Yliopistojen uusi palkkausjärjestelmä
Yliopistojen
palkkausjärjestelmäuudistusta vauhdittaa
uusi valtion virka- ja työehtosopimus uusien palkkausjärjestelmien
kattavasta toteutuksesta valtionhallinnossa, ns. perälautasopimus.
Sopimuksen mukaan neuvottelutulos uusista palkkausjärjestelmistä yliopistojen
osalta on saavutettava 30.11.2005 mennessä. Tällöin
poistuvat A-palkkaustaulukot. Jos neuvottelutulokseen ei päästä nykyiset
palkat euromääräistetään ja erilaisten
lisien karttuminen loppuu.
Tällä hetkellä yliopistoissa on käynnissä mittava
koulutusvaihe; esimiehet, luottamusmiehet, arviointiryhmät
ja henkilöstö koulutetaan upj-arviointiin. Kaikkien
osapuolten on tiedettävä, mistä uudessa palkkausjärjestelmässä on
kysymys ja miten työn vaativuuden arviointi ja henkilökohtaisen
suoriutumisen arviointi tehdään. Arviointijärjestelmät
(erikseen opetushenkilöstölle ja muulle henkilöstölle)
on lähetetty jo viime vuoden marraskuussa yliopistoille
ja niiden pitäisi olla kaikkien saatavilla. Tätä kirjoitettaessa
opetushenkilökunnan henkilökohtaisen suoriutumisen
arvioinnin yksityiskohtia hiotaan vielä neuvotteluosapuolten
kesken.
Kun koulutusurakka on valmis, alkavat arvioinnit. Kehityskeskusteluja
on monessa yliopistossa harjoiteltu jo aiemmin. Tavoitteena
on,
että arvioinnit on pääsääntöisesti
suoritettu tämän vuoden huhtikuun loppuun mennessä.
Samaan aikaan yliopistojen tulee koota tarvittavat tausta- ja
tilastoaineistot neuvotteluryhmän ohjeiden mukaisesti.
Käyttöönottovaiheessa arvioidaan kaikki yliopistojen
tehtävät riippumatta palvelussuhteen muodosta ja kestosta.
Ulkopuolelle jäävät vain tukityöllistetyt,
harjoittelijat ja työnantajavirkamiehet.
Yliopistojen arviointiryhmillä (erikseen opetushenkilöstölle
ja muulle henkilöstölle) tulee olemaan mittava työ arviointien
läpikäymisessä. Arviointiryhmien jäsenille
onkin taattava riittävä työstä vapautus,
jotta he pystyvät paneutumaan arviointityöhön.
Arviointiryhmän jäsenten työskentelyedellytysten
varmistamista edellyttää myöskin perälautasopimus;
muuten ei sovitussa aikataulussa pysytä.
Työn vaativuuden arviointi
Arviointiprosessi käynnistyy työntekijän laatimasta
tehtävänkuvauksesta. Tällöin arvioidaan nimenomaan
työtehtävien todellista sisältöä, ei
esimerkiksi ammattinimikettä, työn hierarkkista asemaa
tai mielikuvaa töiden sisällöstä. Opetus-
ja tutkimustehtävissä voi olla joskus vaikeaa erottaa
tekijää tehtävästä eli tehtävän
sisältö saattaa muodostua tekijänsä mukaan.
Olennaiset kysymykset tehtävänkuvausta laadittaessa
ovat: Mitä työssä tehdään? ja Mitä vaatimuksia
työ asettaa tekijälleen? Opetus- ja tutkimustehtävien
osalta vaativuustason löytämisessä on merkitystä erityisesti
tehtävän edellyttämällä pätevyydellä.
Kun työntekijä on laatinut tehtävänkuvauksensa,
hän käy sen läpi esimiehensä kanssa. Tehtävänkuvaus
täytyy olla esimiehen käytössä ennen keskustelutilaisuutta,
jotta hän ehtii siihen etukäteen perehtyä. Esimiehen
oikeus ja velvollisuus on ottaa kantaa kuvauksen sisältöön
ja vaativuuden arviointiin tavoitteena on yhteinen näkemys
tehtävän sisällöstä ja vaativuustasosta.
