Taustalla
idea oppivasta organisaatiosta
Luonnontieteiden päivitys
Luonnontieteissä tutkintorakenteenuudistus on toiminut
samalla tieteenalan päivityksenä. Valtakunnallisesta
yhteistyöstä on konkreettinen esimerkki parhaillaan
koottava www-portaali. Koordinaatiotyötä on hoidettu
Jyväskylän yliopistossa.
Jyväskylän yliopiston luonnontieteiden tiedekunnassa
ovat mielialat säilyneet hyvinä tutkintorakenteen uudistamisen
loppusuorallakin. Luonnontieteissä tapahtuvat uudistukset
toimivat samalla tieteenalan päivityksenä.
- Tutkintouudistus selkeyttää ja yhtenäistää tutkintoja.
Varsinainen eriytyminen tapahtuu vasta kandin tutkinnon jälkeen
ja tämä sopii luonnontieteisiin vallan hyvin, kertoo
Jyväskylän yliopiston luonnontieteiden dekaani, professori
Matti Manninen.
Manninen ja Jyväskylän yliopiston luonnontieteiden
hallintopäällikkö Matti Pylvänäinen
vastaavat luonnontieteiden tutkinnonuudistuksen valtakunnallisesta
koordinoimisesta. Pylvänäinen kertoo, että tutkintorakenteen
uudistuksessa haluttiin käyttää hyväksi luonnontieteiden
kansainvälisiä yhteyksiä ja kokemuksia sekä sitä “tietoa
ja viisautta”, mitä laitoksilla valmiiksi jo oli.
Tästä ajatuksesta lähtikin idea soveltaa tutkintouudistuksessa
samanaikaisesti sekä “Top-Down” että “Bottom-Up” periaatteita.
- Me haluttiin luoda oppiva organisaatio. Silloin uudistukset
myös koetaan omaksi ja saadaan ihmiset sitoutumaan paremmin.
Se on erilainen lähestymistapa kuin perinteinen tapa uudistusten
kanssa, jolloin ensin keksitään jotain, joka sen jälkeen
viedään laitoksille ja henkilökunta koulutetaan
uudistusten mukaisesti, Pylvänäinen sanoo.
Tärkeä lähtökohta tutkintorakenteen uudistamiselle
oli tiivis yhteistyö valtakunnallisella tasolla. Luonnontieteiden
tiedekunnat ja laitokset suunnittelivat omista lähtökohdistaan
uuden tutkintoasetuksen mukaisia kandidaatin ja maisterin tutkintoja.
Kaikissa tiedekunnissa oli lisäksi sekä tiedekunta-
että laitoskohtaisia toimikuntia.
Valtakunnallista koordinointia varten asetettiin kymmenen tieteenalakohtaista
työryhmää sekä yksi rakenteellisiin kysymyksiin
keskittyvä työryhmä. Näissä työryhmissä olivat
ja ovat yhä edustettuina kaikki luonnontieteellisen alan
tiedekunnat. Työryhmien puheenjohtajuudet ja vetovastuut
on jaettu tiedekuntien kesken.
Keskustelun perusteella työryhmät laativat tarpeellisiksi
katsomansa suositukset alan koulutusta järjestäville
tiedekunnille tavoitteena saada tutkinnoista valtakunnallisesti
riittävän yhdenmukaiset.
- Ei ole tarkoitus että tutkinnot olisivat identtiset, mutta
pyrkimyksenä on se, että ne olisivat tarpeeksi samankaltaiset
mahdollistaen liikkuvuuden kandintutkinnon jälkeen, Manninen
kertoo.
Suositusten ohella tavoitteena on saada alan edustajat keskustelemaan
ja jakamaan osaamistaan ja pitemmän päälle vastuitaan
alan koulutuksesta ja sen kehittämisestä keskenään.
- Kun asetuksissa ei säädetä yksityiskohtaisesti
tutkinnoista, korostuu alan koulutusta antavien laitosten keskinäisen
yhteistyön merkitys. Suomi on pieni maa ja yhteistyötä on
tärkeä rohkaista ja kannustaa kaikin tavoin, toteaa
Pylvänäinen.
www -portaalista luonnontieteiden näyteikkuna
Osoituksena luonnontieteiden valtakunnallisesti yhteistyöstä on
myös parhaillaan koottava www-portaali.
- Tarkoituksena on, että www-sivustolla käsiteltäisiin
luonnontieteitä kokonaisuudessaan. Sivuille tulee kuvaus
muun muassa kattava kuva alan koulutuksesta, sen järjestämisestä ja
sisällöistä. Tiedot ovat kaikkien käytettävissä.
Portaali on sitten ikään kuin luonnontieteiden näyteikkuna,
Pylvänäinen kertoo.
Portaali on tarkoitettu palvelemaan etenkin lukiolaisia ja opinto-ohjaajia,
mutta myös laajemmin kouluviranomaisten, koti- ja ulkomaisten
yliopistojen ja opiskelijoiden sekä opetusministeriön
ja työnantajien tiedontarpeita. Pylvänäisen mukaan
yksi “näyteikkunan” tehtävä on tukea
niin kansainvälistä vaihtoa kuin myös vaihtoa
Suomen sisällä. Luonnontieteiden tiedekunnat ylläpitävät
portaalia yhteistyössä. Portaalia kootaan parhaillaan
tieteenalaryhmien työn pohjalta. Tavoitteena on saada se “tuotantokuntoon” kevään
2005 abiturientteja varten vielä alkukeväästä.
Portaalin kehittäminen jatkuu vielä sen
jälkeenkin. Pylvänäinen kertoo, että dekaanikokouksissa
on keskusteltu tutkinnonuudistukseen liittyen myös luonnontieteellisen
alan opiskelijavalinnoista ja niiden kehittämisestä.
Tarkoituksena on hyödyntää valinnoissa entistä paremmin
uudistuvaa yo-koetta ja lukion päästötodistusta.
Pääsykokeita käytettäisiin pääsääntöisesti
vain poikkeustapauksissa.
- Lukiolaisia kannustetaan opiskelemaan lukioaikana mahdollisimman
laajasti ja monipuolisesti matematiikkaa ja luonnontieteitä siitä riippumatta,
mille alalle he aikovat opiskelemaan yliopistoissa ja korkeakouluissa,
Pylvänäinen sanoo.
Tieteenalaryhmissä ja dekaanikokouksissa on käsitelty
laajalti myös opettajankoulutukseen liittyviä kysymyksiä.
Tampereen ja Jyväskylän dekaanikokouksissa käsiteltiin
ja hyväksyttiin yhteiset tutkintorakennetta koskevat suositukset
sovellettavaksi tiedekunnissa ja laitoksilla. Jatkokoulutusta
koskevat suositukset ovat vielä valmisteilla, ja ne tultaneen
hyväksymään keväällä 2005 Joensuussa
pidettävässä dekaanikokouksessa.
Pylvänäinen kertoo, että tiedekuntien välinen
yhteistyö on toiminut hyvin.
- Se toimii, sillä siitä on kaikille etua, voi oppia
muiden kokemuksista eikä tarvitse tehdä kaikkia itse,
hän sanoo.
Erityisen tyytyväinen Pylvänäinen on yhteiseen
www-portaaliin.
- Ja lisäksi jo se, että tieteenalojen tiedot viedään
www-sivuille, vaatii skarppaamista. Portaalissa asetamme itsemme
arvioitavaksi ja julkiselle kritiikille alttiiksi. Portaali onkin
osa laadunvarmistusta, Pylvänäinen toteaa.
Teksti ja kuva: Jenni Räinä
(painetun lehden s. 10 - 11) |