• pääsivu
  • sisällys

  •  
     

    Työmarkkinatilanne - tupo ja UPJ

    Marraskuista työmarkkinatilannetta dominoi kaksi tärkeää seikkaa, käynnissä oleva neuvottelukierros ja uusi palkkausjärjestelmä. Näissä molemmissa on tapahtunut ja tapahtumassa liikettä.


    Kirjoittaminen työmarkkinatilanteesta juuri nyt on sikäli vaikeata, että keskeisissä kysymyksissä eli neuvottelukierroksessa ja uudessa palkkausjärjestelmässä (UPJ) on tapahtunut ja tapahtumassa liikettä siten, että kirjoituksen laatimishetken tilanteeseen ja näköpiirissä olevaan kehitykseen pohjautuva voi olla vanhentunutta ja jopa virheellistä lehden ilmestymisaikoihin.

    Tupo vai ei

    Tupo-neuvottelut ovat täydessä käynnissä. AKAVAn tavoitteissa korostuvat koulutuksen, osaamisen, vastuun ja tuottavuuden palkitseminen. Hyviä päämääriä – kuten muutkin AKAVAn tavoitteet. Acatiimin julkaisijajärjestöt ovat osaltaan osallistuneet tavoitteiden muotoutumiseen.

    Akavalaisen käsityksen mukaan palkankorotukset tulisi määrittää tupossa samansuuruisina prosentuaalisena kokonaiskustannuksena eri aloille. Korotuksen jakautumisesta eri osiin ja niiden suuntautumisesta päätettäisiin alakohtaisilla sopimuksilla. Akavalainen palkankorotusmalli poikkeaa olennaisesti muiden palkansaajien keskusjärjestöjen sopimusmallista.

    Akavalaisissa tupo-tavoitteissa korostuu myös verotus sekä tutkimuksen ja koulutuksen asema.

    Muiden palkansaajien tavoitteissa nämä eivät ole ainakaan samalla tavalla esillä. Vaikeuksia on siis edessä myös palkansaajien kesken.

    Tupon synnystä kenelläkään ei voi nyt olla tietoa. Aikataulusta toki tiedetään sen verran, että viimeistään 26.11.2004 mennessä tupon ainesosien tulisi olla keskusjärjestötasolla kasassa. Tuolloin nimittäin tupoon liittyvien verolakien ym. lainsäädännön tulisi olla sellaisessa tilassa, että lakiesitykset voidaan antaa eduskunnalle. Varsinaisesti tupon synty ratkeaisi keskusjärjestöissä saavutetun neuvottelutuloksen jälkeen joulukuun puolenvälin tienoilla järjestökäsittelyn jälkeen. Tupon raukeaminen voi toteutua jo ennen sitä.
    Ks. tupotilanne www.akava.fi.


    Valtiosektorin tilanne

    Valtiosektorilla sopimustavoitteita valmistellaan kiihtyvällä vauhdilla tietoisena siitä, että tupo:n syntyminen raamittaa myös valtionsektorin ratkaisua. Mikäli tupo raukeaa, siirtyy valtion neuvottelutoiminnan painopiste ensi vuoden puolelle. Tuolloin ei olisi sitovaa ulkoista raamia. Tupo:n raukeaminen merkitsisi myös työtaisteluvalmiuden korostumista, tähänkin ollaan akavalaisen valtiosektorin puitteissa valmistauduttu ja valmistautumassa.

    Keskeinen JUKOn akavalainen valtionsektorin tavoite on palkkakilpailukyvyn parantaminen korkeasti koulutetuille. Yliopistosektori näkee täysin oikeutetusti, että erityisen suuri tarve palkkakilpailukyvyn parantamiseen on juuri yliopistoissa.

    Palkkakilpailukyvyn parantaminen edellyttää erilaisten keinojen käyttämistä. Valpas-ratkaisua on jatkettava valpas-raportissa todettujen epäkohtien korjaamiseksi. Tupon mukaisen tai muun ratkaisun palkankorotusten suuruuden, rakenteen ja profiilin tulee myötävaikuttaa palkkakilpailukykyyn. UPJ:n käyttöönottamisessa tulee korostua palkkakilpailukyky, mikä merkitsee selkeää lisärahoitusta. Korkeasti koulutettujen ns. alipalkkakysymys tulee myös esille.

    Yliopistoissa ja monessa muussa paikassa UPJ:tä ei kyetä ottamaan käyttöön niin nopealla aikataululla, että A -palkkaluokista voitaisiin luopua sopimuskauden vaihtuessa 15.2.2005. Juuri nyt valtion neuvotteluissa keskeistä onkin, miten A -palkkaluokat tulevat käyttäytymään tulevaisuudessa.

    Valtion neuvottelutoiminnassa tulee olemaan esillä myös muita tärkeitä asioita, kuten korotusten täysimääräinen budjetointi, matkustussäännön aikarajat ja määräaikaisuuskysymys. Myös apurahan saajien sosiaaliturvan on syytä tulla sekä valtiolla että muissa yhteyksissä esille.

    Eräät valtiovallan ja -työantajan edustajat ovat esittäneet hyvin vaatimattomia korotuksia. Korotusten suuruksista ei ole neuvoteltu.


    UPJ:n ainesosat kasassa

    UPJ:llä on selviä yhtymäkohtia valtiosektorin tavoitteisiin, neuvottelutoimintaan ja ratkaisuun. Professorien osalta kuvasin tilannetta Acatiimin lokakuun numeron sivuilla 23-24. Kirjoituksen jälkeen opetusministeriön tason neuvotteluissa ja selvittelyissä on edetty niin, että UPJ:n ainesosat näyttäisivät olevan kasassa. Kirjoituksessani totesin, että vaati- ja henkiosien kuvaukset ja kartat lähtisivät lokakuun kuluessa keskustasolta kaikkiin yliopistoihin. Tämä osoittautui vähän liian nopeaksi aikatauluksi. Nyt vaikuttaa siltä, että UPJ:n toteuttamisen ensimmäinen vaihe vaati-tasosijoittelu ja henki-arviointi siirtyisi yliopistoihin kuluvan vuoden marraskuun kuluessa. Tällä hetkellä eräiden saateasiakirjojen ja ohjeiden laatiminen on vielä kesken.

    OPM:n ja järjestöjen kesken esillä olleen aikataulun mukaan vaati-tasosijoittelu ja henki-arviointi tapahtuisi yliopistoissa kevään 2005 kuluessa. Loppukesällä 2005 työnantaja tekisi varsinaisen UPJ-tarjouksen. Yliopistojen neuvottelutulos olisi kaavailujen mukaan valmis loppusyksyllä 2005. Aikatauluun voi luonnollisesti tulla matkan varrella muutosta.

    UPJ:ssä on tapahtunut edistystä. Keskeisiä kohtia on edelleen auki. Tämä koskee erityisesti UPJ:n toteuttamiselle välttämätöntä lisärahoitusta. JUKOn yliopistojaosto on uudistanut vetoomuksen yliopistoista vastuullisille toimenpiteistä tuntuvan lisärahoituksen saamiseksi valtion talousarviosta johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien palkkakilpailukyvyn parantamiseen UPJ:n yhteydessä.


    Jorma Virkkala
    Professoriliiton toiminnanjohtaja, JUKOn yliopistojaoston puh.joht.
    5.11.2004

     


    (painetun lehden s. 35-36)