Yliopiston kirjasto – tutkimuksen ja opetuksen perusresurssi
Viimeisen kymmenen vuoden aikana tieteellisten kirjastojen käyttöympäristö
on muuttunut radikaalisti tieteellisen julkaisemisen määrän
räjähdysmäisen kasvun ja aineiston jakelun digitalisoitumisen
ansiosta. Uusien tekniikoiden myötä kirjasto on siirtynyt
tietoverkkojen välityksellä käyttäjän
työpöydälle ja tietokoneeseen. Verkkoresurssien
mahdollisimman tehokkaan käytön varmistamiseksi kirjaston
on entistä enemmän tiedotettava palveluistaan ja annettava
käyttäjäkoulutusta.
Kirjaston kannalta suuren haasteen asettaa kustannusten hallinta:
kuinka hankkia asiakkaille parhaat mahdolliset resurssit, jotta
heidän osaamisensa kehittäminen ja tutkimuksen kansainvälinen
kilpailukyky voidaan taata kehysorganisaatiossa. Saadakseen taustatietoa
asiakkaidensa toiminnasta ja tarpeista Kuopion yliopiston kirjasto
teki vuoden 2004 alkupuolella kyselyn, johon vastasi 439 henkilöä.
Miten kirjastoja käytetään?
Tutkijoilla erilaiset tietokannat ovat tärkein lähde.
Seuraavaksi tärkein on yliopiston kirjasto ja toverit. Vähiten
tärkeitä heille on aineiston ostaminen, laitoskirjastot
ja muut kirjastot. Jatko-opiskelijoiden vastaukset noudattelevat
melko tarkasti tutkijoiden preferenssejä. Opettajille yliopiston
kirjasto ja tietokannat ovat tärkeimmät aineiston hankintakanavat.
Opiskelijoille tärkein aineiston saantipaikka on yliopiston
kirjasto.
Kaikkien vastaajien keskiarvojen mukaan tärkeimmät
aineiston hankintakanavat ovat yliopiston kirjasto (72 %) ja tietokannat
(71 %). Vähiten tärkeitä ovat aineiston ostaminen,
laitoskirjastot ja toverit. Tulostaminen on tärkein tapa
hankkia aineistoa, mikä johtuu sähköisen julkaisemisen
kasvusta.
Tutkimustyötä aineiston saatavuus tukee parhaiten (kuva
1.). Jatko-opiskelijoista 73,1 % ja tutkijoista 60,0 % vastasi
aineistojen saatavuuden helpottaneen tutkimustyötään.
Työntekoa ylipäätänsä aineiston saatavuus
oli helpottanut eniten jatko-opiskelijoilla. Kaikista vastaajista
aineiston saatavuus oli helpottanut 61,9 %:n työskentelyä.
Vastaajien aineiston käyttö jakaantuu tasaisesti perinteisiin
aineistoihin ja uusiin sähköisiin aineistoihin (ks.
kuva 2.). Kirjat ovat kaikkein käytetyin aineisto, mutta
käytännöllisesti katsoen e-lehtiä ja tietokantoja
käytetään yhtä paljon. Jatko-opiskelijoille,
tutkijoille ja opettajille e-lehdet ovat pääasiallinen
lähde, opettajat käyttävät lisäksi runsaasti
kirjoja. Opiskelijat puolestaan käyttävät useimmin
kirjoja.
Kirjaston rooli tiedeyhteisössä on vastaajien mielestä
pääasiassa aineiston hankinta asiakkaiden käyttöön
ja erityisesti erityisalojen aineistojen hankinta. Pääasiassa
yleissivistävän kokoelman hankkijana kirjastoa pitää
noin puolet vastaajista. Yli puolet kokee kirjaston rooliksi maakunnan
tieteellisenä kirjastona olemisen. Vähiten sai kannatusta
se, että käyttäjät hankkisivat itse aineistonsa.
Erityisesti opiskelijoille kirjasto on myös oppimisympäristö.
