Työskentely
luistaa tutkimusryhmissä
Kovien tieteiden tutkimusryhmille on tunnusomaista vahva
keskinäinen
luottamus ja vähäiset ristiriidat. Jyväskylän
yliopiston kasvatustieteen laitoksen assistentti Jani Ursin yllättyi
väitöstutkimuksessaan siitä myönteisestä kuvasta,
joka paljastui tutkimusryhmien työskentelystä lääketieteissä ja
teknisissä tieteissä.
Tutkimusryhmätyöskentely on yleistynyt yliopistoissa
erityisesti lisääntyneiden tuloksellisuusvaatimusten
ja projektirahoituksen seurauksena. Kuitenkin tietoa siitä,
mitä tutkimusryhmissä tapahtuu, on suhteellisen vähän.
Jani Ursinin tutkimus tarjoaa tietoa ryhmän sisäisestä toiminnasta
kiinnittämällä huomiota erilaisiin ryhmätyön
piirteisiin, kuten luottamukseen ja ristiriitoihin. Ursinin väitöskirjatyötä on
tukenut kasvatustieteen laitoksen lisäksi Korkeakouluopetuksen
ja tutkimuksen kehittämishanke FINHERT.
Ursin kertoo yllättyneensä siitä, kuinka myönteisen
kuvan kyselylomakkeet tutkimusryhmätyöskentelystä välittivät.
Hän tutki yhteensä 51 ryhmän työskentelyä.
- Ryhmät nähtiin harmonisina ja miellyttävinä.
Oli vaikea löytää säröjä ryhmän
työskentelyssä. Olisin odottanut enemmän muun
muassa tutkimuksellisia intressiristiriitoja, Ursin toteaa
Kuva norsunluutorniin kaipaavasta erakkotutkijasta koki inflaatiota:
lääketieteen ja teknisten tieteiden tutkimusryhmätyöskentelyä leimasi
ryhmän jäsenten vahva keskinäinen luottamus ja
ristiriitojen vähäisyys. Kaiken kaikkiaan ryhmätyöskentelyä leimasi
mielekkyys. Ursin pohtii, että toisaalta määrällinen
tutkimus häivytti ääripäät pois. Lisäksi
hän ei pyytänyt arvioimaan suhteita yksittäisten
henkilöiden välillä, vaan koko ryhmän sisäistä tilaa.
Lääketieteellisissä tutkimusryhmissä oli
tyypillisesti vähintään kahdeksan jäsentä,
teknisissä tieteissä henkilömäärän
jäädessä pienemmäksi.
- Mitä suurempi ryhmä oli, sitä enemmän siinä koettiin
toiminnallisia haasteita ja myös mahdollisuus osallistua
ryhmän päätöksentekoon oli vähäisempää.
Ja onhan se luonnollista ja loogista, että esimerkiksi luottamus
ja ryhmähenki kasvavat helpommin pienissä ryhmissä,
Ursin sanoo.
Yli kymmenen hengen ryhmissä toimimisen tutkimus paljasti
jo huomattavasti haasteellisemmaksi. Ursinin mukaan luottamus
ryhmän muihin jäseniin on keskeistä ryhmän
toiminnalle, sillä vahva keskinäinen luottamus ehkäisi
ristiriitojen syntymistä ja selkeytti ryhmän toiminnan
normeja ja tavoitteita. Onnistunut ryhmätyöskentely
näyttääkin perustuvan jäsenten vahvaan keskinäiseen
luottamukseen. Mikäli ryhmässä esiintyi ristiriitoja,
liittyivät ne yleisimmin työtehtäviin, harvemmin
henkilösuhteisiin tai vuorovaikutustilanteisiin.
- Vaikka aikaisemmat tutkimukset ovat havainneet kohtuullisen
määrän tehtäviin liittyviä ristiriitoja
olevan hyödyllistä ryhmän toiminnalle, paljastivat
tämän tutkimuksen tulokset kaikentyyppisten konfliktien
haitallisuuden ryhmän toiminnalle, sanoo Ursin.