Lisäksi yksikön johtajalle on varattu mahdollisuus
esittää näkemyksensä yksikkönsä kunkin
työn vaativuustasosta. Tämän jälkeen tehtävän
vaativuuden arviointi siirtyy arviointiryhmään, joka
käsittelee arvioinnit sopimallaan tavalla. Arviointiryhmän
tehtävä on suhteuttaa arvioinnit koko yliopiston osalta
opetushenkilöstön tehtävien arvioinnit suhteutetaan
koko opetushenkilökunnan tehtävien kokonaisuuteen ja
muun henkilöstön tehtävien arvioinnit suhteutetaan
muun henkilöstön tehtävien kokonaisuuteen. Jokaisella
työntekijällä on oikeus saada kirjallisesti arviointituloksensa
perusteluineen. Alustava arviointitulos tulee saada kirjallisesti
jo kehityskeskustelun jälkeen. Lopulliset arviointitulokset
tulee saada kirjallisesti sen jälkeen, kun työnantaja
on vahvistanut ne.
Henkilökohtaisen työstä suoriutumisen
arviointi
Työstä suoriutumisen arvioinnin kohteena on suoriutuminen
työn vaativuuden arvioinnin yhteydessä määritellyistä työtehtävistä ja
vuosittaisessa kehityskeskustelussa sovituista tavoitteista,
opetushenkilökunnan osalta erityisesti työsuunnitelmaan
kirjatuista tehtävistä suoriutumisesta. Työstä suoriutumista
arvioidaan eri tavoin opetushenkilöstöllä ja muulla
henkilöstöllä.
Työstä suoriutumisen arvioinnissa vastuu on esimiehellä.
Hän kirjaa arvioinnin tuloksen lomakkeelle, josta työntekijä saa
oman kappaleensa. Mikäli arviointitulos ei työntekijän
mielestä vastaa hänen omaa käsitystään
suoriutumisesta, tämä merkitään perusteluineen
em. lomakkeeseen.
Tärkeää henkilökohtaisen työsuorituksen
arvioinnissa on yhdenmukainen kohtelu. Määrärahatilanne
ei saa vaikuttaa arviointiin.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Vaativuusarviointia koskeva erimielisyys käsitellään
ensin työntekijän ja esimiehen välillä, sitten
luottamusmiehen ja esimiehen kanssa tai jommankumman osapuolen
aloitteesta arviointiryhmässä.
Henkilökohtaisen työsuorituksen arviointia koskeva
erimielisyys käsitellään ensin työntekijän
ja esimiehen kanssa, sitten luottamusmiehen ja esimiehen tai
muun työnantajan edustajan kanssa. Mikäli vaativuus-
tai suoritusarviointia koskeva asia jää erimieliseksi
asia voidaan saattaa ratkaistavaksi neuvottelumenettelyllä.
Palkan määräytyminen
Vaativuustasoille tullaan aikanaan määrittelemään
ja sopimaan euromääräiset palkat, jotka ovat samoja
kaikille ao. arviointijärjestelmän samalle vaativuustasolle
sijoittuville töille. Tasojen hinnat voidaan määritellä vasta
kun yliopistot ovat toimittaneet neuvotteluryhmälle arviointitulokset
ja riittävät taustatiedot arvioinnin kohteena olevan
henkilöstön palkkauksesta. Käytännössä tämä tapahtunee
loppukevään alkusyksyn aikana.
Henkilökohtaisen suoriutumisen osuutta kokonaispalkasta
ei ole vielä määritelty. Viime aikoina hyväksytyissä eri
virastojen palkkausjärjestelmissä henkilökohtaisen
suoriutumisen osuus vaativuustason palkasta on ollut yleisimmin
45 %.
Eeva Rantala
Tieteentekijöiden liiton toiminnanjohtaja
Vaativuuden arviointijärjestelmät löytyvät
esimerkiksi Tieteentekijöiden liiton www-sivuilta: www.tieteentekijoidenliitto.fi kohdasta Palkkaus - UPJ
UPJ-sanastoa
arviointiryhmä
Yliopistoon asetetaan
kaksi arviointiryhmää (kummallekin
palkkausjärjestelmälle omansa). Ryhmä koostuu
työnantajan ja järjestöjen edustajista. Ryhmä käsittelee
vaativuusarviointeja ja määrittelee kantansa niihin
suhteuttaen arvioinnit tehtävien kokonaisuuteen.
