Tieteenalojen tuloksellisuudessa selviä eroja
Yliopistojen ja eri tieteenalojen tuloksellisuuden välillä on
selviä eroja. Kun sekä koulutus- että tutkimustulokset
ja käytetyt resurssit otetaan huomioon, tieteenaloista tuloksellisimmaksi
osoittautuu lääketiede, mutta ehkä hieman yllättäen
kärkisijoilta löytyvät myös
yhteiskuntatieteet ja humanistiset alat. Monialaiset yliopistot
ovat yliopistorankingin kärjessä.
Professori Osmo Kivisen ja tutkija Juha Hedmanin tutkimus
tieteenalojen ja yliopistojen tuloksellisuudesta Suomessa selvittää kuinka
paljon tuloksia kukin tieteenala ja yliopisto saamillaan panoksilla
saa aikaan. Tutkimus julkistettiin 19. tammikuuta.
Tutkimuksen aineisto on kerätty Opetusministeriön
KOTA-tietokannasta vuosilta 1999-2003. Kaikki tieteenala-, yksikkö-,
ja yliopistokohtaiset tarkastelut on suhteutettu koko yliopistolaitoksen
panoksiin ja tuloksiin. Panoksiksi on laskettu budjetoidut opetusvirat,
tila-, palkka-, sekä muut kustannukset ja tuloksiin tutkinnot,
tieteelliset julkaisut ja ulkopuolinen rahoitus.
- Tulosten suhteuttaminen panoksiin tekee tästä tutkimuksesta
tasapuolisemman kuin jotkut aiemmat selvitykset ovat olleet,
kommentoi tutkimustapaa professori Osmo Kivinen.
- Samoin paljastuu se, ettei pelkästään suuri
ole kaunista, vaan hyvää tiedettä voi tehdä pienemmilläkin
resursseilla, hän lisää.
Lääketiede kärjessä, luonnon- ja
yhteiskuntatieteet kintereillä
Kun tuloksellisuutta katsotaan yliopistojen perustehtävissä,
siis tieteellisessä tutkimuksessa ja sen varaan rakentuvassa
koulutuksessa, tuloksellisimmaksi osoittautuu lääketiede,
joka saa kasvatustieteen arvoon suhteutetuksi kertoimekseen 10,
seuraaviksi sijoittuvat luonnontiede kertoimella 8 ja yhteiskuntatiede
kertoimella 7. Humanistinen ala saa kertoimekseen 3, tekniikka
ja kauppatiede kummatkin 2 ja kasvatustiede 1.
Se, että lääketiede on ykkönen, ei ole
professori Kivisen mielestä mikään yllätys.
Niin on käynyt monissa muissakin selvityksissä.
- Lääketieteen puolella tehdään sekä tutkimus-
että koulutushomma hyvin. Näinhän yliopistoissahan
pitäisikin toimia: opetuksen tulee perustua tutkimukseen.
Kivisen hieman yllätti yhteiskuntatieteiden ja humanististen
tieteiden pärjääminen.
- Ne eivät ole ihan kärjessä, mutta eivät
missään kohtaan ihan hännilläkään.
Monissa paikoin tehdään hyvää tulosta pienillä panoksilla.
Kasvatustieteitä painaa listalla alas opettajankoulutuksen
volyymi. Jos otettaisiin huomioon pelkästään kasvatustieteen
laitokset, ne pärjäisivät Kivisen mukaan rankingissa
paremmin.
Tarkasteltaessa pelkästään tieteellistä toimintaa
tuloksekkaimmaksi tieteenalaksi osoittautuu niinikään
lääketiede, mutta toiseksi nousee luonnontiede. Yhteiskuntatiede
sijoittuu kolmanneksi. Teknilliset ja humanistiset tieteet jäävät
tässä tuloksiltaan jonkin verran panososuuksiensa alle,
kauppa- ja kasvatustieteet jäävät jo huomattavasti
selvemmin.
Helsingin yliopisto selvästi tuloksekkain
Otettaessa koulutus- ja tutkimustehtävien koko kirjo lukuun
ylivoimaisesti tuloksekkaimmaksi yliopistoksi osoittautuu Helsingin
yliopisto, seuraavina tulevat Turku, Jyväskylä, Tampere,
Oulu ja Kuopio. Rajatummin tarkasteltuna perustehtävissä tuloksekkaimmiksi
osoittautuvat Turku, Helsinki, Oulu, Kuopio ja Jyväskylä.
Yksialaisista parhaita ovat Sibelius-Akatemia ja Teknillinen
korkeakoulu. Kun sekä toiminnan volyymi että alavalikoima
otetaan huomioon, monialaisten yliopiston kuuden kärjeksi
muodostuu Helsinki, Turku, Oulu, Jyväskylä, Åbo
Akademi ja Kuopio. Kärkeen sijoittuneilla lienee myös
parhaat edellytykset menestyä yliopistojen välisessä kansainvälisessä kilpailussa.