Tutkimusryhmien vahva oma kulttuuri
Jani Ursin kuvailee tutkimiensa tutkimusryhmien tyypilliseksi
piirteeksi myös akateemisten piirteiden vähäisyyden
sekä tieteenalaan sidoksissa olevien käytänteiden
ja normien näkymättömyyden ryhmätyöskentelyssä.
Tieteenalalla näytti olevan vähäinen merkitys
ryhmän toiminnassa. Tutkimusryhmät ennemmin muodostivat
oman sisäisen kulttuurisen perustansa kuin yksinomaan nojautuivat
ja omaksuivat jo olemassa olevia tieteenalaperustaisia käytäntöjä.
- Olisi voinut olettaa, että esimerkiksi teknillisen tieteenalan
merkitys näkyisi jossain, mutta vaikutti siltä, että ryhmän
oma kulttuuri sulkee tiedetaustasta tulevia piirteitä ulos.
Tiedekulttuurista kumpuavat akateemista työtä määrittävät
normit ja säännöt uudelleen muokataan ja tulkitaan
osaksi ryhmän kulttuurista perustaa. Tutkimusryhmässä et
ole enää niinkään lääketieteen
edustajan, vaan tutkimusryhmän edustaja, Ursin pohtii.
Myös tieteenalasidonnaisten ja monitieteisten ryhmien välillä oli
odotettua vähemmän eroja. Ursinin tutkimus ei osoittanut
monitieteellisyyden vaikuttavan ryhmän sisäiseen vuorovaikutukseen
lähes lainkaan.
Tutkimusryhmätyöskentelyn kielteiseksi puoleksi koettiin
toisten jatkuva huomioon ottaminen. Lisäksi erityisesti
ryhmän johtajat kokivat kielteisinä byrokraattisuuden,
muun muassa rahoituksesta ja hallinnosta huolehtiminen vei aikaa
pois luovalta työltä. Ajan hallinta ylipäätään
koettiin ryhmissä vaikeaksi, pelkästään yhteisen
palaveriajan löytäminen saattoi olla hyvin haastavaa.
Ryhmässä työskentely koettiin myös aikavieväksi.
Myönteisiä puolia tutkimusryhmässä työskentelyssä oli
ryhmän tarjoama mahdollisuus aitoon yhteistyöhön
ja tieteelliseen keskusteluun. Tärkeänä pidettiin
myös ryhmän tarjoamaa tukea, oli se sitten kollegiaalista,
henkistä tai tiedollista tukea. Ursin kertoo, että ryhmä tarjosi
tutkijoille sosiaalisen ympäristön, jossa oli muutakin
kuin työ. Lisäksi ryhmä kannusti työskentelemään
tehokkaasti ja tavoitteellisesti, sillä yksittäisten
jäsenten työtehtävät liittyivät vahvasti
toisiinsa. Ursin sanoo, että tutkimus tarjosi ehkä vähän
ylipositiivisenkin kuvan tutkimusryhmissä toimimisesta.
- Tutkimus laittoi miettimään, että onko tutkimusryhmissä toiminen
todellakin niin mukavaa. Ja toki voi ollakin, mutta se, onko
se tuottavaa tai tehokasta, jäi vielä auki. Tämä oli
enemmänkin työtyytyväisyystutkimus. Tutkimusryhmien
tuotteliaisuutta pitäisi tutkia vielä erikseen, jotta
tietäisi esimerkiksi, kuinka kannattavaa ryhmien rahoittaminen
on, Ursin muistuttaa.
Haaste pehmeiden alojen invidualismille
Ursinin tutkimuksen ulkopuolelle jäivät pehmeät
alat, kuten humanistiset tieteet, joita tutkimalla tutkimusryhmätyöskentelystä voisi
piirtyä erilainen kuva.
