Yliopistojen hullu vuosi
Kuluvana vuotena yliopistot ovat suunnattomien paineiden alla.
Haasteita yliopistoille aiheuttavat Bolognan prosessin mukainen
tutkintorakenteiden uudistaminen, yliopistolain muutoksen mukanaan
tuoma kolmannen tehtävän merkityksen lisääntyminen,
toimimattomaan virkarakenteeseen liittyvät uudistukset,
yliopistojen laadunarviointijärjestelmien kehittäminen,
opintoaikojen lyhentämiseen liittyvät velvoitteet,
palkkauksen perusteiden uudistaminen, tutkijakoulutuksen tehostaminen,
huippuyliopistoideologia kriittiseen massaan nojaavine ajatuksineen
ja niin edelleen.
Ei ole lainkaan liioiteltua väittää, että kuluva
vuosi on poikkeuksellinen monessakin mielessä. Tuskin koskaan
aikaisemmin on yliopistoille asetettu näin suuria vaatimuksia,
joihin kaikkiin pitäisi pystyä vastaamaan samanaikaisesti.
Yliopistojen niskaan vyörytetään lähes kiihtyvällä vauhdilla
lisää tehtäviä, mutta resursoinnista eivät
näytä kantavan huolta juuri muut kuin henkilöstöjärjestöt.
Yliopistojen johdossa samoin kuin yliopistojen rahoittajien joukossa
näyttää olevan käsitys siitä, että yliopistot
ovat olleet niin tehottomia, että uudistuksiin tarvittava
lisäaika löytyy helposti, kun vain löysät
otetaan henkilöstöstä pois. Tähän johtopäätökseen
tullaan väkisinkin, kun tarkastellaan niitä lisäresursointeja,
joita yliopistoille tai yliopistojen sisällä on kohdennettu
uudistusten läpiviemiseen. Uudistusten vaatimat työt
ovat tulleet lähes kokonaan jo olemassa olevien entisten
tehtävien päälle.
Lähes surkuhupaisa esimerkki resursoinnin riittämättömyydestä on
noin kolmeakymmentä tuhatta yliopistojen työntekijää koskettavan
palkkausuudistuksen resurssointi niin Opetusministeriön
neuvottelijoiden kuin yliopistojenkin osalta. Vaikka yliopistoissa
työskentelee suuri määrä ihmisiä, joiden äidinkieli
ei ole suomi, ei tätä kirjoitettaessa vieläkään
ole saatu käyttöön ruotsin- tai englanninkielisiä vaativuustasokuvauksia.
Myös yliopistoissa on ollut hyvinkin erilaisia näkemyksiä siitä kuinka
paljon resursseja palkkausuudistuksen läpivieminen vaatii.
Palkkausjärjestelmää uudistettaessa ollaan resurssiongelmien
lisäksi törmätty siihen, että eräät
itseään suurimpina ja kauneimpina pitävät
yliopistot näyttävät haluavan lähteä murtamaan
olemassa olevia ja toimiviksi todettuja neuvottelujärjestelmiä.
Kun omia näkemyksiä ja visioita ei saada vakiintuneiden
neuvottelujärjestelmien kautta ajettua läpi, ei näkemyksiä kuitenkaan
muuteta, vaan tietoisesti yhdessä sovitusta poiketen pyritään
toteuttamaan omat tavoitteet työnantajapäätöksin.
Näin toimivat yliopistotko olisivat muka valmiita suurempaan
taloudelliseen autonomiaan.
Jo viime vuoden puolella haluttiin aloittaa pudotuspeli, jossa
etenkin yliopistomaailman ulkopuoliset halusivat lähteä rankkaamaan
yliopistoja jyviin ja akanoihin - huippuihin ja kärpässarjalaisiin.
Sama peli näyttää jatkuvan myös tänä vuonna.
Ja ehkä itse asiassa onkin jo korkea aika erottaa hyvät
yliopistot huonoista. Käytettyjen kriteereiden täytyy
kuitenkin muuttua. Tässä jaossa keskeiseksi tarkastelukohteeksi
tulee nostaa se, miten yliopistot kohtelevat henkilöstöään.
Suurten pitkälti yliopistojen ulkopuolisten asettamien haasteiden
voittamisessa mikään yliopisto ei voi pärjätä pelkästään
työnantajavirkamiesten voimin.
Vain henkilöstönsä hyvinvoinnista huolehtiva yliopisto
voi pitemmällä tähtäimellä olla laadukas
ja tehokas. Tämä on niin yliopistojen ylimmän
johdon kuin ulkopuolistenkin hyvä muistaa. Valitettavasti
näyttää vain siltä, että yliopistot
eivät tätä usko ilman ulkopuolista pakkoa. Tämä on
nähty moneen kertaa määräaikaisuuskysymyksen
ja apurahatutkijoiden sosiaaliturvaan liittyvien ongelmien yhteydessä.
Hyvän henkilöstöpolitiikan painoarvoa yliopistojen
rahoitusperusteena onkin jatkossa selvästi lisättävä.
Antero Puhakka
puheenjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden s. 3) |