Humala-ryhmä käynnisti
tutkintojen sisältöjen uudistustyön
Humanistisen koulutusalan kevätsiivous
Humanistisen koulutusalan tutkinnonuudistustyöryhmä Humala
käynnisti sisältöihin menevän kevätsiivouksen
Bolognan julistuksen vauhdittamana. Prosessista kirjoittaa hankkeen
kansallinen koordinaattori professori Riitta Pyykkö.
Eurooppalaisen korkeakoulualueen luomiseen tähtäävä Bolognan
julistus oli ulkoinen ponnin, joka sai meidät aloittamaan
tutkinnonuudistuksen. Ensireaktioissa uudistusta vastustettiin
vanhan viinin valuttamisena uusiin leileihin. Kun osoittautui,
että työhön on joka tapauksessa ryhdyttävä,
oli seuraava ajatus: miten uudistuksesta voisi hyötyä.
Ehkä olisi kunnon kevätsiivouksen aika? Kannattaisiko
katsoa, mikä nykyisissä hyvissä tutkinnoissamme
voisi olla vielä paremmin?
Tästä muotoutui humanistisen koulutusalan tutkinnonuudistustyöryhmän
eli Humalan työn pohjaksi seuraava ideologia. Jotta rakenteellinen
uudistus olisi mielekäs, sen on mentävä myös
sisältöihin, ja sisällöllistä uudistusta
taas ei voi tehdä pohtimatta opetuksen pedagogista toteutusta.
Meidän tulee toisaalta valmistella ja muotoilla uuden tutkintojärjestelmän
päälinjat, toisaalta tukea tiedekunnissa tehtävää sisällöllistä kehittämistä.
Monipuolista osaamista ja jatkuvaa keskustelua
Humala-ryhmä koottiin siten, että mukana on yksi edustaja
kustakin kahdeksasta humanistisesta sekä Lapin taiteiden
tiedekunnasta, ja kaksi opiskelijoiden edustajaa. Tiedekuntien
edustajat ovat eri tieteenaloilta ja virkakategorioista, ja opintoasianhallinnon
asiantuntemusta ryhmään tuo sen sihteeri.
Työskentelymuodoksi valittiin kokousten pitäminen vuorotellen
kussakin mukana olevassa yliopistossa. Kokousten yhteydessä järjestettiin
keskustelutilaisuus kyseisen tiedekunnan opettajille ja opiskelijoille.
Lisäksi olemme toistaiseksi järjestäneet kolme
valtakunnallista teemaseminaaria. Tiedotimme työryhmän
suosituksista pitkin matkaa, ja joulukuussa 2003 valmistimme
väliraportin. Kokousten teemat olivat ennalta tiedossa,
ja jokainen ryhmän jäsen pohjusti niitä kotiyliopistossaan
ennen asioiden käsittelyä työryhmässä.
Työryhmä on antanut suosituksia sekä uuden tutkintoasetuksen
edellyttämistä, että muista, valtakunnallista
yhtenäistämistä kaipaavista asioista. Kaikki päätökset
tehdään tiedekunnissa, jotka saattavat päätyä myös
Humalan suosituksista poikkeaviin ratkaisuihin. Kaiken kaikkiaan
käytännöt kuitenkin yhtenäistyvät valtakunnallisesti,
mikä on tärkeää opiskelijoiden kannalta.
Mikä muuttuu?
Opintojen järjestelmätason muutokset toteutuvat kaikilla
aloilla samaan tapaan. Opintoviikosta tulee opintopiste, kaksiportaisuus
tulee pakolliseksi useimmilla aloilla, kandidaatin ja maisterin
tutkintojen keskinäiset suhteet ovat samanlaiset, ja laadunarviointi
tulee systemaattiseksi.
Sisällöllisesti uusissa tutkinnoissa on eroja. Humanistisella
alalla pääaineen suhteellinen osuus kasvaa jonkin verran
nykyisestä. Humala-ryhmä pitää kuitenkin
hyvin tärkeänä vahvojen sivuainekokonaisuuksien
säilyttämistä: tutkinto ei saisi olla pelkää pääainetta
ja “silppua”. Sivuaineet antavat laaja-alaisuutta
ja edistävät työllistymistä. Uutta ovat monitieteiset
pääaineet ja maisteriohjelmat.
