tärkeitä. Ja sitten työt
alkoivat sujua uudella innolla.
Tätä tieteentekijä kaipaa: vakuutusta, että
hänen työnsä on tärkeä. Liiton vuoden
2004 jäsenkyselyn raportista käy ilmi, että tutkija
stressaantuu ja masentuu määräaikaisuudesta, työn
katkoista, työsuhteen ja rahoituksen epävarmuudesta,
työn tekemisestä vailla kiitosta ja korvausta —
kaikesta mikä viestittää, että hän ei
ole tärkeä. Jos hän olisi, häntä ei kohdeltaisi
näin.
Tämä asia voi muuttua ja sen pitää muuttua.
Jos oltaisiin todella huolissaan työn tuottavuudesta ja tehokkuudesta,
määräaikaisuudet pitäisi lennättää
roskalaatikkoon. Nehän syövät todistetusti tutkijan
tehokkuutta. Ja mitkä ovat todellisuudessa niillä saavutetut
säästöt? Ottakaamme selvää ja kertokaamme
se eteenpäin. Lisättäköön tietoa joka
paikassa, kaikilla puolilla! Liittomme on tehnyt hienoa työtä
tiedottaessaan tutkijoiden asemasta, jatkukoon tämä
työ ja saakoon se laajempaa julkisuutta! Romaanini köyhä
dosentti sai monet tavalliset lukijat hämmästymään:
eivätkö kaikki akateemiset olekaan hyvinpalkattuja?
eikö tohtorintutkinnon jälkeen saakaan automaattisesti
yliopistolta hyväpalkkaista vakinaista virkaa? Näistä
ja monesta muustakin seikasta, kuten apurahalla elävän
tutkijan olemattomasta sosiaaliturvasta, pitäisi saada aikaan
yleinen keskustelu.
Suomen tieteen tulevaisuus käsissämme
Liiton jäsenkyselyraportti “Tuhannen ja yhden työn
tarinat” on rinnakkaisteos Juha Siltalan “Työelämän
huonontumisen lyhyelle historialle”. Molemmat todistavat,
että epävarmuus yhdistettynä lisääntyneeseen
kiireeseen ja kasvaneisiin vaatimuksiin tuottaa summaksi huonoa
oloa ja särkyviä työntekijöitä. Siltalan
teos koskettaa koko kansaa ja siksi sitä ostetaan niin innokkaasti.
Tieteentekijät ovat pieni joukko, mutta heidän käsissään
on paljon: Suomen tieteen tulevaisuus. Kun he särkyvät,
heitä ei niin vain korvata. Siksi heidän asiansa pitäisi
olla useampien asia kuin se nyt on. Vakinaisen viran haltijoilta
odottaisin solidaarisuutta määräaikaisia tai virattomia
alaisiaan kohtaan: heidän jos kenen pitäisi tietää
millaista oli kiivetä alemmilla portailla, ja heidän
tulisi myös muistaa, että tieteen asia on yhteinen.
Ja päättäjiltä, yliopistolta ja opetusministeriöltä,
pyytäisin ymmärtämystä: rahaa on vähän,
mutta vähän on tieteentekijöitäkin eivätkä
heidän vaatimuksensa, kuten määräaikaisuuksista
luopuminen, ole mitenkään kohtuuttomia.
Tiede vaatii tekijältään pitkää raskasta
koulutusta, sitoutumista ja uhrimieltäkin: tieteentekijän
työviikko on yleensä pitkä. Mutta hän ei väsyisi,
valittaisi eikä masentuisi, jos hänelle viestitettäisiin,
että hän on tärkeä.
(painetun lehden s. 4) |