- Kovissa tieteissä tutkimusryhmätyöskentelyllä on
pitempi historia, koska tutkimuksissa vaaditaan usein niin laaja-alaista
osaamista. Vaikka ryhmätyöskentely pehmeillä aloillakin
on lisääntynyt, niiden tutkimuksessa hallitsee edelleen
invidualistinen ajattelu. Olisikin erittäin kiinnostavaa
verrata pehmeiden tieteiden tutkimusryhmien eroja ja yhtäläisyyksiä näihin
nyt saatuihin tuloksiin, Ursin sanoo.
Ursin hymähtää, että tutkimus herätti
enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia. Lähitulevaisuudessa
hän keskittyy kasvatustieteen assistentin työn ja opetuksen
ohella kirjoittamaan artikkeleja. Myös työ tutkintorakenneuudistuksen
parissa pitää kiireisenä. Pidemmän päälle
jatkosuunnitelmat ovat vielä auki. Tutkimustyö kiinnostaa
edelleen ja tutkimusryhmistä tehdyn tutkimuksen herättämät
kysymykset odottavat vastauksia.
- Sinänsä on paradoksi, että tutkin tutkimusryhmien
toimintaa yksin. Tietenkin voisi olla jossain vaiheessa jatkossa
mielenkiintoista kokeilla tutkimusryhmässä työskentelyä myös
käytännössä, Ursin naurahtaa.
Jani Ursinin väitöskirja Characteristics of Finnish
medical and engineering research group work on julkaistu Jyväskylä studies
in education, psychology and social research -sarjassa.
Tekstit: Jenni Räinä
Tieteenmaailman viemä
- Tieteenmaailmaa imaisi minut jo perustutkinto-opiskelijana
mukaansa. Viime kädessä oli kuitenkin sattumaa, että juuri
jättäessäni graduni esitarkastukseen kesällä 1999,
minua pyydettiin hoitamaan vuoden kestävä assistentin
sijaisuus Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitokselle,
Jani Ursin kertoo.
Väitöskirjatyö oli jatkoa graduun, jossa Ursin
tutki tutkimusryhmiä uuden tiedon tuottajina. Jo perustutkintovaiheessa
Ursinia kiinnosti kaikki korkeakoulutukseen liittyvät ilmiöt,
tutkimusryhmät nousivat erityiseksi mielenkiinnon kohteeksi
hänen luettuaan Michael Gibbons ym. teoksen The new production
of knowledge, jossa kuvataan akateemisen tiedon tuottamisen muutoksia.
Alun perin vuoden mittainen assistentuurin sijaisuus kesti lopulta
puolitoista vuotta ja vuoden 2001 alusta Ursin sai kaksivuotisen
tutkijaopiskelijavirkasuhteen. Seuraavana vuotena hänet
valittiin viisivuotiseen assistentuuriin. Ursin kertoo assistenttina
ollessaan väitöskirjan edenneen opetuksen kanssa rinnan.
Välillä hänellä on ollut mahdollisuuksia
uppoutua myös täysin väitöskirjan tekemiseen
tutkijaopiskelijan roolissa.
- Vaikka assistentuuri onkin jatkotutkimusvirka, kuuluu siihen
myös opetusta ja hallinnollisiakin velvollisuuksia. Eli
tyypilliseen päivää kuuluu yleensä jonkin
verran opetusta, tutkimusta ja palavereja. Luonnollisesti itse
voi päättää hyvin paljon työnsä sisällöistä ja
siitä, milloin esimerkiksi opettaa ja näin voi saada
itselleen rytmitettyä aikaa myös tutkimukselle, Ursin
sanoo.
Kaiken kaikkiaan työskentely yliopistossa on ollut Ursinin
mukaan erittäin mielenkiintoista. Energiaa työhönsä Ursin
saa lenkkeilemällä, pelaamalla sählyä ja
loikoilemalla sohvalla. Luonnollisesti viihtymisen kannalta tärkeässä roolissa
on kannustava ja tukeva työyhteisö:
- Onnekseni satun olemaan sellaisen yhteisön jäsen,
Ursin toteaa.
(painetun lehden s. 5 - 7) |