Koulutusta ja tutkimusta koskevat tuloksellisuusanalyysit osoittavat,
että yli puolet (13) yliopistoista yltää siinä mielessä tuloksellisiksi,
että ne tekevät vähintään panososuuttaan
vastaavat tulokset. Mitä tieteenalayksiköihin tulee,
ankarilla kriteereillä arvioituna vajaa kolmannes tarkastelluista
66 tieteenalayksiköstä yltää tieteellisesti
erityisen tuloksellisiksi.
Kärkitusinaan yltävät, kun alojen väliset
erot on kontrolloitu, TY-lääk, ÅA-luonn, KuY-lääk,
JY-luonn, KuY-luonn, TaY-yht, TY-luonn, HY-yht, ÅA-tekn, ÅA-yht,
TY-yht ja JY-yht. Kun kriteerejä väljennetään
enää vajaa neljännes yksiköistä jää alle
tuloksellisuuskriteerin; samalla seitsemän kärkeen
nousee viisi lääketieteen yksikköä.
Osmo Kivisen ja Juha Hedmanin tutkimus Yliopistolaitoksen tuloksellisuus
Suomessa 1999-2003 on ilmestynyt Turun yliopiston Koulutussosiologian
tutkimuskeskuksen raportteja -sarjassa.
Työryhmä kehittämään yliopistojen
tulosohjausta
Opetusministeriö on asettanut työryhmän kehittämään
ministeriön ja yliopistojen välistä tulosohjausjärjestelmää ja
toimintamenorahoituksen muodostumisperusteita sopimuskaudelle
2007-2009. Työryhmän tulee saada työnsä valmiiksi
syyskuun loppuun mennessä.
Yliopistojen toimintaympäristössä on tapahtunut
viime vuosina muutoksia, jotka edellyttävät nykyisten
tulosohjauskäytäntöjen arviointia tulossopimuskauden
2004-2006 päättyessä. Yleisenä tavoitteena
tulee hallitusohjelman ja hallituksen strategia-asiakirjan linjausten
mukaisesti olla julkisen hallinnon ja palvelujen saatavuuden,
laadun, tuottavuuden ja tehokkuuden lisääminen. Valtionhallinnon
tilivelvollisuus- ja tulosohjausuudistus ja uusitut talousarviosäännökset
edellyttävät tulosohjauksen terävöittämistä ja
seurantamenettelyjen kehittämistä ja tehostamista.
Tulosohjausta kehitettäessä on otettava huomioon myös
yliopistolain muutokset.
Työryhmän tehtävänä on tehdä ehdotuksia
tulosohjausjärjestelmän kehittämiseksi sekä tarkistaa
yliopistojen toimintamenojen rahoitusjärjestelmän muodostumisperusteet
ottaen huomioon yliopistojen toiminnan pitkäjänteisen
kehittämisen rinnalla toimintaympäristön muutoksista
seuraavat haasteet.
Työryhmän puheenjohtajana toimii Markku Mattila opetusministeriöstä ja
työryhmän jäseninä ovat rehtori Gustav Björkstrand
(Åbo Akademi), rehtori Lauri Lajunen (Oulun yliopisto),
rehtori Markku Lukka (Lappeenrannan teknillinen yliopisto), rehtori
Tapio
Reponen (Turun kauppakorkeakoulu), vararehtori Marja Makarow
(Helsingin yliopisto), vararehtori Arja Ropo (Tampereen yliopisto),
vararehtori Timo Tiihonen (Jyväskylän yliopisto), hallintojohtaja
Päivi Nerg (Kuopion yliopisto), palveluyksikön johtaja
Eija Somervuori (Sibelius-Akatemia) ja opetusneuvos Hannele Hermunen
(opetusministeriö). Työryhmän sihteereinä toimivat
neuvotteleva virkamies Juhani Dammert, opetusneuvos Jorma Karhu,
korkeakouluneuvos Anita Lehikoinen, ylitarkastaja Iiris Patosalmi
ja opetusneuvos Ari Saarinen opetusministeriöstä.
Työryhmän rinnalla toimii tutkijaryhmä, joka
selvittää eräissä
keskeisissä vertailumaissa
käytössä olevia rahoitusmalleja ja ohjauskäytänteitä,
arvioi näiden toimivuutta suomalaisesta näkökulmasta
ja tekee tältä pohjalta kehittämisehdotuksia työryhmän
käyttöön.
Suunnittelun ja seurannan kehittämiseksi opetusministeriö on
jo käynnistänyt yliopistojen ohjausta tukevan tietojärjestelmän
(KOTA) kehittämistyön, jonka yhteydessä selvitetään
myös yliopistoissa käytössä olevia tunnuslukuja
ja niiden hyödyntämistä osana opetusministeriön
ja yliopistojen välistä ohjausta.
(painetun lehden s. 16 - 18) |