Sen sijaan kohtauspaikkana kirjaston näkee vain kolmasosa
vastaajista. Opiskeilijoille kirjasto on myös tärkeä
tietoverkon käyttöpaikka. Verkkokirjasto onkin muodostunut
käytetymmäksi kirjastoksi; fyysisiä kirjastotiloja
käytetään aineiston lainaamiseen ja lukemiseen
sekä tietokoneiden käyttöön. Vastaajista 66,4
% kertoi käyttävänsä kirjastoa pääasiassa
verkon kautta.
Vastaajat ovat keskimäärin sitä mieltä, että
heidän oman tieteenalansa aineiston saavutettavuus muihin
aloihin on samanlainen. Jatko-opiskelijat pitävät oman
tieteenalansa aineiston saavutettavuutta parempana kuin muitten
alojen, mutta tutkijat ja opettajat huonompana. Kysyttäessä
samaa oman tutkimus- tai erikoisalan kohdalla, keskimääräinen
jakauma säilyy samankaltaisena. Vastausten perusteella yliopiston
perinteisesti vahvat alat pärjäävät parhaiten
aineiston resursoinnissa ja uusimmat alat huonoiten.
Tasokkaan tutkimuksen takana laadukkaat tietopalvelut
Kuopion yliopiston tutkijoiden kirjasto on tällä hetkellä
suurimmalla osalla verkkokirjasto – tietokannat ja e-lehdet.
Sen lisäksi yliopistossa on aloja, joilla tarvitaan tutkimustyössä
myös painettua aineistoa. Erityisesti opiskelijat tarvitsevat
myös fyysistä kirjastoa sekä aineiston lainaamiseen
että oppimisympäristöksi. Suurimmat ongelmat aineiston
saatavuudessa on tenttikirjoissa. Kuopion yliopiston tieteenaloilla
julkaiseminen on siirtynyt merkittävästi digitaaliseen
muotoon, mikä näkyy myös käyttökulttuurissa:
opiskelijat sosiaalistuvat fyysisen kirjaston ja kirjojen käytön
kautta jatko-opiskelu- ja tutkijavaiheessa digitaalisen kirjaston
käyttäjiksi.
Vastauksista näkee myös yliopiston kehittymisen historialliset
kerrokset. Vanhin kerros, terveystieteitten kova ydin, on muodostanut
vakiintuneen käyttökulttuurin. Se on myös menestynyt
parhaiten kilpailtaessa tietoresursseista. Samalla se on myös
yliopiston tutkimustoiminnan kannalta tuottavin ja parhaiten ulkopuolisia
resursseja hankkiva osa. Toisessa ääripäässä
ovat yliopiston uusimmat alat, joille ei ole vielä muodostunut
vakiintunutta kulttuuria yliopistossa ja jotka ovat jääneet
selvästi resurssien jaossa jälkeen sekä yliopiston
sisällä että ulkopuolisen rahoituksen hankkimisessa.
Vastausten perusteella voidaan väittää, että
tutkimuksen korkea taso ja tuloksellisuus näkyvät myös
kirjasto- ja tietoresurssien käytössä ja tasossa
– mitä paremmat resurssit ja mitä suurempi käyttö,
sitä todennäköisemmin tehty tutkimus on korkeatasoista.
Yliopiston ja laitosten kannattaa siis sijoittaa kirjasto- ja
tietopalveluihin. Lisäksi on uusien avauksien yhteydessä
erittäin tärkeää varmistaa myös tietopalveluissa
tarvittavat resurssit.
Vastaajien haavekirjasto jakautuu toimivaan fyysiseen kirjastoverkkoon
ja erityisesti tutkijoilla toimivaan ja kattavaan tietoverkkoon,
jonka avulla digitaaliset resurssit tuodaan suoraan heidän
omalle tietokoneelleen. Kirjaston haasteeksi jää sovittaa
nämä molemmat käytettävissä olevien resurssien
ja käyttäjien tarpeiden mukaisiksi.
Jarmo Saarti & Tuulevi Ovaska,
Kuopion yliopiston kirjasto
(painetun lehden s. 30-32) |