Oppimisen tavoitteet on tarkoitus saada läpinäkyvämmiksi,
ja kuormittavuus kohdalleen. Uutta on myös huolenpito yleisistä työelämätaidoista.
Työnantajilta tuleva palaute kohdistuu harvoin substanssiosaamisen
puutteisiin, sen sijaan humanistien viestintä- ja tiedonkäsittelytaidot,
projektityön osaaminen ja sosiaaliset taidot saatetaan kokea
puutteellisiksi. Näitä yleisiä valmiuksia voi
kehittää opintojen lisäksi myös työharjoittelussa,
jonka osuus kasvaa.
Yleistäen voi tutkintojen sisällöllisen muutoksen
tiivistää siten, että humanistisellakin alalla
mietitään entistä enemmän sitä, millaisia
asiantuntijoita tulevaisuudessa tarvitaan. Työelämätaidot
voi liittää tutkimusperustaiseenkin koulutukseen.
Yhteistyötä moneen suuntaan
Koska humanistinen koulutusala on hyvin laaja ja monimuotoinen,
Humala-ryhmä ei ole itse pyrkinyt tekemään oppiaineiden
sisältöihin menevää suunnittelutyötä.
Suunnittelun yleisistä periaatteista ryhmä on antanut
suosituksia. Varsinainen sisällöllinen uudistustyö tehdään
tiedekunnissa ja laitoksissa sekä tieteenalakohtaisissa
verkostoissa, joiden työtä Humala on tarvittaessa tukenut.
Yhteyttä on pitkin matkaa pidetty myös alan dekaaneihin
ja opintopäälliköihin.
Koska opiskelijat yhä useammin yhdistävät tutkintoihinsa
oppiaineita eri tiedekunnista, yhteistyö tärkeimpien “ristiinopiskelukumppanien” eli
yhteiskuntatieteellisen ja kasvatustieteellisen koulutusalan
kanssa on ollut tärkeää. Rakenteellisissa ratkaisuissa – esimerkiksi
opintokokonaisuuksien laajuuksissa - onkin päästy varsin
suureen yhtenäisyyteen.
Kansainvälinen ulottuvuus on ollut mukana toisaalta Tuning-projektin
suomalaisten osallistujien, toisaalta Tarton humanistien kautta.
Virolaiset kollegamme ovat jo siirtyneet uuteen tutkintojärjestelmään,
ja olemme saaneet heiltä monia hyviä vinkkejä.
Entä tästä eteenpäin?
Vuonna 2005 Humala jatkaa työtään pohtimalla
mm. maisteriohjelmia ja opiskelijavalintaa. Syyslukukaudella
järjestetään valtakunnallinen seminaari, jossa
katsotaan, miten uudistuksen toteutus on käynnistynyt. Siirtymäaika
tuo varmasti mukanaan uusia yhteisesti ratkottavia ongelmia.
Tutkinnonuudistuksen yhteydessä humanistiselle koulutusalalle
on syntynyt hyvä valtakunnallisen yhteistyön malli.
Jatkossa on tarvetta uudistuksen seurantaan ja jatko-opintojen
eli kolmannen syklin suunnitteluun, mutta verkostojen tiivistymistä voi
varmasti hyödyntää myös monella muulla tavalla.
Korkeakoulutuksen muutokset eivät taatusti pääty
tähän. Me selviydymme niistä paremmin, kun olemme
aktiivisesti mukana niiden valmistelussa ja katsomme yhdessä alamme
kokonaisuutta. Meillä itsellämme on näissä asioissa
paras asiantuntemus.
Riitta Pyykkö
professori
Turun yliopisto
Kirjoittaja toimii humanistisen koulutusalan tutkinnonuudistuksen
kansallisena koordinaattorina ja Humala-ryhmän puheenjohtajana.
Ryhmän raportti löytyy osoitteesta http://www.hum.utu.fi/tdk/humuudistus.html.
Kevätlukukauden aikana raportista valmistuu myös ruotsin-
ja englanninkielinen versio.
(painetun lehden s. 8 - 9)
|