Selvitysmies Jorma Rantanen:
Yliopistojen hallinto- ja henkilöstörakenteet liian jäykkiä
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tutkimuksen rakenteellista
kehittämistä pohtineen selvitysmies Jorma Rantasen mielestä
yliopistojen kehityksen jarruna on liian jäykkä hallinto-
ja henkilöstörakenne. Hän ehdottaa tilalle siirtymistä
konsernihallinnon suuntaan itsenäiseksi julkisoikeudellista
yhteisöksi ja virkasuhteitten muuttamista työsopimussuhteiksi.
- Julkisoikeudellinen hallintomalli ja siirtyminen työsopimussuhteisiin
toisivat mukanaan joustavuutta, jota nyt tarvitaan, totesi professori
Rantanen luovuttaessaan raporttinsa opetusministeri Tuula Haataiselle
10. marraskuuta.
Hallintomalli ja työsopimussuhteitten soveltuvuus yliopistoihin
pitäisi selvittää Rantasen mielestä pikaisesti.
- Rehtorit ovat pitkään toivoneet taloudellisen autonomian
lisäämistä. Julkisoikeudellisen yhteisön malli
sopisi tähän kuin nyrkki silmään.
Julkisoikeudellisella yhteisöllä Rantanen tarkoitti
ilmeisesti Työterveyslaitoksen kaltaista organisaatiota.
Rantanen jäi viime vuoden lopussa eläkkeelle Työterveyslaitoksen
pääjohtajan tehtävistä.
Rantasen raportti on osa Valtion tiede-ja teknologianeuvoston
käynnistämää hanketta. Opetusministeri Tuula
Haatainen kertoi, että raportti menee marraskuussa sivistyspoliittiseen
ministerityöryhmään. Tiede- ja teknologianeuvostossa
sitä käsitellään tammikuussa ja silloin on
tarkoitus tehdä linjauksia.
- Aion kutsua koolle yliopisto- ja ammattikorkeakouluväen
pyöreän pöydän keskusteluun, jossa voitaisiin
käydä läpi eri raporteissa esille tulleita asioita,
Haatainen totesi ja viittasi 9. marraskuuta julkistettuun globalisaatioraporttiin.
- Kaikista näistä selvityksistä nousee esille se,
että Suomi selviytyy vain satsaamalla osaamiseen ja tutkimukseen.
Lisärahan tarve 90 miljoonaa euroa
Opetusministeri Haatainen oli tyytyväinen myös siitä,
että Rantasen raportissa nousi selvästi esille lisärahoituksen
tarve.
Selvitysmiehen mukaan uusiin haasteisiin vastaaminen edellyttää
yliopistojen budjettirahoituksen lisäämistä. Budjettirahoitusta
esitetään vahvistettavaksi 90 miljoonan euron vuotuisella
lisäyksellä: strategisen huippututkimuksen kehittämiseksi
(30 milj. euroa), infrastruktuurin vahvistamiseksi (30 milj. euroa)
ja kansainvälisen toiminnan tehostamiseksi ja laajentamiseksi
(30 milj. euroa). Lisärahoitus tulee kohdentaa strategisesti
ja soveltuvin osin kilpailuttaa.
Selvityksen mukaan Suomen yliopistotutkimus on alueellisesti
kattava, mutta tuleviin haasteisiin nähden pirstoutunut,
sen voimavarat paikoin liian ohuet ja sen kansainvälistymisaste
voisi olla korkeampi. Myös huippututkimusta kaivataan enemmän.
Selvitysmiehen mukaan yliopistojärjestelmää ei
tule enää laajentaa eikä hajauttaa, vaan tulevassa
kehittämisessä tulee painottaa sisällön, laadun
ja vaikuttavuuden vahvistamista. Kaikessa yliopistotutkimuksessa
tulee tavoitella huippulaatua. Kansainvälisiä huippututkimuksen
instituutioita tulee myös aktiivisesti pyrkiä hankkimaan
Suomeen.