henkiosa
Tehtävän suoriutumisesta
ansaittava palkanosa
kehityskeskustelu
Työntekijän ja
esimiehen välinen luottamuksellinen
keskustelu, jossa keskustellaan kaikesta työhön liittyvistä asioista
ja jatkossa myös palkasta. Vaativuuskartoitus ja henkiosan
määrittäminen tehdään juuri näissä keskusteluissa.
mallisopimus
Valtion tavoitteena on saada
kaikki valtionvirastot uusien palkkajärjestelmien piiriin. Kaikkien
jo tehtyjen ja jatkossa tehtävien palkkajärjestelmäsopimuksien
pohjana on käytetty ns. mallisopimusta.
muu henkilöstö
Muun henkilöstön osalta
työn vaativuuden arviointi tehdään 14 portaisen
vaativuuskehikon avulla. Muuhun henkilökuntaan kuuluvat
kaikki ne jotka eivät ole opetushenkilökuntaa (katso
opetushenkilökunta). Esim. tutkijat ovat muuta henkilökuntaa.
opetushenkilökunta
Opetushenkilökunnan
työn vaativuuden arviointi tehdään
käyttämällä 10 portaista vaativuustasokarttaa.
Opetushenkilökuntaan kuuluvat luonnollisesti kaikki opetustatehtävissä olevat
(mm. professorit, yliassistentit, lehtorit ja assistentit), mutta
myös tutkijakoulutettavat ja tutkijakoululaiset (mikäli
he eivat saa palkkaansa esim. projektista) kuuluvat tähän
kategoriaan.
palkkojen euromääräistäminen
Valtiovarainministeriöllä on
kova halu saada uudet palkkausjärjestelmät käyttöön.
Neuvotteluiden vauhdittamiseksi on sovittu, että mikäli
yliopistoissa ei ole uudet palkkausjärjestelmät käytössä 30.11.2005,
niin tuolloin palkat euromääräistetään.
Eli luovutaan nykyisistä A-palkkaluokista ja aletaan maksaa
palkkaa euromääräisesti sen mukaan mikä työntekijän
palkka on euromääräistyksen tapahtuessa.
takuupalkka
Uuteen järjestelmään
siirryttäessä työntekijälle
taataan nykyisen palkkatason säilyminen niin kauan kuin
hän on nykyistä tehtäväänsä vastaavissa
tehtävissä saman työnantajan palveluksessa.
vaativuustasokartta
Opetushenkilökunnan tehtävien
vaativuuden kartoittamiseen tarkoitettu lomake, jossa on vaatimustasot
1-10. Lomake löytyy tulostettavassa muodossa mm. Tieteentekijöiden
liiton sivuilta www.tieteentekijoidenliitto.fi
vaatiosa
Tehtävän vaativuuteen perustuvasta
luokituksesta tuleva osa palkasta
vaativuuskehikko
Muun kuin opetushenkilökunnan tehtävien
vaativuuden kartoittamiseen tarkoitettu lomake, jossa on vaatimustasot
2-15. Lomake löytyy tulostettavassa muodossa mm. nettisivuilta
www.tieteentekijoidenliitto.fi
Sanaston lähde: Turun yliopiston tieteentekijöiden
nettisivut www.tieteentekijat.utu.fi/upj
UPJ - USEIN KYSYTTYÄ
Kumpaan järjestelmään tutkijat kuuluvat?
Opettajien järjestelmä on rakennettu yliopistojen
opetustehtävissä toimiville (1600 tunnin työaikasopimusta
noudattaville). Sen lisäksi tutkijakoulutettavat kuuluvat
opettajien järjestelmään. Tutkijoille on muun
henkilöstön vaativuuskehikossa tasolta 8 alkaen omia
täsmennyksiä. Jos tutkijalla on merkittävästi
opetustehtäviä, kuuluu hän opettajien järjestelmään.
Järjestelmän valinta riippuu nimenomaan tehtävistä,
ei nimikkeestä. Päätöksen käytettävän
arviointijärjestelmän valinnasta tekee työnantaja
kuultuaan asianomaisen järjestön luottamusmiestä.
Esimerkiksi ulkopuolisella rahoituksella työskentelevä projektitutkija
kuuluu muun henkilöstön järjestelmään
ellei hän opeta merkittävissä määrin
(eri määräyksellä annettava sivutoiminen
tuntiopetus ei kuulu varsinaisen tehtävään). Ratkaisevaa
järjestelmän valinnalle on tehtävien pääasiallinen
sisältö.
(painetun lehden s. 12 - 15)
|