Suurten ja monialaisten yliopistojen tulee keskittyä kansainväliseen
huippututkimukseen ja kansainvälisen kilpailukykynsä
kehittämiseen. Tämä edellyttää perustutkimuksen
voimistamista, mm. lisäämällä huippuyksikköjä,
luomalla kansainvälisiä tutkimusalliansseja, laajentamalla
tutkijanvaihtoa ja tukemalla kansainvälisiin tutkimushankkeisiin
osallistumista. Perustutkimusta tulee kohdentaa tärkeisiin
strategisiin kohteisiin ja sen kilpailutettua rahoitusta tulee
lisätä.
Osa yliopistoista voi suuntautua tukemaan tutkimuksellaan toisaalta
kansallista kehitystä ja toisaalta antaa tutkimustukea alueelliselle
kehittämistyölle. Yliopistojen odotetaan tutkimuksellaan
tukevan myös suoraan yritysten syntyä ja kehittämistyötä
ja erityisesti PK-yritysten kehittämistä. Näitä
toimintoja voidaan tehostaa yliopistojen kolmannen tehtävän
puitteissa.
Yliopistojen ryhmittyminen verkostoiksi on suositeltavaa hajautumisen
haittojen vähentämiseksi. Verkottumisperustana voi olla
alueellinen, toiminnallinen, aihekohtainen tai kansainvälinen
toiminta ja tavoite. Pitkällä aikavälillä
tulee kokeilla uudentyyppisiä suurempiin kokonaisuuksiin
ryhmittyneitä yliopistojen organisaatiomuotoja, mm. alueellisia
tai paikallisia yliopistokonserneja tai maakuntayliopistorakennetta
kehittämällä. Tätä varten tulee käynnistää
kokeiluhankkeita.
Ammattikorkeakoulujen yhteistyötä välittäjäorganisaatioiden
ja yliopistojen kanssa tehokkaan ja sujuvan innovaation siirron
varmistamiseksi tulee vahvistaa ja kannustaa. Yhteistyötä
ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen osallistumiseksi aluekehityshankkeisiin,
kansallisiin tutkimushankkeisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin
tulee tukea ehdotetun lisärahoituksen avulla.
Tiedepoliittinen foorumi säännöllisesti koolle
Suomen tiedehallinto on pääosin erittäin hyvin
toimiva ja kehittynyt. Viime ja tämän vuosikymmenen
aikana harjoitettu tiede- ja teknologiapolitiikka on myös
kiistatta ollut menestyksekästä. Tutkimustoiminnan edistäminen,
kansainvälisen tutkimusyhteistyön tehostaminen sekä
kansallisen koordinaation ja strategisen suunnittelun vahvistaminen
edellyttävät hallinnon kehittämistä. Opetusministeriön
tiede- ja tutkimuspoliittista toimintaa ja tiede- ja tutkimuspolitiikan
asemaa ministeriön sisäisessä työnjaossa esitetään
vahvistettavaksi.
Selvitysmiehen mukaan tiedepoliittinen keskustelu on Suomessa
vähäistä ja rajautunut pääasiassa hallinnon
tai tutkimuksen suorittajaorganisaatioiden sisälle. Tiede-
ja tutkimuspoliittista keskustelua tulee käydä nykyistä
aktiivisemmin ja laajemmissa piireissä. Tätä varten
opetusministeriön tulee perustaa säännöllisesti
kokoontuva tiedepoliittinen foorumi.
Valtion tiede- ja teknologianeuvosto käynnisti 2003 julkisen
tutkimusjärjestelmän rakenteiden arviointityön,
jonka tavoitteena on kehittää julkista tutkimusjärjestelmää
niin, että se vastaisi entistä paremmin tulevaisuuden
haasteisiin. Kokonaisarviointi muodostuu useasta selvityksestä.
Raportti löytyy opetusministeriön www-sivuilta osoitteesta:
http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2004/tr36/tr36.pdf
(painetun lehden s. 40-41) |